TEMAT: Stolice Polski ZAKRES MATERIAŁU:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Advertisements

MŁODY REPORTER WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Teacher Planning.
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
PROJEKT OPRACOWANY PRZEZ
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Zajęcia pozalekcyjne Szkołą Podstawowa w Stróżach.
Szkoły Podstawowej nr 45 im. Jana Pawła II w Białymstoku
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
POKAZ EFEKTÓW PRACY UCZNIÓW W RAMACH REALIZOWANEGO PROJEKTU
Krajobraz stepu.
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r.
Nie wszyscy mamy te same zdolności, ale wszyscy powinniśmy mieć te same możliwości, aby swe zdolności rozwijać John. F. Kennedy.
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Co to jest TIK?.
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum - INTERBLOK Gimnazjum im. Królowej Jadwigi.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Szkoła Podstawowa nr 11 im. Wł. Broniewskiego.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
PRZEDSZKOLE 2014 Prezentacja oferty.
Stacje uczenia się WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Teacher Planning.
Pierwszy pakiet edukacyjny do prowadzenia
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
Wykorzystanie Technologii Informacyjnej
Jak wykorzystujemy technologię informacyjną w procesie dydaktyczno – wychowawczym w kształceniu zintegrowanym?
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Sprawozdanie z realizacji obchodów DBI 2014
Realizacja programu rozwojowego
Przegląd Projektu Zakres nauczania Przedział wiekowy Cele
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Pieszy - uczestnikiem ruchu drogowego Edyta Górska
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
System edukacji w Polsce
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
„WALORY PRZYRODNICZE OZORKOWA I OKOLIC”
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
Nasi czworonożni przyjaciele Prezentacja projektu Szkoła z klasą 2.0 realizowanego w klasie II SP w Łężanach.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Szkoła Podstawowa Nr Kraków ul. Bolesława Śmiałego 6 tel: (12) im Św. Benedykta z Nursji w Krakowie.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
Kształtowanie świadomości finansowej uczniów
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Szkoła z pomysłem na uczenie
SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA KLAS IV - VI TEMAT: POWSTANIE WARSZAWSKIE – 63 DNI CHWAŁY..
Zapis prezentacji:

TEMAT: Stolice Polski ZAKRES MATERIAŁU: Edukacja polonistyczna, historyczna, muzyczno-ruchowa, plastyczna. PRZEDZIAŁ WIEKOWY: Projekt jest przeznaczony dla klasy III (9-10 lat), ale również może być użyty jako materiał utrwalający na lekcjach historii w klasie IV. Treści nauczania oraz cele kształcenia realizowane poprzez projekt wynikają z zapisów zawartych w podstawie programowej. CZAS: Projekt przeznaczony jest jako cały blok tematyczny trwający dwa dni. Lekcja jest prowadzona przy współpracy nauczyciela historyka. Oczywiście może wszystkie zajęcia poprowadzić jeden nauczyciel. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Albumy, zdjęcia, widokówki, herby miast, mapa Polski, karta pracy z matematyki, krzyżówka, rozsypanka zdaniowa, puzzle, kaseta z podkładem muzycznym „Jedzie pociąg z daleka”, prezentacja PowerPoint – „Podróż po stolicach”, odznaka „Znawca stolic”, OPROGRAMOWANIE: Edytor graficzny Point, edytor tekstowy Word, PowerPoint, Internet

PLANOWANIE I GENEZA PROJEKTU: AUTORZY: Autorami projektu są: Iwona Drabiec nauczycielka kształcenia zintegrowanego oraz Andrzej Drabiec – nauczyciel historii i języka polskiego. O SZKOLE: Autorzy projektu pracują w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 1 Chrzanowie. Jest to duża szkoła. Kształci i wychowuje prawie 700 uczniów. Szkoła posiada dwie nowe pracownie informatyczne, projektor, który wykorzystujemy do wyświetlania różnego rodzaju prezentacji, pokazów. Są to zarówno prezentacje przygotowywane na duże akademie szkolne (Konstytucja 3 Maja, Dzień Niepodległości), które odbywają się w Domu Kultury i na które jest zapraszana lokalna władza, ale są to także prezentacje przygotowywane na rady pedagogiczne, szkolenia i oczywiście na lekcje z uczniami. PLANOWANIE I GENEZA PROJEKTU: Pomysł projektu pojawił się z potrzeby uatrakcyjnienia zajęć oraz ukazania jak w sposób praktyczny możemy wykorzystać komputer do nauki. Na realizację projektu niewątpliwie również duży wpływ miało to, że autorzy są małżeństwem, pracują w jednej szkole i wielokrotnie dzielą się doświadczeniem i wiedzą. Zważywszy na to, że w klasie III w programie jest bardzo dużo zagadnień historycznych na lekcje zapraszany był już kilkakrotnie historyk. Uczniowie klasy biorącej udział w projekcie od dwóch lat uczęszczają na kółko informatyczne, a od bieżącego roku szkolnego mają dodatkową godzinę zajęć informatycznych.

CO UCZEŃ UMIE PO LEKCJI: CELE PROJEKTU: - rozbudzanie postawy patriotycznej, - przypomnienie i utrwalenie treści legend poznanych w klasach I-III, - zaznajomienie uczniów z historią polskich stolic, - uwrażliwienie na piękno polskich zabytków, - rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, - ćwiczenia w zakresie płynnego czytania, - utrwalenie pisowni nazw wielką literą - ukazanie możliwości wykorzystania komputera w celu wyszukiwania informacji, - rozwijanie umiejętności pracy z komputerem, - doskonalenie pracy w edytorze graficznym Paint i edytorze tekstowym Word, - utrwalenie piosenki „Krakowiaczek”, „Warszawski wróbel” - wyrabianie postawy twórczej, - wzbudzanie aktywności ucznia, - kształtowanie umiejętności pracy w grupach, CO UCZEŃ UMIE PO LEKCJI: - zna i opowiada legendy związane ze stolicami Polski - zna krótką historię powstania stolic - potrafi wymienić najważniejsze zabytki stolic Polski - wie co oznacza słowo patriotyzm, legenda, herb - wie z jakiej litery piszemy nazwy miast i zabytków - potrafi narysować obrazek w edytorze graficznym Paint - umie uzupełnić krzyżówkę w edytorze tekstowym Word - wie w jaki sposób można wyszukiwać za pomocą Internetu zdjęcia zabytków - śpiewa piosenki „Krakowiaczek”, „Warszawski wróbel”

KLASA III D – uczniowie biorący udział w projekcie.

SCENARIUSZ LEKCJI 1. POWITANIE Przygotowanie do zajęć: uczniowie mają przynieść widokówki, zdjęcia, albumy o Warszawie, Gnieźnie, Krakowie 1. POWITANIE 2. Każdy uczeń otrzymuje w kopercie rozciętą widokówkę (w formie puzzli) przedstawiającą jedno z miast (Warszawa, Gniezno, Kraków). Uczniowie układają puzzle i wklejają do zeszytów. - Jakie miasta są przedstawione na widokówkach? - Z czym się wam te trzy miasta kojarzą? Zapisanie na tablicy tematu: Stolice Polski 3. Przypomnienie legend :- „O Lechu, Czechu i Rusie”,- „Legenda o Kraku”,- „Wars i Sawa”. a) przypomnienie pojęcia – legenda, b) wyświetlenie za pomocą projektora I części prezentacji (PowerPoint) pt. Stolice Polski - wyświetlane są trzy zdjęcia – orzeł na drzewie, smok i łódka na rzece. Dzieci odgadują jaka to może być legenda c) nauczyciel opowiada krótko treść legend – wyświetlana jest kolejna część prezentacji d) nauczyciel pokazuje dzieciom herby poszczególnych miast, pyta co to jest herb? e) uczniowie przyporządkowują poszczególne herby do miast, uzasadniając swój wybór. f) wskazanie miast – stolic na mapie, przypięcie herbów. 4. Uczniowie malują herb w edytorze graficznym Paint.

5. Klasa podzielona jest na trzy grypy 5. Klasa podzielona jest na trzy grypy. Każda grupa ma za zadanie przygotować z przyniesionych przez siebie i nauczyciela materiałów „stację” - stacja Gniezno, Kraków, Warszawa. Na każdej stacji jest nazwa miasta, herb miasta, ilustracje, zdjęcia, albumy, widokówki o danym mieście. a) Zabawa ruchowa „Jedzie pociąg z daleka” (nagranie instrumentalne) Jedzie pociąg z daleka na nikogo nie czeka Czy ten pociąg do Gniezna. Bo nikt drogi z nas nie zna Pierwsza stacja – Gniezno b) Krótka historia miasta – prezentacja „Stolice Polski” cd. i opowiadanie przez historyka Pokaz wystawy i jej omówienie. c) Zabawa „Jedzie pociąg”. Jedzie pociąg z daleka na nikogo nie czeka jedziemy do Krakowa czeka na nas przygoda Druga Stacja – Kraków. d) Krótka historia miasta – prezentacja „Stolice Polski” cd. i opowiadanie przez historyka Pokaz wystawy i jej omówienie. Śpiewanie piosenki „Krakowiaczek” e) Zabawa „Jedzie pociąg”. Jedzie pociąg z daleka na nikogo nie czeka konduktorze łaskawy zawieź nas do Warszawy

Trzecia Stacja – Warszawa. f) Krótka historia miasta – prezentacja „Stolice Polski” cd. i opowiadanie przez historyka Pokaz wystawy i jej omówienie. Śpiewanie piosenki „Warszawski wróbel” 6. Przypomnienie pisowni wielką literą – nazwy miast, zabytków, postaci, tytułów. Każda grupa otrzymuje tabelkę, w której ma wpisać wyrazy pisane z wielkiej litery, które występują na ich „stacji” Miasto Legenda Postacie Zabytki 7. Wyszukiwanie obrazków z zabytkami stolic na Internecie – praca parami. Każda para ma wyszukać po jednym zabytku z danego miasta. 8. Malowanie na ekranie – każda para wybiera sobie zabytek, który znajduje się w jednej ze stolic i wykonuje widokówkę w edytorze graficznym Paint

PRACE UCZNIÓW Ola i Ela III d

Paulina i Sebastian kl. IIId

Natalia i Ola kl. III d

Mariusz i Ela kl. III d

Damian i Paulina Ch. kl. III d

Amadeusz i Brajan kl. III d

UCZNIOWIE PRZY PRACY

krzyżówka 9. Podsumowanie zajęć. a) Każdy uczeń otwiera edytor tekstowy Word i rozwiązuje krzyżówkę podsumowującą blok tematyczny. krzyżówka 10. Refleksje nauczyciela Zajęcia przez nas przygotowane spełniły nasze oczekiwania. Po podsumowaniu zajęć okazało się, że uczniowie nabyli nowe wiadomości, umiejętności i potrafią je wykorzystywać w praktyce. Dzieci były bardzo zaangażowane w zajęcia. Duże ich zainteresowanie wzbudziła prezentacja w PowerPoint pt. „Stolice Polski”. Jest nam przykro, że nie możemy jej przesłać jako załącznik do projektu, ale przekracza ona dopuszczalną wielkość (18MB). Z ankiety ewaluacyjnej przeprowadzonej wśród uczniów pod koniec zajęć wynika, że bardzo ciekawym doświadczeniem było dla nich wyszukiwanie informacji o zabytkach za pomocą Internetu. Po raz kolejny przekonaliśmy się, że prowadzone przez nas wspólnie zajęcia cieszą się wśród uczniów dużym uznaniem. Dlatego też współpraca, która rozwinęła się w trakcie niniejszego projektu z pewnością będzie w dalszym ciągu kontynuowana. Mamy nadzieję, że z naszego projektu skorzystają innowacyjni nauczyciele.