Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy prof. dr hab. Krzysztof Fonfara
Internacjonalizacja firmy (szkoła szwedzka) Internacjonalizacja firmy to proces stopniowego zwiększenia jej zaangażowania w operacje zagraniczne FAZY PROCESU INTERNACJONALIZACJI Ustabilizowana pozycja na rynku krajowym Początek eksportu (udział eksportu w sprzedaży ogółem mniejszy niż 15%, eksport rozwijany jest do mniej niż 10 krajów) Konsolidacja eksportu (udział eksportu w sprzedaży ogółem większy niż 15%) Utworzenie oddziału ds. sprzedaży na rynku zagranicznym Utworzenie oddziału produkcyjnego na rynku zagranicznym Powstanie firmy wielonarodowej prof. dr hab. Krzysztof Fonfara
Fazy internacjonalizacji FAZY INTERNACJONALIZACJI (P. Lorange) Fazy internacjonalizacji Eksport konwencjonalny Międzynarodowa współpraca kontraktowa (licencje, leasing, franchising) Współpraca kapitałowa (joint venture) prof. dr hab. Krzysztof Fonfara
Zależne i niezależne ścieżki internacjonalizacji ZALEŻNE I NIEZALEŻNE ŚCIEŻKI INTERNACJONALIZACJI (K. Fonfara) Wyspecjalizowany poddostawca/podwykonawca (sprzedaje za granicę jednemu dużemu odbiorcy, sprzedaż odbywa się pod marką odbiorcy) Poddostawcy/podwykonawcy szeregu odbiorców zagranicznych Stworzenie własnej marki handlowej Udoskonalenie produktu Próba osiągnięcia pozycji lidera na rynku międzynarodowym prof. dr hab. Krzysztof Fonfara
Modele internacjonalizacji (synteza) Model szwedzki – Uppsala (Johanson, Vahlne 1977) wyróżnik : wiedza praktyczna praktyczne implikacje: stopniowe, rozłożone w czasie wchodzenie na rynki zagraniczne Paradygmat eklektyczny (Dunning 1988) wyróżnik : koszty transakcyjne praktyczne implikacje: decyzje dotyczące integracji pionowej prof. dr hab. Krzysztof Fonfara
Modele internacjonalizacji (synteza) Sieci biznesowe (IMP Group) wyróżnik : interakcje praktyczne implikacje: rozwój długookresowych kontaktów i powiązań z otoczeniem (nabywcami, dystrybutorami, dostawcami, konkurentami itp.) Strategia firmy (Reid 1983, Root 1987) wyróżnik : proces decyzyjny w zakresie internacjonalizacji obejmuje obiektywne aspekty (możliwości rynkowe, zasoby firmy) oraz subiektywne aspekty (podejście decydentów do internacjonalizacji) praktyczne implikacje: badanie atrakcyjności rynków, nasilenie konkurencji, dystans psychiczny prof. dr hab. Krzysztof Fonfara
Proces wchodzenia firmy na rynek zagraniczny Motywy (dlaczego?) Badanie rynku zagranicznego Wybór rynku docelowego (gdzie?) Segmentacja rynku i pozycjonowanie produktu Wybór sposobu wejścia (jak?) Określenie i realizacja działań marketingowych na rynku zagranicznym (marketing mix, marketing partnerski) prof. dr hab. Krzysztof Fonfara