Instrument Finansowy LIFE+ Formularze finansowe F Justyna Koźbiał Wydział ds. Projektów UE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Advertisements

KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW
Rola NFOŚiGW we wdrażaniu Instrumentu Finansowego LIFE+ w Polsce
Instrument Finansowy LIFE+ Formularze A Nabór wniosków 2010
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Metodologia wyliczania pomocy publicznej Wrocław, 24 kwiecień 2008 Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy.
Zasady podstawowe (1): Budżet powinien być rzeczywisty i efektywny;
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Audyty w zakresie wydatkowania funduszy strukturalnych w Perspektywie.
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
ROZWÓJ MIAST poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO KL
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Kwalifikowalność w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Przyczyny odrzucenia wniosków do LIFE+ przez KE 20111NFOŚiGW – Warsztaty przygotowania wniosków LIFE+ Wydział ds. Projektów UE.
Instrument Finansowy LIFE+ Formularze finansowe F Andrzej Muter Wydział ds. Projektów UE.
Kierownik Wydziału ds. Funduszy UE
Instrument Finansowy LIFE+ Formularz A wniosku Nabór wniosków 2011
Poddziałanie POKL – kwalifikowalność wydatków Edyta Dominiak Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 12 czerwca 2008 roku.
Koszty kwalifikowalne marzec 2010 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ramach działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania,
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Koszty osobowe w kosztach pośrednich w ramach projektów PO KL Warszawa, 22 lutego 2012 r.
Kwalifikowalność wydatków
Wizyty Studyjne Zasady udziału w wizytach studyjnych w roku szkolnym /20 10 Materiały informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja.
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk Warszawa, Budżet projektu.
ASPEKTY FINANSOWE 7.PROGRAMU RAMOWEGO PROGRAM POMYSŁY Barbara Trammer Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Wydział ds. Projektów UE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Rozwój usług rolniczych Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
3. Kwalifikowlaność wydatków w ramach Poddziałania POKL Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
dgdgdgd Partnerstwa strategiczne Edukacja szkolna Akcja 2
Komentarze KE do otrzymanych wniosków Justyna Koźbiał Wydział ds. Projektów UE.
Kwalifikowalność kosztów w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Opole,
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego Etap Wdrażania Projektu.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Własność intelektualna w projektach 7PR.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Kwalifikowalność wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Założenia dotyczące zasad kwalifikowalności wydatków w projektach realizowanych w ramach EFS w perspektywie finansowej
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
CZY WIESZ, ŻE… … ISTOTNE ZMIANY W PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
spotkanie informacyjne
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 6. 3
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

Instrument Finansowy LIFE+ Formularze finansowe F Justyna Koźbiał Wydział ds. Projektów UE

W formularzach finansowych należy zamieścić wszystkie koszty, jakie planowane są do poniesienia w ramach realizacji projektu. Każdy koszt musi być dokładnie opisany w Części C wniosku (Szczegółowy opis proponowanych działań), tak aby łatwo było powiązać proponowane koszty z konkretnymi działaniami. Informacje ogólne

Żaden z beneficjentów, a także żadna z firm powiązanych z uczestnikami projektu w ramach grup, konsorcjów itp., nie mogą występować w roli podwykonawców projektu. Fakturowanie wewnętrzne nie jest dozwolone, chyba że możliwe będzie wykazanie, że takie transakcje odpowiadają najbardziej opłacalnej ofercie i wykluczają wszystkie elementy zysku, podatek VAT i koszty ogólne. Informacje ogólne

Budżet projektu może zawierać wyłącznie koszty zgodne ze szczegółowymi wytycznymi zawartymi w Art. 25 Postanowień Wspólnych dla LIFE+. Lista kosztów nie kwalifikujących się do współfinansowania w ramach LIFE+ zawarta została w Art. 26 Postanowień Wspólnych. Koszty kwalifikowane

Koszty będą uznane za kwalifikowane kiedy: zostaną przewidziane w budżecie projektu, są bezpośrednio związane i niezbędne dla realizacji projektu objętego umową, są rozsądne i odpowiadają zasadom dobrego zarządzania finansowego, w szczególności pod względem stosunku wartości do ceny oraz efektywności kosztowej, odpowiadają zasadom stosownego ustawodawstwa w zakresie podatków i ubezpieczeń społecznych, zostaną rzeczywiście poniesione w ciągu trwania projektu, będą odnotowane w księgach lub dokumentach podatkowych beneficjenta koordynującego lub współbeneficjentów oraz będą możliwe do określenia i zweryfikowania. Koszty kwalifikowane

Podatek VAT Podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym wyłącznie w momencie, gdy beneficjent koordynujący lub dowolny z jego Współbeneficjentów nie jest w stanie odzyskać podatku VAT zapłaconego w ramach projektu (Art. 30 CP). Należy przedstawić odpowiednie dokumenty potwierdzające.

Formularze finansowe

Formularz FA Podsumowuje strukturę finansową projektu, przedstawia podział budżetu oraz zarys planu finansowego. Formularz wypełni się automatycznie, w oparciu o dane z innych formularzy.

Formularz FB Formularz ten wypełnia się automatycznie, w oparciu o dane wpisane w innych formularzach w tej sekcji. Formularz ten jest bardzo przydatny dla łączenia wyników technicznych oraz kosztów. Podział kosztów działań

Beneficjent koordynujący Współbeneficjenci (każdy osobno) Współfinansujący np. NFOŚiGW Formularz FC Struktura finansowania projektu

Formularz FC Struktura finansowania projektu Wkład własny każdego z Beneficjentów. Kwota ta nie może obejmować finansowania uzyskanego z innych publicznych lub prywatnych źródeł przeznaczonych konkretnie na projekt lub jego część.

Formularz FC Struktura finansowania projektu Oczekiwany poziom współfinansowania ze strony UE - dla Beneficjenta koordynującego i Beneficjentów towarzyszących Zgodny z Art. 24 i 25.2 Common Provisions Należy podać kwoty z uwzględnieniem Overheads dla każdego z Beneficjentów

Formularz F1 Bezpośrednie koszty osobowe. Koszty wynagrodzeń pracowników public body mogą być finansowane jedynie w zakresie działań, które nie byłyby podjęte bez realizacji projektu LIFE+. Oddelegowanie w aktach osobowych/ umowie, Wkład własny musi przekroczyć o 2% koszt wynagrodzeń ww. pracowników.

Formularz F1 Rodzaj umowy Należy wskazać kategorię prawną rodzaju umowy: umowa na czas nieokreślony, umowa na czas określony, Należy także zaznaczyć czy pracownik jest zatrudniany w pełnym czy niepełnym wymiarze godzin.

Formularz F1 Kategoria/ Funkcja w projekcie Należy określić, jaką rolę w realizacji projektu pełnił będzie dany pracownik. Należy wskazać stopień lub stanowisko w sposób pozwalający Komisji ocenić strukturę personelu i podział zasobów kadrowych.

Formularz F1 Stawka dzienna dla każdego członka personelu jest obliczana na podstawie pensji brutto wraz z obowiązkowymi świadczeniami społecznymi. Tworząc propozycję budżetu, można się oprzeć na średnich stawkach obowiązujących w kraju dla danego zawodu, stanowiska, rodzaju organizacji itp.

Formularz F1 Liczba osobodni potrzebnych dla realizacji projektu

Formularz F1 Należy zwrócić uwagę, że kwalifikowalność kosztów osobowych będzie określana na podstawie: Wypłacone wynagrodzenie brutto danego pracownika w roku/ liczba godzin roboczych w roku = stawka godzinowa Stawka godzinowa * rzeczywista liczba godzin przepracowanych w projekcie w danym roku

Formularz F2 Koszty podróży i utrzymania Formularz ten dotyczy wyłącznie kosztów podróży i utrzymania. Koszty związane z obecnością na konferencjach, np. opłaty konferencyjne, powinny być zakwalifikowane do kategorii Inne. Koszt uczestnictwa w konferencji może być zwrócony tylko w przypadku, gdy projekt jest prezentowany na konferencji. Uczestnictwo w konferencjach jest ograniczone do osób, których obecność jest uzasadniona merytorycznie.

Formularz F2 Koszty podróży i utrzymania Należy przewidzieć koszty podróży i utrzymania dla 2 osób uczestniczących w realizacji projektu w celu udziału w spotkaniu inauguracyjnym (tzw. Kick-off meeting) z przedstawicielami KE

Formularz F2 Koszty podróży i utrzymania Cel podróży (Z/Do) – należy określić państwo i miasto, jeśli są one już znane. W przypadku cyklicznych przejazdów na obszar realizacji projektu, należy wpisać Obszar realizacji projektu Poza teren Europy - należy wpisać TAK w przypadku podróżowania poza UE

Formularz F2 Koszty podróży i utrzymania Cel podróży Należy precyzyjnie opisać cel podróży, w porządku pozwalającym na ocenę zasadności kosztów w kontekście planowanych celów projektu (przykłady: rozpowszechnianie informacji, zebranie specjalne w sprawie koordynacji projektu, wizyta na obszarze koordynacji projektu). Koszty należy pogrupować np. wszystkie spotkania koordynacyjne. Prosimy podać przewidywaną liczbę podróży oraz liczbę podróżujących osób.

Formularz F2 Koszty podróży i utrzymania Koszty podróży - obliczane zgodnie z wewnętrznymi przepisami beneficjenta lub partnera. Beneficjenci powinni dążyć do wyboru jak najbardziej oszczędnych i przyjaznych środowisku metod komunikacji – korzystanie z wideokonferencji powinno zostać każdorazowo rozpatrzone jako rozwiązanie alternatywne dla odbycia podróży.

Formularz F2 Koszty podróży i utrzymania Koszty utrzymania obliczone zgodnie z wewnętrznymi przepisami beneficjenta lub partnera (diety lub bezpośredni zwrot z tytułu wyżywienia, koszty hotelu, transport lokalny itp.) Należy upewnić się, że koszty posiłków dla uczestników projektu związane z podróżą/spotkaniem nie będą uwzględnione w sytuacji gdy jako diety zostały już wliczone w budżet.

Formularz F3 Wsparcie zewnętrzne Wsparcie zewnętrzne Pozycja ta dotyczy zarówno usług/prac wykonanych przez firmy podwykonawcze lub osoby trzecie, jak i wynajmu sprzętu lub infrastruktury Koszty tego rodzaju nie powinny przekroczyć 35% wartości ogólnego budżetu projektu chyba, że ich podwyższenie zostanie uzasadnione we wniosku.

Formularz F3 Wsparcie zewnętrzne Przykłady: Audyt zewnętrzny – wyłącznie Beneficjent koordynujący, Zlecenie wykonania planu rozpowszechniania informacji, Projektowanie materiałów informacyjnych, Usługi tłumaczeniowe, Publikacja wydawnictw, Strona internetowa przedsięwzięcia – projekt i prowadzenie, Wykonanie tablic informacyjnych, Wynajem sali, Ekspertyza ornitologiczna.

Formularz F3 Wsparcie zewnętrzne Procedura - należy określić przewidywaną procedurę zlecenia prac innym podmiotom, przykładowo: przetarg publiczny, zamówienie z wolnej ręki, dialog konkurencyjny. Opis – należy w syntetyczny sposób opisać, czego dokładnie dotyczyć będą usługi wykonywane przez podwykonawców. Wynagrodzenie podwykonawców musi być przyznawane zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi znajdującymi się w Art. 8.4 Postanowień Wspólnych.

Wszelkie usługi wykonywane przez podwykonawców, lecz związane z wykonaniem prototypów powinny być wyszczególnione w części dotyczącej prototypów, a nie finansowania podwykonawców. Koszty związane z zakupem lub dzierżawą (w przeciwieństwie do najmu) sprzętu lub infrastruktury, przewidziane w ramach umowy, powinny być zawarte w tych kategoriach, a nie w dziale dotyczącym finansowania podwykonawców. Koszty wykorzystywania prawa użytkowania gruntu (dzierżawy), powinny być uwzględnione w dziale dotyczącym wsparcia zewnętrznego jedynie w przypadku, gdy dotyczą krótkoterminowego wykorzystywania powyższego prawa, które wygasa przed datą zakończenia projektu. Dzierżawy długoterminowe powinny być uwzględnione w formularzu dotyczącym zakupu gruntu F5. Formularz F3

Formularze F4 a-c Środki trwałe Kwalifikowalność kosztów zakupu Środków trwałych Do współfinansowania kwalifikują się jedynie koszty związane z amortyzacją dóbr trwałych, pod warunkiem spełnienia zapisów zawartych w Art Postanowień Wspólnych. Maksymalny poziom odpisów amortyzacyjnych: Infrastruktura – 25% kosztu rzeczywistego Wyposażenie (urządzenia) – 50% kosztu rzeczywistego

Formularze F4 a-c Środki trwałe Kwalifikowalność kosztów zakupu Środków trwałych WYJĄTKI Koszty wykonania prototypów są kosztami kwalifikowanymi w 100% tylko w przypadku projektów z komponentu II Polityka i zarządzanie w zakresie środowiska oraz komponentu I Różnorodność biologiczna (Art PW),

Formularz F4a Środki trwałe: Infrastruktura Należy tutaj uwzględnić wszystkie koszty związane z infrastrukturą, nawet w przypadku, gdy praca jest wykonywana na mocy umowy o podwykonawstwo zawartej z podmiotem zewnętrznym. Inwestycje na infrastrukturę wielkoskalową nie kwalifikują się.

Formularz F4a Środki trwałe: Infrastruktura Procedura - należy określić przewidywaną procedurę zlecenia prac innym podmiotom, przykładowo: przetarg publiczny, zamówienie z wolnej ręki, dialog konkurencyjny. Opis – należy przedstawić jasny opis oraz podział elementów infrastruktury w zależności od nakładów np.: wspierająca konstrukcja stalowa, podstawa instalacji, ogrodzenie. Wynagrodzenie podwykonawców musi być przyznawane zgodnie z Art. 8.4 PW.

Podwykonawcy muszą być wynagradzani zgodnie z Art. 8.4 Common Provisions: Każdy publiczny beneficjent koordynujący/ współbeneficjent musi udzielać zamówień na podwykonawstwo stosownie do obowiązujących zasad dotyczących zamówień publicznych, zgodnie ze wspólnotowymi dyrektywami dotyczącymi procedur zamówień publicznych. W przypadku zamówień o wartości przekraczającej euro, każdy prywatny beneficjent koordynujący / współbeneficjent zbiera konkurencyjne oferty od potencjalnych podwykonawców i udziela zamówienia oferentowi zapewniającemu najlepszy stosunek ceny do jakości; musi on przy tym przestrzegać zasad przejrzystości i równego traktowania potencjalnych podwykonawców oraz unikać sprzeczności interesów. Zasady dotyczące udzielania zamówień, o których mowa w poprzednich dwóch akapitach, obowiązują również w przypadku dóbr trwałych. Formularze F3 i 4a-c

Formularz F4b Środki trwałe: Wyposażenie Procedura - należy określić przewidywaną procedurę zakupu np.: przetarg publiczny, zamówienie z wolnej ręki, dialog konkurencyjny. Opis – należy w sposób zrozumiały opisać każdą rzecz np.: laptop, oprogramowanie bazy danych, sprzęt pomiarowy, kosiarka.

Formularz F4c Środki trwałe: Prototypy Prototyp to infrastruktura i/ lub urządzenie, które zostało stworzone specjalnie na potrzeby realizacji projektu, i które nigdy nie było wprowadzone do obrotu handlowego i/ lub nie jest dostępne jako seryjny produkt. Prototyp musi odgrywać zasadniczą rolę w działaniach demonstracyjnych związanych z projektem. Wykazywane mogą być tylko komponenty zakupione i używane tylko w czasie trwania projektu. Prototyp nie może być używany do celów komercyjnych w czasie trwania projektu i przez pięć lat po jego zakończeniu. Gdyby prototyp lub dowolna jego część miały być użyte do celów komercyjnych w ww. okresie, musi to zostać zgłoszone. Art PW

Formularz F4c Środki trwałe: Prototypy Procedura - należy określić przewidywaną procedurę zakupu np.: przetarg publiczny, zamówienie z wolnej ręki, dialog konkurencyjny. Opis – należy podać jasny opis prototypu. Wszelkie prace związane z prototypem, nawet jeżeli praca jest prowadzona w ramach umowy podwykonawstwa, powinny być zgłaszane w ramach tej kategorii.

Formularz F6 Materiały eksploatacyjne Materiały uwzględnione w tej części formularza muszą być związane z zakupem, wytwarzaniem, naprawą lub użytkowaniem obiektów, które nie należą do środków trwałych beneficjentów. Przykłady: Materiały do eksperymentów, Zapasy pokarmu dla zwierząt, Materiały informacyjne, Koszty związane z upowszechnianiem informacji o projekcie, Naprawa sprzętu zakupionego na potrzeby projektu lub w 100% użytkowanego na rzecz projektu.

Formularz F6 Materiały eksploatacyjne Jeśli projekt przewiduje działalność informacyjną, podczas której wykorzystywane będą na dużą skalę: wysyłka, kopiowanie lub inne formy komunikacji, odpowiadające im koszty także mogą zostać zadeklarowane w tym formularzu. Jednakże ogólne produkty zaopatrzenia (w odróżnieniu od kosztów bezpośrednich), takie jak koszty połączeń telefonicznych, komunikacji oraz fotokopiowanie itp., powinny być uwzględnione w kosztach ogólnych (overheads) projektu.

Formularz F6 Materiały eksploatacyjne W tym formularzu należy również zawrzeć wszelkie koszty z tytułu cateringu, powiązane z działaniami mającymi na celu rozpowszechnianie informacji, takie jak: prezentacja projektu, warsztaty lub konferencje. W przypadku gdy beneficjent w całości korzysta z usług podwykonawcy np. zlecając organizację konferencji, odpowiednie koszty powinny być umieszczone w formularzu Wsparcie zewnętrzne

Formularz F7 Pozostałe koszty Koszty bezpośrednie, których nie daje się zakwalifikować do żadnej z poprzednich kategorii, należy wpisywać w tym formularzu. Przykłady: Gwarancja bankowa, Koszty z tytułu opłat bankowych, Koszty z tytułu opłat konferencyjnych, Koszty ubezpieczenia.

W tym formularzu powinien być wykazany koszt gwarancji bankowej. W zależności od kondycji finansowej beneficjenta koordynującego, ocenionej podczas fazy selekcji, na etapie rewizji KE może zażądać gwarancji wydanej przez bank lub towarzystwo ubezpieczeniowe. Gwarancja ta będzie równa kwocie pierwszej płatności zaliczkowej i obejmie okres trwania projektu plus sześć miesięcy. W przypadku przedłużenia projektu jej ważność zostanie przedłużona. W wyjątkowych przypadkach gwarancja ta może zostać zastąpiona kilkoma wspólnymi gwarancjami osoby trzeciej. Formularz F7 Pozostałe koszty

Formularz F8 OVERHEADS (KOSZTY OPERACYJNE) są określane jako ryczałt do 7% sumy kwalifikowanych kosztów bezpośrednich, wyłączając koszty zakupu gruntów. Należy wskazać ogólne koszty pośrednie (koszty ogólne) dla każdego beneficjenta.

Sprawdzanie poprawności wypełnienia formularzy

44 Departament Ochrony Przyrody Wydział ds. Projektów UE NFOŚiGW Tel. (22) /543 fax. (22) Jesienna aleja kolo Swignajna Krajowy Punkt Kontaktowy