Opracowała: Joanna Dembowa Konferencja 12 września 2011

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Co to jest TIK?.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Konferencja inauguracyjna Wolsztyn 14 listopada 2007.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
Sprawdzian szóstoklasisty
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ZESPÓŁ EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

Opracowała: Joanna Dembowa Konferencja 12 września 2011 Jak doskonalić umiejętności uczniów klas I-III w świetle ogólnopolskich badań CKE - OBUT 2011? Opracowała: Joanna Dembowa Konferencja 12 września 2011

Badanie podstawowych umiejętności uczniów trzecich klas jest realizowane w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego od 2005 r. Badania obejmowały początkowo wywiady, obserwacje zajęć, oraz diagnozowanie umiejętności językowych i matematycznych trzecioklasistów na wybranych obszarach Polski Przedmiotem badań były umiejętności uczniów, kompetencje nauczycieli oraz edukacja w praktyce Wnioski z badań zostały opracowane w publikacjach przez pracowników naukowych , autorów badań

17 maja 2011 zostało przeprowadzone Ogólnopolskie badanie umiejętności trzecioklasistów w placówkach, które zgłosiły się do projektu. Badanie przygotowała Centralna Komisja Egzaminacyjna

CEL BADAŃ umożliwienie szkołom podstawowym otrzymania dodatkowych informacji o poziomie wiadomości i umiejętności ich uczniów kończących klasę trzecią oraz pomoc w diagnozowaniu jakości nauczania

Cel ten zostanie zrealizowany przez: przekazanie wszystkim zgłoszonym do badania szkołom profesjonalnych narzędzi – testów z języka polskiego i z matematyki pozwalających uczniom na zaprezentowanie umiejętności zdobywanych podczas codziennej nauki w szkole, na zastosowanie posiadanej wiedzy w sytuacjach nietypowych oraz na wykazanie się dodatkowymi umiejętnościami;

dostarczenie tym szkołom, które prześlą informacje o uczniowskich rozwiązaniach zadań, raportów na temat osiągnięć poszczególnych uczniów, klas i  szkoły umożliwiających  m.in. wnioskowanie o problemach z opanowaniem wiedzy w poszczególnych obszarach przez uczniów oraz o ich szczególnych predyspozycjach i możliwościach a także dokonywanie porównań wyników w obrębie szkół o podobnej lokalizacji, czy wszystkich szkół biorących udział w badaniu;

opublikowanie ogólnopolskiego raportu zawierającego opis wyników badanej populacji trzecioklasistów oraz wskazania, jak interpretować wyniki uczniów, klas i szkół i jak wykorzystywać je w planowaniu pracy dydaktycznej; udostępnienie po trzech latach kalkulatora EWD, który umożliwi zestawienie wyników badania trzecioklasistów z ich wynikami ze sprawdzianu pozwalające dyrektorom szkoły na policzenie Edukacyjnej Wartości Dodanej, czyli efektywności pracy  w klasach 4-6 dla swojej szkoły.

Testy OBUT badają umiejętności z Podstawy programowej kształcenia ogólnego, m.in.: zapisane w celach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, np. zdobycie przez ucznia umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;

Badają również wymienione jako najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej: czytanie  – rozumiane zarówno jako prosta czynność oraz jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów (…), myślenie matematyczne –  umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych, umiejętność komunikowania się w języku ojczystym (…), zarówno w mowie, jak i w piśmie;

Uwzględniono również zadania ogólne szkoły podstawowej, takie jak: dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści, rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego, skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, rozwiązywanie problemów w sposób twórczy, odnoszenie zdobytej wiedzy do praktyki oraz tworzenie potrzebnych doświadczeń i nawyków.

Badanie składało się z dwóch części: Testu sprawdzającego umiejętności matematyczne (rozwiązywanie zadań tekstowych, wykonywanie obliczeń, czytanie tekstu z danymi liczbowymi) Testu sprawdzającego umiejętności językowe (czytanie tekstu literackiego, pisanie tekstu użytkowego, znajomość słownictwa, umiejętności gramatyczne)

Część matematyczna – łatwość testu 0,59 dla rozwiązywania zadań tekstowych, 0,70 dla wykonywania obliczeń, 0,61 dla czytania tekstu. Jak widać, najmniej kłopotów sprawiły uczniom obliczenia, a najwięcej – zadania tekstowe.

Propozycje rozwiązań - zadania tekstowe kłaść większy nacisk na manualne i rysunkowe metody rozwiązywania zadań tekstowych; pozwoli to dzieciom na samodzielne dochodzenie do rozwiązania, jak najczęściej zachęcać uczniów do samodzielnego poszukiwania rozwiązania zadania, bez wcześniejszego narzucania jakiejkolwiek „obowiązującej” metody; unikać zadań zbyt prostych; wcale nie budują one motywacji do uczenia się, lecz ją skutecznie niszczą;

zawsze nagradzać uczniów za oryginalne rozwiązania zadań, najlepiej wyrażając uznanie dla ich pomysłowości i matematycznego sprytu; wzmacniamy w ten sposób ich twórcze myślenie oraz silnie motywujemy do uczenia się matematyki; zachęcać uczniów do stosowania przy rozwiązywaniu zadań o realistycznym charakterze różnych narzędzi (w zależności od problematyki zadania): zegarka, termometru, miarki...; stosować w procesie kształcenia nietypowe zadania: o nadmiarze danych, zawierające w treści odpowiedź…

unikać serii podobnych zadań tekstowych; obniżają one motywację do uczenia się, a rozumienie i umiejętność zastępują wytrenowaniem; ?! unikać wypisywania danych i szukanych; procedura ta zmusza dzieci do skupienia uwagi na wypisanych liczbach, co w efekcie zachęca do mechanicznego manipulowania nimi.

Propozycje rozwiązań - obliczenia pozwalać dzieciom na posługiwanie się różnymi narzędziami przy wykonywaniu obliczeń (liczmany, rysunek, plansza) jak najczęściej pytać dzieci, jak by wykonały dane obliczenie – i to przed(!) podaniem sposobu jego wykonania; okaże się, że wiele z nich potrafi samodzielnie dojść do wyniku; prezentować także inne metody wykonywania obliczeń i pokazywać ich użyteczność, ale nie narzucać ich uczniom;

stosować gry i zabawy, które pozwolą dzieciom w motywujący i skuteczny sposób rozwijać sprawność rachunkową; po każdej grze warto uświadomić dzieciom, jaki cele edukacyjny miała i czego, dzięki niej, się nauczyły; zrezygnować ze zwyczaju podawania uczniom gotowych schematów wykonywania obliczeń danego typu oraz utrwalania tych schematów za pomocą serii podobnych przykładów; działania takie mają znacznie mniejszy walor kształcący i są mniej skuteczne, niż to powszechnie się uważa,

Propozycje rozwiązań - czytanie tekstu z danymi wykorzystywania w procesie kształcenia różnorodnych i różnej długości tekstów użytkowych zawierających dane o charakterze matematycznym: dane liczbowe, tabele, wykresy…;

Część językowa- łatwość testu 0,72 dla czytania, 0,76 dla pisania, 0,60 dla słownictwa, 0,77 dla gramatyki. Test badający umiejętności językowe nie sprawił dzieciom zbyt wiele trudności.

Propozycje rozwiązań - czytanie tekstu stwarzanie dzieciom jak najwięcej okazji do wyrażania własnych opinii o przeczytanych tekstach, do dyskusji; wykorzystywanie do ćwiczeń w czytaniu interesujących, pobudzających do myślenia tekstów także z innych źródeł, a nie tylko z podręcznika; stawianie zadań wymagających samodzielnego redagowania wypowiedzi pisemnej na temat problemów poruszanych w czytanych tekstach;

Propozycje rozwiązań - pisanie stwarzanie dzieciom w szkole możliwości większej aktywności pisarskiej niż dotychczas, to jest wyjście poza uzupełnianie zdań z lukami w kartach pracy i podręcznikowe ćwiczenia stwarzanie sytuacji sprzyjających pisaniu jako formie komunikowania się (np. prowadzenie gazetki klasowej, tworzenie własnych książek, albumów, dzienników doświadczeń, pisanie wierszy, wyjaśnianie sposobów rozwiązania problemów matematycznych, opisywanie doświadczeń przyrodniczych)

zachęcanie dzieci do uczestnictwa we wzajemnym ocenianiu efektów swojej aktywności pisarskiej, pracy własnej i kolegów; podejmowanie przez nauczyciela roli konsultanta prac pisarskich dzieci, fachowego doradcy wspierającego wysiłki uczniów, a nie tylko oceniającego i wartościującego efekty pracy uczniów.

Propozycje rozwiązań – znajomość słownictwa organizowanie zabaw i gier słownych, wzbogacających zasób słownikowy dzieci, ułatwiających poznawanie znaczeń wyrazów w różnym kontekście; tworzenie przez dzieci indywidualnych słowniczków (obejmujących ulubione wyrazy, ciekawe sformułowania, oryginalne, rzadko używane wyrażenia); stosowanie ćwiczeń frazeologicznych w połączeniu z twórczym pisaniem tekstów oraz ich stylistycznym przekształcaniem (np. na poważnie, żartobliwie);

Propozycje rozwiązań– umiejętności gramatyczne umożliwienie dzieciom eksperymentowania z uzupełnianiem zdań według ich własnych pomysłów, konstruowanie rozumienia części mowy i zasad gramatycznych w praktyce. analizowanie przez dzieci własnych tekstów pisanych, ćwiczenia w przekształcaniu zdań i obserwowanie skutków, możliwości i ograniczeń tego typu zadań, dzięki czemu zyskują one świadomość znaczenia konstrukcji składniowej wypowiedzenia

Kompetencje nauczyciela kształcenia zintegrowanego Źródła: Badania w ramach projektu realizowanego przez CKE „Badanie umiejętności podstawowych uczniów trzecich klas szkoły podstawowej 2009 rok Narzędzia: - wywiady z nauczycielami klas III wywiady z nauczycielami klas IV obserwacje zajęć w klasach III

Stosowane przez nauczycielki klas III metody nauczania na podstawie wywiadów Badane nauczycielki deklarują, że stosują różne metody aktywizujące, problemowe. Część nauczycielek potrafi wymienić kilka metod, ale z opisu ich zastosowania wynika, że nie do końca rozumieją ich istotę Niektóre z nich mylą metody z formami organizacyjnymi , podając np. pracę grupowa jako metodę aktywizującą

Bez względu na wyniki badań swoich uczniów, nauczycielki miały problem z nazewnictwem metod nauczania oraz ich rozumieniem i interpretowaniem

Najczęstsze błędy nauczycieli na podstawie obserwowanych zajęć Obserwacja zajęć nie potwierdziła zapewnień nauczycieli , że stosują metody aktywne Najczęściej były to zajęcia prowadzone metodami podającymi, w których działania uczniów były odtwórcze ( na 78 obserwacji tylko na 8 można było zobaczyć przejawy dziecięcej twórczości) W większości (58 zajęć) była to praca z całą klasą, - częściej stosowały pracę w grupach lub parach szkoły o wyższych wynikach

Nauczyciele zadają uczniom mnóstwo poleceń pytań, najczęściej sprawdzających wiedzę lub o charakterze organizacyjnym stawiają natomiast bardzo mało pytań otwartych, służących zaangażowaniu uczniów Podpowiadają uczniom, zamiast czekać na odpowiedzi uczniów Nie pozwalają uczniom na własne pomysły, często ignorują ich propozycje

Jak doskonalić umiejętności uczniów klas I-III? Nie popełniajmy błędów, które pokazują, że to nauczyciel i program jest najważniejszy Pozwólmy uczniowi na własne dochodzenie do wiedzy Rozwijajmy jego twórczość Dajmy mu trochę samodzielności Wybierzmy starannie metody aktywne Dostosujmy sposób pracy do zmieniających się możliwości uczniów i ich wieku ( formy gier i zabaw, poznawanie świata wielozmysłowo)

Publikacje opracowane w ramach projektu: Mirosław Dąbrowski „Pozwólmy dzieciom myśleć! O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów” Małgorzata Żytko POZWÓLMY DZIECIOM MÓWIĆ  I PISAĆ w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów Alina Kalinowska POZWÓLMY DZIECIOM DZIAŁAĆ mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego Małgorzata Dagiel Pozwólmy dzieciom bawić się słowami – o doświadczeniach językowych trzecioklasistów

NAUCZYCIEL KSZTAŁCENIA ZINTEGROWANEGO 2008 – WIELE RÓŻNYCH ŚWIATÓW NAUCZYCIEL KSZTAŁCENIA ZINTEGROWANEGO 2008 – WIELE RÓŻNYCH ŚWIATÓW? Raport z badań pod red. Małgorzaty Dagiel i Małgorzaty Żytko TRZECIOKLASISTA I JEGO NAUCZYCIEL Raport z badań ilościowych 2008pod redakcją Mirosława Dąbrowskiego Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów Raport OBUT 2011 pod redakcją Anny Pregler i Ewy Wiatrak

źródła: Strona internetowa: http://trzecioklasista.cke-efs.pl/