Koncepcja implementacji postanowień dyrektywy 2008/101/WE Joanna E. Bukowska Konrad Łuczak Zespół ds. Prawnych, KASHUE Warszawa, 30.06.2009 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lotnictwo w systemie handlu uprawnieniami do emisji
Advertisements

Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
DROGA SPÓŁKI NA GIEŁDĘ załącznik nr 1 do scenariusza lekcji Droga spółki na Giełdę Papierów Wartościowych.
Kryteria objęcia operatorów lotniczych EU ETS – wyłączenia z systemu Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa, 30 czerwca 2009r.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Grupy producentów rolnych
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Projekt „Przejrzyste prawo”
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
6. Sprawozdawczość w projekcie Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Prawo finansów publicznych
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Źródła prawa podatkowego
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Tworzenie i organizacja banków
Systemy handlu emisjami – wyzwania dla polskiego przemysłu
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
System, który łączy Zmiany w Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej -system tranzytowy Warszawa, 24 września 2013.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Zarządzanie uprawnieniami do emisji CO2 i rozliczenie uprawnień do emisji za 2013 r. oraz w latach następnych. Aspekty podatkowe i rachunkowe uprawnień.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Reglamentacja procesu budowy
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Rekrutacja rok szkolny 2016/2017 Publiczna Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Pawła II w Zespole Szkół nr 3 w Stalowej Woli.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
FDS OPS Sp. z o.o. ul. Pilchowicka 9/11 02 – 175 Warszawa NIP: REGON: KRS: Kapitał zakładowy: PLN
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
TOWARY CITES GRUPA: Daria Chmielewska Sylwia Byczkowska Agata Bewicz Katarzyna Chamik Tomasz Butkowski.
Jak założyć firmę w jednym okienku? Autorki: Anna Mikler Anna Mikler Magdalena Aksamit Magdalena Aksamit.
podsumowanie ustawy dot. F-gazów
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Rządowa administracja zespolona w administracji
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

Koncepcja implementacji postanowień dyrektywy 2008/101/WE Joanna E. Bukowska Konrad Łuczak Zespół ds. Prawnych, KASHUE Warszawa, r.

Zagadnienia ogólne Aktem w którym zostanie dokonana implementacja Dyrektywy 2008/101/WE jest ustawa o wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji (projektowana) Przedmiot ustawy Ustawa określa zasady funkcjonowania wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których celem jest ograniczenie tych emisji w sposób ekonomicznie efektywny.

Zagadnienia ogólne Kluczowe pojęcia ustawowe w kontekście uczestnictwa we wspólnotowym systemie operatorów statków powietrznych emisja - rozumie się przez to wprowadzane do powietrza gazy cieplarniane będące wynikiem działalności człowieka związanej z eksploatacją instalacji lub statku powietrznego wykonującego operację lotniczą; operacja lotnicza – rozumie się przez to lot, który rozpoczyna się lub kończy na lotnisku znajdującym się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

Zagadnienia ogólne Kluczowe pojęcia (cd.) uprawnienie do emisji - rozumie się przez to uprawnienie do wprowadzania do powietrza w określonym czasie ekwiwalentu gazów cieplarnianych, które jest ważne jedynie do celów rozliczenia wielkości emisji w ramach wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji i którym można rozporządzać na zasadach określonych w ustawie (charakter uprawnienia); operator statku powietrznego - rozumie się przez to podmiot uprawniony na podstawie określonego tytułu prawnego do władania statkiem powietrznym w celu wykonywania operacji lotniczych; statek powietrzny - rozumie się przez to urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża, którego maksymalna certyfikowana masa startowa przekracza 5700 kg.

Kwalifikowanie operatorów statków powietrznych do systemu Warunki kwalifikowania operatorów statków powietrznych do systemu Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe warunki kwalifikowania operatorów statków powietrznych wykonujących określone operacje lotnicze do systemu

Instytucjonalna organizacja systemu Instytucjonalna organizacja systemu handlu emisjami Nadzór nad systemem sprawuje minister właściwy do spraw środowiska. Zadania organu administrującego systemem wykonuje Krajowy Administrator Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji Zadania Krajowego Administratora wykonuje Instytut Ochrony Środowiska w Warszawie.

Instytucjonalna organizacja systemu Do zadań Krajowego Administratora należy: prowadzenie rejestru uprawnień do emisji, o którym mowa w art. 9 ust. 1, stanowiącego integralną część Krajowego Rejestru Jednostek Kioto, o którym mowa w art. 16 ustawy z dnia r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych lub innych substancji; prowadzenie, w formie elektronicznej, bazy danych zawierającej informacje o instalacjach objętych systemem niezbędne do opracowania projektu krajowego planu rozdziału uprawnień do emisji oraz monitorowania instalacji objętych systemem; monitorowanie funkcjonowania systemu, w tym przeprowadzanie przeglądów, analiz i ocen jego funkcjonowania; zbieranie danych i opracowywanie analiz dotyczących systemu;

Instytucjonalna organizacja systemu Do zadań Krajowego Administratora należy (cd): przyjmowanie wniosków operatorów statków powietrznych o przydział uprawnień do emisji oraz wniosków o przydział uprawnień ze specjalnej rezerwy dla operatorów statków powietrznych; opracowywanie raportów dotyczących systemu; udzielanie wyjaśnień, opracowywanie materiałów informacyjnych i szkoleniowych oraz prowadzenie szkoleń dotyczących funkcjonowania systemu; współpraca z organami administracji publicznej w zakresie związanym z funkcjonowaniem systemu oraz realizacją zobowiązań międzynarodowych w zakresie ochrony klimatu;

Instytucjonalna organizacja systemu Do zadań Krajowego Administratora należy (cd): prowadzenie wykazu audytorów uprawnionych do weryfikacji raportów; publikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej nazw operatorów statków powietrznych naruszających obowiązek umorzenia uprawnień do emisji w liczbie odpowiadającej zweryfikowanej wielkości emisji za poprzedni rok okresu rozliczeniowego; przeprowadzanie oceny zweryfikowanych raportów; opracowywanie założeń dla regulacji prawnych dotyczących systemu, innych regulacji związanych z realizacją zobowiązań międzynarodowych w dziedzinie ochrony klimatu oraz opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących funkcjonowania systemu; zatwierdzanie planów monitorowania dla operatorów statków powietrznych.

Obrót uprawnieniami do emisji Zasady obrotu uprawnieniami do emisji: Swobodne rozporządzanie uprawnieniami do emisji; Brak obowiązku zgłoszenia umowy sprzedaży uprawnień do emisji; Posiadanie rachunku w krajowym rejestrze uprawnień.

Monitorowanie emisji Monitorowanie emisji: Wniosek o zatwierdzenie planów monitorowania (operator statku powietrznego opracowuje projekt planu monitorowania wielkości emisji oraz projekt planu monitorowania dotyczącego wielkości tonokilometrów pochodzących z operacji lotniczych); Decyzja KASHUE zatwierdzająca plany monitorowania; Alokacja uprawnień do emisji następuje na podstawie zweryfikowanych danych dotyczących tonokilometrów, wynikających z wykonanych operacji lotniczych objętych systemem w roku kalendarzowym kończącym się na 24 miesiące przed rozpoczęciem okresu rozliczeniowego.

Rozliczanie emisji Rozliczanie emisji: Zweryfikowany raport jako podstawa rozliczenia emisji; Zweryfikowany raport z emisji za poprzedni rok kalendarzowy operator statku powietrznego przedkłada Krajowemu Administratorowi w terminie do dnia 31 marca roku następnego. Dopełnienie obowiązku rozliczenia emisji za poprzedni rok kalendarzowy w terminie do 30 kwietnia następnego roku; Wykorzystanie ERU i CER do celów rozliczenia (15% alokowanej ilości uprawnień w pierwszym okresie rozliczeniowym, w kolejnych okresach rozliczeniowych odsetek ten zostanie określony przez KE i podany przez nią do publicznej wiadomości); Możliwość pokrycia niedoboru uprawnień uprawnieniami do emisji przyznanymi (oraz wydanymi) na kolejny rok okresu rozliczeniowego.

Sankcje za niedopełnienie obowiązków związanych z uczestnictwem w systemie System sankcji za niedopełnienie obowiązków związanych z uczestnictwem w systemie obejmuje kary pieniężne za: niedokonanie umorzenia uprawnień do emisji w liczbie odpowiadającej wielkości emisji wynikającej ze zweryfikowanego raportu w terminie do 30 kwietnia następnego roku; nieprzedłożenie Krajowemu Administratorowi zweryfikowanego raportu z emisji w terminie do 31 marca; brak zatwierdzonych planów monitorowania.

Sankcje za niedopełnienie obowiązków związanych z uczestnictwem w systemie Kara pieniężna za niedopełnienie obowiązku umorzenia uprawnień w liczbie odpowiadającej wielkości emisji wynikającej ze zweryfikowanego raportu będzie wymierzana w wysokości iloczynu: wielkości uprawnień do emisji, która nie została umorzona; jednostkowej stawki kary pieniężnej (w wysokości stanowiącej równowartość w złotych polskich 100 euro).

Sankcje za niedopełnienie obowiązków związanych z uczestnictwem w systemie Jeżeli operator statku powietrznego, któremu wymierzono karę pieniężną za naruszenie: obowiązku umorzenia uprawnień, obowiązku przedłożenia zweryfikowanego raportu, obowiązku uzyskania decyzji zatwierdzającej plany monitorowania w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o wymierzeniu kary stała się ostateczna, Krajowy Administrator występuje do ministra właściwego do spraw środowiska o skierowanie wniosku o nałożenie zakazu prowadzenia przez ukaranego operatora statku powietrznego operacji lotniczych. Wniosek o nałożenie zakazu prowadzenia przez operatora statku powietrznego operacji lotniczych minister właściwy do spraw środowiska kieruje do Komisji Europejskiej.

Dziękuję za uwagę