Specyfika komunikowania w i-nauczaniu (wybrane problemy)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Advertisements

NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
(na podstawie badań ankietowych)
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Kształtowanie motywacji pracowników
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Socjologia mediów.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
AUTOPREZENTACJA.
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
narzędzie w językowych pracach projektowych
ABC e-learningu.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wykład I Media, Internet, społeczeństwo
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
„Granice mojego języka są granicami mojego świata” L. Wittgenstein
Zadawanie pytań.
Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 roku Pojawia się tam zapis język obcy ukierunkowany zawodowo- Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów Efekty.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
-wyszukiwanie informacji.
Sieć Internet pozwala na tanią i błyskawiczną komunikację. Dzięki temu uczniowie mogą pracować w międzynarodowych grupach, nawiązują znajomości, doskonalą
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
Idea oceniania kształtującego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Teoria i praktyka kształcenia
ROZPRAWKA.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Nauczanie na odległość na platformie „moodle”
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Prezentacja nowego produktu Europejski repertuar dobrych praktyk na zajęciach akademickich w językach obcych Danuta Romaniuk Centrum Kształcenia Nauczycieli.
Wykonała: Iwona Rąpała
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja międzyludzka
Metody komunikacji mi ę dzyludzkiej autor: Jakub Durasik.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Metody komunikacji ludzi
Metody komunikacji.
 Komunikacja (komunikowanie się) – wymiany informacji, przekazywanie jej treści między uczestnikami procesu - NADAWCĄ i ODBIORCĄ; odbywa się za pomocą.
dr Anna Raulinajtys & mgr Zofia Szczepaniak
Aleksandra Kiełbania I G
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

Specyfika komunikowania w i-nauczaniu (wybrane problemy) Maria Wilkin mwilkin@uw.edu.pl Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji UW www.come.uw.edu.pl

Komunikowanie – czym jest? Komunikowanie jest rodzajem kontaktu nawiązanego za pomocą zmysłów, bądź także specjalnie do tego przystosowanych narzędzi (środków komunikowania), między co najmniej dwiema osobami, z których jedna (nadawca) przekazuje drugiej (odbiorcy) za pomocą zrozumiałych dla nich obu znaków pewne treści pojęciowe lub emocje z zamiarem wywołania u odbiorcy określonych reakcji. M. Mrozowski (2001) Media masowe

Model komunikowania Kto mówi (analiza nadawcy) Co mówi (analiza treści) Jakim środkiem (jakim medium) Do kogo (analiza odbiorcy) W jakim skutkiem (analiza efektów)

Proces komunikowania bezpośredniego Nadawca Odbiorca Odbiorca Nadawca Przekaz Przekaz

Proces komunikowania w i-nauczaniu D W C O D B I R C A

Uwarunkowania komunikacji w i-nauczaniu Brak bezpośredniego kontaktu ze studentem Środowisko internetu i jego specyficzny multimedialny język Pisemna forma komunikacji nauczyciela ze studentami i studentów między sobą Asynchroniczność i indywidualizacja kontaktu

Mówienie a pisanie Mówienie jest naturalne, jest fizjologiczne, jest łatwiejsze od nie mówienia. Trudno jest nie mówić. Milczenie ciąży. Tylko z prawdziwym przyjacielem można milczeć. Milczenie jest pewnym rodzajem mówienia. Milczenie jest odpowiedzią. Wynika z kontaktu i wytwarza kontakt. Pisanie to praca. Pisaniu towarzyszy refleksja, towarzyszy odpowiedzialność (z wykładu prof. Bralczyka)

Cechy komunikacji ustnej Nadawanie i odbiór odbywa się w tym samym miejscu i czasie Komunikat składa się z elementów językowych i pozajęzykowych (mimika i gestykulacja mówiącego – kod kinetyczny) Zmieniająca się relacja przestrzenna (kod proksemiczny) Powiązanie z sytuacją (kod sytuacyjny, kulturowy) Na ogół jest to dialog

Cechy komunikacji pisemnej Składa się z dwóch oddzielnych faz: w innym miejscu i czasie odbywa się konstruowanie tekstu, a w innym jego odbiór (nie ma znaków kinetycznych, proksemicznych i sytuacyjnych (kulturowych) Ma zawsze charakter monologu (jednokierunkowy)

Różnice między językiem ustnym a pisanym Wyraźnie widoczny metakomunikat Dialog Bardziej ekspresywny, emocjonalny Niespójność składniowa, luki, przeskoki, potoczne słownictwo Spójniki: ale, bo, chociaż, i, albo Metakomunikat słaby lub ukryty Monolog Koncentracja na temacie, logiczniejszy Staranny dobór słownictwa i składni Spójniki: lecz, ponieważ, jakkolwiek, aczkolwiek, oraz, lub

Co przekazujemy w formie pisemnej? Wiedzę specjalistyczną Informacje o kursie Instrukcje do zadań Pytania do dyskusji Odpowiedzi na pytania Indywidualne opinie o wykonanych zadaniach Zachęty do aktywności Podsumowania dyskusji i zadań

Jakie odmiany i style języka pisanego w e- nauczaniu? Styl naukowy Styl potoczny Elementy innych stylów (artystycznego, urzędowego) Indywidualne style osób piszących Specyficzny mix języka mówionego i pisanego

Co może generować nieporozumienia i problemy? 1 Niefortunna konstrukcja gramatyczna Niedopowiedzenia (pominięcia istotnych składników zdania) Użycia niejednoznacznego terminu Nadmierne niedopowiedzenia Nieuchwytne metafory Użycie zwrotów ubogich w treści opisowe Wypowiedzi niejasne, które dałoby się skorygować przez kontekst Za długie wypowiedzi

Co może generować nieporozumienia i problemy? 2 Środowisko internetu Pierwsze wrażenie Nasze „poznawcze skąpstwo” Przyjęte uprzedzenia i stereotypy „Pisemne zachowania” różnych typów studentów

Typy studentów online wg S. Ko, St. Rossen, Teaching Online Hałaśliwy Cichy Przeszkadzający Wszystkowiedzący Podburzacz Spóźnialski Agresywny Przeciągający „Muszę mieć 5”

Jak można zapobiegać nieporozumieniom i problemom?1 Podawać wyczerpujące informacje (przed rozpoczęciem zajęć) o: - kursie (celach, treściach, lekturach, aktywnościach, pracach zaliczeniowych, zasadach oceniania, terminach) tym, czego oczekujemy od studentów, czego oni mogą oczekiwać od nas i jak mogą się z nami kontaktować - wymaganiach technicznych (sprzęt, oprogramowanie, przeglądarka, programy do odtwarzania różnego rodzaju plików) - co i gdzie mogą znaleźć na stronie kursu

Jak można zapobiegać nieporozumieniom i problemom?2 Materiały udostępniać stopniowo Informować na bieżąco o tym, co nowego w danym tygodniu zajęć Zapewnić wsparcie merytoryczne i techniczne Monitorować aktywność i zachęcać do niej w różny sposób Zapewnić dostęp do uzyskanych wyników Podtrzymywać kontakt, integrować grupę Zachęcać do wzajemnej pomocy

Jak można zapobiegać nieporozumieniom i problemom?3 Wykorzystywać dostępne formy kontaktu ze studentem asynchroniczne (różnego rodzaju fora dyskusyjne, pliki dźwiękowe) synchroniczne (czat, skype) Korzystać z technicznych możliwości wyróżniania tekstu (pogrubienia, podkreślenia, wielkie litery, kolor) i ocieplania kontaktu (emotikony) Na pytania i „zachowania” studentów reagować życzliwie (pozytywnie sformułowanym komunikatem) i z dystansem

Podsumowanie Internet, który integruje rozmaite techniki, kody i formaty, dając możliwość na przekaz multimedialny, jednocześnie przywraca rangę słowa pisanego. W i nauczaniu zmienia się sposób posługiwania się słowem pisanym, jak i całą sferą wymiany informacji za pomocą pisma. Tekstowa forma komunikacji w i-nauczaniu wymaga od nauczyciela oswojenia się z nowym sposobem porozumiewania się z uczącymi się zdalnie i wypracowania nowych umiejętności.