OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy Dr inż. Jacek Uczkiewicz Europejski Kongres Gospodarczy „Efektywny audyt w administracji publicznej” Katowice, 14 maja 2012
Strategia Audytu na lata 2009-2012 Cele: Maksymalizować wpływ kontroli Trybunału w celu poprawy zarządzania finansowego KE i zwiększenia odpowiedzialności KE przed obywatelami Unii) Zwiększanie efektywności Trybunału przez lepsze wykorzystanie zasobów
Strategia Audytu na lata 2009-2012 Cel 1rozpisany na szereg celów w następujących obszarach: Optymalna i efektywna selekcja i planowanie kontroli, Mocne konkluzje i użyteczne rekomendacje; Szerszy wymiar kontroli; Terminowe i użyteczne sprawozdania; Efektywna komunikacja z partnerami (Parlament, Komisja, instytucje kontrolowane)
Strategia Audytu na lata 2009-2012 Cel 2 rozpisany na szereg celów w następujących obszarach: Poprawa zarządzania Trybunałem; Wdrożenie efektywnej i dynamicznej polityki zarządzania zasobami ludzkimi; Racjonalizowanie zadań kontrolnych; Zwiększanie zastosowań INA; Rozwój profesjonalizmu kontrolerów Rozwój relacji z instytucjami kontrolowanymi.
Dwa aspekty pod lupą: Realizacja wniosków pokontrolnych; Pomiar wykonania zadań
Realizacja wniosków pokontrolnych Podejście tradycyjne: Kontrole następcze (sprawdzające) w przypadku kontroli specjalnych; okazjonalne Przypominanie w Raporcie Rocznym uchybień stwierdzonych w latach ubiegłych wraz z odpowiedziami Komisji, w przypadku kontroli budżetowej
Realizacja wniosków pokontrolnych 2. Nowe podejście (od 2011r.): Traktowanie badania realizacji rekomendacji Trybunału jako procesu ciągłego; wykorzystywanie wielu źródeł; Przyjęcie zasady, że każdy Raport Specjalny będzie temu procesowi poddawany; Sporządzanie raz w roku specjalnego raportu o realizacji rekomendacji Trybunału.
Realizacja wniosków pokontrolnych EXTRA Przy Komisji Europejskiej powołano specjalny zespół d.s. analizy wdrażania zaleceń audytorów zewnętrznych (u nas?)
Pomiar wykonania zadań 1.Ustalono 7 Kluczowych Wskaźników Wykonania (KWW) pozwalających zmierzyć: jakość i oddziaływanie prac Trybunału przy szczególnym uwzględnieniu opinii najważniejszych podmiotów zainteresowanych; Wydajność i skuteczność korzystania przez Trybunał ze swoich zasobów. 2. W obszarze każdego KWK wyznaczono wymierne cele.
Pomiar wykonania zadań wyniki Zwrócono się z ankietami do dwóch grup: głównych odbiorców raportów i najważniejszych jednostek kontrolowanych, aby w skali 1-5 ocenili jakość i oddziaływanie sprawozdań rocznych i raportów specjalnych
Pomiar wykonania zadań wyniki KWW 1 – Ocena jakości i oddziaływania sprawozdań Trybunału wystawiona przez głównych odbiorców. Rok 2010 Cel: ≥ 4 Wynik: 4,2 Rok 2011 Cel: ≥ 4 Wynik: 4,0
Pomiar wykonania zadań wyniki KWW 2 – Ocena jakości i oddziaływania kontroli prowadzonych przez Trybunał wystawiona przez jednostki kontrolowane. Rok 2010 Cel: ≥ 4 Wynik: 4,2 Rok 2011 Cel: ≥ 3,7 Wynik: 3,7
Pomiar wykonania zadań wyniki KWW 3 – Ocena jakości treści i formy sprawozdań Trybunału przez zewnętrznych ekspertów (w skali 1-4). Rok 2010 Cel: ≥ 3 Wynik: 3 Rok 2011 Cel: ≥ 3 Wynik: 2,8
Pomiar wykonania zadań wyniki KWW 4 – Odsetek zaleceń Trybunału zaakceptowanych przez jednostki kontrolowane Rok 2010 Cel: ≥ 90% Wynik: 90% Rok 2011 Cel: ≥ 90% Wynik: 93%
Pomiar wykonania zadań wyniki KWW 5 – Liczba przyjętych przez Trybunał sprawozdań w porównaniu do planowanych Rok 2010 Cel: ≥ 100% Wynik: 90% Rok 2011 Cel: ≥ 90% Wynik: 83%
Pomiar wykonania zadań wyniki KWW 6 – Odsetek sprawozdań przyjętych przez Trybunał w planowanym terminie Rok 2010 Cel: ≥ 100% Wynik: 80% Rok 2011 Cel: ≥ 90% Wynik: 75%
Pomiar wykonania zadań wyniki KWW 7 – Odsetek wystąpień pokontrolnych sporządzonych w terminie Rok 2010 Cel: ≥ 80% Wynik: 54% Rok 2011 Cel: ≥ 90% Wynik: 58%
Efektywność NIK wg sprawozdania za 2010r NIK podaje tylko „wybrane efekty kontroli” Wnioski de lege ferenda; Wnioski usprawniające działalność jednostki kontrolowanej; Wnioski o charakterze profilaktycznym; Efekty finansowe kontroli.
Efektywność NIK wg sprawozdania za 2010r Wnioski de lege ferenda; W 2010 NIK przedłożyła 71 wniosków de lege ferenda, z czego zrealizowano 5. Ale: W sprawozdaniu zawarty jest merytoryczny opis wniosków niezrealizowanych; Realizacja wniosków może nastąpić później; Brak jest informacji w układzie narastającym Brak jest informacji o przyjęciu bądź nie do realizacji
Efektywność NIK wg sprawozdania za 2010r Wyniki finansowe kontroli NIK Finansowe lub sprawozdawcze skutki stwierdzonych nieprawidłowości; Korzyści finansowe; Finansowe skutki nieprawidłowości na szkodę budżetu Wspólnot Europejskich (?!)
To wcale nie jest koniec tematu, ale na dzisiaj TAK Dziękuję za uwagę