dar czy przekleństwo prezentację przygotowała Marzena Bogoń „Ich geniusz nie istniał pomimo dysleksji a tylko dlatego, że byli dyslektykami" DYSLEKSJA dar czy przekleństwo prezentację przygotowała Marzena Bogoń
Pojęcia Dysleksja to zaburzenie objawiające się trudnościami w nauce czytania i pisania u dzieci, które nie powinny mieć z taką nauką problemów - są normalnie rozwinięte intelektualnie, nie mają żadnych poważnych wad wzroku i słuchu ani schorzeń neurologicznych, są otoczone w szkole prawidłową opieką dydaktyczną i nie są zaniedbane środowiskowo. Pojęcie to dotyczy osób dorosłych, w stosunku do dzieci używa się pojęcia dysleksji rozwojowej.
Dysleksja rozwojowa Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w uczeniu się m. in. czytania, pisania, liczenia. Trudności te wynikają z pewnych zakłóceń w rozwoju u dziecka czynności mowy, spostrzegania, pamięci (słuchowej i wzrokowej), ruchu czy koncentracji.
Dyslektyk potrzebuje więcej czasu na zrozumienie i zapamiętanie informacji, charakteryzuje go też refleksyjność lub impulsywność, stany lękowe, niska samoocena i obniżona motywacja.
Dysleksja rozwojowa Dysleksja specyficzne trudności w czytaniu Dysgrafia niski poziom graficzny pisma Dyskalkulia Dysortografia specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne)
nieharmonijny rozwój psychofizyczny dziecka Przyczyny dysleksji nieharmonijny rozwój psychofizyczny dziecka nieprawidłowe działanie analizatorów uczestniczących w takich czynnościach jak: czytanie i pisanie
Metody nauczania stosowane w pracy z dyslektykami. metoda multisensoryczna, która opiera się na stymulacji wielozmysłowej, należy włączyć do procesu nauczania wszystkie zmysły, metoda słuchowa: nauczyciel tłumaczy, kieruje zwięzłe komunikaty, powtarza, używa materiałów dźwiękowych, czyta głośno polecenia, upewnia się czy uczeń zrozumiał, stosuje parafrazę, metoda kinestetyczna: angażujemy ruch w procesie uczenia, stosujemy materiały dotykowe,
4. metoda wizualizacji: używamy obrazków, diagramów tabelek, wykresów, używamy kolorów, dorysowujemy obrazki, porządkujemy obrazki, używamy obrazków w ćwiczeniu gramatyki, 5. metoda metakognitywna: polega na odkrywaniu reguł np. gramatycznych wykorzystując swoją wiedzę i porównanie do języka ojczystego poprzez stosowanie zagadek językowych
Oto jak możemy zaprezentować najważniejsze informacje dotyczące dysleksji w formie mapy myśli, jest to sposób zapisu bardzo wskazany dla dyslektyków i nie tylko.
Pamiętajcie! Osoba z dysleksją rozwojową nie jest mniej inteligentna czy leniwa. Potrzebuje jedynie więcej czasu, aby opanować umiejętności takie jak pisanie i czytanie. Im wcześniej ryzyko dysleksji lub dysleksja rozwojowa zostaną zdiagnozowane, tym większa szansa, że przy odpowiedniej pracy ich niekorzystne następstwa będą zminimalizowane.
Sławni dyslektycy Leonardo da Vinci (1452) Leonardo często był opisywany jako archetyp “człowieka Renesansu”, którego wydawałoby się niespożytej ciekawości dorównywała tylko siła jego kreatywności. Szeroko uważa się go za jednego z największych malarzy wszech czasów i prawdopodobnie najbardziej wszechstronnie utalentowaną osobę w historii. Był malarzem, rzeźbiarzem, architektem, wynalazcą, pisarzem, filozofem…
Albert Einstein (1879) Jeden z największych fizyków-teoretyków naszych czasów, twórca szczególnej i ogólnej teorii względności, współtwórca korpuskularno-falowej teorii światła. Laureat nagrody Nobla za wyjaśnienie efektu fotoelektrycznego. Einstein wniósł też swój wkład do rozwoju filozofii nauki.
Whoopi Goldberg (1955) Amerykańska aktorka, komediantka i piosenkarka. Grała role w takich filmach jak Włamywaczka, Zakonnica w przebraniu, Śmiercionośnej ślicznotce Jumpin' Jack Flash czy Sercu Klary Miejsce liczącej się aktorki potwierdziła rolą w filmie Uwierz w ducha. Za tę rolę otrzymała Oscara w 1990r. Whoopi Goldberg zagrała do 2006 r. w 164 filmach i serialach.
Dziękuję za uwagę Marzena Bogoń