Wrota Polski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania inteligentnej specjalizacji regionów Toruń, 20 marca 2013 Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem.
Advertisements

Pozwól pomóc swojej firmie! Informacje o systemie.
e-PUAP czas na wdrożenie
Wdrożenie portalu korporacyjnego w oparciu o MOSS2007
PARTNERSTWO na rzecz rozwoju rynku pracy powiatu starogardzkiego Projekt 50+ doświadczenie.
Znaczenie podręcznika
DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD Warszawa, 14 października 2009 r.
Uwierzytelnianie i autoryzacja dostępu do portali
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
PARTNER II System komunikacji oraz przygotowania beneficjentów i projektów finansowanych z Funduszy Strukturalnych w Województwie Śląskim Urząd.
Architektura systemu Gra strategiczna „Strusia Jama”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
e-PUAP, 8 luty 2005Igor Bednarski 1 Architektura oraz podstawowe funkcjonalności systemu informacyjnego. Igor Bednarski Departament Systemów Informatycznych.
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
Cel usługi: Wsparcie działalności nowych i istniejących już firm. Zaplanowano usługi dla przedsiębiorców Usługa dostępna do końca listopada 2011.
PROJEKT SIECI KOMPUTEROWYCH
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
Protokół Komunikacyjny
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
R24 Maksimum korzyści z rezerwacji online
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Przeznaczenie produktu Opis funkcjonalności
.... kreujemy nowoczesne, efektywniejsze podejście do wiedzy w biznesie.
Wymiana integracja ? oprogramowania dr Danuta Kajrunajtys.
Sieciowe Systemy Operacyjne
Systemy IPTV 2008 © Cyfrowe Systemy Telekomunikacyjne Sp. z o.o. Efektywna komunikacja ze światem.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Internetowego Biura Rachunkowego
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Systemy informatyczne wprowadzenie
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Technologie informacyjne w administracji publicznej wykład 4
System Informatyczny w firmie branży komunalnej
ZMIANY TECHNICZNE do kryteriów szczegółowych wyboru finansowanych operacji dla Działania 2.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
GENERATOR WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE. Generator wniosków o dofinansowanie umożliwia przygotowywanie i edycję wniosków o dofinansowanie. Jest to pierwszy.
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Architektura Rafał Hryniów. Architektura Wizja projektu systemu, którą dzielą twórcy Struktura komponentów systemu, ich powiązań oraz zasad i reguł określających.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
Cyber Security Management
E - Urząd POWIATOWE CENTRUM OBSŁUGI TELEINFORMATYCZNEJ CZYNNIKIEM WSPOMAGAJĄCYM FUNKCJONOWANIE ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
materiały dla uczestników
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt modułu BANK INTERNETOWY Moduł funkcji banku
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zgłoszenie do konkursu
Zgłoszenie w ramach kategorii Razem
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zasady leżące u podstaw informatyzacji administracji publicznej
Zapis prezentacji:

Wrota Polski

„Wrota Polski” zostały zaproponowane jako nazwa zintegrowanego systemu informatycznego, umożliwiającego świadczenie usług publicznych przez organy administracji publicznej w Polsce przy pomocy nowoczesnych technik telekomunikacyjnych i informatycznych, w szczególności przy pomocy Internetu, a w szerszym znaczeniu jako nazwa projektu, symbolizującego otwarcie Polski na nowe techniki, współpracę z innymi krajami oraz otwarcie państwa na potrzeby obywateli. www.wrotapolski.pl

Regulamin Regulamin katalogu "WrotaPolski.pl - katalog polskich stron www": Do katalogu można zgłosić dowolną stronę www. Z wyjątkiem: stron z PageRank mniejszym od 1 (jeden) stron erotycznych stron naruszających polskie prawo stron w budowie stron bez polskiej wersji językowej podstron strony już istniejącej w katalogu WrotaPolski.pl stron stworzonych wyłącznie w celu zdobywania punktów do systemów wymiany linków albo wyświetlania reklam AdSense 2. Administrator katalogu zastrzega sobie prawo do edycji zaproponowanego wpisu, jak również do jego niezatwierdzenia bez podania przyczyny. 3. Stronę można zgłosić tylko do jednej kategorii. 4. Katalog jest moderowany, darmowy.

Garść informacji o katalogu "WrotaPolski Garść informacji o katalogu "WrotaPolski.pl - katalog polskich stron www": ☼ ilość kategorii – 15 (dodawanie własnych kategorii jest zablokowane ) ☼ ilość podkategorii - 321(można dodawać własne pokategorie ) ☼ ilość wpisów – 1045 ( można sugerować własne wpisy) ☼ ilość gości on-line… ☼ linki bezpośrednie – tak, bezpośrednie

Lista usług oferowanych przez Wrota Polski Metodyka wyboru usług Proces wyboru usług składał się z kilku etapów. Pierwszym etapem było zebranie wszystkich potencjalnych usług do wdrożenia w długą listę usług. Zebrano około 600 usług w ramach długiej listy. Następnie z długiej listy usług wybrano te usługi które albo są zaawansowane we wdrożeniu w Polce albo planowane do wdrożenia, usługi które są rekomendowane do wdrożenia przez Unią Europejską i usługi które są wdrażane w innych krajach. Po tym etapie do priorytetyzacji pozostało 28 usług w podziale na usługi dla obywateli i usługi dla przedsiębiorstw

OGÓLNA METODYKA WYBORU USŁUG DO WDROŻENIA

Długa lista usług

Metodyka priorytetyzacji usług Metodyka priorytetyzacji usług opierała się na trzech kryteriach: łatwości wdrożenia, potencjału korzyści oraz znaczeniu strategicznym każdej usługi dla usługobiorców. Łatwość wdrożenia składa się z dwóch elementów: · Kosztu wdrożenia (skala: 1-mały koszt, 5-bardzo duży koszt wdrożenia), na który miał wpływ wymagany poziom zabezpieczeń dostępu do usługi, wymagane wsparcie procesu realizacji usługi poprzez technologie informatyczne oraz dostęp do źródeł finansowania, · Złożoność procesu (skala: 1-wymagane małe zmiany w procesie, 5-duże zmiany), na który miał wpływ poziom obsługi wymaganych zmian w procesie podczas wdrożenia, stopie złożoności podejmowania decyzji oraz stopie zbieżności obecnej architektury z architekturą docelową procesu realizacji podstawowej usługi publicznej.

Na potencjał korzyści miał wpływ poziom szacowanych korzyści dla administracji, realizowanych poprzez zwiększenie efektywności operacyjnej obsługi procesu i zmniejszenie nieprawidłowości oraz korzyści dla usługobiorców (obywatele i przedsiębiorstwa) wynikające z oszczędności czasu usługobiorcy oraz zmniejszenie kosztów obsługi procesu po stronie usługobiorcy. Dodatkowo dla każdej podstawowej usługi publicznej określono znaczenie strategiczne usługi.

Krótka lista podstawowych usług publicznych W wyniku zastosowania priorytetyzacji uzyskano listę podstawowych usług publicznych do wdrożenia w pierwszej kolejności. Lista podzielona jest na usługi dla obywateli i przedsiębiorstw. Każda z usług otrzymała identyfikujący ją numer składający się z przedrostka „PUB” (podstawowe usługi publiczne), litery O lub P dla odpowiednio usług dla obywateli i przedsiębiorstw i kolejnego numeru usługi.

PUB.0.5 Proces obsługi praw jazdy  Karta usługi

Architektura Wrót Polski Najogólniej System Wrota Polski pośredniczy pomiędzy usługobiorcami a usługodawcami w zakresie realizacji usług administracji publicznej. Pośrednictwo to rozciąga się od bardzo prostej roli informowania o dostępnych usługach (rola katalog) w innych portalach, poprzez pośredniczenie w wymianie danych (rola bramka), następnie informowanie o przebiegu realizacji usługi (rola notyfikator) po dostarczanie nowych usług na bazie dostarczanych przez usługobiorców (rola koordynator). Dodatkowo System Wrota Polski udostępnia usługobiorcom zestaw usług własnych, które mogą by wykorzystane przy konstruowaniu portali administracji publicznej

Podstawowe założenia architektoniczne 1. Wrota Polski nie zastępują systemów dziedzinowych ( należących do jednostek administracji państwowej i samorządowej) 2. Wrota Polski są dla obywatela bramą do świata administracji. Stanowią jednolity interfejs do wszystkich usług udostępnianych publicznie. 3. Jednostkom administracji rządowej i samorządowej Wrota Polski udostępniają wspólne usługi, pozwalające na realizacje docelowych funkcji dla obywatela efektywniej. 4. Wrota Polski zawierają katalog usług elektronicznych oferowanych przez jednostki administracji państwowej i samorządowej. Z tego katalogu mogą korzystać: obywatele (relacja G2C – Government to Citizen ) firmy ( relacja G2B - Government to Business ) jednostki administracji ( relacja G2G - Government to Government ) 5. Architektura Wrót Polski musi podlegać ciągłemu i zaplanowanemu rozwojowi.

Misja Wrót Dla obywateli ( G2C) i firm ( G2B ) Wrota Polski są portalem Dla jednostek administracji ( G2G)Wrota Polski są magistralą usług

Architektura oparta o usługi (ang Architektura oparta o usługi (ang. SOA - Service Oriented Architecture) zastosowana w komunikacji z systemami zewnętrznymi jak równie w komunikacji międzywarstwowej zakłada istnienie dostawców i odbiorców usług, którzy komunikuj się wywołując zdefiniowane na poziomie interfejsu funkcje – usługi. Architektura SOA odróżnia się od ogólnego modelu klient-serwer bardzo dużym naciskiem na separację poszczególnych komponentów oprogramowania i wykorzystaniem oddzielnie istniejących definicji interfejsów.

Usługi „przed wdrożeniem Wrót”

Usługi po wdrożeniu Wrót

1. Architektura organizacyjna ( biznesowa) Poziomy architektury: - organizacyjna ( biznesowa) ( DLACZEGO? KNOW-WHY?) - logiczna ( CO? KNOW- WHAT?) - fizyczna ( JAK? KNOW0 HOW?) 1. Architektura organizacyjna ( biznesowa) Rola Wrót Polski w architekturze usług publicznych; wobec obywatela wobec systemów resortowych ( usług świadczonych przez resorty)

Poszczególne role : Katalog – System Wrota Polski zawiera odnośnik do serwisu internetowego obsługującego daną usług. Rola Systemu Wrót Polski sprowadzona do portalu internetowego (katalog linków, wyszukiwarka).

Bramka – System Wrota Polski zawiera mechanizmy identyfikacji, uwierzytelniania i autoryzacji obywatela (zaufana strona). Po zalogowaniu do Systemu Wrót Polski obywatel ma dostęp do usługi (bez konieczności logowania).

Notyfikator – System Wrota Polski informuje usługobiorcę o zdarzeniach go dotyczących (np. zaległe podatki, przypomnienie o opłatach). Po zalogowaniu się „klient” Systemu Wrót Polski otrzymuje zagregowaną informację o „zdarzeniach w administracji, które go dotycz” (w formie osobistego informatora). System Wrota Polski odbiera informacje o zdarzeniach od zewnętrznych systemów (np. resortowych).

Koordynator – System Wrota Polski nie tylko odbiera informacje o zdarzeniach dotyczących usługi, ale także przesyła je do innych systemów usługodawców.

2. Architektura logiczna Podstawowe elementy:

MOST : warstwy

MOST: usługi wspólne

Portal : dekompozycja

Portal : elementy

Warstwa prezentacji Warstwa prezentacji jest odpowiedzialna za dostarczenie różnych kanałów dostępu w sposób dostosowany do indywidualnych wymaga i potrzeb usługobiorców. Wyróżnianie w architekturze warstwy prezentacji narzuca oddzielenie interfejsu obsługi systemu od jego logiki biznesowej. Dzięki takiemu podejściu dane mogą by prezentowane w postaci i formie dostosowanej do indywidualnych preferencji usługobiorcy, ale równie niezależnie od środków czy urządzeń udostępniających interfejs obsługi. Dla obywateli/podmiotów gospodarczych System Wrót Polski powinien być dostępny poprzez kilka kanałów: dwukierunkowo - WWW, WAP PDA, jak i jednokierunkowo– SMS, E-MAIL (System Wrota Polski pełni rolę nadawcy komunikatów). Dodatkowo w przyszłości warstwa prezentacji może zostać rozbudowana o kanały telefoniczne jak IVR (ang. Interactive Voice Recognition) czy obsługę przez CallCenter. Wszystkie interfejsy użytkownika powinny spełnia zalecenia odnośnie dostępności.

Warstwa usług Warstwa usług odpowiedzialna jest za udostępnienie usług Systemu Wrót Polski programom/systemom informatycznym usługobiorców. Warstwa usług poza udostępnianiem samych usług oferuje katalog - opis oferowanych usług.

Środowisko budowy aplikacji Środowisko budowy aplikacji nie stanowi warstwy w ścisłym modelu logicznym oprogramowania. Zostało wyróżnione dla zaznaczenia narzędzi projektowych i programistycznych, które będą wykorzystywane do tworzenia aplikacji uruchamianych w Systemie Wrota Polski

Aspekty prawne projektu Zastosowana metodyka analizy problematyki prawnej programu Wrota Polski została podzielona na dwie części, analityczną oraz syntezę rekomendowanych zmian prawnych Analiza aktów prawnych Identyfikacja barier prawnych obejmuje: o Analizę aktów prawnych, mających związek z programem Wrota Polski pod kątem barier prawnych dla realizacji wdrożenia o Analizę proponowanych procesów dla każdej z usług publicznych oraz analizę procesów wspólnych, w celu identyfikacji strukturalnych barier prawnych, wynikających z rozwiązań przyjętych w administracji państwowej Synteza rekomendacji Synteza szczegółowego materiału wynikowego z fazy analitycznej pozwoli na opracowanie następujących rekomendacji: o Proponowane zmiany prawne dotyczące poszczególnych usług publicznych oraz procesów wspólnych o Opracowanie strategii wprowadzania zmian prawnych w zakresie procedur legislacyjnych z uwzględnieniem proponowanych zmian w harmonogramach wdrażania usług

Lista wyselekcjonowanych i przeanalizowanych aktów prawnych mających związek z programem Wrota Polski została przedstawiona w poniższej tabeli:

Lista przeanalizowanych procesów wspólnych i procesów realizacji usług publicznych