CZYM JEST SZKOŁA GLOBALNA?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany klimatyczne i ich skutki
Advertisements

Małgorzata Szymla klasa V B
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Co możesz zrobić, by walczyć ze zmianami klimatu?
Mała Afrykańska wysepka…
Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci Życie dzieci w Czadzie Uszyj laleczkę i daj dzieciom nadzieję
Program Polskiej Akcji Humanitarnej pod honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej.
Szkoła Globalna w PSP 1 Od stycznia do czerwca 2009 roku nasza placówka realizowała program Szkoła Globalna. Nad projektem pracowali uczniowie klas IV-VI.
Witamy i zapraszamy do naszej prezentacji
Väder- och Klimatförändringar
FAKTY. FAKTY DZIECI UMIERA CODZIENNIE Z GŁODU.
Oto 10 sposobów na to jak możesz sam chronić środowisko.
Dostępność czystej wody na świecie
Zbuczyn
OCHRONA ŚRODOWISKA Magdalena Swinarska
22 marca 2010.
1.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Intergracyjnymi Nr 8 Sopot
Zaproszenie do programu Projekt jest realizowany dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej. Poglądy i opinie wyrażone w tym materiale są wyłącznie poglądami.
Projekt edukacyjny gimnazjalny „Woda źródłem życia”
22 marca Światowy Dzień Wody
Temat: Jak oszczędzać energię elektryczną i cieplną w domu?
JAK OSZCZĘDZAĆ WODĘ.
Oszczędzaj energię!!! Pracę wykonała: Paulina Wiśniewolska Kl. I b nr.23 Gimnazjum w Poświętnem.
BIOLOGIA Efekt cieplarniany.
Przed Po Od 2011 roku trwa w szkole zbiórka baterii które na podstawie umowy odbiera Organizacja Odzysku S.A. Reba.
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
OGRANICZENIE UMIERALNOŚCI
Woda Bez wody nie ma życia!!!.
ZMIANY KLIMATU.
Ochrona Środowiska, a Zdrowie Człowieka
Woda to dar.
Weronika Woźniak Klasa 2c Szkoła Podstawowa nr 2 w Wągrowcu
EKOLOGIA.
„Woda to dar” Autor: Sara Neumann kl. 1a
Woda to dar Autor : Daniela Piechowiak.
przeprowadzona wśród mieszkańców GMINY BOGDANIEC
Obszary niedoborów i nadmiaru wody
Autor: Agata Kuliberda
POLSKA AKCJA HUMANITARNA
Pomóż naszej planecie – oszczędzaj Energię...
Raport o Rozwoju Społecznym 2006
Woda w środowisku człowieka.
Naszym zadaniem było przeprowadzenie ankiety na temat wiedzy o efekcie cieplarnianym i jego przyczynach. Jej celem było sprawdzenie tego, czy mieszkańcy.
Adopcja Miłości Salezjański Wolontariat Misyjny Ty też możesz pomóc!
Woda nasze życie.
Głód Na Świecie Paulina Łyzińska 2LB.
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Problem wyżywienia ludzi na świecie
W RÓŻANIE MALUCH I MŁODY DBA O OCHRONĘ PRZYRODY
Jak chronić środowisko?
Ekologia Prezentacja.
Efekt cieplarniany.
Do czego możemy się przyczynić? Do czytania: Woda to życie. Jeszcze nie tak dawno, ludzie myśleli, że można czerpać z jej źródeł bez żadnych ograniczeń.
● GUS podał, że w Polsce nadal jest bardzo dużo dzikich wysypisk śmieci, mimo że ich liczba spada. W poprzednim roku tego typu miejsc było 2539.
Co by było gdyby nie było wody ?
PROBLEMY WYŻYWIENIA LUDNOŚCI ŚWIATA Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Dotacje.
Puchatek obudził się nagle z uczuciem dziwnego przygnębienia
EKOLOGIA.
WSZYSTKIE KOLORY świata
Pewnego dnia w Krakowie…
Powietrze Mateusz Wiśniewski.
Projekt ma na celu ograniczenie zużycia energii w budynkach publicznych poprzez zastosowanie innowacyjnej metodologii 50/50, która aktywnie.
Co możesz zrobić, by walczyć ze zmianami klimatu?
Czy klimat ma wpływ na konflikty na świecie? Wiktoria Maziarka Maja Kołodziejczyk Katarzyna Strzępek.
Co każdy z nas może zrobić dla ochrony klimatu
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Posprzątajmy razem Ziemię - akcja "Sprzątanie świata".
Niedożywienie.
Zapis prezentacji:

CZYM JEST SZKOŁA GLOBALNA?

Szkoła Globalna to program edukacji rozwojowej, który rozbudza zainteresowania tematyką globalną dotyczącą nas wszystkich - ludzi zamieszkujących Ziemię, dzięki czemu staje się ona częścią rzeczywistości szkolnej! Szkoła Globalna pomaga dostrzec, jak niewielkie zmiany w codziennym funkcjonowaniu szkół, mogą mieć pozytywny wpływ na życie w krajach biedniejszych, tzw. krajach globalnego Południa.

Kraje uczestniczące w programie: - Polska - Austria - Czechy - Malta - Słowacja - Wielka Brytania - Tajlandia

Trzy kroki projektu 1. Nauka – uczniowie zdobywają wiedzę o tematyce globalnej i o tym, jaki ma wpływ na życie ludzi w krajach Południa 2. Badanie – uczniowie sprawdzają w jakich dziedzinach oraz w jakim stopniu ich szkoła realnie może przyczynić się do pomocy najbiedniejszym ludziom na świecie. 3. Akcja – uczniowie podejmują konkretne działania, aby poprawić życie w krajach Południa

Dzisiejszy świat podzielony jest na uprzemysłowioną PÓŁNOC (kraje bogate) i POŁUDNIE (kraj biedne). Państwa Północy bogacą się kosztem krajów ubogich.

A F R Y K A

Afrykańskie piękno i różnorodność

PROBLEMY AFRYKI: brak wody choroby (dur brzuszny, czerwonka, malaria, AIDS) głód konflikty zbrojne zmiany klimatyczne brak dostępu do edukacji na poziomie elementarnym

WODA - ŹRÓDŁEM ŻYCIA! Afryka i Azja Dziś około jedna piąta światowej populacji tj. 1,1 miliarda ludzi na Ziemi jest pozbawiona dostępu do czystej wody pitnej! Co 6 człowiek na świecie cierpi z powodu pragnienia oraz chorób spowodowanych spożyciem skażonej wody! Afryka i Azja Europa brak dostępu do czystej wody 65% mieszkańców Azji 27% Afryki 2% Europejczyków dzienne zużycie wody 200 – 300 litrów 10 litrów

Południowy Sudan 2007r. Dzieci czerpią wodę z tej samej rzeki, w której inni robią pranie i wylewają nieczystości. Kamerun, Duala 2008r. Dzieci bawią się i piorą w brudnej rzece, w pobliżu źródła czystej wody pitnej.

Brak dostępu do wody wpływa na śmiertelność, szczególnie wśród dzieci! W Afryce jest najwyższy wskaźnik śmiertelności dzieci poniżej 5 roku życia. Na 1000 dzieci – 191 z nich umiera przed piątymi urodzinami! Co roku 1,5 miliona dzieci umiera na świecie z powodu chorób związanych z brakiem wody lub ze spożyciem zanieczyszczonej wody!

Ponad 850 milionów ludzi na świecie głoduje! GŁÓD Ponad 850 milionów ludzi na świecie głoduje!

ZMIANY KLIMATU Zmiany klimatu, rozumiane w kontekście globalnego ocieplenia i wzrostu temperatury na powierzchni Ziemi, należy przypisać działalności człowieka. Zmiany klimatyczne powodują naruszenie praz człowieka na olbrzymią skalę. Nieprzerwane, nadmierne emisje gazów cieplarnianych będące skutkiem działań bogatych krajów, prowadzą do pozbawienia ludzi wody, gleby i ziemi, a tym samym zasobów, które pozwalają im utrzymać się przy życiu.

Przyczyny zmian klimatu spowodowane działalnością człowieka – dwutlenek węgla ulatniający się do atmosfery.

PRAWO DO EDUKACJI Według Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka edukacja to podstawowe prawo człowieka.

Problem edukacji na świecie - Obecnie na świecie 72 miliony dzieci w wieku szkolnym nie ma możliwości uczęszczania do szkoły. Jedno na pięcioro z nich nie ma dostępu do nawet najbardziej podstawowego minimum edukacji. Większość z nich to dziewczęta (60%). – Połowa z tych dzieci zamieszkuje tereny, na których występują konflikty i wojny. – Ponad 1/3 dzieci nie pobierających nauki, to dzieci w różnym stopniu niepełnosprawne

Brak nauczycieli Jedną z przyczyn problemu edukacji na świecie jest brak nauczycieli. Obliczono, że na świecie brakuje przynajmniej 18 milionów nauczycieli.

Najtrudniejsza sytuacja jest w Afryce na południe od Sahary, w Azji Południowej i Oceanii.

Dla społeczeństw krajów Południa edukacja w pierwszej kolejności jest szansą na redukcję ubóstwa oraz chorób siejących ogromne spustoszenie, szczególnie AIDS. W roku 1948 edukacja została uznana za niezbywalne i nienaruszalne prawo człowieka.

Konflikty zbrojne Powszechnym zjawiskiem w Afryce są konflikty zbrojne, masowe przemieszczanie się ludności, tortury znęcanie się i charakterystyczna dla tego regionu bezkarność.

My też możemy pomóc!

Lista naszych zobowiązań: Adopcja miłości – zbiórka pieniędzy! Stosowanie w codziennym życiu złotych zasad, zmniejszających dwutlenek węgla do atmosfery, czyli: 1. Wymienię żarówki w swoim domu na energooszczędne! 2. Będę zakręcać kran podczas mycia zębów! 3. Po skończonej pracy lub zabawie będę wyłączać komputer, grę telewizyjną i inny sprzęt z gniazdka! 4. Wychodząc z pokoju, łazienki, toalety, klasy i innych pomieszczeń, w których nie ma innych osób, będę wyłączać światło!

5. Będę segregować śmieci i oszczędzać papier! 6. Będę drukować dwustronnie! 7. Obniżę temperaturę w swoim pokoju o 1C! 8. Sprawdzę, czy w bagażniku samochodu rodzinnego nie zalegają niepotrzebne rzeczy – lżejszy samochód mniej spali! 9. Jeżdżąc do szkoły będę korzystać z transportu publicznego, roweru! 10. Na zakupy zabiorę torbę – nie będę używać opakowań jednorazowych! 11. Nie będę wyrzucać jedzenia!

12. Rzeczy w dobrym stanie, których już nie potrzebuję, oddam na szkolną aukcję lub potrzebującym! 13. Nie będę używać jednorazowych naczyń!

Nauczyciel PSP nr 1 w Nowej Soli Źródła: www.pah.org.pl www.pl.wikopedia.org www.atmosphere.mpg.de www.images.google.pl www.wodapitna.pl www.pajacyk.pl www.ubóstwo.pl www.uchodzcydoszkoly.pl Autor: mgr Jolanta Sikora Nauczyciel PSP nr 1 w Nowej Soli Nowa Sól, maj 2009r.