Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
MONITOROWANIE I EWALUACJA DZIAŁAŃ W ZAKRESIE IPET I PDW
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Prawo rodzica/opiekuna do uzyskiwania informacji na temat nauki szkolnej ucznia oraz do objęcia go pomocą.
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
INTEGRACJA Opr. Monika Wajda-Mazur.
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA w Krośnie Odrzańskim
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Prezentacja przygotowana na konferencję
Poradniami Psychologiczno- Pedagogicznymi
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
Integracja w kształceniu zawodowym
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
Dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w warszawskiej szkole Biuro Edukacji -10 listopada 2010 r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowie
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Indywidualne nauczanie
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne, rola psychologa,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
II Ogólnopolska Debata Łódź, 10 kwietnia 2014 r. Efektywne kształcenie osób z niepełnosprawnościami szansą na ich sukces zawodowo-społeczny.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty – regulacje prawne
WSPIERANIE EDUKACJI UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego. Spotkanie samokształceniowe.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
Kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w roku szkolnym 2015/ sierpnia 2015 r.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
ANALIZA ORZECZEŃ POD KĄTEM PRZYDATNOŚCI DO SIO Opracowała Hanna Ojcewicz.
Dokumenty wydawane przez poradnie psychologiczno - pedagogiczne – zasady sporządzania oraz formy ich realizacji. Halina Tabor Patrycja Krasnowska Janina.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
Prezentacja Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Szymanowie.
Ścieżki edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Paweł Kubicki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Przyszłość edukacji włączającej, , Warszawa.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bystrzycy Kłodzkiej wchodzi w skład utworzonego Zespołu Placówek o nazwie Powiatowe Centrum Doradztwa i Poradnictwa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH Liliana Zientecka Warszawa 14 maja 2018 r.
FORUM NAUCZYCIELI UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Kształcenie specjalne
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 2 w Płocku

Orzeczenia i opinie wydawane przez zespoły orzekające opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych indywidualnych lub zespołowych, orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania.

Wczesne wspomaganie rozwoju Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmuje się dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole

Kształcenie specjalne Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci/uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Organizowane jest dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych: niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Nauczaniem indywidualnym obejmuje się dzieci/uczniów, których stan zdrowia znacznie utrudnia bądź uniemożliwia uczęszczanie do przedszkola/szkoły

Opinie w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju

Dzieci słabosłyszące i niesłyszące

Dzieci słabowidzące i niewidome

Dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim

Dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym

Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (dzieci głęboko upośledzone)

Dzieci z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją

Dzieci z autyzmem w tym z zespołem Aspergera

Dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi

Dzieci zagrożone niedostosowaniem społecznym

Podsumowanie-Kształcenie specjalne

Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania

W jakim kierunku powinno ewoluować kształcenie specjalne żeby: najlepiej zaspokoić potrzeby dzieci i ich rodziców, dążyć do likwidacji stygmatyzacji szkolnictwa specjalnego, przełamywać stygmatyzację dzieci niepełnosprawnych, rodzice przestali bać się szkoły specjalnej, dzieci pozostające w systemie NI (ponieważ nie przewidziano dla nich regulacji prawnych warunkujących kształcenie specjalne) mogły uzyskać KS zgodnie z ich rzeczywistymi potrzebami.

Nasze refleksje Szeroko rozumiana edukacja społeczna, Praca z rodzicami dzieci zdrowych na poziomie przedszkola i pierwszego etapu edukacji, Promowanie placówek szkolnictwa specjalnego jako tych, które dają najwięcej zysku dzieciom i młodzieży o określonych potrzebach edukacyjnych, Wielospecjalistyczna kadra pedagogiczna i diagnostyczno-terapeutyczna oraz ich ścisła współpraca, Odpowiednia infrastruktura.

Dziękuję za uwagę