WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI TRANSPORTOWO-OSADNICZEJ POLSKI I ICH PRZYDATNOŚĆ DLA EWALUACJI INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH Przemysław Śleszyński Instytut Geografii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Wybrane inwestycje infrastrukturalne w zakresie transportu szynowego w województwie wielkopolskim Janusz Górny Polityka przestrzenna a transportowa.
KONFERENCJA PT.  polityka przestrzenna a transportowa - ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych  Warszawa, 17–18 grudnia 2012 r. Zmiany w dostępności.
BUDOWA OBWODNICY MIASTA SZCZYTNO W CIĄGU DROGI KRAJOWEJ NR 53
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Metropolia sieciowa 2030 Dr Piotr Żuber,
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Konrad Ł. Czapiewski Kartografia – Marcin Mazur, Marcin Stępniak
Delimitacja i główne założenia Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Perspektywy rozwoju Suwalszczyzny Daniel Górski Suwałki, marzec 2013 r. Konferencja Razem dla przyszłości Suwalszczyzny.
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 ze szczególnym uwzględnieniem Ełku, Gołdapi i Olecka Suwałki,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Temat pracowni projektowej: społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego prowadzący: Grzegorz Masik.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Potencjał i trendy rozwojowe miast Małopolski
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
WYBRANE ASPEKTY ROZWOJU TERYTORIALNEGO W ŚWIETLE USTALEŃ KPZK
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Rola transportu w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030
ZMIANA PlanU Zagospodarowania Przestrzennego Woj. Podkarpackiego
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
Obwodnica Milanówka i Grodziska Maz. Spotkanie z mieszkańcami 24 marca 2007 we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjazna Komunikacja.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Projekt Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Oddział Programowania Strategicznego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja rozszerzenia Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko o nowe projekty w zakresie sektora transportu.
Mechanizmy wspierania rozwoju obszarów wiejskich
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Współpraca transgraniczna na pograniczu czesko-polsko-słowackim
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Analiza dla funkcjonalnego obszaru krośnieńsko- jasielskiego w ramach projektu pn. „Dla spójności i dostępności – analiza możliwości rozwojowych obszaru.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU NA LATA DYSKUSJA PUBLICZNA Gdańsk r. Tomasz Budziszewski Biuro.
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Przemysław Śleszyński
Zapis prezentacji:

WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI TRANSPORTOWO-OSADNICZEJ POLSKI I ICH PRZYDATNOŚĆ DLA EWALUACJI INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH Przemysław Śleszyński Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN 1) Zagadnienia koncepcyjno-teoretyczne i terminologiczne 2) Szczegóły metodyczne i przykłady zastosowań „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r.

SFORMUŁOWANIE PROBLEMU Terytorialne systemy społeczno-ekonomiczne powinny być racjonalne i efektywne. Systemy zagospodarowania przestrzennego opierają się na ośrodkach osadniczych i połączeniach infrastrukturalnych oraz z natury są (powinny być) hierarchiczne. W systemach społeczno-gospodarczych obserwuje się proces wzrostu znaczenia relacji horyzontalnych kosztem wertykalnych. Istotą pożądanej organizacji przestrzennej jest rozsądna relacja pomiędzy hierarchią elementów a spontanicznymi relacjami poziomymi (np. sieciowymi). „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 2 z 23

Jakie z tego płyną wnioski dla polityki transportowej? Planowanie sieci transportowej musi w pierwszej kolejności uwzględniać nie tylko racjonalność i efektywność relacji i zaspokajanie potrzeb popytowych, ale również ich znaczenie dla pożądanego kierunku rozwoju sieci transportowo-osadniczej. Jaki model organizacji terytorialnej i powiązań transportowo-osadniczych jest najbardziej uzasadniony dla Polski? „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 3 z 23

Wytyczenie i budowa trasy Petersburg-Warszawa (1851-1862) „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 4 z 23

PROBLEM DEFINICJI EFEKTYWNOŚCI Klasyczna i podstawowa definicja sensu largo: stosunek nakładów do wyników. Definicja zmodyfikowana: stosunek nakładów do możliwych wyników. Efektywność transportowo-osadnicza: stosunek aktualnych (rzeczywistych) warunków osiągalności do możliwych w połączeniach pomiędzy ośrodkami osadniczymi. „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 5 z 23

PROBLEM POMIARU EFEKTYWNOŚCI TRANSPORTOWO-OSADNICZEJ Ogólna kwantyfikacja: różnica pomiędzy modelem idealnym, a stanem rzeczywistym. Mierniki wykorzystywane w analizie dostępności przestrzennej, zwłaszcza grafowe i czasowo-kosztowe: Minimalne drzewo rozpinające (MDR). Aktualna i potencjalna macierz połączeń. Analiza izochronowa. Dopasowanie połączeń do modelu grawitacyjnego. schemat MDR „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 6 z 23

1. MINIMALNE DRZEWO ROZPINAJĄCE (MDR) ZAŁOŻENIA wyliczenie MDR dla kolejnych kategorii ośrodków osadniczych, wybranych na podstawie ich uporządkowania od największego do najmniejszego (n,n+1), (n,n+1,n+2), (n,n+1,n+2,n+3), (n, ..., n+max), nałożenie na siebie wyników i obliczenie tych odcinków, przez które przechodzi najwięcej połączeń MDR, implementacja dla 151 miejskich obszarów funkcjonalnych. „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 7 z 23

1. MINIMALNE DRZEWO ROZPINAJĄCE (MDR) WYNIKI DLA 151 MIEJSKICH OBSZARÓW FUNKCJONALNYCH EFEKTYWNOŚĆ TOPOLOGICZNA częstość przechodzenia najkrótszego grafu (MDR) EFEKTYWNOŚĆ GRAWITACYJNO-TOPOLOGICZNA częstość przechodzenia najkrótszego grafu (MDR) przemnożona przez siłę relacji (model grawitacyjny) odniesiona na 1 km odcinka „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 8 z 23

2. AKTUALNA I OPTYMALNA MACIERZ POŁĄCZEŃ ZAŁOŻENIA obliczenie, jaka część połączeń transportowych pomiędzy wszystkimi parami ośrodków osadniczych posiada odpowiedni status techniczno-funkcjonalny, porównanie w stosunku do pełnej optymalnej macierzy i sił oddziaływań grawitacyjnych, implementacja dla zbioru 32 miast powyżej 100 tys. mieszkańców oraz dróg kołowych dwujezdniowych, 1989-2020+ Źródło: P. Śleszyński, 2009 „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 9 z 23

2. AKTUALNA I OPTYMALNA MACIERZ POŁĄCZEŃ WYNIKI: EFEKTYWOŚĆ DROGOWYCH POŁĄCZEŃ MIĘDZYAGLOMERACYJNYCH (1989-2015+) 30,2% 22,2% 62,8% 36,5% Źródło: P. Śleszyński, 2009 „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 10 z 23

2. AKTUALNA I OPTYMALNA MACIERZ POŁĄCZEŃ WYNIKI: EFEKTYWOŚĆ DROGOWYCH POŁĄCZEŃ MIĘDZYAGLOMERACYJNYCH (1989-2030) Źródło: P. Śleszyński, 2009 „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 11 z 23

KIEDY OSIĄGNIEMY PEŁNĄ MACIERZ POŁĄCZEŃ DLA NAJWIĘKSZYCH 32 MIAST W STANDARDZIE DROGI DWUJEZDNIOWEJ ? % 2046 rok R² = 0,928 2164 rok R² = 0,952 „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 11 z 23

2. AKTUALNA I OPTYMALNA I MACIERZ POŁĄCZEŃ ZAŁOŻENIA Efektywność jest miarą sprawności systemu i może oznaczać różnicę pomiędzy czasem rzeczywistym a optymalnym, służącym do pokonania określonej jednostki odległości MIERNIK TESTOWANY W PROJEKTACH: 2010: ewaluacja projektów transportowych dla MRR (kier. T. Komornicki) 2011: INFRAREGTUR (kier. M. Więckowski), 2012: badania sieci osadniczej w woj. podkarpackim (T. Komornicki, P. Śleszyński, P. Siłka) wskaźnik zastosowany m.in. w pracy M. Więckowskiego (2004) dla polsko-słowackich połączeń autobusowych „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 12 z 23

2. AKTUALNA I OPTYMALNA I MACIERZ POŁĄCZEŃ WYNIKI Źródło: M. Więckowski i in., 2012 „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 13 z 23

2. AKTUALNA I OPTYMALNA I MACIERZ POŁĄCZEŃ WYNIKI Źródło: M. Więckowski i in., 2012 Ź „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 14 z 23

2. AKTUALNA I OPTYMALNA I MACIERZ POŁĄCZEŃ WYNIKI Źródło: T. Komornicki, P. Śleszyński, P. Siłka, 2012 „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 15 z 23

3. ANALIZA IZOCHRONOWA ZAŁOŻENIA stosunek liczby ludności w izochronie rzeczywistej do liczby ludności w izochronie potencjalnej implementacja dla Obszaru Metropolitalnego Warszawy (projekt Trendy Rozwojowe Mazowsza) Źródło: P. Olszewski, 2008 (niepublikowana ekspertyza dla Ministerstwa Transportu) zob. P. Olszewski i in. (w druku) „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 16 z 23

IZOCHRONY IDEALNE I RZECZYWISTA 3. ANALIZA IZOCHRONOWA WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI IZOCHRONY IDEALNE I RZECZYWISTA A – różnica pomiędzy idealnym a najkrótszym czasem przejazdu przemnożona przez liczbę osób w gminie (bez Warszawy); B – iloraz średniego czasu dojazdu w danej gminie do centrum Warszawy w stosunku do czasu rzeczywistego (0–100%) w 2010 r. Źródło: P. Śleszyński ,2012 „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 17 z 23

3. ANALIZA IZOCHRONOWA RAZEM 726 22 027 20,4 616,7 SZACUNEK STRAT CZASU NA OBSZARZE METROPOLITALNYM WARSZAWY WSKUTEK ZATŁOCZENIA (2010) Powiat Średnia strata czasu (min) Strata w tys. osobogodzin Strata w mln zł na jednokrotne przemieszczenie dla wszystkich mieszkańców (w jedną stronę)* dojazdy do pracy w ciągu roku (w obie strony)** na jednokrotne przemieszczenie dla każdego mieszkańca (w jedną stronę)* Grodziski 27 35 1 042 1,0 29,2 Legionowski 34 55 2 215 1,5 62,0 Miński 38 89 3 018 2,5 84,5 Nowodworski 44 1 245 1,2 34,9 Otwocki 42 82 2 531 2,3 70,9 Piaseczyński 32 78 1 221 2,2 34,2 Pruszkowski 26 63 2 397 1,8 67,1 Sochaczewski 36 50 1 039 1,4 29,1 Warszawski zachodni 31 52 1 673 46,8 Węgrowski 56 1 080 1,6 30,2 Wołomiński 122 4 566 3,4 127,8 RAZEM 726 22 027 20,4 616,7 * liczba mieszkańców przemnożona przez średnią stratę czasu. ** liczba dojeżdżających przemnożona przez 1,25 (doszacowanie zakładów osób fizycznych) i 200 (liczba dni z dojazdem tam i z powrotem w ciągu roku). Szacunek nie uwzględnia kolei. Źródło: P. Śleszyński ,2012 „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 18 z 23

3. ANALIZA IZOCHRONOWA ZMIANY WSKAŹNIKÓW EFEKTYWNOŚCI WSKUTEK REALIZACJI PROJEKTÓW UNIJNYCH (2004-2006/2009) SKRÓCENIE CZASU PRZEJAZDU DO WARSZAWY (BEZ UWZGLĘDNIENIA NATĘŻENIA RUCHU) POSZERZENIE ZASIĘGU ODDZIAŁYWANIA OŚRODKÓW WOJEWÓDZKICH Źródło: T. Komornicki i in. 2008 „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 19 z 23

4. ANALIZA GRAWITACYJNA ZAŁOŻENIA ośrodki osadnicze oddziałują na siebie proporcjonalnie do swej masy, a odwrotnie do odległości (Isard 1953), największe korzyści synergii uzyskuje się na kierunkach naturalnych ciążeń grawitacyjnych, najefektywniejszym modelem przestrzennym układu sieci osadniczej i transportowej jest układ koncentryczno- radialny (Domański 1963, Ratajczak 1998). Źródło: R. Domański 1963 „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 20 z 23

4. ANALIZA GRAWITACYJNA WYNIKI PRACE EKSPERCKIE: Ocena powiązań pomiędzy miastami dla KPZK (Śleszyński 2008). Argumentacja przebiegu Via Baltica przez Białystok (Komornicki i Śleszyński 2007). Propozycja zmiany przebiegu Transeuropejskiego Korytarza nr 2 (Śleszyński 2008). Rozwiązania transportowe dla Polski Wschodniej (Śleszyński 2008). Organizacja powiązań funkcjonalnych w Polsce Wschodniej (Śleszyński, Czapiewski, Kozak 2011). Propozycje rozwiązań dla dróg szybkiego ruchu w województwie podkarpackim (Komornicki, Śleszyński i Siłka 2012). „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 21 z 23

ZAMIAST PODSUMOWANIA: PUŁAPKI METODYCZNE I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA Czas potrzebny na pokonanie danej relacji: silna zależność od przyjmowanego modelu prędkości ruchu. Rozwiązanie: ważony model prędkości: suma prędkości w przekrojach czasowych ważona natężeniem ruchu vi – prędkość ruchu w danym momencie czasowym i; ri – liczba pojazdów w ruchu, poruszających się w danym momencie czasowym i. Silna monocentryczność modelu grawitacyjnego (w modelu potencjału i dostępności potencjałowej obszary środkowe analizy są węzłowe). Kwantyfikacja optymalnego dopasowania do kierunków oddziaływań grawitacyjnych. Optymalny model sieci transportowej Polski. „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 22 z 23

LITERATURA CYTOWANA Atlas Rzeczypospolitej Polskiej, 1993-1998, Główny Geodeta Kraju, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa. Domański R., 1963, Zespoły sieci komunikacyjnych, Prace Geograficzne IG PAN, 41, Instytut Geografii PAN, Warszawa. Komornicki T., Śleszyński P., 2007, Popytowe uwarunkowania przebiegu trasy Via Baltica w Polsce, Przegląd Komunikacyjny, 2, s. 3-9. Komornicki T., Bański J., Śleszyński P., Rosik P., Świątek D., Czapiewski K.Ł., Bednarek-Szczepańska M., Stępniak M., Mazur M., Wiśniewski R., Solon B., 2010, Ocena wpływu inwestycji infrastruktury transportowej realizowanych w ramach polityki spójności na wzrost konkurencyjności regionów (w ramach ewaluacji ex post NPR 2004-2006), Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa. Komornicki T., Śleszyński P., Siłka P., 2012, Charakterystyka systemu osadniczego województwa podkarpackiego z identyfikacją biegunów wzrostu oraz wyróżnieniem obszarów funkcjonalnych na poziomie regionalnym i lokalnym, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Warszawa. Olszewski P., Dybicz T., Śleszyński P., (w druku), Miary i wskaźniki dostępności czasowej transportu publicznego. Śleszyński P., 2012, Warszawa i Obszar Metropolitalny Warszawy a rozwój Mazowsza, Trendy Rozwojowe Mazowsza, 8, Mazowieckie Biuro Planowania Regionalnego, Warszawa. Śleszyński P., 2008, Ocena powiązań gospodarczych i kapitałowych miedzy miastami, [w:] K. Saganowski, M. Zagrzejewska-Fiedorowicz, P. Żuber (red.), Ekspertyzy do Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2008-2033. Tom I, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, s. 335- 391. Śleszyński P., 2008, Propozycja modyfikacji przebiegu polskiego odcinka Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego nr 2, Przegląd Komunikacyjny, 1, s. 12-19. Śleszyński P., 2008, Propozycje makroskalowych rozwiązań układu sieci transportu drogowego dla północno-wschodniej Polski w świetle powiązań funkcjonalnych, [w:] Świątek D. (red.) Rozwój obszarów cennych przyrodniczo, 57. Zjazd PTG, Oddział Akademicki PTG, Oddział Białostocki PTG, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa-Białowieża, Dokumentacja Geograficzna, s. 46-54. Śleszyński P., 2009, Rozwój nowoczesnej drogowej sieci transportowej a efektywność połączeń głównych ośrodków miejskich (1989-2015), Autostrady, 7, s. 50-53. Śleszyński P., Czapiewski K., konsultacja Kozak M., 2011, Znaczenie ośrodków miejskich oraz ich hierarchicznych powiązań dla regionalnego i lokalnego rozwoju ekonomicznego i społecznego Polski Wschodniej, ekspertyza wykonana w ramach prac nad aktualizacją i uzupełnieniem „Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020”, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa. Więckowski M., Michniak D., Bednarek-Szczepańska M., Chrenka B., Ira V., Komornicki T., Rosik P., Stępniak M., Székely V., Śleszyński P., Świątek D., Wiśniewski R., 2012, Pogranicze polsko-słowackie. Dostępność transportowa a turystyka, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Geografický ústav SAV, Warszawa-Bratysława. Więckowski M., 2004, Przyrodnicze uwarunkowania kształtowania się polsko-słowackich więzi transgranicznych, Prace Geograficzne, 195, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa. „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r.

Dziękuję za uwagę dr hab. prof. PAN Przemysław Śleszyński Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN ul. Twarda 51/55, 00-818 Warszawa e-mail: psleszyn@twarda.pan.pl tel. (22) 6978824, 6978822, fax (22) 6206221 „Polityka przestrzenna a transportowa. Ewaluacja inwestycji infrastrukturalnych” • Warszawa • 17-18 grudnia 2012 r. Slajd 23 z 23