Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Historia idei komunikacji
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Psychologia Zarządzania
Budżetowanie kapitałów
Praca systemów zbiorników retencyjnych z uwzględnieniem przerzutów międzyzbiornikowych Dzisiejsze wystąpienia poświecę Systemom zbiorników retencyjnych.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Analiza współzależności
Czym zajmuje się geografia?
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Socjologia jako nauka o społeczeństwie
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Koncepcja Geoprzestrzennego Systemu Informacji o Terenie Górniczym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
M. Skotnicki Środowisko a rozwój społeczno-gospodarczy Grzegorz Łach, Aleksander Tittenbrun, Wojciech P. Wilczewski.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Podstawy sozologii i sozotechniki
I Kongres Nauk Rolniczych ”Nauka –Praktyce” Puławy,
Spójność logiczna projektu.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Pedagogika ogólna.
Etapy podejmowania decyzji
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Identyfikacja krajobrazów na poziomie regionalnym – doświadczenia wdrażania Europejskiej Konwencji Krajobrazowej w skali województwa mgr inż. arch. Agnieszka.
OCENA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO TERENÓW ZDEGRADOWANYCH
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
   Praca dyplomowa inżynierska
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Kariery zawodowe w prognozach na XXI wiek
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
JAKOŚĆ PRZESTRZENI – JAKOŚĆ ŻYCIA Proseminarium i seminarium licencjackie na kierunku gospodarka przestrzenna dr hab. Sylwia Kulczyk, dr Katarzyna Duda-Gromada.
Metodyka rekreacji ruchowej
Teoria organizacji Wykład 1.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
III Krajowa Konferencja SIP w Lasach Państwowych Rogów września 2006 r. Sesja tematyczna III Narzędzia dla geomatyki leśnej Wybrane propozycje do.
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomysł Estymacja Przygotowanie Praca nad wdrożeniem Wdrożenie
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze Na podstawie artykułu A. Walewskiego Przygotowały: Barbara Michalska Dominika Wojewódzka Katarzyna Wójcicka rok 1, grupa 1, WGiSR

Zagadnienie relacji między człowiekiem i środowiskiem przyrodniczym to klasyczny przedmiot badań geograficznych, które obecnie przeżywają swój renesans.

Obecnie dominują badania na temat wpływu człowieka na środowisko przyrodnicze Dawniej badania dotyczyły głównie wpływu środowiska na rozmieszczenie i formy działalności człowieka Zmiana kierunku prowadzenia badań jest spowodowana tym, że człowiek ma ogromne możliwości oddziaływania na środowisko, a także przeciwdziałanie ujemnym skutkom tego procesu

Szczególne zainteresowanie badań z zakresu geografii regionalnej skupia się na problemie racjonalnego użytkowania zasobów środowiska przyrodniczego. Przykładem nieodpowiedniego gospodarowania zasobami jest fakt, iż 75% zmian wywołanych przez człowieka w przyrodzie to zmiany niechciane, wynikające z nieumiejętnego gospodarowania zasobami przyrody

W jakim celu należy prowadzić badania? Jakie zmiany należy wprowadzać? Badania powinny prowadzić do określenia optymalnego sposobu użytkowania zasobów środowiskowych obszaru. Jakie zmiany należy wprowadzać? Każda zmiana powinna być poparta porównaniem stanu aktualnego z optymalnym.

Podział badań z zakresu relacji człowiek - środowisko przyrodnicze (według Leszczyckiego): informacyjno - diagnostyczne teoretyczno - wyjaśniające prognostyczne planistyczno - decyzyjne

Badania informacyjno - diagnostyczne: prace dotyczace ochrony środowiska przyrodniczego, głównie analityczne wykonywane dla określonych form użytkowania, np. dla rolnictwa, osadnictwa, rekreacji etc. obejmują całość środowiska przyrodniczego lub tylko niektóre jego elementy stosowane metody: bonitacyjne, bioindykacyjne, modelowe etc.

niewielka ilość prac syntetycznych z tego zakresu, oceniających środowisko jako miejsce życia człowieka brak wzorców, opracowań teoretycznych umożliwiających ich stworzenie zawierają się w tej grupie także prace oceniające stopień przekształcenia środowiska przyrodniczego w wyniku działalności człowieka

Badania teoretyczno - wyjaśniające: przyczyniają się do poznania zależności między człowiekiem i środowiskiem przyrodniczym dają wiedzę niezbędną do prognozowania przebiegu zjawisk badania te mogą rozwijać się dzięki ciągłemu postępowi w geografii i innych dziedzinach nauki przewaga prac analitycznych nad syntetycznymi pozwalają wiązać nadzieję z szerszym zastosowaniem ujęć systemowych

Badania prognostyczne: rozwijają się na podstawie badań teoretyczno - wyjaśniających są ważne dla praktyki ze względu na związek z podejmowaniem decyzji praktycznych i planowaniem brakuje metod długookresowych przewidywań zawierają prace dotyczące cyfrowego modelowania zmian w środowisku przyrodniczym największą rolę odgrywają prognozy kompleksowe, których liczba cięgle jest zbyt mała

Badania planistyczno - decyzyjne: bardzo powiązane z praktyką wykonywane w oparciu o prace pozostałych trzech grup badań do najważniejszych badań tego typu zaliczamy: - plany przestrzennego zagospodarowania obszaru, - kształtowania środowiska, - ochrony przyrody, - rekultywacji terenów zniszczonych w wyniku działalności człowieka uwzględniają wyniki badań relacji między człowiekiem i środowiskiem przyrodniczym

Badania z zakresu człowiek - środowisko przyrodnicze mają duże znaczenie dla praktyki. Ze względu na wagę i rozległość problemu racjonalnego użytkowania zasobów środowiska jest duże zapotrzebowanie na dalsze prace z tej dziedziny.

Czego oczekujemy od badań tego typu? ekspertyz dotyczących aktualnego stanu wykorzystania środowiska przyrodniczego prognoz na ten temat postulatów wskazujących kierunek dalszych działań zapewnienia optymalnego zagospodarowania zasobów środowiska przyrodniczego

Zdaniem autora... „(...) dalsze badania powinny pójść w kierunku rozwoju opracowań o charakterze syntetycznym, gdyż przy obecnym stopniu rozpoznania problemu ich brak jest szczególnie dotkliwy.”

Które metody wymagają rozwoju? podstawy teoretyczne podstawy metodyczne wskaźniki syntetyczne jako przedstawienie właściwości badanych zjawisk jako całości szersze rozwinięcie ujęć normatywnych

Gdyby wszystkie postulaty zostały spełnione, kolejne prace badawcze powinny stawać się coraz praktyczniejsze i bardziej użyteczne, a przy tym wykorzystanie zasobów środowiska powinno dążyć do osiągnięcia optymalnego punktu równowagi...

Dziękujemy za uwagę

Wszystkie dane liczbowe, cytaty zaczerpnięto z tekstu źródłowego - artykułu A. Walewskiego „Praktyczne aspekty badań relacji człowiek - środowisko przyrodnicze” Zdjęcia znaleziono na stronie http://images.google.pl