Rozpatrywanie odwołań od orzeczeń wydanych przez publiczne poradnie psychologiczno - pedagogiczne Barbara Łaska Kuratorium Oświaty w Łodzi.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Organizacja nauczania indywidualnego
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
ZNACZENIE, PROBLEMY I REGULACJE PRAWNE ORZECZNICTWA
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Integracja w kształceniu zawodowym
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Indywidualne nauczanie
WPROWADZENIE W TEMATYKĘ KONFERENCJI DOTYCZĄCEJ
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Aspekty prawne wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne, rola psychologa,
Prawidłowość wydawania orzeczeń i opinii
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Uchybienia formalne i merytoryczne w wydanych orzeczeniach
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
NADZÓR PEDAGOGICZNY DOLNOŚLĄSKIEGO KURATORA OŚWIATY NAD PORADNIAMI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNYMI W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 – 2014/2015 (EWALUACJA, KONTROLA,
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Kształcenie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w roku szkolnym 2015/ sierpnia 2015 r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ Organizacja kształcenia specjalnego w przedszkolu i szkole zgodnie z obowiązującymi.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Rozpatrywanie odwołań od orzeczeń wydanych przez publiczne poradnie psychologiczno - pedagogiczne Barbara Łaska Kuratorium Oświaty w Łodzi

Kpa - Art. 138. § 1. Organ odwoławczy wydaje decyzję, w której: 1) utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję albo 2) uchyla zaskarżoną decyzję w całości albo w części i w tym zakresie orzeka co do istoty sprawy bądź uchylając tę decyzję - umarza postępowanie pierwszej instancji, albo 3) umarza postępowanie odwoławcze. § 2. Organ odwoławczy może uchylić zaskarżoną decyzję w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji, gdy rozstrzygnięcie sprawy wymaga uprzedniego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w całości lub w znacznej części. Przekazując sprawę organ ten może wskazać, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy.

Liczba rozpatrzonych odwołań 2001 – 2002 9 2002 – 2003 2003 – 2004 12 2004 – 2005 11 2005 – 2006 2006 – 2007 13 2007 – 2008 14 2008 – 2009 24 2009 – 2010 (wrzesień-styczeń) 8

Zmiany ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 12 lutego 2001 r. w sprawie orzekania … (Dz. U. Nr 13, poz. 114 oraz z 2003 r. Nr 23, poz. 192) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 września 2008 r.  w sprawie orzeczeń i opinii … (Dz. U. Nr 173, poz. 1072) Poradnie wydają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Poradnie wydają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

Kategoryzacja niepełnosprawności – Ustawa dnia 7 września 1991 r Kategoryzacja niepełnosprawności – Ustawa dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Art. 3. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: 18) niepełnosprawnościach sprzężonych - należy przez to rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem umysłowym albo z autyzmem co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności.

Analiza formalna: skład zespołu orzekającego, zarządzenie dyrektora poradni powołujące zespół, powiadomienie rodziców o posiedzeniu zespołu orzekającego i możliwości uczestniczenia w posiedzeniu zespołu, powiadomienie rodzica o przekazaniu odwołania do kuratorium oświaty, diagnoza pedagogiczna, psychologiczna i lekarska, data przyjęcia wniosku i data przyjęcia odwołania, data odebrania orzeczenia przez rodziców, czas rozpatrzenia odwołania w poradni, brak czytelnych podpisów i dat na dokumentach poradni (indywidualne karty pacjentów), uchylanie orzeczeń, które powinny być jeszcze ważne (dotyczy orzekania na poziomie szkoły podstawowej, gdy dozwolone jest orzekanie tylko na czas jednego etapu edukacyjnego).

Problemy merytoryczne orzeczeń Uzasadnienia dotyczące wydania orzeczenia o braku potrzeby kształcenia specjalnego dla dziecka przewlekle chorego, np.: Zespół uznaje, że uczeń potrzebuje kształcenia specjalnego, jednakże przepisy i kuratorium oświaty nie pozwalają na wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Uzasadnienie powinno wskazać przepisy prawa, a mianowicie § 2 ust 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072).

Problemy merytoryczne orzeczeń Określanie w orzeczeniu upośledzenia umysłowego jako niepełnosprawności intelektualnej. Stosowanie zapisów: kształcenie specjalne w szkole ogólnodostępnej systemem szkoły specjalnej lub programem szkoły specjalnej. Różnice pomiędzy zapisami w protokole z posiedzenia zespołu orzekającego i opracowanymi diagnozami, a zapisami w treści orzeczeń. Braki w protokołach – brak uzasadnienia, podpisów, wskazania osoby opracowującej orzeczenie, Brak opinii ze szkoły. Brak informacji o udzielanej w szkole pomocy psychologiczno –pedagogicznej lub organizacji kształcenia specjal., Tworzenie orzeczenia niezgodnie ze wzorem, np.: … O potrzebie kształcenia specjalnego – integracyjnego. Decydowanie przez ZO o zakresie indywidualnego nauczania niezgodnie z zaleceniem lekarza. Uzasadnienie zaleconej formy kształcenia.

Rozporządzenie o orzeczeniach § 7. 3. Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół. Protokół zawiera w szczególności informację o podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem oraz informację o zgłoszonym przez członka zespołu innym stanowisku dotyczącym podjętego rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem. Protokół podpisują przewodniczący i członkowie zespołu.

Kpa Art. 107. § 1. Decyzja powinna zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji. … Art. 107. § 3. Uzasadnienie faktyczne decyzji powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.

Uzasadnienie najkorzystniejszej formy kształcenia specjalnego Szkoła ogólnodostępna Szkoła integracyjna Uczniowi należy zapewnić odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne: ……………………………….. Program nauczania - wymagania edukacyjne winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej, w zakresie zasad, form pracy, stosowanych metod, środków dydaktycznych i jeśli zaistnieje taka konieczność także w zakresie treści. Zajęcia rewalidacyjne …………………………………. Należy zadbać o integrację ze środowiskiem rówieśniczym. Zakres wsparcia udzielanego rodzicom ……………………. Indywidualny program edukacyjny powinien w szczególności zawierać cele:…………………. Zakres wsparcia nauczyciela wspomagającego ……………………………………..

Uzasadnienie najkorzystniejszej formy kształcenia specjalnego Szkoła specjalna Uczniowi należy zapewnić odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne: ……………………………….. Uczeń powinien realizować program nauczania, program wychowawczy i program profilaktyki, odpowiedni do jego niepełnosprawności z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej. Program powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia, w zakresie zasad, form pracy, stosowanych metod, środków dydaktycznych i treści. Indywidualny program edukacyjny powinien w szczególności zawierać cele:…………………. Należy dokonywać przynajmniej raz w roku wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Zajęcia rewalidacyjne …………………………………. Zakres wsparcia udzielanego rodzicom ……………………. Integracja ze środowiskiem rówieśniczym. Przygotowanie do samodzielności w życiu dorosłym.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072)

§ 6 ust. 9. W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych ucznia, zespół może zasięgnąć opinii nauczycieli szkoły, do której uczeń uczęszcza, lub wychowawców placówki, w której uczeń przebywa, informując o tym wnioskodawcę. § 6 ust. 10. Przewodniczący zespołu zawiadamia wnioskodawcę o terminie posiedzenia zespołu. Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.

§ 8 ust. 2. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego określa się zalecane: 1) warunki realizacji potrzeb edukacyjnych, formy stymulacji, rewalidacji, terapii, usprawniania, rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron dziecka oraz inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 2) najkorzystniejsze dla dziecka formy kształcenia specjalnego: w przedszkolu ogólnodostępnym, w tym z oddziałami integracyjnymi, integracyjnym albo specjalnym, szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym albo w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym.

§ 8 ust. 3. W orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego należy wskazać wszystkie zalecane najkorzystniejsze dla danego dziecka formy kształcenia specjalnego spośród form kształcenia wymienionych w ust. 2 pkt 2.

Kpa - Art. 136. Organ odwoławczy może przeprowadzić na żądanie strony lub z urzędu dodatkowe postępowanie w celu uzupełnienia dowodów i materiałów w sprawie albo zlecić przeprowadzenie tego postępowania organowi, który wydał decyzję. Rozporządzenie o orzeczeniach § 17. 5. Kurator oświaty zasięga, w miarę potrzeb, opinii psychologa, pedagoga, lekarza lub innego specjalisty.

Dziękuję za uwagę