ECTS - Przewodnik dla użytkowników

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Od kompetencji do kwalifikacji
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
ECVET European Credit System for Vocational Education and Training
Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy kształcenia, ocena programów …
Efekty uczenia się w programach kształcenia
dotyczące wprowadzenia NOWEGO FORMULARZA
Uniwersytet Warszawski. REKRUTACJA WIELOKIERUNKOWA Kilka uwag praktycznych Spotkanie z Prodziekanami ds. Studenckich 13 października 2009.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Projektowanie programów studiów
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
Tworzenie programów kształcenia zgodnie z wymogami KRK – Spotkanie dyskusyjne
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Decyzje/zobowiązania: Do 2005: Wszystkie kraje mają mieć systemy zapewnienia jakości kształcenia Wszystkie kraje mają wprowadzić studia 2-stopniowe Wszystkie.
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Założenia nowego programu studiów II stopnia przygotowanego przez Komisję ds. Planów Studiów i Programów Kształcenia w Instytucie Socjologii Uniwersytetu.
Wprowadzanie opisu przedmiotu po stronie USOSweb (według sylabusa zgodnego z załącznikiem 1 do Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010) DAK.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Spotkanie dla Dziekanów i Prodziekanów Zasady kształcenia obowiązujące w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi od roku akademickiego 2012/ Prorektor ds.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
Portal Systemu Jakości Kształcenia
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biotechnologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Ochrona środowiska Przeznaczony dla studentów, którzy.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Ochrona środowiska Przeznaczony dla studentów, którzy.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Prognozowanie rozwoju dydaktyki w szkole wyższej
EFEKTY UCZENIA SIĘ Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy kształcenia, ocena programów, umiędzynarodowienie.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie przyrody Przeznaczony dla studentów,
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Krajowa struktura/ramy kwalifikacji: nowe narzędzie tworzenia programów studiów Konferencja bolońska UKSW, 15 stycznia 2009 r. Ewa Chmielecka, Ekspert.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Sylabusy przedmiotów w systemie USOS Informacje dotyczące wprowadzania sylabusów w roku akademickim 2015/16
Nowelizacja Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania i doskonalenia jakości na wydziałach i w innych jednostkach kształcących studentów.
Europejski system akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym (ECVET) Organizowanie mobilności edukacyjnej Zgierz.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Wykorzystano: 1. M. Próchnicka: Seminarium Bolońskie.Krajowe Ramy Kwalifikacji. Budowa programów studiów na bazie efektów kształcenia. 2. A.Wroczyńska,
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Zapis prezentacji:

ECTS - Przewodnik dla użytkowników Powiązanie nakładu pracy studenta z efektami uczenia się

ECTS - Przewodnik Styczeń 2009 ang./grudzień 2009 pol. Opiera się na poprzedniej wersji: 2005 Uwzględnia aktualne wyniki wdrożenia Procesu Bolońskiego Rosnące znaczenie uczenia się przez całe życie Tworzone Krajowe Ramy Kwalifikacji Szerokie stosowanie efektów uczenia się (np.. w kontekście kształcenia pozaformalnego) Jolanta Urbanikowa

ECTS Jest narzędziem pomocnym przy opracowaniu, opisywaniu i realizacji programów studiów oraz przyznawaniu kwalifikacji akademickich (dyplomów). ECTS wraz z ramami kwalifikacji opartych na efektach uczenia się sprawia, że programy studiów i kwalifikacje stają się bardziej czytelne, porównywalne i pozwala na łatwiejsze uznawanie kwalifikacji (dyplomów). Jolanta Urbanikowa

ECTS w EOSzW Dostęp, progresja, zapewnianie jakości, uznawanie efektów spoza systemu, informacja, porównywalność, mobilność, uczenie się przez całe życie Punkty ECTS powiązane z efektami uczenia się – miara nakładu pracy niezbędnej dla opanowania zakładanych efektów uczenia się Efekty uczenia się – elementami konstrukcyjnymi stopni kształcenia, programów studiów, modułów, przedmiotów, zajęć Jolanta Urbanikowa

ECTS Zorientowany na studenta system transferu i akumulacji punktów zaliczeniowych oparty na przejrzystości procesu i efektów uczenia się; jego celem jest ułatwienie planowania, zdobywania, oceniania, uznawania, walidacji kwalifikacji oraz ich składowych Jolanta Urbanikowa

ECTS Punkty ECTS: odzwierciedlają nakład pracy studenta niezbędny do osiągnięcia zakładanych w programie efektów uczenia się. Efekty uczenia się: co student powinien wiedzieć, rozumieć i potrafić zrobić po pomyślnym zakończeniu procesu uczenia się; odpowiadają deskryptorom poziomów w Europejskich i krajowych ramach kwalifikacji Nakład pracy: średni czas, jakiego przeciętny student potrzebuje, aby zaliczyć wszystkie zajęcia ujęte w planie i programie studiów i uzyskać założone efekty 60 punktów: roczny nakład pracy przeciętnego studenta studiów stacjonarnych i osiągniętym w roku akademickim efektom uczenia się. Wynosi przeważnie 1500 – 1800 h w roku akademickim, co oznacza, że 1 ECTS = 25 – 30 h pracy. Jolanta Urbanikowa

Wskazówki praktyczne Rok akademicki – 36 – 40 tygodni, w tym 30 tygodni zajęć dydaktycznych; Roczny nakład pracy: 1500 – 1800 h = 60 ECTS tygodniowy nakład pracy: 40 – 45 h = 1,5 ECTS 1 tydzień studiów = 1,5 ECTS Przedmiot z 3 ECTS = 10% obciążenia semestralnego pracą Jolanta Urbanikowa

Podstawowe cechy ECTS Służą do transferu i akumulacji System zorientowany na studenta Outcome-oriented (nie input) Odnoszą się do deskryptrów poziomów kształcenia (stopni) w ramie kwalifkacji (patrz deskryptory Dublińskie, deskryptory polskich ram kwalifikacji) Punkty zawsze opisane w kategoriach poziomu, na jakim są przyznawane. Tylko punkty uzyskane na danym poziomie podlegają akumulacji i pozwalają na przyznanie danej kwalifikacji. Punkty nie są przypisane raz na zawsze – monitoring i weryfikacja Jolanta Urbanikowa

Przyporządkowanie ECTS Każdemu komponentowi edukacyjnemu: formalnie wyodrębnionemu opartemu na efektach uczenia się elementowi procesu dydaktycznego Z każdym komponentem związany jest spójny zbiór efektów, nakład pracy, liczba punktów ECTS, formy oceny, kryteria oceny i zaliczenia Jolanta Urbanikowa

Przyporządkowanie ECTS Dokonuje się w ramach tworzenia programu studiów (zgodnie z Ramami i innymi regulacjami) Uzgodnienie profilu studiów (cele uzgodnione z tzw. interesariuszami) i powiązanych z nim efektów Efekty dla programu Efekty dla poszczególnych komponentów w porozumieniu ze studentami Od dołu: prowadzący zajęcia wyceniają swój przedmiot; następnie proces analizowania i oceniania; konsensus na podstawie dyskusji, pamiętając o warunkach brzegowych (w efekcie każdy przedmiot może mieć inną liczbę punktów) Od góry: standardowa wielkość komponentu edukacyjnego – moduł – w uczelni, na wydziale; prowadzący dopasowują możliwe efekty do założonej objętości przedmiotów. Jolanta Urbanikowa

Przyporządkowanie ECTS Wady i zalety: Od dołu: swoboda w formułowaniu efektów, problemy w „zbieraniu” punktów na studiach między- i wielokierunkowych, prowadzonych wspólnie Od góry: bardziej elastyczne ścieżki studiowania między kierunkowego, kształtowanie efektów bardziej ograniczone. Jolanta Urbanikowa

Szacowanie nakładu Dla wszystkich komponentów Czas całkowity na osiągnięcie efektów Czas średni, średniego studenta Należy uwzględnić środowisko uczenia się, wielkość grupy dla typowych zajęć, bazę dydaktyczną Monitorowanie, weryfikacja Jolanta Urbanikowa

Dokumenty ECTS Katalog przedmiotów (w języku angielskim, wersja elektroniczna, łatwo dostępny, pełna informacja (w tym sylabusy) zgodna z wytycznymi) Porozumienie o programie zajęć Wykaz zaliczeń Poświadczenie uznania zaliczeń Jolanta Urbanikowa

Jakość i ECTS Odpowiednie organy uczelni Zgodnie z regulacjami krajowymi oraz „Standardami i wskazówkami …..” Instytucje powinny posiadać mechanizmy zatwierdzania, przeglądów okresowych i monitorowania oferowanych programów. zapewnianie jakości obejmuje: opracowanie i publikację wyczerpujących opisów wymaganych efektów uczenia się, stała kontrolę tworzenia programów i ich treści, publikowanie informacji ilościowych i jakościowych na temat oferowanych programów i dyplomów… W odniesieniu do ECTS i efektów: coroczny monitoring , weryfikacja, publikowanie informacji Jolanta Urbanikowa

Tabela ocen ECTS Zamiast obecnie stosowanej skali ocen ECTS i przeliczania ocen krajowych proponuje się Opracowanie tabeli rozkładu ocen w uczelni Procent studentów, którzy otrzymali daną ocenę krajową Tabela uwzględniająca oceny wystawione w ciągu ostatnich 2 lat Na danym kierunku studiów lub w ramach jednorodnych programów studiów, lub w ramach szerszych dziedzin lub dyscyplin (np. 8 takich dziedzin, jakie będą wyróżnione dla potrzeb Krajowych Ram Kwalifikacji, zgodnie z klasyfikacja OECD) Jolanta Urbanikowa

ZADANIA Re/definicja programów: katalog przedmiotów weryfikacja Zdefiniowanie i opis komponentów edukacyjnych: przedmiotów Przyporządkowanie ECTS – monitoring i weryfikacja Weryfikacja informacji o programach – szczegółowe sylabusy oparte na efektach Dla każdego programu, modułu, kursu, zajęć Wersja angielskojęzyczna (sic!) Jolanta Urbanikowa