Nowe perspektywy kształcenia praktycznego w Polsce STUDIA O PROFILU PRAKTYCZNYM W POLSKICH UCZELNIACH Konferencja w ramach cykli: Rozwój Edukacji Akademickiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowe perspektywy kształcenia praktycznego w Polsce STUDIA O PROFILU PRAKTYCZNYM W POLSKICH UCZELNIACH Konferencja w ramach cykli: „Rozwój Edukacji.
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Jak powinna wyglądać współpraca stoczni i szkół okrętowych w celu rozwoju i odtwarzania potencjału ludzkiego branży okrętowej?
Kariera, a niepełnosprawność. Misja i wyzwania dla poradnictwa zawodowego XIX Konferencja Szkoleniowa Warszawa października 2009 r. SZKOLENIE W RZEMIOŚLE.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Praktyczna nauka zawodu
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W ZSP NR 1 W ŁĘCZYCY A RYNEK PRACY REGIONU
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Organizator Spółdzielnia Socjalna jako instrument resocjalizacji w Zakładzie Poprawczym w Studzieńcu Toruń, 21/09/2012.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Technikum Usług Fryzjerskich (na podbudowie szkoły podstawowej, gimnazjalnej) ZAWÓD: Technik usług fryzjerskich.
INSTYTUT EKONOMICZNY PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ W NOWYM SĄCZU PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA W NOWYM SĄCZU Instytut Ekonomiczny PWSZ w Nowym.
Promocja kształcenia ustawicznego w województwie lubuskim.
Zespół Szkół nr 7 im. Szczepana Bońkowskiego
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem w zakresie szkolenia praktycznego i teoretycznego z perspektywy placówki oświatowej opracował: Janusz Wojtkiewicz-Lazman.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne dla kadry zarządzającej, decydentów i specjalistów z zakresu edukacji oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego Fundacja.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
System edukacyjny w Hiszpanii
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Krynica Zdrój Badania Manpower Polska.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój Programy mobilnościowe Aleksandra Szyszka.
CECH RZEMIOSŁ RÓŻNYCH i PRZEDSIĘBIORCZOŚCI NOWY SĄCZ – RYNEK 11 ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA CRRiP im. Świętego Józefa w Nowym Sączu.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
NAUKA W RZEMIOŚLE – DOBRY WYBÓR. CZYM JEST RZEMIOSŁO  Rzemiosło to zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną z udziałem kwalifikowanej.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Kształcenie dualne.
PROJEKT: NAUKA, PRAKTYKA, PRACA
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Centra kształcenia ustawicznego
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dualne kształcenie zawodowe
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT
„Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych” Projekt nr PL01-KA
Zapis prezentacji:

Nowe perspektywy kształcenia praktycznego w Polsce STUDIA O PROFILU PRAKTYCZNYM W POLSKICH UCZELNIACH Konferencja w ramach cykli: Rozwój Edukacji Akademickiej (REA) – Uniwersytet Gdański Gdańsk, 19 czerwca 2012 r. Jolanta Kosakowska Związek Rzemiosła Polskiego r.

Drogą do sukcesu jest stałe podnoszenie własnych kwalifikacji zawodowych = LLL Czy edukacja zawodowa może być atrakcyjna? W jaki sposób zacieśnić współpracę pomiędzy szkołami zawodowymi a uczelniami wyższymi? Jak zaangażować pracodawców w proces edukacji i wspierać nauczanie dorosłych? Pytania postawione na jednym z warsztatów konferencji, która odbyła się 23 września 2011 r. z udziałem polskich i zagranicznych ekspertów i w dziedzinie szkolnictwa wyższego, kształcenia zawodowego i edukacji dorosłych

Potrzebna współpraca szkół zawodowych, wyższych i pracodawców Na podstawie przykładów z różnych krajów – można stwierdzić, iż edukację da się uzupełnić i rozwijać przy pomocy odpowiednio zacieśnionej współpracy z konkretnymi partnerami – aktorami, którzy występują w obszarze szkolnictwa zawodowego : -szkoły zawodowe: średnie i wyższe -władze oświatowe -jednostki samorządu terytorialnego -pracodawcy i ich organizacje

Dualny system kształcenia zawodowego W dzisiejszej sytuacji społeczno-gospodarczej młodzież wchodząca po raz pierwszy na rynek pracy ma bardzo utrudnione zadanie. Główną przyczyną tego stanu jest przewlekłe bezrobocie występujące w gospodarce narodowej. Naprzeciw tej trudnej sytuacji wychodzi dualny system kształcenia. Nie jest to na pewno jedyne rozwiązanie i panaceum na bezrobocie wśród młodzieży. Istota systemu dualnego oraz osiągnięcia innych krajów (Szwajcaria, Niemcy, Czechy, Austria) sprawiają jednak, że warto mu się przyjrzeć bliżej.

Dualny i szkolny system szkolnictwa zawodowego w krajach UE

Na czym polega dualny system kształcenia zawodowego Dualny system kształcenia - połączenie teorii i praktyki – znajduje swoje zastosowanie zarówno w kształceniu wymagającym stażu zawodowego, jak i w wyższych szkołach zawodowych, bo daje możliwość jednoczesnego uzyskania praktycznych i teoretycznych kwalifikacji, a zatem - natychmiastowego podjęcia pracy, bez czasochłonnego zdobywania doświadczeń i wdrażania się do obowiązków w firmie System przemiennego kształcenia zawodowego sprawdził się w wielu krajach europejskich. Rozwiązania systemowe w tym zakresie zapewniają korzyści wszystkim uczestnikom procesu kształcenia

Kształcenie przemienne w Polsce W Polsce dualny system kształcenia zawodowego obejmuje w zasadzie szkolnictwo na poziomie średnim zawodowym. Zakres współpracy z pracodawcami zróżnicowany jest w zależności od tego, czy dotyczy szkoły zawodowej czy wyższej szkoły zawodowej. Wynika on zarówno z odmiennych zadań, jakie wykonują jednostki kształcenia, jak i z programów nauczania realizowanych w szkołach. Organizacja i realizacja zajęć praktycznych odbywa się we współpracy zasadniczych szkół zawodowych i przedsiębiorstw. Technika i wyższe szkoły zawodowe organizują i realizują przy udziale przedsiębiorstw praktyki zawodowe.

Zasadnicze szkoły zawodowe w tys.Technika i technika uzupełniającew tys. Liczba uczniów ogółem224,9Liczba uczniów ogółem545,1 Miejsce praktycznej nauki zawodu Stanowiska u pracodawców 114,5 Miejsce praktycznej nauki zawodu Stanowiska u pracodawców b.d. Stanowiska szkoleniowe w warunkach szkolnych 13,4 Stanowiska szkoleniowe w warunkach szkolnych 37,8 Praktyki w Centrum Kształcenia Praktycznego 24,9Praktyki w Centrum Kształcenia Praktycznego 33,8 Praktyczna nauka zawodu odbywa się głównie w warsztatach szkolnych (pracowniach), Centrach Kształcenia Praktycznego oraz na stanowiskach pracy Tab.2. Miejsca odbywania praktycznej nauki zawodu przez uczniów zasadniczych szkół zawodowych i techników w roku szkolnym 2010/2011

Dualny system kształcenia zawodowego w Polsce W Polsce dualny system kształcenia zawodowego jest stosowany w bardzo ograniczonym zakresie: obejmuje około 15 % uczniów średnich szkół zawodowych (technika i zasadnicze zawodowe). Różna sytuacja w ZSZ i technikach. Z danych wynika, że prawie 51% uczniów ZSZ pobiera praktyczną naukę zawodu w zakładach pracy, mając status pracownika młodocianego.

Rok szkolny Liczba uczniów ZSZ ogółem (tys.) Pracownicy młodociani pracownicy Ogółem (tys.) jako % uczniów w ZSZ w rzemiośle (tys.) 2008/ ,1116,448,792,7 2009/ ,7122,852,193,1 2010/ ,9114,550,990,1 Tab.3 Młodociani pracownicy w ZSZ - w tym w rzemiośle na nauce zawodu

ORGANIZACJA NAUKI ZAWODU W RZEMIOŚLE praktyka w zakładzie – dokształcanie teoretyczne NAUKA ZAWODU W RZEMIOŚLE Praktyka w zakładzie rzemieślniczym Dokształcane teoretyczne w szkole zawodowej Świadectwo ukończenia ZSZ świadectwo czeladnicze W systemie pozaszkolnym: kurs rzemieślnik Świadectwo czeladnicze

12 Rzemiosło - kształcenie zawodowe w zakładach rzemieślniczych prawie 93 tysiące uczniów-młodocianych pracowników uczy się zawodu (Umowa o pracę, wynagrodzenie, ubezpieczenie społeczne) Zmniejsza się liczba młodzieży wybierająca naukę w zawodach rzemieślniczych Zmniejsza się liczba zakładów szkolących

13 Rzemiosło - kształcenie zawodowe 26 tysięcy przedsiębiorców-rzemieślników w ramach działalności gospodarczej prowadzi szkolenie uczniów w zakresie praktycznej nauki zawodu Formuła organizacji szkolenia zawodowego pod kierunkiem mistrza, w naturalnych warunkach pracy jest najskuteczniejszym sposobem na łączenie świata edukacji i pracy oraz drogą do poprawy jakości kształcenia zawodowego Absolwenci nauki w rzemiośle nie mają problemu z zatrudnieniem

14 Rzemiosło - kształcenie zawodowe Związek Rzemiosła Polskiego jest społeczno-zawodową i gospodarczą organizacją reprezentującą środowisko mikro i małych firm rzemieślniczych, organizacja ma charakter sieciowy, a w jej strukturach na poziomie powiatów i gmin działa 486 cechów rzemiosł oraz na szczeblu województw 27 izb rzemieślniczych

15 Rzemiosło - kształcenie zawodowe Gospodarce potrzebni są dobrze wykształceni absolwenci szkół wyższych, ale także wysoko kwalifikowani pracownicy, rzemieślnicy, technicy Narasta niedobór fachowców do pracy na stanowiskach robotniczych i rzemieślniczych

16 Rzemiosło - kształcenie zawodowe Sytuacja demograficzna oznacza dla organizatorów kształcenia zawodowego wielkie wyzwanie, a dla środowiska rzemieślniczego potrzebę jeszcze większego zaangażowania w proces edukacji Nie chodzi wyłącznie o to, aby system edukacji zawodowej generował nowych fachowców, ale także o to, by zadbać o tych, którzy jeszcze dzisiaj mogą przekazać następnym pokoleniom unikatową wiedzę i doświadczenie M I S T R Z Ó W

17 Rzemiosło - kształcenie zawodowe Pracodawcy partycypują w kosztach kształcenia zawodowego Fundusz Pracy tworzą wpłaty pracodawców Środki FP przeznaczone są na finansowanie różnych form kształcenia zawodowego m.in.: > Szkolenie osób dorosłych > Staże > Szkolenie młodocianych pracowników

Kształcenie zawodowe w dalszym ciągu nie jest należycie doceniane Różne formy promocji edukacji zawodowej: Parlament Hanzeatycki, międzynarodowe stowarzyszenie organizacji gospodarczych (m.in. izb rzemieślniczych), zajmuje się między innymi szkolnictwem zawodowym. Projekt dotyczący dualnego systemu kształcenia zawodowego na poziomie wyższym, polegający na ścisłym powiązaniu nauki teorii na uczelniach z praktyką w firmach. Wyższa Szkoła Rzemiosł Artystycznych we Wrocławiu Współpraca z FRSE Udział w Radzie Zarządzającej CEDEFOP i Komitecie Doradczym KE ds. Szkolenia Zawodowego (potrzeba zwiększania atrakcyjności kształcenia zawodowego i udziału pracodawców)

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie zatrudnienia młodych, umiejętności technicznych i mobilności (lipiec 2011 r.) Nikt tak naprawdę nie wie, jak będą wyglądać miejsca pracy w przyszłości, niemniej jednak przygotowując programy kształcenia i szkolenia Kształcenie dualne i praktyki zawodowe powinny być wprowadzane do systemu edukacji w coraz większym stopniu – także w przypadku odpowiedniego szkolnictwa wyższego i kształcenia zawodowego. Synergie między zajęciami praktycznymi i szkoleniem w miejscu pracy oraz kształceniem teoretycznym wzmacniają zdolność młodzieży do zatrudnienia, ułatwiają wejście na rynek pracy i stanowią bodziec do rozwoju

Dziękuję za uwagę Jolanta Kosakowska ZWIĄZEK RZEMIOSŁA POLSKIEGO