Delimitacja i główne założenia Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Śródmieście Włocławka stan obecny, perspektywy rozwoju 23 kwiecień 2008 rok WŁOCŁAWEK Andrzej Pałucki Prezydent Miasta Włocławek.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Delimitacja Rzeszowskiego Obszaru Metropolitalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
1 Działanie Support for Cities w ramach programu Unii Europejskiej URBACT w Chorzowie Urząd Miasta Chorzów Hanna Pompa -Obońska.
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta
Temat pracowni projektowej: społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego prowadzący: Grzegorz Masik.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
MIEJSKIE OBSZARY FUNKCJONALNE
Polityki przestrzenne gmin Poznańskiego Obszaru Metropolitalnego
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Serdecznie witamy w Gminie Witkowo
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Mechanizmy wspierania rozwoju obszarów wiejskich
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
ŚRÓDMIEŚCIE OLSZTYNA KOMUNIKACJA W ZINTEGROWANYM PROGRAMIE ROZWOJU PRZESTRZENNEGO ŚRÓDMIEŚCIA OLSZTYNA WYDZIAŁ ROZWOJU MIASTA, MARZEC 2014.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR
Tworzenie związku metropolitalnego. Górnośląski Związek Metropolitalny od lat zabiegał o stworzenie prawnych podstaw metropolii. Ustawa o związkach metropolitalnych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
A.J.N (KRS) grupa tematyczna GP Zadanie (1): - (1.1) określenie głównych wyzwań - (1.2) propozycja celów strategicznych.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Zmiana opisu kryterium nr 5 w ramach
Przemysław Śleszyński
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

Delimitacja i główne założenia Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie

WOJEWÓDZTWO LUBELSKIE – MIEJSKA SIEĆ OSADNICZA ZRÓŻNICOWANIE GĘSTOŚCI SIECI MIAST W POLSCE STRUKTURA SIECI OSADNICZEJ REGIONU 42 miasta: 30 małych (do 20 tys. mieszkańców) 11 średnich (20 -100 tys. mieszkańców) 1 duże (powyżej 100 tys mieszkańców) najsłabiej zurbanizowany region w kraju: wskaźnik umiastowienia 16 miast /10000 km2 (Polska: 28 miast /10 000 km2) gęstość sieci miejskiej najrzadsza w Polsce: średnio 1 miast obsługuję obszar 598 km2 (Polska 346 km2) Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie

HISTORIA PRAC NAD AGLOMERACJA LUBELSKĄ przełom lat 60-tych i 70-tych XX wieku: – wyodrębniono i opracowano plan rozwoju Lubelski Zespół Miejski lata 70-te i 80-te XX wieku: prace koncepcyjno - planistyczne związane głownie z tzw. Aglomeracją Lubelskiego Zagłębia Węglowego lata 90-te XX wieku: sporządzono Plan Zagospodarowania Przestrzennego Aglomeracji Lubelskiej, opracowany w dwóch częściach : 1. badawczo-rozwojowej 2. wdrożeniowo – planistycznej Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie

STUDIUM URBANIZACJI LOM - DELIMITACJA przyjęto cztery podstawowe kryteria delimitacji: kryterium społeczne gęstość zaludnienia migracje udział ludności w wieku produkcyjnym budynki oddane do użytkowania kryterium gospodarcze wskaźnik podmiotów gospodarczych na 1000 mieszkańców obecność znaczących dla regionu przedsiębiorstw dochody własne budżetu gminy na 1 mieszkańc procentowy udział terenów zurbanizowanych w ogólnej powierzchni gminy kryterium infrastrukturalne procentowy udział ludności korzystającej z sieci gazowej, kanalizacyjnej i wodociągowej położenie gminy na przebiegu drogi krajowej, wojewódzkiej lub kolei kryterium dostępności komunikacyjnej wyrażone izochroną 30 i 60 minut dojazdu do centrum metropolii ocenie poddano każdą z gmin wchodzących w skład obszaru za wyjątkiem miast: Lublin i Świdnik – rdzenia obszaru metropolitalnego, każdy z poszczególnych wskaźników oceniono na podstawie przyjętej punktacji : 0 – 6 zastosowano także współczynniki korekcyjne równe 1, 1,5 i 2. Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie

klasyfikacja gmin według kryteriów delimitacji STUDIUM URBANIZACJI LOM - DELIMITACJA klasyfikacja gmin według kryteriów delimitacji WARIANT I gęstość zaludnienia dla obszaru: > 200 osób na km2 minimalna liczba uzyskanych punktów: 52,5 Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie

STUDIUM URBANIZACJI LOM - DELIMITACJA WARIANT II zasada bezpośredniego sąsiedztwa, ciągłości i zwartości obszaru WARIANT III gęstość zaludnienia dla wytyczonego obszaru: ponad 200 osób na km2 minimalna liczba uzyskanych punktów: 70 Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie

LOM - IDENTYFIKACJA ZJAWISK PROBLEMOWYCH Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie

LUBELSKI OBSZAR METROPOLITALNY – ROZLEWANIE SIĘ MIASTA Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie

BRAK SKUTECZNYCH INSTRUMENTÓW KOORDYNACJI ROZWOJU PRZESTRZENNEGO LOM - IDENTYFIKACJA OBSZARÓW PROBLEMOWYCH rażąca dysproporcja pomiędzy rozwojem zabudowy (zwłaszcza mieszkaniowej jednorodzinnej) a: rozwojem układu drogowego rozwojem infrastruktury komunikacyjnej rozwojem infrastruktury technicznej rozwojem przestrzeni publicznych BRAK SKUTECZNYCH INSTRUMENTÓW KOORDYNACJI ROZWOJU PRZESTRZENNEGO W OBSZARZE ! Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie 35

Polityka Miejska Unii Europejskiej ZAŁOŻENIA ROZWOJU PRZESTRZENNEGO LOM Nowa Karta Ateńska – Wizja Miast XXI Wieku Strategia Tematyczna Dla Środowiska Miejskiego Karta Lipska Polityka Miejska Unii Europejskiej Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 Założenia Krajowej Polityki Miejskiej 2020 atrakcyjna przestrzeń dla pracy, zamieszkania, wypoczynku wspomaganie rozwoju funkcji metropolitalnych restrukturyzacja i rewitalizacja obszarów zdegradowanych racjonalna urbanizacja obszaru rozwój efektywnego systemu transportu publicznego ochrona środowiska przyrodniczego i kulturowego rewitalizacja zdegradowanych dzielnic mieszkaniowych rewitalizacja zabytkowej tkani miast rewitalizacja terenów poprzemysłowych i powojskowych rewitalizacja miejskich terenów zieleni i rekreacji wzmocnienie powiązań funkcjonalnych ośrodków osadniczych uporządkowanie istniejących struktur przestrzennych kreowanie nowych, efektywnych struktur przestrzennych na terenach wskazanych do działań inwestycyjnych integracja pod systemów (węzeł intermodalny) szybki metropolitalny transport szynowy sprawny system komunikacji w rdzeniu obszaru rozbudowa infrastruktury obsługi kom. zbiorowej system ścieżek rowerowych ochrona terenów cennych przyrodniczo ograniczenie inwestycji na terenach otwartych ochrona przyrody w różnych aspektach (gospodarka wodna i odpadami, ochrona gleb, różnorodność biologiczna Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego

ośrodki urbanizacji struktur podmiejskich Lublina i Świdnika główne ośrodki urbanizacji lokalne ośrodki struktur osadniczych Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie

KLUCZOWE DZIAŁANIA W OBSZARZE LOM ROZWÓJ EFEKTYWNEGO SYSTEMU TRANSPORTU PUBLICZNEGO kreacja głównego węzła przesiadkowego w Lublinie integracja poszczególnych podsystemów transportu publicznego wprowadzenie systemu zarządzania, koordynacji i monitorowania komunikacji publicznej podniesienie znaczenia kolei w połączeniach lokalnych – stworzenie systemu podmiejskiego szybkiego transportu szynowego itd. WSPIERANIE ROZWOJU BAZY EKONOMICZNEJ absorpcja i transfer nowych technologii w gospodarce regionu rozwój infrastruktury wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej rozwój centrów logistycznych, stref gospodarczych współpraca sektora naukowego z sektorem gospodarczym itd. ZDYSCYPLINOWANIE URBANIZACJI kontrola procesów suburbanizacyjnych uporządkowanie istniejących struktur ( w tym rewitalizacja obszarów zdegradowanych) doprowadzenie do ekonomicznie uzasadnionego rozwoju infrastruktury drogowej i technicznej kreacja nowych, efektywnych struktur przestrzennych itd. HARMONIZACJA STRUKTURY OSADNICZEJ Z UKŁADEM EKOLOGICZNYM kreacja spójnego otoczenia przyrodniczego rdzenia obszaru (tzw. zielony pierścień) stworzenie powiązań systemu przyrodniczego miasta z zielonym pierścieniem ochrona obszarów cennych przyrodniczo przed zabudową (kompleksy leśne, doliny rzek, tereny otwarte) itd. Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie 37

DZIĘKUJE ZA UWAGĘ Biuro Planowania Przestrzennego w Lublinie