Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – powszechne wdrożenie zasad ekojazdy w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz dla posiadaczy prawa jazdy EKOJAZDA - nowoczesny, oszczędny sposób prowadzenia samochodu. To nowa kultura jazdy pozwalająca na optymalne wykorzystanie nowych rozwiązań technologicznych zastosowanych we współczesnych pojazdach. Zmniejszenie zużycia paliwa, kosztów związanych z eksploatacją pojazdu oraz redukcja poziomu emisji gazów cieplarnianych.
PARTNERZY PROJEKTU
CELE PROJEKTU ECOWILL ► stworzenie europejskiej sieci kształcenia w zakresie ekojazdy w oparciu o istniejące struktury szkoleniowe (szkoły nauki jazdy, ośrodki doskonalenia techniki jazdy); ► wdrożenie elementów ekojazdy do programów szkół nauki jazdy; ► przygotowanie krótkich szkoleń w zakresie ekojazdy dla kierowców (e-learning); ► popularyzacja ekojazdy za pośrednictwem mediów; ► ograniczenie emisji szkodliwych dla środowiska gazów cieplarnianych; ► poprawa bezpieczeństwa drogowego.
EKOJAZDA W POLSCE – stan prawny ► stan obecny w Polsce: - Ustawa z dn. 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym i Rozporządzenie w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów z dn. 27.10.2005 - Ustawa o kierujących pojazdami z dn. 05.01.2011 r. ► Dyrektywa nr 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dn. 20.12.2006 r. ws. praw jady (ekonomiczny i przyjazny środowisku styl jazdy, ograniczenie szkodliwych emisji). ► trwają prace: - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców.
ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN ► Program nauczania kandydatów na kierowców (znaczenie ekojazdy dla bezpieczeństwa i środowiska naturalnego); ► Zarys budowy samochodu i zasady obsługi technicznej (wiedza o wpływie urządzeń pokładowych na poziom zużycia paliwa i emisji); ► Praktyczna nauka jazdy (wprowadzenie złotych zasad ekojazdy); ► Egzamin wewnętrzny (sprawdzenie znajomości zasad umiarkowanego zużycia paliwa).
Instruktorzy ekojazdy w Polsce Szkolenie TTT dla 12 instruktorów nauki jazdy. Szkoła Auto Poznań 7-9. 11.2011. Szkolenie prowadzone jest w każdym z krajów partnerskich przez specjalistów z DVR Niemcy (Niemiecka Rada Bezpieczeństwa Drogowego)
ZŁOTE ZASADY EKOJAZDY ► zmieniaj bieg na wyższy najszybciej jak to możliwe (silnik benzynowy - 2500 obr./min. silnik diesla – 2000 obr./min.); ► gdy przyspieszasz pomijaj biegi pośrednie (2→4, 3 →5); ► utrzymuj stałą prędkość przy możliwe najwyższym biegu; ► patrz jak najdalej przed siebie i reaguj jak najprędzej i możliwie najłagodniej; ► przynajmniej raz w miesiącu sprawdzaj ciśnienie w oponach. Zbyt niskie powoduje zwiększenie zużycia paliwa i zagraża bezpieczeństwu; ► staraj się hamować silnikiem; ► wyłączaj silnik podczas postoju dłuższego niż 30-60 sekund (na ponowne uruchomienie silnika potrzeba mniej paliwa niż jego zużycie przez 5 sekund na biegu jałowym); ► nie woź niepotrzebnych przedmiotów, które zwiększają obciążenie pojazdu; ► rozważnie korzystaj z urządzeń pokładowych (klimatyzacja, nagłośnienie); ► nie rozgrzewaj silnika na postoju.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. KONTAKT: Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. ul. Nowowiejska 21/25 00-665 Warszawa www.kape.gov.pl tel.: 22 626-09-10 Ryszard Zwierchanowski rzwierchanowski@kape.gov.pl Renata Stępień rstepien@kape.gov.pl