Dr hab. Zbigniew M. Karaczun ROLA I ZNACZENIE ZEWNĘTRZNYCH ZESPOŁU MONITORUJĄCEGO Warszawa 20.01.2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Advertisements

Projekt systemowy Rynek Pracy pod Lupą - realizacja zadań w 2011 i I kwartale 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Umowy o dofinansowanie projektów
Prowadzący: Hubert Nowak
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Projekt systemowy „Człowiek najlepsza inwestycja – jako rozwój zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy” Projekt współfinansowany.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Działanie 9.5 Kraków, 23 kwietnia.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Poradnik dla bezrobotnego
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Partnerskie Projekty Szkół - raporty merytoryczne.
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Omówienie założeń konkursu Nr I/POKL/6.1.2/2012 Kamil Dobrenko Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Projekt Ostatnia mila – PTU WLAN-TECH PLUS szansą dla podmiotów zagrożonych wykluczeniem cyfrowym zrealizowany w ramach działania 8.4.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
2009 Warszawa, 27 lutego 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL ponadregionalne projekty zamknięte.
Program Leonardo da Vinci
Procedury związane ze zgłaszaniem, uczestnictwem, rozliczaniem i raportowaniem projektów VOUCHER BADAWCZY BIURO UPOWSZECHNIANIA NAUKI UKW.
Regionalny Program Operacyjny
eWUŚ - problemy zgłaszane przez świadczeniobiorców
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Urząd Skarbowy w Rybniku
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
Opracował :© 2014 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2014/2015 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
1 Instrukcja wypełniania Umowy o prowadzenie z funduszami Legg Mason Materiał do użytku wewnętrznego pełnomocników.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Zmiany Planu Wdrażania Projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział Środków.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Opracował :© 2015 Jerzy Płatakis Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS na rok akademicki 2015/2016 WYPEŁNIANIE FORMULARZA.
Doświadczenia Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie jako beneficjenta przy realizacji projektów własnych Perspektywa finansowa
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Końcowy raport z postępu realizacji projektu. 2 Wzór raportu końcowego formularz zgodny ze wzorem na stronie na początku należy zaznaczyć OS kokres sprawozdawczy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zarządzanie projektem EFS
Przewodnik stażysty.
spotkanie informacyjne
Wsparcie kosztów bieżących i aktywizacji
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Podpis elektroniczny – załóż profil zaufany
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Dr hab. Zbigniew M. Karaczun ROLA I ZNACZENIE ZEWNĘTRZNYCH ZESPOŁU MONITORUJĄCEGO Warszawa

KIM SĄ MONITORUJĄCY Są zespołem wybranym przez Komisję Europejską w drodze przetargu i mającym wspierać ją w zapewnieniu efektywnego i prawidłowego wdrażania projektów LIFE + Posiadają doświadczenie i wiedzę w ochronie środowiska i przyrody, procedurach LIFE + (m.in. Postanowień Wspólnych) oraz rozumieją uwarunkowania lokalne Śledzą i oceniają przebieg projektu i jego zgodność z budżetem i Postanowieniami Wspólnymi Wspierają i pomagają beneficjentów w realizacji projektu

ROLA MONITORUJĄCYCH Weryfikacja realizacji projektu –Wizyty u beneficjentów (co najmniej raz w roku) –Analiza raportów przygotowanych przez beneficjentów –Przygotowywanie sprawozdań dla Komisji Europejskiej NIE są upoważnieni do podejmowania decyzji w imieniu Komisji Europejskiej, mogą jedynie doradzać

ROLA MONITORUJĄCYCH Zalecenia lub stwierdzenia MoT przekazane beneficjentom NIE mogą być traktowane jako reprezentujące stanowisko Komisji Europejskiej, a jedynie jako wskazówki Działają na zasadach poufności identycznych z zasadami obowiązującymi Komisję Europejską

ROLA MONITORUJĄCYCH Wiedzę o projekcie czerpią z: –Analizy dokumentacji projektu –Analiz raportów przygotowanych przez beneficjentów zgodnie z warunkami umowy grantowej –Wywiadów z osobami prowadzącymi projekt (beneficjentami i współbeneficjentami) –Wizyt na miejscu realizacji projektu – obserwacje własne

ROLA MONITORUJĄCYCH Jak możemy pomóc: –Doradzając w zakresie interpretacji Postanowień Wspólnych –Doradzając w zakresie zgodności przygotowywanych dokumentów przez beneficjentów z wymaganiami LIFE +

ROLA MONITORUJĄCYCH Jak możemy pomóc: –Służąc jako pośrednik pomiędzy beneficjentem i Komisją – rekomendując rozwiązania w przypadku wystąpienia problemów –Wspierają upowszechnianie wyników projektu poprzez przygotowanie materiałów dla Communication Team i do broszur wydawanych przez Komisję Europejską.

JAK WSPÓŁPRACOWAĆ Z MONITORUJĄCYMI Zanim pytanie do Komisji – poprosić MoT o pomoc w rozwiązaniu problemu Kontaktować się z MoT w momentach, w których uznajemy, że powinniśmy się z nimi kontaktować Zanim wyślesz umowę partnerską, raport okresowy do Komisji – wyślij ją do MoT

JAK WSPÓŁPRACOWAĆ Z MONITORUJĄCYMI Zawsze przekazuj MoT kopie wszystkich materiałów i korespondencji kierowanej do Komisji Europejskiej – o takiej samej zawartości jak wysłane do Komisji Nie ukrywaj problemów przed MoT – im wcześniej będą rozpoznane, tym większe prawdopodobieństwo, że zostaną rozwiązane MY MAMY POMAGAĆ !!!

JAK WSPÓŁPRACOWAĆ Z MONITORUJĄCYMI MoT nie są kontrolerami (nie kontrolują beneficjentów) – ich zadaniem jest wspieranie beneficjentów i Komisji dla efektywnego i sprawnego wdrażania projektów LIFE +

JAK PRACOWAĆ Jak przewidujesz problemy – nie czekaj rozmawiaj z MoT niech ci doradzi jak je rozwiązać. Czytaj CP – to jest Biblia LIFE + Staraj się postępować zgodnie z harmonogramem i budżetem – jesli nie możesz uzasadnij, że nie wpłynie to negatywnie na cele projektu

JAK PRACOWAĆ Komisja jest Objective oriented – jeśli uznasz, że zmiana jest konieczna do osiągnięcia celu – zmieniaj. Ale dobrze uzasadnij zmianę – dlaczego ją zrobiłeś i dlaczego nie przewidziałeś tego w proposalu ZAWSZE informuj MoT i EC o planowanych i dokonanych zmianach

JAK PRACOWAĆ Staraj się robić to co zaplanowałeś w proposalu. Pamiętaj: lepsze jest wrogiem dobrego jeśli zrobisz coś spektakularnego, ale nie przewidywanego przez projekt, a nie dokonasz tego co powinieneś zrobić – możesz mieć kłopot !

JAK PRACOWAĆ Pisząc raporty z realizacji prac korzystaj z template na stronie LIFE + W raportach ZAWSZE odwołuj się do dat –Milestone –Deliverables –indicators –działań jakie były zaplanowane w projekcie.

JAK PRACOWAĆ Pisz jasno: zrealizowano zgodnie z projektem to i to...., to zrobiono wcześniej tj xx.xx.xx, a to później, tj xx.xx.xx gdyż.... Pisz – zgodnie z projektem uruchomiono stronę internetową projektu w dniu.... Wykonawca został wybrany zgodnie z proposalem w drodze zapytania o ofertę, a wartość usługi wyniosła xxx, tj. o 30% mniej/więcej, tyle samo jak zaplanowano w projekcie

JAK PRACOWAĆ Jeśli czegoś nie zrobiłeś – napisz dlaczego, kiedy to zrobisz i w jaki to sposób wpłynie na inne działania w projekcie i czy nie zagraża to celowi projektu Wszystkie znaczące zmiany uzgadniaj z MoT i notyfikuj w Komisji (zmiana celów, znaczące zmiany zakresu działań, budżetu). Staraj się to zrobić co najmniej 6 miesięcy przed zmianą

JAK PRACOWAĆ Jeśli nie możesz odzyskać VAT MUSISZ to potwierdzić pismem urzędowym właściwego Urzędu skarbowego. Samooświadczenia nie są wystarczające (ani powoływania się na przepisy). Jest propozycja, żeby VAT nie był kosztem kwalifikowanym....

JAK PRACOWAĆ Realizacja projektu nie może być argumentem dla podwyżki płac pracownikom. LIFE zwraca koszty pracy pracodawcom, a nie nagradza finansowo wykonawców !!! LIFE płaci tylko za czas produktywny, przeznaczony na realizacje projektu, który jest potwierdzony w Timesheet.

JAK PRACOWAĆ UE zwraca koszty pracy na podstawie ilości przepracowanych dla projektu dniówek 8 godzinnych: Wynagrodzenie roczne Wartość dniówki = Czas przepracowany dla projektu Czas przepracowany dla projektu – ilość dniówek przepracowanych w danym roku

JAK PRACOWAĆ Czas pracy dotyczy jedynie tzw. Czasu produktywnego – tj. czasu w rzeczywistości poświęcanemu pracy. Czasem produktywnym nie są godziny przepracowane w ramach: Rzeczywiście wykorzystanego urlopu Wakacji bankowych Weekendów - wyjątkowo może być Zwolnień chorobowych Zwrotów za wykorzystanie innych godzin pracy niż pierwotnie zakładano

JAK PRACOWAĆ Czasem produktywnym jest też czas poświęcony na spotkania, udział w konferencjach, warsztatach i szkoleniach.

JAK PRACOWAĆ WYNAGRODZENIE ROCZNE TO 5 POZYCJI 1.Roczne wynagrodzenie, z uwzględnieniem pensji 13 i 14 jeśli są one przewidziane w umowie o pracę 2.Koszty wynagrodzenia w trakcie ustawowego urlopu – o ile nie są one włączone w poz. 1

JAK PRACOWAĆ 3.Obowiązkowe, ustawowe obciążenia socjalne pracodawcy i pracownika – ubezpieczenie zdrowotne, socjalne, inne – jeśli objęte umową o pracę w przypadku instytucji beneficjenta (dobrowolne ubezpieczenie nie są ujęte w tej pozycji i nie są kosztem osobowym uwzględnianym przez UE) 4.Ubezpieczenie emerytalne – zgodnie z wynegocjowanymi przez Związki Zawodowe zasadami dla instytucji beneficjenta (dobrowolne lub dodatkowe ubezpieczenie emerytalne nie są ujęte w tej pozycji i nie są kosztem osobowym uwzględnianym przez UE, chyba, że pracodawca gwarantuje je w umowie o prace WSZYSTKIM swoim pracownikom);

JAK PRACOWAĆ 5.Specjalne płatności (dodatki, premie etc.) wypłacane przez beneficjenta WSZYSTKIM pracownikom, na zasadach niedyskryminujących (które istniały już przed rozpoczęciem realizacji projektu) Koszty roczne = Koszty roczne nie uwzględniają bonusów dla pracowników – samochód służbowy, komórka, wakacje na Bali etc....

JAK PRACOWAĆ LIFE zwraca tylko za czas pracy, który został zarejestrowany w TIMESHEETS 1.Czas pracy powinien być rejestrowany w sposób usystematyzowany i metodyczny, codziennie. Może to zostać skontrolowane przez MoT lub przedstawiciela EU (DO lub FDO), który w trakcie wizyty monitorującej poprosi o przedstawienie TIMESHEET z bieżącego miesiąca.

JAK PRACOWAĆ 2. TIMESHHET powinien być podpisany przez osobę, której praca jest rejestrowana oraz osobę nadzorująca tę pracę co miesiąc – rekomenduje się, aby podpisy były składane w trakcie pierwszego tygodnia kolejnego miesiąca. 3.Zaleca się, aby procedura wypełniania TIMESHEET została przyjęta przez instytucję (beneficjenta) jako zarządzenie (instrukcja na piśmie skierowana do pracowników).

JAK PRACOWAĆ Lista sprawdzająca TIMESHEET 1. Czy zawiera jasne odniesienie do projektu LIFE (numer projektu, akronim) 2. Czy zawiera dane osoby, której jest to TIMESHEET (imię i nazwisko, funkcja w projekcie) 3. Czy zawiera jednoznaczne oznaczenie roku, miesiąca i kolejnych dni tego miesiąca

JAK PRACOWAĆ 4. Czy zawiera szczegółowe informacje o ilości czasu przepracowanego na rzecz projektu LIFE (w godzinach, w poszczególnych dniach roboczych) w kolejnych dniach 5. Czy zawiera szczegółowe informacje o ilości czasu przepracowanego na rzecz innych projektów finansowanych ze środków UE (w godzinach, w poszczególnych dniach roboczych) w kolejnych dniach

JAK PRACOWAĆ 6. Czy zawiera informacje o ilości czasu przepracowanego dla działalności innej niż projekt LIFE i inne projekty UE w kolejnych dniach (w godzinach w poszczególnych dniach roboczych) 7. Czy zawiera datę i podpis pracownika (którego czas jest określony w TIMESHEET) 8. Czy zawiera datę i podpis osoby nadzorującej pracę osoby, której czas pracy określony jest w TIMESHEET

JAK PRACOWAĆ Wszystkie odpowiedzi na ww. pytania powinny brzmieć TAK Notabene: Timesheet do ściągnięcia ze strony LIFE +

POLSCY MONITORUJĄCY Edyta Owadowska Projekty LIFE NAT Zbigniew M. Karaczun Projekty LIFE ENV i INF

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ i POWODZENIA !!!