Z.Tagowski, V2009, slide 1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wybrzeże Słowackiego 12-14, 50-411 Wrocław tel. (071- 776 -93-56) ZENON TAGOWSKI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Plan Działania na lata
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości dofinansowania działań edukacyjnych w województwie.
1 1.
Możliwości finansowania sektora edukacji ze środków PO Kapitał Ludzki w woj. lubelskim Konrad Konefał
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
PZS 3 w Sobótce Projekt Dolnośląska e-Szkoła (DeS) Sobótka 6 czerwca 2009.
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Gimnazjum Nr 1 w projekcie „Mały Archimedes”
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości aplikowania o środki dla szkół podstawowych.
PROJEKT Projekt, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 3.3.4, zwyciężył w konkursie.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
Projekt „Szkoła Kluczowych Kompetencji
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Projekt „Fizyka jest ciekawa” jest realizowany w ramach programu POKL
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Priorytet IX PO KL Podkarpacie stawia na rozwój Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Województwo Podkarpackie.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Warszawa, 14/15 listopada 2012 r. EFS dla oświaty w województwie lubelskim Agnieszka Pidek-Klepacz Zespół Zarządzania Komponentem Regionalnym PO KL Departamentu.
Nauka kluczem do sukcesu program rozwojowy liceów ogólnokształcących Miasta Opola.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki projekt edukacyjny.
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Działania Samorządu Województwa Dolnośląskiego na rzecz wsparcia nauczycieli przedmiotów przyrodniczych Komplemantarne projekty unijne Samorządu Województwa.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt systemowy „Klucz do uczenia II edycja – Profesjonalny.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
INTERAKTYWNA MATEMATYKA
1 1. Nowa Perspektywa Finansowa Wydział Edukacji i Nauki Wrocław, 2 września 2015 r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Źródła finansowania projektów podnoszących kompetencje cyfrowe PO WER
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Projekt edukacyjny „Kompetencje kluczowe”
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekty zrealizowane w ZS1
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Gimnazjum nr 1 im. Stanisława Wyspiańskiego
Projekt Dolnośląska e-Szkoła (DeS)
Zapis prezentacji:

Z.Tagowski, V2009, slide 1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wybrzeże Słowackiego 12-14, Wrocław tel. ( ) ZENON TAGOWSKI Koordynator europejskich programów edukacyjnych Pracownia przyrodnicza w każdej gminie projekt edukacyjny wnoszony na indykatywną listę projektów kluczowych RPOWD Wrocław, 28 maja 2009 r.

Z.Tagowski, V2009, slide 2 Decyzja Zarządu Województwa Dolnośląskiego z dnia 12 maja 2009 r.

Z.Tagowski, V2009, slide 3

Z.Tagowski, V2009, slide 4

Z.Tagowski, V2009, slide 5 Znaczenie strategiczne projektu Zgodność z celami Wspólnotowej strategii edukacyjnej: Poprawa jakości edukacji i szkolenia nauczycieli Rozwijanie umiejętności dla społeczeństwa wiedzy Zwiększanie rekrutacji na studia w dziedzinach nauk ścisłych i technicznych Uatrakcyjnienie procesu kształcenia Zgodność z celami Strategii rozwoju województwa dolnośląskiego: Podniesienie jakości kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli i osób prowadzących szkolenia, promowanie aktywizujących metod edukacji. Zwiększenie liczby studiujących na kierunkach matematyczno- przyrodniczych i technicznych Zgodność z celami Strategii rozwoju edukacji : Rozwój infrastruktury edukacyjnej w dziedzinach priorytetowych (nauki techniczne, ścisłe i przyrodnicze, nowe technologie).

Z.Tagowski, V2009, slide 6 Pilność projektu Polscy uczniowie w badaniach OECD-PISA2006 uzyskali w zakresie umiejętności przyrodniczych znacznie słabsze wyniki niż ich koledzy z większości krajów UE, zwłaszcza w zakresie tzw. rozpoznawania zagadnień naukowych; dolnośląscy uczniowie szkół podstawowych uzyskują słabsze wyniki ze sprawdzianu zewnętrznego, niż uczniowie z innych województw (podobnie jest w przypadku egzaminu gimnazjalnego i matury); uczniowie z obszarów wiejskich oraz małych miast uzyskują znacząco niższe wyniki na zewnętrznym sprawdzianie, niż ich koledzy z większych miast, przy czym trend ten narasta; przygotowana reforma programowa kładzie główny nacisk na aktywizujące metody nauczania, z częstym wykorzystaniem eksperymentu; jedynie uatrakcyjnienie nauczania przedmiotów przyrodniczych może przynieść wzrost zainteresowania kontynuowaniem nauki na kierunkach science.

Z.Tagowski, V2009, slide 7 Średnie wyniki uczniów (w punktach) z umiejętności rozumowania w naukach przyrodniczych na ogólnej skali umiejętności

Z.Tagowski, V2009, slide 8

Z.Tagowski, V2009, slide 9 Międzyszkolne zróżnicowanie wyników sprawdzianów w latach w skali ogólnej i z uwzględnieniem lokalizacji szkoły

Z.Tagowski, V2009, slide 10 Lokalizacja szkoły podstawowej a wyniki sprawdzianu w latach

Z.Tagowski, V2009, slide 11 Odsetek najwyższych wyników na sprawdzianie w zależności od lokalizacji szkoły podstawowej

Z.Tagowski, V2009, slide 12 Założenia i geneza projektu Pracownia przyrodnicza w każdej gminie w kontekście komplementarności z projektami w ramach POKL założenia projektu przedstawiono zainteresowanym gminom na konferencji otwarcia w dniu 29 października 2007 r. w Obornikach Śląskich; uruchomiono witrynę projektu zawierającą w szczególności formularz zgłoszeniowy; zainteresowane gminy zobowiązały się do przygotowania (wyremontowania) odpowiedniego pomieszczenia (odpowiednie sieci, meble, multimedia) oraz oddelegowania nauczyciela przyjmującego rolę lokalnego doradcy metodycznego; wyposażenie jednej szkoły podstawowej w każdej gminie, przystępującej do projektu, w nowoczesną pracownię przyrodniczą umożliwiającą realizację zajęć ćwiczeniowych przewidzianych w programach nauczania przedmiotu przyroda w klasach IV-VI, dla uczniów z kilku najbliżej położonych szkół; utworzenie na bazie pracowni sieci przyrodniczych ośrodków metodycznych, po gruntownym przygotowaniu nauczycieli, uwzględnionym w ponadnarodowym projekcie systemowym w ramach działania 9.4 POKL; wdrożenie programów rozwojowych szkół w zakresie przedmiotów przyrodniczych, w ramach projektu systemowego przygotowano w działaniu POKL.

Z.Tagowski, V2009, slide 13 Tak rozmieszczona sieć pracowni przyrodniczych zapewnia efektywne ich wykorzystanie, gdyż w cyklu kształcenia na przedmiot przyroda przewidziano 9 godz./tydz, co oznacza, przy co drugiej lekcji ćwiczeniowej, możliwość obsłużenia 24 klas przez 1 pracownię przyrodniczą.

Z.Tagowski, V2009, slide 14 Dostawa wyposażenia RPO WD Priorytet VII PO-KL Priorytet IX Działanie 9.4 WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Działanie Programy rozwojowe szkół Komplementarność projektu Pracownia przyrodnicza w każdej gminie studia podyplomowe i kursy doskonalące dla nauczycieli w zakresie zgodnym z lokalną i regionalną polityką edukacyjną rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem ICT, języków obcych, przedsiębiorczości, nauk przyrodniczo – matematycznych; wdrożenie nowych, innowacyjnych form nauczania i oceniania; 13 2 Planowane projekty VIII IX X XI XII I2010 II2010 III2010 Rozstrzygnięcie przetargu Szkolenia w Getyndze Programy rozwojowe szkół w zakresie przedmiotów przyrodniczych

Z.Tagowski, V2009, slide 15 Pracownia przyrodnicza obejmuje 6 stanowisk ćwiczeniowych (4-5 uczniów), każde wyposażone w odpowiedni sprzęt do wykonywania doświadczeń przewidzianych w programach nauczania przyrody (możliwość wykonywania ponad 80 doświadczeń). Każde stanowisko posiada przenośny komputer niezbędny do wykonywania większości doświadczeń. Pracownia powinna być wyposażona w tablicę interaktywną z projektorem, na której demonstrowane będą wyniki pomiarów oraz różnorodne schematy, modele (kiedyś prezentowane na wiszących planszach) Koszty remontu pomieszczenia, z doprowadzeniem niezbędnych mediów, wykonaniem instalacji oraz umeblowaniem leżą po stronie gminy i wynoszą szacunkowo 50 tys. zł.

Z.Tagowski, V2009, slide 16

Z.Tagowski, V2009, slide 17

Z.Tagowski, V2009, slide 18

Z.Tagowski, V2009, slide 19

Z.Tagowski, V2009, slide 20

Z.Tagowski, V2009, slide 21

Z.Tagowski, V2009, slide 22

Z.Tagowski, V2009, slide 23

Z.Tagowski, V2009, slide 24

Z.Tagowski, V2009, slide 25

Z.Tagowski, V2009, slide 26

Z.Tagowski, V2009, slide 27

Z.Tagowski, V2009, slide 28

Z.Tagowski, V2009, slide 29

Z.Tagowski, V2009, slide 30 Cenę jednostkową skalkulowano w odniesieniu do analogicznych zakupów realizowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku Zastosowano kurs EURO na poziomie 4,4 zł.

Z.Tagowski, V2009, slide 31