Jerzy Błażejowski Rada Główna Szkolnictwa Wyższego zorganizowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego 24-25 stycznia 2008 roku Warszawa Szkoła Główna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Innowacyjna kontynuacja aktywna adaptacja Program wyborczy Dr hab. Agnieszka Pawłowska, prof. nadzw.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Warunki dla konkurencyjności rynku szkolnictwa wyższego Gospodarka-Edukacja-Nauka Seminarium Otwartość, mobilność i umiędzynarodowienie uczelni, a konkurencyjność.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Uniwersytet Medyczny im
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, listopada.
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Turystyka Historyczna specjalność kierunku HISTORIA.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów II stopnia.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Studia miejskie i regionalne
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

Jerzy Błażejowski Rada Główna Szkolnictwa Wyższego zorganizowana przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego stycznia 2008 roku Warszawa Szkoła Główna Handlowa NOWE WYZWANIA STOJĄCE PRZED SZKOLNICTWEM WYŻSZYM Konferencja pod hasłem NOWE FINANSOWANIE. WIĘKSZA DOSTĘPNOŚĆ. LEPSZA JAKOŚĆ

Podstawowe wyzwania stojące przed szkolnictwem wyższym Zapewnienie młodzieży sprawiedliwego dostępu do edukacji na poziomie wyższym Dostosowywanie kształcenia do oczekiwań studentów i oczekiwań społecznych Kreowanie i rozwijanie mechanizmów współdziałania nauki i szkolnictwa wyższego z gospodarką Przy Ustawicznym unowocześnianiu oferty edukacyjnej, idącym w parze z dbałością o wysoką jakość kształcenia Promowaniu i umacnianiu obecności Polski w europejskim i globalnym obszarze szkolnictwa wyższego

legislacyjnej finansowania uczelni funkcjonowania uczelni relacji państwo/uczelnie usytuowania i kompetencji instytucji obszaru nauki i szkolnictwa wyższego Działania, jakie należy podjąć aby szkolnictwo wyższe mogło funkcjonować i konkurować w europejskiej i globalnej przestrzeni edukacyjnej w sferze

Szybka nowelizacja ustawy - Prawo szkolnictwie wyższym (i innych ustaw) celem wprowadzenia niezbędnych uzupełnień i dokonania zmian usuwających niedociągnięcia Legislacja Przykłady wprowadzenie przepisów dotyczących Krajowej Struktury Kwalifikacji wprowadzenie przepisów umożliwiających organizowanie kształcenia nieformalnego na poziomie wyższym ujednolicenie przepisów dotyczących studiów doktoranckich i doktorantów Szczegółowe propozycje zostały złożone Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego wraz z uchwałą Rady Głównej (166/2007)

Głęboka nowelizacja ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym (i innych ustaw) – po osiągnięciu konsensusu co do konkretnych rozstrzygnięć w sferze polityki finansowania szkolnictwa wyższego i nauki systemów stypendialnych dla doktorantów i studentów systemów kredytowych dla doktorantów i studentów współodpłatności za kształcenie na poziomie wyższym reguł kształcenia na studiach pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia odpowiedzialności państwa za jakość kształcenia oraz uzyskiwane kwalifikacje i dyplomy ukończenia studiów modelu kariery akademickiej i naukowej polityki zatrudniania w uczelniach i instytucjach naukowych zasad i poziomu wynagrodzenia pracowników uczelni zakresu autonomii uczelni powiązań kształcenia na poziomie wyższym z badaniami zasad współpracy uczelni z otoczeniem

Finansowanie budżetowe szkolnictwa wyższego i nauki Finansowanie budżetowe nauki i szkolnictwa wyższego wytyczone Strategią Lizbońską Postulat Ustalenie państwowej strategii w zakresie finansowania budżetowego w relacji do PKB. Podjęcie zobowiązań przez najwyższe władze ustawodawcze i wykonawcze odnośnie przeznaczania określonej części budżetu państwa na szkolnictwo wyższe i naukę.

Zasady podziału środków budżetowych dywersyfikacja finansowanie podstawowe (statutowe) jednostek o znaczeniu strategicznym dla Państwa (uczelni, instytutów naukowych): a) działalności edukacyjnej b) działalności naukowej finansowanie zadaniowe (na zasadach konkursowych), dostępne dla wszystkich pomoc materialna dla doktorantów i studentów systemy kredytowe dla doktorantów i studentów

Współodpłatność za studia Powszechne czesne (?) Czesne uzależnione od budżetowego finansowania podstawowego (statutowego) (?) Czesne uzależnione od finansowania zadaniowego (?)

Kształcenie na pierwszym i drugim stopniu Zróżnicowanie profili studiów na przygotowujące do wykonywania zawodu (zawodowe) przygotowujące do wykonywania pracy Reguły kształcenia: na kierunkach studiów/specjalnościach, według programów nauczania Wymagania kadrowe i w zakresie infrastruktury Wewnętrzne systemy oceny jakości kształcenia Nazewnictwo dyplomów ukończenia studiów

Kształcenie na trzecim stopniu Formuła studiów (kto może je prowadzić) środowiskowe studia doktoranckie interdyscyplinarne studia doktoranckie Różne rodzaje doktoratów: naukowe, profesjonalne, zawodowe Reguły kształcenia

Polityka kadrowa Zasady zatrudniania etatyzacja w uczelniach odniesiona do zadań finansowanych z budżetu w ramach dotacji podstawowej (statutowej) pozostawienie uczelniom swobody w ustalaniu własnej polityki w zakresie zatrudniania w pozostałych obszarach aktywności Model kariery naukowej/akademickiej poprzez stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego i tytuł profesora (obecny) poprzez stopień naukowy doktora, doświadczenie zawodowe (w tym obowiązkowy staż podoktorski w innym ośrodku), konkurs, przynajmniej dwie oceny kwalifikacyjne, veniam legendi (tenure) (przyszłościowy) Przejście w stan spoczynku po osiągnięciu wieku emerytalnego

Autonomia uczelni Katalog obszarów, których powinna dotyczyć Jej zasięg w relacji do ustaleń w zakresie wcześniej poruszonych kwestii (finansowania podmiotowego/zadaniowego, zasięgu pieczy państwa nad procesem kształcenia, zasięgu ingerencji państwa w funkcjonowanie uczelni, ustanowienia czesnego) Autonomia a profesjonalizacja zarządzania uczelniami Autonomia a oczekiwania społeczne względem uczelni

Kluczowe dla przyszłych rozwiązań dotyczących szkolnictwa wyższego i nauki będzie ustalenie zakresu autonomii uczelni i ingerencji państwa w funkcjonowanie obu sektorów. Trudno oczekiwać, aby wykorzystywanie dotacji budżetowej nie było kontrolowane przez państwo. Z drugiej strony nie można narzucać uczelniom metod kształcenia oraz sposobów dochodzenia do celu jakim jest wypromowanie absolwenta.

Obowiązkiem państwa jest finansowanie lub współfinansowanie kształcenia na poziomie wyższym, ale też wyartykułowanie oczekiwań społecznych względem środowisk, które w tym uczestniczą. Zrozumiałe jest więc oddziaływanie państwa na funkcjonowanie szkolnictwa wyższego i nauki. Nie może ono jednak ograniczać roli instytucji akademickich i naukowych w poszukiwaniu prawdy, kreowaniu i upowszechnianiu wiedzy i osiągnięć twórczych, promowaniu kultury oraz formowaniu fundamentu intelektualnego społeczeństwa.

Konkluzje Należy podjąć zdecydowane kroki na rzecz wzrostu finansowania budżetowego szkolnictwa wyższego i nauki Należy powołać zespół reprezentujący instytucje funkcjonujące w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, który – przy współudziale Ministra Nauki i Szkolnictwa wyższego – przygotuje projekty ustaw nowelizujących istniejące regulacje Należy podjąć działania promujące innowacyjne rozwiązania w szkolnictwie wyższym i nauce

Dziękuję Pani Minister za umożliwienie przedstawienia wniosków z debaty jaka miała miejsce na posiedzeniu plenarnym Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego w dniu 17 stycznia bieżącego roku Wszystkim Państwu dziękuję za uwagę