System gospodarowania odpadami komunalnymi na

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi w m. st. Warszawie
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
SYSTEM Gospodarowania ODPADAMI KOMUNALNYMI W MIELCU mielec,
Politechnika Krakowska
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA PODSTAWIE OPRACOWANIA REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ W POZNANIU (LISTOPAD 2012r.) Urząd Gminy i Miasta,
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI W WARSZAWIE
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
REWOLUCJA ŚMIECIOWA Zadania i obowiązki wynikające ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz z.
Alina Kubiak Dariusz Dzionek
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Małgorzata Szymborska.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUMUNALNYMI W GMINIE.
1. UTWORZENIE ZESPOŁU Powołanie Zespołu do przygotowania oraz wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (Zarządzenie Nr
Segreguj odpady według nowej zasady
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
„Segregujmy na serio-monitoring wdrażania przepisów z zakresu gospodarki odpadami", projekt dofinansowany w ramach środków Programu Obywatele dla Demokracji.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata PROJEKT PLANU INWESTYCYJNEGO Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie
wzrost stawek za zagospodarowanie odpadów
Zapis prezentacji:

System gospodarowania odpadami komunalnymi na na terenie m.st. Warszawy 3 kwietnia 2012 r. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy Biuro Ochrony Środowiska

Obecny system gospodarowania odpadami komunalnymi. W ostatnich 3 latach ilość wytworzonych w Warszawie odpadów komunalnych kształtowała się na poziomie od 700 tys. do 750 tys. ton rocznie. Gospodarowanie odpadami wytworzonymi na terenie m.st. Warszawy odbywa się w ramach systemu, funkcjonującego w oparciu o: ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawę o odpadach, regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Na terenie m.st. Warszawy działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzi 146 firm. Należy jednak podkreślić, że ok. 80% rynku warszawskiego obsługuje 6 firm posiadających odpowiednie zaplecze techniczne.

Wymagane poziomy ograniczenia składowania oraz recyklingu Ustawowy obowiązek ograniczania składowania odpadów ulegających biodegradacji: do dnia 16 lipca 2013 r. – do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania do dnia 16 lipca 2020 r. – do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania – w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. Ustawowy obowiązek recyklingu surowców wtórnych: Docelowo do roku 2020 konieczne będzie poddanie recyklingowi 50% masy: papieru, szkła, tworzyw sztucznych, metali. Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 [%] 70 50 49 47 45 43 41 39 35 Mg* 177 410 126 721 124 187 119 118 114 049 108 980 103 911 98 843 88 705 * Masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przewidzianych do składowania przez m.st. Warszawa do 2020 r. 3

Uchwały obligatoryjne W terminie do dnia 31 grudnia 2012 r. Rada m.st. Warszawy jest zobowiązana podjąć uchwały związane z wdrażaniem nowego systemu w sprawach: - wyboru jednej z metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty i ustalenia stawki opłat za pojemnik o określonej pojemności; - określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę warunki miejscowe; - wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; - określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Dodatkowo w tym samym terminie, należy dostosować Regulamin utrzymania czystości i porządku w gminach do zapisów zaktualizowanego Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza oraz powyższych uchwał.

podjąć uchwały związane z wdrażaniem nowego systemu w sprawach: Uchwały fakultatywne W terminie do dnia 31 grudnia 2012 r. Rada m.st. Warszawy może podjąć uchwały związane z wdrażaniem nowego systemu w sprawach: - podziału obszaru gminy na sektory; - odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne; - ustalenia sposobu obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy i jednocześnie prowadzona jest działalność, w wyniku której wytwarzane są odpady komunalne; - określenia rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez m.st. Warszawa.

Strumień odpadów w rozbiciu na źródło pochodzenia W roku 2010 na terenie m. st. Warszawy zebrano i odebrano około 709 735 Mg odpadów komunalnych ogółem. Szacuje się, iż 60% odpadów pochodzi z nieruchomości zamieszkałych.

OBLIGATORYJNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ MIASTA WARIANT I OBLIGATORYJNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ MIASTA Gmina jest zobowiązana do przejęcia odpowiedzialności za strumień odpadów komunalnych pochodzący od mieszkańców (60% odpadów to odpady z nieruchomości zamieszkałych). W zakresie odpowiedzialności samorządu jest: odbiór, transport i unieszkodliwianie odpadów komunalnych. Na bazie wszystkich kosztów składowych gmina będzie kalkulować koszt gospodarowania odpadami komunalnymi w oparciu o jedną z wymienionych w ustawie jednostek przeliczeniowych: na mieszkańca na m3 zużytej wody na m2 powierzchni lokalu mieszkalnego na gospodarstwo domowe. Dodatkowo przy kalkulowaniu stawek za odbiór i unieszkodliwianie odpadów komunalnych pochodzących z terenu miasta Warszawy, koniecznym będzie uwzględnienie kosztów unieszkodliwiania dotychczas nieujawnionego strumienia odpadów – często spalanych w piecach, zakopywanych w lesie, czy nielegalnie składowanych.

FAKULTATYWNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ MIASTA WARIANT II FAKULTATYWNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ MIASTA Gmina może przejąć odpowiedzialność również za strumień odpadów komunalnych pochodzący od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych (40%). Na bazie wszystkich kosztów składowych (m.in. za odbiór, transport i unieszkodliwienie) gmina kalkuluje koszt gospodarowania tym dodatkowym strumieniem odpadów komunalnych w przeliczeniu na: pojemnik. Dodatkowo przy kalkulowaniu stawek za odbiór i unieszkodliwianie odpadów komunalnych pochodzących z terenu miasta Warszawy, koniecznym będzie uwzględnienie kosztów unieszkodliwiania dotychczas nieujawnionego strumienia odpadów – często spalanych w piecach, zakopywanych w lesie, czy nielegalnie składowanych.

POGLADOWY SCHEMAT ORGANIZACYJNY SYSTEMU

KOMPETENCJA MARSZAŁKA PODZIAŁ WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA REGIONY GOSPODARKI ODPADAMI KOMPETENCJA PREZYDENTA MOZLIWOŚĆ PODZIAŁU GMINY NA SEKTORY GOSPODARKI ODPADAMI ŹRÓDŁO: WOJEWÓDZKI PLAN GOSPODARKI ODPADAMI

Obecnie opracowywana jest aktualizacja Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami – nie jest znany ostateczny kształt regionu gospodarki odpadami komunalnymi, w ramach którego znajdzie się Miasto Stołeczne Warszawa. Łączna wydajność regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów w regionie będzie musiała zostać docelowo zwymiarowana w taki sposób, aby zdolności przerobowe tych instalacji pozwalały na przetworzenie całego strumienia odpadów komunalnych (tj. łącznie odpadów od mieszkańców i odpadów z infrastruktury). W okresie przejściowym, dla regionu w którym znajdzie się Warszawa wyznaczone zostaną na terenie województwa zastępcze instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych z jej terenu

Funkcje administracyjne dla Wariantów I i II Funkcje administracyjne (wynikające z zapisów Ustawy) niezależne od wybranego wariantu zależne od wybranego wariantu przyjmowanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, pobieranie opłat od właścicieli nieruchomości objętych systemem gospodarowania odpadami komunalnymi oraz wydawanie odpowiednich decyzji administracyjnych w tym zakresie funkcje kontrolne – kontrolowani muszą być wszyscy na mocy Ustawy oraz celem uszczelnienia systemu (zapobieganie „podrzucania” odpadów spoza systemu ) funkcje sprawozdawcze pozostałe funkcje niezależne od ilości właścicieli nieruchomości objętych systemem wpływ na wielkość zatrudnienia i łączne koszty administracji systemem Uwaga wpływ na jednostkowe koszty administracji (np. na 1 Mg odpadów) różne źródła finansowania kontroli właścicieli nieruchomości niemieszkalnych w zależności od wariantu 12

analiza wariantów Wariant 1 Miasto przejmuje obowiązek zagospodarowania tylko strumienia odpadów pochodzących od mieszkańców (właścicieli nieruchomości zamieszkałych) Wariant 2 Miasto przejmuje również obowiązek zagospodarowania odpadów pochodzących z nieruchomości niezamieszkałych Szczelność systemu Odpady nie są „znaczone” – istnieje ryzyko, iż w strumieniu odpadów komunalnych od mieszkańców (finansowanych przez gminę z pobranych od mieszkańców opłat) znajdą się odpady spoza systemu. Mieszkańcy zapłacą za unieszkodliwianie całego strumienia odpadów, w tym odpadów odebranych z nieruchomości niezamieszkałych. Ujednolicenie systemów gospodarowania odpadami w mieście stworzy warunki do znacznego ograniczenia zjawiska podrzucania odpadów. Wszyscy będą płacić opłatę o charakterze abonamentowym za gosp. odpadami na rzecz miasta. Wielkość strumienia odpadów Miasto zarządza mniejszym wolumenem odpadów (60%). Ilość odpadów może być niestabilna ze względu na zjawisko podrzucania odpadów. Mniejsza ilość odpadów w kontekście zbyt małej ilości dostępnych instalacji jest potencjalnie łatwiejsza do zagospodarowania. Miasto zarządza pełnym strumieniem odpadów (100%). Wielkość strumienia odpadów będzie przewidywalna i stabilna. Może udzielać gwarancji dostaw dużego wolumenu odpadów do dużych instalacji typu TPOK. Większa ilość odpadów do zagospodarowania w istniejących instalacjach stanowi poważne wyzwanie dla miasta. Koszty administro- wania systemem Mniejsza ilość użytkowników systemu (właścicieli nieruchomości) = mniej deklaracji składanych przez użytkowników systemu; mniej decyzji, jakie trzeba będzie wydać w następstwie nieprawidłowości wykazywanych w deklaracjach; niższy koszt windykacji zaległych opłat; ale też: większe koszty kontroli szczelności systemu Większa ilość użytkowników systemu (właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych) = większe koszty administracyjne = ale też większy wpływ do budżetu, W tym wariancie ponoszone będą mniejsze koszty związane z kontrolą szczelności systemu. Jednostkowy koszt administrowania systemem może więc być niższy. Kary UE Zarządzanie mniejszym strumieniem odpadów = mniejszy wpływ poprzez zapisy umowne na osiągane parametry recyklingu i składowania odpadów biodegradowalnych. Pytanie otwarte: jaka będzie realna skuteczność i egzekwowalność przez gminy zapisów ustawowych? Zarządzanie większym strumieniem odpadów = większy wpływ poprzez zapisy umowne na osiągane parametry recyklingu i składowania odpadów biodegradowalnych. Monitoring gminy na podstawie zapisanych w umowach obowiązków sprawozdawczych.

analiza wariantów cd .. Inne zidentyfikowane kryteria oceny wariantów: Potencjał inwestycyjny miasta – gwarancja stabilnych dostaw odpadów do instalacji jest podstawą do podjęcia decyzji o ich budowie; Identyfikacja użytkowników systemu – problem dotyczy budownictwa o charakterze mieszanym: w części mieszkalnego, w części zajmowanego przez lokale użytkowe; Rozwiązania logistyczne - bardziej skonsolidowany rynek to większa optymalizacja tras przejazdów, niższe koszty eksploatacji oraz ograniczenie wpływu systemu na środowisko; Jakość odpadów - skład morfologiczny i jego wpływ na np. właściwości palne; Zmiany systemowe oraz protesty społeczne - wpływ przejęcia przez gminę odpadów z nieruchomości niezamieszkałych to pełna regulacja wolnego dotychczas rynku odbioru i zagospodarowania odpadów; Ryzyko niedoszacowania kosztów systemu - wpływ poszczególnych wariantów na zmienność parametrów decydujących o przewidywalności kosztów całego systemu;

Dziękuję za uwagę Piotr Karczewski Zastępca Dyrektora w Biurze Ochrony Środowiska Urzędu m.st. Warszawy pl. Starynkiewicza 7/9, Warszawa 02-015 tel 022/ 257 - 95 - 10 Urząd Miasta Stołecznego Warszawy Biuro Ochrony Środowiska pl. Sokratesa Starynkiewicza 7/9, 02-015 Warszawa, tel. 022 257 91 11, fax. 022 257 92 70 www.um.warszawa.pl; www.bip.warszawa.pl/Menu_podmiotowe/Biura_Urzedu/OS/default.htm