Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH – KONFERENCJA DLA RODZICÓW
Advertisements

Dysleksja i dysortografia
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Dysleksja a języki obce
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
dar czy przekleństwo prezentację przygotowała Marzena Bogoń
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Dekalog dla rodziców dzieci dyslektycznych
Jestem rodzicem dziecka z dysleksją
Materiały przygotowane na zebranie rodzicielskie na temat:
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
DYSLEKTYK W DOMU I SZKOLE
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Dziecko dyslektyczne w szkole.
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Dysleksja – wszystkiemu winny móżdżek
Co to jest dysleksja?.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
DYSLEKSJA TO NIE CHOROBA !
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Nie sztuka nie mieć trudności, sztuka je pokonać
Objawy DYSLEKSJI.
PRACA Z UCZNIEM ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
logopedyczny-prezentacja
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Chcę pomóc swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole
Praca z uczniem dyslektycznym na lekcjach chemii
Dydaktyka ogólna.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
PEDAGOG SZKOLNY.
Opracowała: Bożena Bełkot
z uczniem dyslektycznym?
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 4 w Łodzi
z dziećmi dyslektycznymi
Dysleksja Learning Disorder.
Dysleksja i trudności szkolne
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Jak pomóc dziecku z dysleksją?
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
DYSLEKSJA.
DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH w PRAKTYCE
METODA DOBREGO STARTU.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Logopedia w szkole.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
DYSLEKSJA – I CO DALEJ?. Badania prowadzone w Polsce wskazują, że dysleksja rozwojowa występuje u ok. 15 % populacji, z czego lżejsze przypadki stanowią.
DYSLEKSJA. Co to jest dysleksja? Termin implikujący w zasadzie trudności w czytaniu, rozumiany jest w literaturze obcojęzycznej w szerszym znaczeniu,
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2018 roku
to trudności w nauce czytania i pisania
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
OBRAZKOWY SŁOWNIK ORTOGRAFICZNY
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił litery, a nauka języków obcych była dla niego ciężarem. Podobne problemy przeżywa wiele osób z dysleksją.

Słynni ludzie z dysleksją: Tomasz Alwa Edison, słynny wynalazca (1847 – 1931) Albert Einstein, twórca teorii względności (1879 – 1955) 3. Winston Churchill, brytyjski mąż stanu (1874 – 1965) 4. Agata Christie, autorka powieści kryminalnych (1891 – 1976) 5. Hans Christian Andersen, autor baśni dla dzieci (1805 – 1875)

Co to jest dysleksja?

Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym.

Do tego zespołu objawów należą: dysleksja – trudności w czytaniu dysortografia – kłopoty z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym także nagminne popełnianie błędów ortograficznych, pomimo werbalnej znajomości zasad orograficznych) dysgrafia – problem z kaligrafią, czyli tzw. brzydkie pismo, trudne czasami do odczytania przez samego piszącego

dyskalkulia – zaburzenia zdolności matematycznych – niski poziom rozumowania operacyjnego, kłopoty z pojęciami abstrakcyjnymi np. pojęciem liczby, wielkości

Dysleksja – mistrzyni paradoksów dziecko niby widzi , a nie widzi dziecko jest inteligentne, ale nie umie nauczyć się pisać ani czytać dziecko umie lecz nie umie dziecko chce się uczyć i uczy się, lecz jest posądzane o lenistwo

Przyczyny tych trudności spowodowane są: mikrouszkodzeniami tej części kory mózgu, która odpowiedzialna jest za pamięć, rozwój języka, orientację, postrzeganie wzrokowe i słuchowe.

Uwarunkowania tych zaburzeń są wielorakie: dziedziczność uszkodzenie układu nerwowego (podczas ciąży i porodu o nieprawidłowym przebiegu czy we wczesnym dzieciństwie) zaburzenia hormonalne

Dysleksję pogłębia: Zbyt późne rozpoznanie trudności u dziecka Zbyt późne rozpoczęcie terapii pedagogicznej Zaniedbanie środowiska rodzinnego Niekompetencja nauczycieli uczących

Dekalog dla rodziców dzieci dyslektycznych opr.: prof.dr hab. Marta Bogdanowicz NIE - "nie czyń bliźniemu, co Tobie niemiłe". Nie traktuj dziecka jak chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego. Nie karz, nie wyśmiewaj dziecka w nadziei, że zmobilizujesz je to do pracy. Nie łudź się, że dziecko "samo z tego wyrośnie", "weźmie się w garść", "przysiądzie fałdów" lub że ktoś je z tego "wyleczy".

TAK - "strzeżonego Pan Bóg strzeże". 4. Nie spodziewaj się, że kłopoty dziecka pozbawionego specjalistycznej pomocy ograniczą się do czytania i pisania i skończą się w młodszych klasach szkoły podstawowej. 5. Nie ograniczaj dziecku zajęć pozalekcyjnych, aby miało więcej czasu na naukę, ale i nie zwalniaj go z systematycznych ćwiczeń. TAK - "strzeżonego Pan Bóg strzeże". 6. Staraj się zrozumieć swoje dziecko, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec trudnościom szkolnym.

7. Spróbuj jak najwcześniej zaobserwować trudności dziecka: na czym polegają i co jest ich przyczyną. Skonsultuj się ze specjalistą (psychologiem, pedagogiem, logopedą). 8. Aby jak najwcześniej pomóc dziecku: zaobserwuj w codziennej pracy z dzieckiem, co najskuteczniej mu pomaga, korzystaj z odpowiedniej literatury i fachowej pomocy nauczyciela - terapeuty (w formie terapii indywidualnej i grupowej), bądź w stałym kontakcie z nauczycielem i pedagogiem szkolnym.

9. Bądź życzliwym, pogodnym, cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem swego dziecka w jego kłopotach szkolnych. 10. Chwal i nagradzaj dziecko nie tyle za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem była przyjemna dla was obojga.

Opracowała: Jolanta Sikora nauczyciel PSP nr1 w Nowej Soli styczeń 2005r.