Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Advertisements

informacje i wskazówki dla rodziców
im. Króla Jana III Sobieskiego
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
„Sześciolatek w szkole”
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Charakterystyka dziecka rozpoczynającego naukę w klasie I
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Sześciolatek idzie do szkoły
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
Współpraca Szkoły Podstawowej nr 43 im
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Dydaktyka ogólna.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Czy myślenie jest pracą? Wysiłek fizyczny i umysłowy
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
 Zajęcia są prowadzone od powstania Naszej placówki. Jest to wspaniała propozycja dla dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły swojej przygody z przedszkolem,
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Kiedy dziecko dojrzewa do pójścia do szkoły?
Dojrzałość szkolna Nie wszystkie kwiaty zakwitają razem. Każdy ma swój czas i porę....
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka sześcioletniego
SZEŚCIOLATEK STARSZAKIEM CZY JEDNAK PIERWSZAKIEM ? -DYLEMATY RODZICÓW-
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka. DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka. Jeśli jest ono psychicznie i fizycznie gotowe do podjęcia nauki, bez trudu i z radością opanuje podstawy edukacji.

DEFINICJA DOJRZAŁOŚCI „Dojrzałym do podjęcia nauki szkolnej nazwiemy dziecko, które osiągnęło taki stopień rozwoju umysłowego, społeczno- emocjonalnego oraz fizycznego, jaki umożliwia mu przystosowanie się do wymagań szkoły i kontynuowanie z powodzeniem nauki w klasie pierwszej.” Maria Przetacznikowa

GOTOWOŚĆ SZKOLNA DOJRZAŁOŚĆ UMYSŁOWA DOJRZAŁOŚĆ FIZYCZNA DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNO –EMOCJONA- LNA

SFERY DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ Rozwój intelektualny Za dziecko umysłowo dojrzałe do nauki według B. Olszewskiej uważa się „takie, które już chce się uczyć, interesuje się czytaniem i pisaniem, pragnie dowiadywać się różnych rzeczy od dorosłych, które osiągnęło pewien poziom rozwoju mowy, myślenia, wyobraźni i uwagi”. Rozwój fizyczny Praca szkolna wymaga od dziecka odpowiedniego zasobu sił fizycznych, odporności na zmęczenie, zręczności manualnych. Dobry stan zdrowia dziecka rokuje, że będzie ono odporniejsze na zmęczenie i infekcje, dobra sprawność manualna pozwoli dziecku na opanowanie pisania i nadążanie za tokiem lekcji.

Rozwój społeczno- emocjonalny Przejawem dojrzałości społeczno- emocjonalnej jest stopień samodzielności, zaradności, chęć i łatwość nawiązywania kontaktu z nauczycielką i kolegami, podporządkowanie się wymaganiom dyscypliny.

KIEDY DZIECI OSIĄGAJĄ DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNĄ Dzieci osiągają dojrzałość szkolną w różnym czasie, ponieważ decydują o tym nie tylko konstelacje czynników biologicznych, lecz także środowiskowych i wychowawczych.

Gotowość do rozpoczęcia nauki w szkole uzależniona jest m.in.: od dotychczasowego biegu życia dziecka, od tego czy uczęszczało do przedszkola, czy miało okazję współdziałać z innymi dziećmi w najbliższym otoczeniu, czy dorośli zaspokajali jego potrzeby poznawcze i uczuciowe, czy stawiano mu wymagania dostosowane do jego możliwości, a jednocześnie rozwijające pożądane społecznie formy zachowania.

DZIECKO GOTOWE DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE POTRAFI: powiedzieć, jakie ma imię i nazwisko, ile ma lat, gdzie mieszka, opowiedzieć o pracy rodziców, narysować rysunek postaci ludzkiej: postać jest kompletna, części ciała są proporcjonalne do całości, części ciała są rozmieszczone właściwie, obchodzić się z przyborami do rysowania, malowania, pisania; nie wychodzić poza linie kolorując obrazek; nazwać to, co narysowało, ciąć nożyczkami w linii prostej i krzywej; lepić z plasteliny, dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je wg określonej zasady, np. owoce, pojazdy, zwierzęta, łączyć zbiory wg określonej cechy, np. wielkość, kolor,

wskazać różnice w pozornie takich samych obrazkach, rozpoznać różne dźwięki z otoczenia, np. głosy zwierząt, liczyć kolejno do 10, po przeliczeniu liczmanów powiedzieć, ile ich jest, dokonywać dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10, nazwać głoskę na początku i na końcu wyrazu, różnicować wyrazy o podobnym brzmieniu, podzielić zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby, opowiedzieć treść obrazka posługując się mową zdaniową,

uważnie słuchać przez dłuższą chwilę opowiadania, bajki, muzyki, wykonać proste ćwiczenia gimnastyczne; uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych, wskazać lewą i prawą stronę swego ciała i osoby stojącej na wprost, doprowadzić do końca rozpoczętą zabawę, pracę, w trudniejszych sytuacjach zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej, zgodnie bawić się z rówieśnikami – współdziałać, czekać na swoją kolej, działać sprawnie; umieć podporządkować się słownym poleceniom, wykonać podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, umyć, zapiąć guziki, zamki,

DZIECKO, KTÓRE OSIĄGNĘŁO GOTOWOŚĆ SZKOLNĄ ma dobre tempo pracy. ma dobrą koncentrację uwagi, jest zainteresowane pracą i jej efektami, jest odporne na niepowodzenia, jest wytrwałe przy dłuższym wysiłku,

PRZY OCENIE DOJRZAŁOŚĆI SZKOLNEJ MOŻE POMÓC Codzienna obserwacja dziecka, Diagnoza nauczyciela - cenzurka przedszkolaka, Badanie dojrzałości w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.

JAK UŁATWIĆ DZIECKU START SZKOLNY W roku poprzedzającym rozpoczęcie obowiązku szkolnego, należy stopniowo przygotowywać dziecko i pozytywnie mówić o szkole i tym wszystkim, co się z nią wiąże; szkoła i obowiązki z nią związane nie są rodzajem kary, nie należy szkołą straszyć, ale perspektywę uczęszczania do niej przedstawić w sposób jasny i realny, należy dziecko uprzedzić o tym, co się zmieni, kiedy zostanie uczniem klasy I, jakie będzie miało nowe obowiązki. Należy wytworzyć pozytywny stosunek do przyszłych obowiązków podejmowanych przez ucznia, duże znaczenie mają spotkania sześciolatków z uczniami klas I, wizyty w szkole, spojrzenie na nią z perspektywy ucznia sprawi, że dziecko stopniowo będzie rozumiało zmiany, jakie wkrótce nastąpią.