Cele, zadania oraz organizacja obrony cywilnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sygnały alarmowe.
Advertisements

ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
SZKOLENIE KOMENDANTÓW GMINNYCH ZOSP RP
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA W POLSCE
T: Cele zadania i organizacja Obrony Cywilnej.
PRZYGOTOWALI JACEK ŻBIKOWSKI MICHAŁ PAJDA
Administracja publiczna
OBRONA CYWILNA W POLSCE
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
ZADANIA OBRONY CYWILNEJ I OCHRONY LUDNOŚCI
Alarmy i sygnały alarmowe
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Przygotował Andrzej Potucha
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
Zdania i organizacja obrony cywilnej
Ewakuacja ludności i zwierząt z terenów zagrożonych
INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA MIESZKAŃCÓW NA WYPADEK WYSTĄPIENIA AWARII PRZEMYSŁOWEJ Zakład Produkcji Specjalnej „GAMRAT” Sp. z o.o. w Jaśle.
Alarmowanie ludności o zagrożeniach i ostrzeganie
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
OBRONA CYWILNA Pod pojęciem obrony cywilnej, ochrony ludności należy rozumieć zapewnienie bezpieczeństwa ludziom, ich mieniu i środowisku przed wypadkami.
„Obrona Cywilna w Polsce”
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Kierowanie działaniami
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN ZASTRZEŻONE 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN Bieżący slajd przedstawia podstawowe dane liczbowe w zakresie.
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
OBRONA CYWILNA W ŚWIETLE PRZEPISÓW PRAWA KRAJOWEGO
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Cele zadania i organizacja
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Alarmy Ostrzegawcze.
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
Szczecin, ul. Ks. Kujota 9 tel , fax INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA MIESZKAŃCÓW.
SPOSOBY ALARMOWANIA LUDNOŚCI O ZAGROŻENIACH 1. Rodzaje urządzeń alarmowych 2. Rodzaje alarmów 3. Postępowanie po ogłoszeniu alarmu.
Organizacja, zasady oraz przykładowa tematyka szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony JAKUB STASZEWSKI.
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
ROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE OCHRONY LUDNOŚCI Bogdan Piasecki – 2 UAZ-BP.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
ZASADY GOSPODAROWANIA SPRZĘTEM OBRONY CYWILNEJ. Podstawy prawne Ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony (Dz. U. z 2004 r. Nr.
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Ochrona a obrona cywilna
Planistyczne działania wspierające.
Rola i zadania obrony cywilnej.
OCHRONA LUDNOŚCI CYWILNEJ C1 Zajęcia wprowadzające mgr Ewa Wolska-Liśkiewicz.
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
Realizacja Zadań Obrony Cywilnej
Podstawy Prawne Funkcjonowania OSP
WNIOSKI Z REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ W 2017 ROKU
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków OSP
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor:
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Struktura i organizacja ochrony przeciwpożarowej, Ochrony Straży oraz ochrony ludności Autor:
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

Cele, zadania oraz organizacja obrony cywilnej OBRONA CYWILNA Cele, zadania oraz organizacja obrony cywilnej

Obrona cywilna w Polsce stanowi system o sprecyzowanych zadaniach, strukturach i formach działania. Jest zespolona ze wszystkimi szczeblami administracji państwowej i samorządowej, podmiotami gospodarczymi (niezależnie od osobowości prawnej), organizacjami społecznymi oraz z całym społeczeństwem. Siłą obrony cywilnej jest jej powszechność, oznacza to, że wszyscy obywatele naszego kraju uczestniczą w ochronie grup ludzi, którzy znaleźli się w sytuacji zagrożenia.

Podstawy prawne funkcjonowania OC w Rzeczpospolitej Polskiej. Podstawowe zasady organizacji i funkcjonowania obrony cywilnej określa międzynarodowe prawo wojenne, zwłaszcza Protokół dodatkowy I z 1977 r. do Konwencji Genewskich z 1949 r. o ochronie ofiar międzynarodowych konfliktów zbrojnych, ratyfikowany przez Polskę dopiero 19 września 1991 r. jako 110 państwo, mimo że była jego współautorem i współinicjatorem.

Organizację oraz zasady przygotowania i realizację zadań obrony cywilnej regulują wewnętrzne przepisy każdego kraju. Normy międzynarodowego prawa wojennego mają zastosowanie przede wszystkim w okresie trwania konfliktu zbrojnego.

o charakterze planistycznym, organizacyjnym, szkoleniowym, Wg. obowiązujących w Polsce unormowań prawnych, obrona cywilna jest elementem systemu obronnego kraju i stanowi kompleks przedsięwzięć: o charakterze planistycznym, organizacyjnym, szkoleniowym, inwestycyjnym, materiałowo – technicznym i zaopatrzeniowym.

Przedsięwzięcia te są realizowane przez organa administracji rządowej i samorządowej oraz jednostki organizacyjne.

ratowanie i udzielanie pomocy poszkodowanym w czasie wojny, Podstawowe cele i główne zadania OC w czasie pokoju i w okresie wojny Celem obrony cywilnej jest: ochrona ludności, zakładów pracy i urządzeń użyteczności publicznej oraz dóbr kultury, ratowanie i udzielanie pomocy poszkodowanym w czasie wojny, współdziałanie w zwalczaniu klęsk żywiołowych, zagrożeń środowiska i w usuwaniu ich skutków

Zadania obrony cywilnej w czasie pokoju planowanie przedsięwzięć w zakresie ochrony przed skutkami działań zbrojnych zarówno ludności, jak i zakładów pracy i urządzeń użyteczności publicznej oraz dóbr kultury wykrywanie zagrożeń i stwarzanie warunków do ostrzegania i alarmowania ludności przygotowanie schronów i ukryć dla ludności oraz utrzymanie ich w gotowości

gromadzenie i przechowywanie indywidualnych środków ochronnych dla formacji obrony cywilnej i ludności wyposażenie formacji obrony cywilnej w specjalistyczny sprzęt ratowniczy, przyrządy i aparaturę do wykrywania różnego rodzaju zagrożeń systematyczne szkolenie w zakresie OC:

a. kadr kierowniczych administracji rządowej i samorządowej, b.    formacji OC c.     ludności w ramach powszechnej samoobrony

współdziałanie w zwalczaniu klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska, oraz usuwanie ich skutków Decyzję o włączeniu sił obrony cywilnej do działań podejmują terenowi szefowie OC.

Zadania obrony cywilnej w czasie wojny organizuje ewakuację ludności, zaciemnianie i wygaszanie oświetlenia organizuje i prowadzi akcję ratunkową, udziela pomocy medycznej poszkodowanym organizuje pomieszczenia i zaopatrzenie dla poszkodowanej ludności zaopatruje ludność w sprzęt i środki ochrony indywidualnej

prowadzi likwidację skażeń i zakażeń pomaga w przywracaniu i utrzymaniu porządku w strefach dotkniętych klęskami pomaga w budowie i odbudowie awaryjnych ujęć wody pitnej pomaga w ratowaniu żywności i innych dóbr niezbędnych do przetrwania udziela doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych

Obowiązki i uprawnienia organów państwowych, samorządowych i organizacji społecznych. Centralnym organem właściwym w sprawach obrony cywilnej jest Szef Obrony Cywilnej Kraju, którego na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji powołuje prezes Rady Ministrów. Do zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju należy:

przygotowanie projektów założeń i zasad działania obrony cywilnej, ustalenie ogólnych zasad realizacji zadań obrony cywilnej, koordynowanie przedsięwzięć i sprawowanie kontroli nad realizacją zadań obrony cywilnej przez naczelne organa administracji, terenowe organa administracji rządowej i organa samorządu terytorialnego, a także sprawowania nadzoru nad odbywaniem zasadniczej służby w obronie cywilnej.

Terenowymi organami obrony cywilnej w administracji rządowej i samorządowej są Wojewodowie, starostowie, wójtowie oraz burmistrzowie i prezydenci miast jako szefowie obrony cywilnej województw, powiatów i gmin.

Do zakresu ich działania należy kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej przez instytucje państwowe i samorządowe, podmioty gospodarcze i inne jednostki organizacyjne działające na ich terenach. Szefowie Obrony Cywilnej województw i gmin wykonują zadania obrony cywilnej przy pomocy podległych im urzędów oraz powołanych w ich strukturach specjalistycznych komórek organizacyjnych:

w województwach - przy pomocy Wojewódzkich Inspektorów Obrony Cywilnej i Wydziałów Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności itp, w miastach powyżej 40 tys. mieszkańców - Miejskich Inspektoratów Obrony Cywilnej, Wydziałów Zarządzania Kryzysowego itp. w pozostałych gminach - pracowników do spraw obrony cywilnej.

Za realizację zadań obrony cywilnej w zakładach pracy odpowiedzialni są ich właściciele lub kierownicy.

Ministrowie (kierownicy) urzędów centralnych mają obowiązek uwzględniania zadań obrony cywilnej w nadzorowanych przez nich dziedzinach.

Organizacje społeczne wykonują zadania obrony cywilnej w zakresie wynikającym z ich statusów i programów działania. Zasady i sposoby realizacji są uzgadniane w porozumieniach zawieranych przez ich naczelne organy z szefem Obrony Cywilnej Kraju.

Formacje obrony cywilnej tworzy się w gminach i zakładach zatrudniających więcej niż 50 pracowników. W zakładach pracy zatrudniających mniej niż 50 pracowników, mogą być tworzone wspólne formacje dla kilku sąsiadujących ze sobą zakładów. Jeżeli jednak w zakładzie zatrudniającym poniżej 50 pracowników wytwarza się, magazynuje lub wykorzystuje do produkcji toksyczne środki przemysłowe, kierownicy, właściciele mają obowiązek powołać formacje, zdolne do samodzielnego działania ratowniczego w strefach bezpośredniego zagrożenia stwarzanego przez zakład pracy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w gminach i zakładach pracy tworzy się: - formacje obrony cywilnej ratownictwa ogólnego - formacje obrony cywilnej przeznaczone do wykonywania zadań specjalnych

Do ochrony ludności obrona cywilna wykorzystuje zbiorowe i indywidualne środki ochrony. Zbiorowe to:

a) budowle ochronne schrony i ukrycia

b) oraz ewakuacja planowa lub doraźna

Do indywidualnych środków ochrony zaliczamy

a) środki ochrony dróg oddechowych maski przeciwgazowe filtracyjne maska przeciwgazowa filtracyjna dla rannego w głowę środki ochrony przed skażeniami dla małych dzieci i niemowląt maski izolacyjne zastępcze środki ochrony dróg oddechowych

b) środki ochrony skóry płaszcze ochronne odzież ochronna lekka zastępcze środki ochrony skóry :

fartuchy ochronne płaszcze i peleryny przeciwdeszczowe kombinezony skórzane ubiory z folii metalizowanej buty gumowe, skórzane i z tworzyw sztucznych rękawice gumowe, skórzane i z tworzyw sztucznych okulary ochronne nakrycia głowy gumowe, skórzane i z tworzyw sztucznych

Najbezpieczniejszym sposobem ochrony przed zatruciem się toksycznymi środkami trującymi i gazami bojowymi, jest użycie maski przeciwgazowej.

Tabela 1. Metody doboru maski MT 213/2 Wysokość twarzy.  Odległość w lini prostej  \od podbródka do wgłębienia nosowo-skroniowego Obwód twarzy po linii owalnej poprzez uszy, podbródek oraz  ponad brwiami Rozmiar maski powyżej 127 mm powyżej 605 mm 1 od 116mm do 127mm 2 poniżej 605 mm 3 poniżej 116 mm 4

zagwarantowanie odpowiednich warunków przechowywania, Produkty żywnościowe, płody rolne, pasza i woda muszą być odpowiednio zabezpieczone przed skażeniem środkami promieniotwórczymi, toksycznymi środkami trującymi i bojowymi środkami trującymi. Sposoby ochrony są następujące: zagwarantowanie odpowiednich warunków przechowywania, przygotowanie odpowiednio wcześniej indywidualnych zapasów żywności nie skażonej, zastosowanie odpowiednich opakowań.

Zapasy te winny być przechowywane w odpowiednio urządzonych oraz uszczelnionych pomieszczeniach.

W ochronie wody pitnej przed skażeniem uwzględnia się przede wszystkim: przygotowanie indywidualnych zapasów wody nie skażonej, zabezpieczenie źródeł poboru i ujęć wody.

Jednym z wielu zadań obrony cywilnej jest ostrzeganie i alarmowanie Działa w ramach powszechnego systemu wczesnego ostrzegania i alarmowania. Podstawę stanowią syreny umiejscowione w obiektach Państwowej Straży Pożarnej, Ochotniczej Straży Pożarnej oraz w zakładach pracy. Najczęściej syreny włączane są elektronicznie ze stanowisk kierowania obroną cywilną.

Jednym z przedsięwzięć obrony cywilnej jest instalowanie systemów alarmowych, które mogą ostrzegać ludność przed grożącym niebezpieczeństwem z powietrza oraz skażeniem promieniotwórczym i chemicznym w celu umożliwienia jej ukrycia się w przygotowanych budowlach lub pomieszczeniach ochronnych. Do ogłaszania (odwoływania) alarmów wykorzystuje się następujące urządzenia:

systemy alarmowe miast, centralną oraz regionalne rozgłośnie Polskiego Radia i ośrodki Telewizji Polskiej, radiowęzły radiolinii przewodowej, syreny nie włączone do miejskich systemów alarmowych (syreny zakładów pracy, straży pożarnej itp.)

Po usłyszeniu sygnału alarmu powietrznego Sygnały alarmowe przekazywane zastępczymi środkami alarmowymi (dzwony, syreny ręczne, gongi, buczki itp.) ustala właściwy terenowy szef obrony cywilnej. Po usłyszeniu sygnału alarmu powietrznego

1. Osoby znajdujące się w domu powinny: ubrać się; wyłączyć wszystkie urządzenia elektryczne i gazowe oraz wygasić ogień w piecu; zamknąć okna i zabezpieczyć mieszkanie; zabrać dokumenty osobiste, zapas żywności, indywidualne środki ochrony przed skażeniami, środki opatrunkowe oraz w miarę potrzeb i możliwości latarkę elektryczną, koc, odbiornik radiowy (na baterie) itp; zawiadomić o alarmie sąsiadów (mogli nie usłyszeć sygnału alarmowego); pośpiesznie udać się do najbliższego schronu lub ukrycia.

2. Osoby znajdujące się w zakładzie pracy, szkole lub miejscu publicznym powinny: przerwać pracę (wyłączyć maszyny i urządzenia), naukę, udział w imprezie, podróż; udać się do najbliższego schronu lub ukrycia; pomagać słabszym, chorym, ułomnym; podporządkować się ściśle poleceniom służb porządkowych (obrony cywilnej).

3. Prowadzący pojazdy mechaniczne lub konne powinni je zatrzymać 3. Prowadzący pojazdy mechaniczne lub konne powinni je zatrzymać. Pojazdy należy ustawić tak, aby nie blokowały ciągów komunikacyjnych i wejść do ukryć. Obsługa pojazdów i pasażerowie udają się do najbliższego ukrycia, z pojazdów konnych należy wyprząc konie i uwiązać je za trwałymi osłonami.

Po usłyszeniu sygnału alarmowego o skażeniach należy; nałożyć indywidualne środki ochrony; udać się do najbliższego ukrycia i przebywać w nim do chwili odwołania alarmu.

Po usłyszeniu uprzedzenia o zagrożeniu skażeniami lub zakażeniami należy: sprawdzić posiadane indywidualne środki ochrony; sprawdzić zabezpieczenie posiadanych zapasów żywności i wody; sprawdzić szczelność przygotowanych pomieszczeń dla ludzi i zwierząt; jeśli nie ma innych zaleceń - udać się do pomieszczeń ochronnych (ukryć); przestrzegać ogłaszanych zarządzeń oraz wykonywać polecenia organów obrony cywilnej.

Po usłyszeniu sygnałów odwołania alarmu należy: opuścić schron (ukrycie).

schron na pozycji "Las Wyry"   schron na pozycji "Las Wyry"

schron na pozycji "Las Wyry"

Grupa Operacyjna "Bielsko" Grupa Operacyjna "Bielsko". Schrony wybudowane na terenie GO "Bielsko" wchodzą w skład Armii "Kraków". Znajdą się tu obiekty: - w Częstochowie; - w Lublińcu; - w Tarnowskich Górach; - w Rybniku; - w Żorach; - na terenie Obszaru Warownego "Śląsk"; - wchodzące w skład GO "Bielsko

Konstrukcja:        - izba obserwacyjna na planie prostokąta o dwóch ściętych wierzchołkach o pow. 3,135 m2;        - wejście [bez drzwi] osłonięte przelotnią [Mława] lub nie [Istrukcja Saperska];        - wew. dwa stoły i taboret obserwatora, przyrządy optyczne do obserwacji, telefon polowy [?];        - ogrzewanie - piecyk żelazny;        - ustęp polowy na zewnątrz;

.: Opis schematu       1 - wejście do schronu;       2 - taboret;       3 - stół obserwacyjny;       4 - wnęki obserwacyjne;       5 - stół;       6 - piec;       7 - wylot kominka; .: Wybudowano [1] : na pozycji Skoczów [1] - IV

Przykładowy polski schron bojowy typu polowego

Schron jednostrzelnicowy bez przelotni

MASKI

SYGNAŁY ALARMOWE Istotnym elementem Systemu Wykrywania i Alarmowania – ostrzegania ludności o zagrożeniach czasu pokoju i wojny jest ustalony, powszechnie obowiązujący system sygnałów alarmowych. Podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28.09.1993 r. w sprawie obrony cywilnej /Dz.U. Nr 93, poz.429/

RODZAJE ALARMÓW, TREŚĆ KOMUNIKATÓW OSTRZEGAWCZYCH, SYGNAŁY ALARMOWE RODZAJ ALARMU SPOSÓB OGŁASZANIA ALARMÓW za pomocą syren przy pomocy rozgłośni radiowych, osrodków TVP i radiofonii przewodowej Alarm o klęskach żywiołowych i zagrożeniach środowiska Dźwięk ciągły trwający 3 minuty Powtarzana zapowiedź słowna informująca o zagrożeniu i sposobie postępowania mieszkańców Alarm powietrzny Dźwięk modulowany trwający 3 minuty Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: UWAGA! UWAGA! Ogłaszam alarm powietrzny dla .....................

  Alarm o skażeniach Dźwięk trwający 10 sek. powtarzany przez 3 minuty z przerwami 25-30 sek. Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: UWAGA! UWAGA! Ogłaszam alarm o skażeniach ............................. (podać nazwę skażenia)  dla ..................... Uprzedzenie o zagrożeniu skażeniami Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: UWAGA! UWAGA! Osoby znajdujące się na terenie ............... około godz. ... min. .... może nastąpić skażenie .... (podać nazwę skażenia) z kierunku .......... za pomocą syren przy pomocy rozgłośni radiowych, osrodków TVP i radiofonii przewodowej Alarm o klęskach żywiołowych i zagrożeniach środowiska Dźwięk ciągły trwający 3 minuty Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: UWAGA! UWAGA! Odwołuję alarm o klęskach ...................... dla .........................

Dźwięk ciągły trwający 3 minuty Uprzedzenie o zagrożeniu zakażeniami   Formę i treść komunikatu uprzedzenia o zagrożeniu zakażeniami ustalają organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej RODZAJ ALARMU SPOSÓB ODWOŁYWANIA ALARMÓW Alarm powietrzny Dźwięk ciągły trwający 3 minuty Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: UWAGA! UWAGA! Odwołuję alarm powietrzny dla ..................... Alarm o skażeniach Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: UWAGA! UWAGA! Odwołuję alarm o skażeniach  dla ..................... Uprzedzenie o zagrożeniu skażeniami   Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: UWAGA! UWAGA! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu skażeniami .............................. (podać nazwę skażenia) dla ........................ Uprzedzenie o zagrożeniu zakażeniami

POSTĘPOWANIE PO OGŁOSZENIU SYGNAŁÓW ALARMOWYCH Ewakuację ludności prowadzi się w sposób planowy lub doraźny w celu ochrony życia i zdrowia ludności, która znajduje się w rejonach zagrożonych, do obszarów bardziej bezpiecznych

W sposób planowy przewiduje się ewakuować ludność: ·         z przewidywanych rubieży działań bojowych wojsk, ·         z rejonów powodziowych, zatopień w wypadku ewentualnej awarii zapór wodnych i osuwisk, ·         z rejonów zagrożonych pożarem, ·         z osiedli przyległych do zakładów posiadających toksyczne środki przemysłowe, ·         z osiedli w pobliżu celów wojskowych.

W sposób doraźny może być ewakuowana ludność z rejonów prowadzenia akcji ratunkowych. Organem planującym i przygotowującym ewakuację /przyjęcie/ ludności na terenie gmin są wójtowie lub burmistrzowie /prezydenci/ miast. Organem koordynującym planowanie i prowadzenie ewakuacji /przyjęcia/ ludności na terenie powiatu jest starosta, a na terenie województwa wojewoda. Dla sprawnego przeprowadzenia ewakuacji /przyjęcia/ ludności organizuje się następujące elementy zabezpieczenia:

·         Wojewódzki Zespół Kierowania Procesem Ewakuacji /Przyjęcia/ Ludności, ·         Powiatowe zespoły kierowania procesem ewakuacji /przyjęcia/ ludności, ·         Gminne zespoły kierowania procesem ewakuacji /przyjęcia/ ludności.

W rejonach objętych ewakuacją organizuje się: ·         punkty ewidencyjno-informacyjne /PEI/, ·         punkty zbiórki /PZb/, ·         punkty załadowcze /PZ/, ·         punkty pomocy medycznej /PPM/.

Na trasach ewakuacji organizuje się: ·         punkty pomocy medycznej /PPM/, ·         punkty pomocy technicznej /PPT/, ·         posterunki regulacji ruchu /PRR/.

W docelowym miejscu przeznaczenia organizuje się: ·         punkty wyładowcze, ·         punkty rozdzielcze, ·         zabezpieczenie ochronne, ·         system aprowizacji.

Do przeprowadzenia ewakuacji i zabezpieczenia warunków bytowych ludności wykorzystuje się siły i środki własne gmin oraz siły, transport i obiekty w ramach nałożonych świadczeń osobistych i rzeczowych.