Nowe inwestycje drogowe jako bariery w krajobrazie?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Iwona Bieniek
Advertisements

BEZROBOCIE W GMINIE MSZCZONÓW
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
Analiza współzależności zjawisk
Wybrane inwestycje infrastrukturalne w zakresie transportu szynowego w województwie wielkopolskim Janusz Górny Polityka przestrzenna a transportowa.
Przetwarzanie i rozpoznawanie obrazów
S. Potempski, Instytut Energii Atomowej, MANHAZ
Skuteczność regionów w wykorzystaniu funduszy
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
System zbiórki odpadów w Pszczynie Pszczyna. województwo śląskie, powiat pszczyński gmina miejsko-wiejska mieszkańców powierzchnia 174 km2 (17.
 DOBRE, TAŃSZE, DOSTĘPNE.
Badanie ankietowe Szacunek planowanych wydatków majątkowych gmin wiejskich i miejsko-wiejskich w latach
Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Rynek pracy województwa podkarpackiego
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Dzisiaj na wykładzie Regresja wieloraka – podstawy i założenia
Prognozowanie na podstawie modelu ekonometrycznego
Analiza wyników ankiety
Blok tematyczny 1c Wyzwania na nową perspektywę - projekty środowiskowe a aspekty gospodarcze (model projektu) IV Międzynarodowa Konferencja „Dbając o.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Temat: Cechy populacji biologicznej.
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Kadry Medyczne – Specjalizacje Lekarskie Lubelskie Centrum Zdrowia Publicznego w Lublinie kwiecień, 2008 r.
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy ul. Leszczyńskiego Lublin tel.: (81)
Lipki – Oława – modernizacja obwałowań, gm. Oława i Jelcz – Laskowice
KONSULTACJE SPOŁECZNE MAZURSKIEGO PARKU NARODOWEGO
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
Analiza współzależności cech statystycznych
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Propozycje zmian w istniejącym rozkładzie jazdy Na podstawie wniosków mieszkańców oraz badań potoków pasażerskich wykonanych na zlecenie Urzędu Miasta.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dr Agnieszka Chłoń–Domińczak Perspektywy wykorzystania ewaluacji w obszarze krajowych środków publicznych.
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
Zasobność /stan oraz pozyskanie zwierzyny w lasach polskich
Finansowanie systemu zdrowia
Magdalena Nowosielska
1/34 HISTORIA BUDOWY /34 3/34 6 MAJA 2011.
Projekt Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Oddział Programowania Strategicznego.
Konkurs na najlepiej oświetloną gminę i miasto roku O historii Konkursu słów kilka …
Instytut Statystyki i Demografii
Warlubie, r.. Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu świeckiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów.
LUDNOŚĆ I PROCESY DEMOGRAFICZNE W BADANIACH STATYSTYCZNYCH
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Podstawy statystyki, cz. II
   Praca dyplomowa inżynierska
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na.
Liczba bezrobotnych na przełomie roku Miesiąc dolnośląskie 2010kraj 2010Powiat 2010 styczeń 13,70%12,90%13,90% luty 14,10%13,20%14,40% marzec 14,10%13,00%14,40%
dr hab. inż. Lucjan Gucma, prof. AM
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Regresja wieloraka.
Nadzór prawny nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego Warszawa, marzec 2010.
Kobiety na rynku pracy.
KTO JEST PRZYJACIELEM LASU?
Grunt inwestycyjny Włynkowo Gmina Słupsk Powiat Słupski.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
C(r) całka korelacji: – norma badanej wielkości fizycznej
I OPOLSKIE FORUM MIKRORETENCJI Opole - 1 październik 2015r. Potrzeba prowadzenia mikroretencji do programów strategicznych Opolszczyzny oraz do priorytetów.
Korelacje dwóch zmiennych. Korelacje Kowariancja.
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Ocena potencjału ekologicznego zlewni Akademia Rolnicza w Krakowie Katedra Inżynierii Wodnej.
STAN BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH WOJ. LUBUSKIEGO
Rodzaje zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa:
EKONOMETRIA W3 prof. UG, dr hab. Tadeusz W. Bołt
Regresja wieloraka – bada wpływ wielu zmiennych objaśniających (niezależnych) na jedną zmienną objaśnianą (zależą)
BIAŁOWIESKI PARK NARODOWY
Czynniki wpływające na sytuację kuropatw w Polsce
Zapis prezentacji:

Nowe inwestycje drogowe jako bariery w krajobrazie? Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN 00-818 Warszawa, Twarda 51/55 j.solon@twarda.pan.pl Jerzy SOLON Nowe inwestycje drogowe jako bariery w krajobrazie? Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Informacje wprowadzające Bariera w krajobrazie: struktura uniemożliwiająca (bariera całkowita) lub ograniczająca (bariera częściowo przepuszczalna) przemieszczanie się zwierząt. Bariera może mieć pochodzenie naturalne lub antropogeniczne, może być powierzchniowa lub liniowa, ciągła lub nieciągła Efektem działania bariery może być m.in.: - Ograniczenie w dostępności do bazy pokarmowej, miejsc rozrodu itd. - Ograniczenie w wymianie osobników Podział populacji na dwie subpopulacje lokalne - Zmniejszanie się liczby osobników (efekt pochłaniania m.in. w wyniku śmiertelności na barierze) Efekt barierowy struktur przestrzennych zależy m.in. od klasy wielkości zwierząt, od ich możliwości lokomotorycznych i wymagań ekologicznych Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Informacje wprowadzające Drogi asfaltowe, a szczególnie nowoczesne drogi wielopasmowe od dawna są uważane za poważne bariery ekologiczne w skali krajobrazu i w skali międzyregionalnych korytarzy migracyjnych. Poza nielicznymi badaniami szczegółowymi, dotyczącymi małolicznych populacji niektórych rzadkich ssaków, nieznane jest jednak oddziaływanie dróg na stan liczebny i charakter populacji większości kręgowców. Nieliczne są także badania bezpośrednie i pośrednie oszacowania śmiertelności zwierząt na drogach. Celem prezentowanych analiz jest oszacowanie liczby wypadków ze zwierzętami i uogólniona ocena wpływu barierowego dróg. Ze względu na brak szczegółowych informacji za ostatnie 3 lata nie analizowano wpływu najnowszych inwestycji (autostrady), budowanych wg innych założeń i wywierających niewątpliwie bardzo poważny efekt barierowy, który jednak najprawdopodobniej nie jest skorelowany z liczbą wypadków. Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Źródła danych Baza policyjna SEWIK – informacje o wypadkach Baza danych Polskiego Związku Łowieckiego – informacja o liczebności zwierzyny Baza BDL – informacja o lesistości i powierzchni lasów Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Liczba i udział wypadków ze zwierzętami SZRD (rodzaj zdarzenia) = 09 (najechanie na zwierzę) Łącznie w latach 2007-2009 zarejestrowano 1248147 zdarzeń w tym 49308 najechań na zwierzę 2007 2008 2009 Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Cykliczność liczby wypadków ze zwierzętami Ze względu na nierówną liczbę dni w miesiącach dane wyrażono jako „liczba wypadków ze zwierzętami na przeciętne 10 dni w miesiącu” Model (linia czerwona) – złożenie czterech sinusoid y=a*cos(2*π*(x-x0)/T - p) (1) a=117; T=6; p=-2.6; (2) a=37.9; T=36; p=-2.3; (3) a=45.9; T=12; p=-1.72; (4) a=34.7; T=3; p=1.27 R2=0.867; p= 1.06E-09 2007 2008 2009 Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Rozkład przestrzenny wypadków ze zwierzętami Suma wypadków w latach 2007-2009 na 10 km2 lasu Suma wypadków w latach 2007-2009 Lesistość w 2009 r. Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Zależność liczby wypadków od powierzchni lasu Suma wypadków w latach 2007-2009 Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Analiza szczegółowa: Augustów-Szypliszki Gmina lesistość pow. acc_10km wypadki razem limit90 Augustów 32.6 86.91 5.29 46 34 Nowinka 61.2 124.90 1.84 23 18 Suwałki 27 86.35 8.45 73 49 Szypliszki 13.5 21.12 4.74 10 9 Gmina Łoś Jeleń Sarna Dzik Lis 2007 2008 2009 Augustów 50 47 150 136 55 363 552 529 101 146 201 176 214 455 Nowinka 15 26 16 90 74 40 305 365 10 102 143 200 375 Suwałki 20 21 35 28 49 223 320 414 399 91 94 144 147 205 Szypliszki 29 22 52 48 44 160 540 470 98 61 173 265 210 242 Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Analiza szczegółowa: Garwolin-Kurów Gmina lesistość pow. acc_10km wypadki razem limit90 Garwolin 35.3 47.92 11.89 57 35 Górzno 29.4 26.81 4.48 12 8 Sobolew 26.7 25.31 5.53 14 9 Trojanów 24.4 36.93 5.96 22 20 Ryki 8.6 2.34 213.59 50 37 Żyrzyn 36 46.51 7.74 32 Końskowola 10.8 9.71 30.90 30 Kurów 18.6 18.78 8.52 16 Gmina Łoś Jeleń Sarna Dzik Lis 2007 2008 2009 Garwolin 12 9 18 36 24 20 508 526 578 110 137 160 201 104 112 Górzno 1 138 174 212 7 16 17 65 40 45 Sobolew 3 99 107 117 22 27 28 Trojanów 2 11 188 208 220 31 41 47 37 46 Ryki 8 10 225 224 302 32 67 81 132 147 128 Żyrzyn 15 21 49 52 441 450 430 44 51 90 70 Końskowola 5 55 313 408 382 62 108 69 59 Kurów 300 296 265 35 48 42 Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Ograniczenia wynikające z jakości danych 1. W bazie SEWIK jest kategoria SPIP (przyczyny pozostałe) = 08 (obiekty, zwierzęta na drodze) oraz SZRD (rodzaj zdarzenia) = 09 (najechanie na zwierzę). Przeciętnie w wykazie SPIP jest o 10-15% więcej zdarzeń niż w wykazie SZRD 2. Nie można rozróżnić między zwierzęciem dzikim, hodowanym i domowym 3. Wykaz na pewno nie uwzględnia drobnych ssaków i innych niewielkich zwierząt 4. Inne badania wskazują, że jedynie około 20-25% zdarzeń jest zgłaszanych (gdy występują szkody) – pozostałe stanowią „ciemną liczbę” Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Wnioski Bezwzględna liczba wypadków ze zwierzętami (SZRD=9 najechanie na zwierzę) oraz udział tych wypadków w ogólnej liczbie wypadków zmieniają się w sposób cykliczny Obserwuje się dwa maksima: wiosenne (kwiecień, maj) i jesienne (październik, listopad) Obserwuje się również słaby ale istotny trend wzrostowy liczby (r2=0.21) i udziału (r2=0.195) zdarzeń „najechanie na zwierzę” Najlepszy model opisujący zmienność cykliczną to złożenie czterech sinusoid o okresach kolejno: 6, 36, 12 i 3 miesiące. Po wyeliminowaniu trendu liniowego wystarczająco dobre są dwie sinusoidy o okresach 6 i 3 miesiące Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Wnioski Obserwuje się słabą ale istotną korelację między liczbą „najechań na zwierzę” a powierzchnią leśną w gminie Rozkład przestrzenny liczby wypadków ze zwierzętami wynika z rozmieszczenia lasów i stopnia udrogowienia gmin W gminach o lesistości powyżej 30% w latach 2007-2009 przeciętnie występowało od 0.3 do 1 wypadku ze zwierzętami na każde 10 km2 lasu. Można przypuszczać, że większość z tych zdarzeń dotyczyła dużych ssaków dziko żyjących W przypadku gmin o niższej lesistości (oraz gmin miejskich lub terenów miejskich w gminach miejsko-wiejskich) w zarejestrowanej liczbie wypadków wyraźnie wzrasta udział zdarzeń ze zwierzętami hodowlanymi i zwierzętami domowymi (psy, koty) Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Wnioski Liczba ginących na drogach dużych ssaków nie wpływa w sposób istotny na ograniczanie populacji tych gatunków, choć może wpłynąć na zmiany zachowania Efekt biologiczny jest jednak większy im mniejsze są kompleksy leśne przecinane drogami Tradycyjne drogi (nawet zmodernizowane) nie stanowią poważnych barier dla dużych ssaków w skali krajobrazu Konferencja POLITYKA PRZESTRZENNA A TRANSPORTOWA - EWALUACJA IINWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH, Warszawa 17-18.12.2012

Dziękuję za uwagę