Najciekawsze prezentacje – przedsiębiorczość Dr Sebastian Gnat Projekt realizowany przez Uniwersytet Szczeciński w partnerstwie z Combidata Poland sp. z o.o. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty”, Działanie 3.3 „Poprawa jakości kształcenia”, Poddziałanie 3.3.4 „Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty konkursowe” Najciekawsze prezentacje – przedsiębiorczość Dr Sebastian Gnat
Prezentacje oceniane były według trzech kryteriów: Formalnego (maksymalnie 10 punktów), Estetycznego (maksymalnie 10 punktów), Merytorycznego (maksymalnie 80 punktów). Praca, która spełniałaby wszystkie kryteria w sposób idealny mogła uzyskać 100 punktów w ocenie.
Maksymalna ilość punktów Kryteria formalne Maksymalna ilość punktów Opatrzenie prezentacji logotypami projektu 1 Poprawność zapisu wyrażeń, symboli, oznaczeń itp. 2 Poprawność sformułowania definicji i twierdzeń 4 Wykaz literatury i innych źródeł informacji 3
Maksymalna ilość punktów Kryteria estetyczne Maksymalna ilość punktów Dobór kroju, wielkości i koloru czcionki 3 Układ i przejrzystość prezentacji 7
Kryteria merytoryczne Maksymalna ilość punktów Stopień, w jakim prezentacja odpowiada tematowi projektu - zakres merytoryczny 5 Krótkie przedstawienie tematyki 3 Sformułowanie celów projektu 2 Opis występujących pojęć Opis zadań (zakres, podział zadań)
Kryteria merytoryczne Maksymalna ilość punktów Opracowanie części historycznej (powstanie tematu, naukowcy zajmujący się tematem) 3 Zaprezentowanie wiedzy teoretycznej dot. tematu projektowego 5 Przykłady z otaczającej rzeczywistości ilustrujące zagadnienia związane z tematem projektu Zastosowane metody badawcze i sposoby weryfikacji wyników 15 Realizacja i dokumentacja przebiegu badań oraz przedstawienie wyników (opisy, zdjęcia, filmy, przykłady, tabele, wykresy, rysunki itp.) 10 Podsumowanie projektu, dyskusje, wnioski, ewentualne porównanie z wynikami innych badań, założeniami teoretycznymi lub danymi statystycznymi (np. GUS, Eurostatu, Banku Danych Regionalnych itp.)
Kryteria merytoryczne Maksymalna ilość punktów Aktualność i oryginalność wykonania projektu, jego interdyscyplinarność 5 Porozumiewanie się w języku ojczystym 2 Porozumiewanie się w językach Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne Kompetencje informatyczne Inicjatywność i przedsiębiorczość 4
Prezentacje z zakresu przedsiębiorczości obejmowały szerokie spektrum tematyczne. Autorzy prezentacji realizowali się w m.in. takich obszarach jak: Ekonomia, Polityka ekonomiczna, Samorządność, Turystyka (krajoznawstwo), Ekologia, Etyka, Media.
Ekologia Gimnazjum nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich w Szamotułach ID grupy: 98_19_P_G1 Opiekun: mgr Grażyna Leja Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Alternatywne źródła energii. Semestr V – rok szkolny 2011/2012
Problematyka Charakterystyka konwencjonalnych źródeł energii. Wykorzystanie konwencjonalnych źródeł energii: na świecie, w Polsce, Odnawialne źródła energii – charakterystyka. Wykorzystanie i potencjał odnawialnych źródeł energii na świecie i w Polsce. Co wiemy o źródłach energii alternatywnej - ankieta - konkurs, Nasze działania. Formy oszczędzania energii .
Konwencjonalne źródła energii Jeśli prześledzimy, wykorzystanie konwencjonalnych źródeł energii , stwierdzimy że: węgiel kamienny - choć podobno był znany od czasów prehistorycznych, to według wielu źródeł, jako paliwo kopalne zaczął być stosowany dopiero na pograniczu IX i X wieku n.e.; jego pozostałe obecnie zasoby określa się na jakieś 300-400 lat, choć to ciągle się zmienia, bo zmieniają się warunki wykorzystania tego surowca.
Konwencjonalne źródła energii - najwięksi producenci węgla
Konwencjonalne źródła energii Ropa naftowa - powstała wskutek beztlenowych procesów gnilnych ze szczątków roślin i zwierząt sprzed milionów lat, zachodzących pod wysokim ciśnieniem. Jej wydobycie rozpoczęło się w średniowieczu, a zasoby przy obecnym tempie zużycia wystarczą jeszcze na jakieś kilkadziesiąt lat, ale i tu należy podchodzić do sprawy ostrożnie, bo z jednej strony ciągle są odkrywane nowe złoża, a z drugiej stale, wraz z postępem wiedzy i nauki wdrażane są nowe, coraz mniej energochłonne technologie.
Konwencjonalne źródła energii
Konwencjonalne źródła energii
Przybrzeżne elektrownie wiatrowe Wiatry wiejące nad morzem są silniejsze i stabilniejsze niż wiejące nad lądami. Uzasadnia to budowanie farm wiatrowych na dnie morskim, mimo wyższych kosztów infrastruktury i utrzymania. Farmy takie powstają w Belgii, Danii, Finlandii, Niemiec, Irlandii, Holandii, Norwegii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Do końca 2011 roku powstało ich kilkadziesiąt, o łącznej mocy ponad 3 GW. Farma wiatrowa Lillgrund w Szwecji Przybrzeżne elektrownie wiatrowe
Moc elektrowni wiatrowych na świecie (2010) Kraj Moc (MW) Chiny 44 733 USA 40 180 Niemcy 27 215 Hiszpania 20 676 Indie 13 066 Włochy 5 797 Francja 5 660 Wielka Brytania 5 204 Kanada 4 008 Dania 3 734 Największym producentem energii z wiatru na świecie są Chiny. Pędnik, elektrycznej turbiny wiatrowej.
Alternatywne źródła energii w Powiecie szamotulskim. Na terenie naszego powiatu trwają prace nad projektem parku wiatrowego w Dusznikach. Firm Continental Wind Partners inwestor i deweloper parku wiatrowego Duszniki mimo pozytywnego dla inwestycji orzeczenia NSA w trosce o środowisko naturalne nieustannie prowadzi dodatkowe badania i analizy przyrodnicze. Celem ma być uzyskanie ostatecznego pozwolenia na realizacje przedsięwzięcia i zbudowanie parku wiatrowego o mocy 160 MW. Badania prowadzone są przez najlepszych polskich i zagranicznych specjalistów w tej dziedzinie. Uzyskane wnioski z analiz mają na celu zminimalizowanie potencjalnego wpływu na środowisko i rozwianie wszelkich wątpliwości zgłaszanych przez lokalną społeczność.
W czasie budowy domu energooszczędnego. Z kartonów zrobiliśmy szkielet domu z kolorowego bristolu wytniemy dachówki.
Przygotowaliśmy ankietę konkursową, by sprawdzić co wiedzą uczniowie naszej szkoły o odnawialnych źródłach energii. Nasza ankieta
Turystyka SAMORZĄDOWE GIMNAZJUM im. JANA PAWŁA II w Kożuchowie ID grupy: 98_26_p_g1 opiekun: Laura Maciejewska kompetencja: przedsiębiorczość semestr/rok szkolny: lato 2011/2012 (projekt 5.) 21
LUBUSKIE warte ZACHODU TEMAT PROJEKTOWY POZNAJ REGION, w którym MIESZKASZ czyli BIS-Afera promuje LUBUSKIE warte ZACHODU 22
CELE PROJEKTU EDUKACYJNEGO WIEDZA Poznanie historii, fauny, flory i specyfiki regionu. Poznanie możliwości technicznych sprzętu multimedialnego oraz dostępnych programów i stron internetowych. UMIEJĘTNOŚCI Poszukiwanie różnorodnych źródeł wiedzy. Gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie informacji. Budowanie prezentacji multimedialnych. Konstruktywna współpraca w grupie. Promocja produktu. POSTAWY Rozwijanie własnych zainteresowań. Budowanie poczucia odpowiedzialności za powierzone zadania. Rozwijanie patriotyzmu lokalnego. 23
PRACA nad PROJEKTEM okiem reportera – zwiedzamy Kożuchów ( kwiecień 2012) 24
POZNAJ REGION, w którym mieszkam czyli TURYSTYCZNE SŁONECZKO po ZIEMI LUBUSKIEJ…jadac autokarem… START: KOŻUCHÓW CEL: Szprotawa Nowe Miasteczko Głogów Sława Siedlisko Bytom Odrzański Nowa Sól Zielona Góra Przylep Ochla
SIEDLISKO Siedlisko (niem. Carolath) – wieś w Polsce położona w województwie lubuskim, w powiecie nowosolskim, siedziba gminy Siedlisko. CIEKWOSTKA – ZAMEK
środek transportu – autokar ZORGANIZUJ WYCIECZKĘ 3 DNI środek transportu – autokar noclegi: Głogów Zielona Góra kosztorys: uczestnicy: 30 osób transport łącznie: 900 zł ubezpieczenie łącznie: 45 zł noclegi: 2 x 15 zł wyżywienie: 2 x 15 zł bilety wstępu łącznie: 15 zł rezerwa: 7 zł od osoby RAZEM: 115 zł od osoby
środek transportu – rower ZORGANIZUJ WYCIECZKĘ 1 DZIEŃ środek transportu – rower KILOMETRY – 40 kosztorys: uczestnicy: 15 osób transport łącznie: 0 ZŁ ubezpieczenie łącznie: 22,50 zł wyżywienie: 50 zł na grupę bilety wstępu: 0 zł RAZEM: ok. 5 zł od osoby
SZLAK PAŁACOWY z ukrycia Drwalewice 1875 29
SZLAK SPORTOWY nieoficjalnie JEŹDZIMY NA MOTOROSSACH w MIROCINIE DOLNYM 30
SZLAK PRZYRODNICZY z przymrużeniem oka …ferma strusi… w Stypułowie… 31
Ekonomia Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Drawsku Pomorskim ID grupy: 98/11_P_G1 Kompetencja: PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Temat projektowy: Własna działalność gospodarcza formą walki z bezrobociem Semestr/rok szkolny: semestr V rok szkolny 2011/2012
WŁASNY POMYSŁ NA FIRMĘ - BIZNESPLAN: Według różnych szacunków w Polsce działalność gospodarczą prowadzi od 1,7 do 2,8 mln osób . Najważniejsze pytania, jakie powinniśmy sobie zadać zanim założymy firmę: Kto będzie w firmie pracował? Ile musimy zainwestować w naszą firmę? Jak długo zamierzamy testować swój pomysł na biznesplan? W jakiej formie prawnej będziemy prowadzić swoją działalność?
REJESTRACJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ: FORMULARZ EDG We wniosku wpisujemy podstawowe dane firmy (w tym nazwę) i zakres działalności, którą chcemy prowadzić (stosując kody zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, PKD). Od daty dokonania wpisu w ewidencji nasza firma formalnie rozpoczyna działalność.
REJESTRACJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ: POLSKA KLASYFIKACJA DZIAŁALNOŚCI Wnioskodawca musi określić rodzaj działalności (główną oraz poboczne), która chce prowadzić, posługując się numeracja i kodami PKD.
REJESTRACJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ: URZĄD SKARBOWY W DRAWSKU POM. URZĄD SKARBOWY – dane naszej firmy za pośrednictwem Urzędu Miasta, Gminy lub Dzielnicy, trafiają do Urzędu Skarbowego, z którym będziemy się rozliczać w związku z osiąganymi przez nas przychodami z działalności gospodarczej. Źródło: opracowanie własne
REJESTRACJA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ: ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH - dane naszej firmy za pośrednictwem Urzędu Miasta, Gminy lub Dzielnicy, trafiają również do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do którego będziemy odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. REGON – dane naszej firmy otrzyma również Urząd Statystyczny, który wpisze ją do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej oraz przydzieli numer statystyczny REGON.
REGON I PIECZĘĆ FIRMOWA: W kontaktach z tymi instytucjami oraz przy załatwianiu w nich spraw, będzie potrzebna nam pieczęć firmowa. ZUS BANK Klaudia Szłapak Ul. Dworcowa 2a 78-500 Drawsko Pom. Reklama NIP:262-223-22-34 REGON: 234567890 URZĄD MIASTA I GMINY tel. 678 987 562 www.klaudiaszlapak.pl URZĄD SKARBOWY DOKUMENTACJA KSIĘGOWA FIRMY
URZĄD SKARBOWY – WYBÓR SPOSOBU OPODATKOWANIA: OPODATKOWANIE NA ZASADACH OGÓLNYCH KARTA PODATKOWA OPODATKOWANIE RYCZAŁT EWIDENCJONOWANY
PROWADZENIE DOKUMENTACJI RACHUNKOWEJ: KSIĘGA PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW
TARGI PRACY I EDUKACJI: Na stoiskach można było zapoznać się z ofertą pracodawców, szkół i uczelni. Można było zapoznać się z technikami udzielania pierwszej pomocy, a także zbadać sobie tętno. Wystawcy przygotowali dla zwiedzających ulotki, gadżety, a także słodkie upominki. Źródło: www.drawskopomorskie.pl
Media
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Projekt „Z fizyką, matematyką i przedsiębiorczością zdobywamy świat!!!” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet Szczeciński w partnerstwie z Combidata Poland sp. z o.o. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty”, Działanie 3.3 „Poprawa jakości kształcenia”, Poddziałanie 3.3.4 „Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty konkursowe”