Gospodarka odpadami w Małopolsce Omówienie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Kierunki parlamentarnych prac nad nowymi projektami ustaw.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Gospodarka odpadami.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Spotkanie inauguracyjne Grupy Wymiany Doświadczeń (GWD II) Gospodarka odpadami Lublin lipca 2011 Krzysztof Choromański - moderator Projekt: Doskonalenie.
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi - obowiązki wynikające ze nowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Planowane zmiany prawne
OBOWIĄZKI SAMORZĄDÓW wynikające z nowelizacji ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach Rydułtowy,
Politechnika Krakowska
Grupa Wymiany Doświadczeń gospodarka odpadami komunalnymi moderator: Krzysztof Choromański Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
BADANIE POZIOMU AKCEPTACJI SPOŁECZNEJ DLA ZMIAN PROPONOWNAYCH W USTAWIE O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH - SKRÓT Z BADANIA Dla Narodowego Funduszu.
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Stanisław Gawłowski Sekretarz Stanu.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Małgorzata Szymborska.
Rada RIPOK Warszawa, 4 grudnia 2013 r.
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Szanse i problemy związane z nowym prawem odpadowym Paweł Karpiński Pełnomocnik Marszałka ds. Odnawialnych Źródeł Energii.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
INFORMACJA NA TEMAT WDRAŻANIA USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Warszawa, dnia 18 marca 2014 r.
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
UNITED STATES CANADA MEXICO POLAND CHINA millercanfield.com Partnerstwo publiczno – prywatne w gospodarce odpadami. Tomasz Milewski radca prawny 11 października.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
STAN WDRAŻANIA PRZEZ SAMORZĄDY USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 31 października.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Zapis prezentacji:

Gospodarka odpadami w Małopolsce Omówienie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Kierunki parlamentarnych prac nad nowymi projektami ustaw Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP

Chciałbym na początku powiedzieć kilka słów o tym, co rozumiemy pod pojęciem interesy samorządu terytorialnego Otóż samorząd terytorialny, zdefiniowany jako wspólnota obywateli zamieszkujących na określonym obszarze powinien realizować skutecznie zadania, które nakładają na niego ustawy – i tak rozumieliśmy interes samorządu w toku prac nad nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP

Stan faktyczny do teraz jest taki, że przepisy tejże ustawy w art. 3 ust. 2 nakładają na gminy obowiązek zapewnienia czystości i porządku w gminach na swoim terenie i stworzenia warunków niezbędnych do ich utrzymania. Niestety, szefowie gmin nie mają narzędzi do realizacji tych obowiązków poza możliwością kontroli i nakładania kar za nieprzestrzeganie przepisów. Niestety, to nie wystarcza, daleko nie wystarcza. Świadczą o tym dzikie wysypiska, śmieci w rowach przydrożnych, które są tak powszechne nie dlatego, że szefowie gmin nie chcą korzystać ze swoich kontrolnych uprawnień. Nawet najbardziej zaangażowany samorząd nie jest w stanie skontrolować nieuczciwych mieszkańców, którzy nocą, lub w drodze do pracy, wyrzucają chyłkiem śmieci, byle zaoszczędzić na opłacie za odpady. Jak temu zaradzić? Otóż zamiast nieskutecznego systemu restrykcyjnego wprowadzamy system motywujący do pozytywnych zachowań Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP

Stała opłata za zagospodarowanie odpadów ustalona przez radę gminy odprowadzana przez każdego mieszkańca do budżetu gminy niesie za sobą trzy zasadnicze aspekty dające szansę na zbudowanie skutecznego systemu gospodarki odpadami komunalnymi: 1. Objęcie zbiórką wszystkich mieszkańców gminy – likwidacja zjawiska dzikich wysypisk, poprawa stanu środowiska. Wprowadzenie stałej opłaty spowoduje, że nie będzie się nikomu opłacało wyrzucać śmieci poza systemem zbiórki. Zatem z systemu restrykcyjnego, ale nieskutecznego, przejdziemy do systemu motywującego do zbierania odpadów. 2. Ustawa nakłada na samorządy osiągnięcie określonych poziomów recyklingu oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej (art.3 u.2. p.7., art. 3b.1. i 3c.1.) Gminy będą zobowiązane do zróżnicowania opłat za opłaty segregowane oraz zmieszane, co będzie zachętą do wprowadzenia segregacji u źródła Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP

3.Budowa nowoczesnych instalacji do gospodarowania odpadami komunalnymi (sortownie, kompostownie, spalarnie – wysypisko jako ostatni element w tym procesie). Dzisiaj brakuje nam tych instalacji nie dlatego, że nie ma kapitału, że brak technologii. Przyczyną tego stanu rzeczy jest przede wszystkim fakt, że gminy nie dysponują strumieniem odpadów, ten strumień jest rozproszony, Ne ma więc możliwości przygotowania rzetelnego biznes – planu takiej inwestycji. W nowym systemie gminy staną się właścicielem odpadów, będą więc wiarygodnym partnerem dla tych, którzy chcą budować nowoczesne instalacje do gospodarki odpadami Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP

Konkurencyjność w nowym systemie System, który wprowadzamy w sposób szczególny zwraca uwagę na przestrzeganie zasad konkurencyjności. Gminy mają obowiązek wyłonienia firm odbierających odpady od właścicieli nieruchomości, albo odbierających i zagospodarowujących odpady, w drodze przetargu, nawet jeśli są to spółki z udziałem gminy, tylko w drodze przetargu.( art.6d.1., art. 6e). W przypadku budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów gminy są zobowiązane do wyłonienia partnera w drodze przetargu, Partnerstwa Publiczno – Prywatnego lub na zasadach określonych w ustawie o koncesji na roboty budowlane lub usługi. (art. 3a.1. i 2.). Jestem przekonany, że uchwalenie tej ustawy daje dużą szansę na wprowadzenie w życie szeroko rozumianego Partnerstwa Publiczno – Prywatnego. Budowa nowoczesnych instalacji do gospodarowania odpadami to tak kosztowne przedsięwzięcia, że gminy mając na uwadze konieczność realizacji wielu innych zadań oraz ograniczone środki budżetowe w wielu przypadkach chętnie będą szukać wiarygodnego partnera prywatnego Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP

Poza tym gmina organizując przetarg na wszystkie odpady może osiągnąć niższą cenę niż pojedynczy obywatel przy równoczesnym zapewnieniu lepszej kontroli nad jakością świadczonej usługi. To kolejny interes samorządu gminnego. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że praktycznie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, gdzie funkcjonuje ten system (w innym systemie pozostały tylko Węgry), gminy mogą zlecić realizację tych zadań w trybie bez przetargowym swoim spółkom. Mówię o tym dlatego, że nieprawdziwy jest zarzut o niszczeniu rynku zapisami tej ustawy – wręcz przeciwnie, zasady konkurencyjności są u nas wyżej postawione niż w innych krajach europejskich Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP

W tym obszarze warto zwrócić uwagę na dwa najważniejsze aspekty: Regionalizacja gospodarki odpadami komunalnymi. 1. Rola związków międzygminnych. W nowelizacji ustawy dodany został w art. 3 ust. 2a w brzmieniu: W razie wykonywania przez związek międzygminny zadań, o których mowa w ust.2, określone w ustawie prawa i obowiązki organów gminy, w tym uchwalanie aktów prawa miejscowego, wykonują właściwe organy tego związku. Zadania z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi efektywnie mogą być realizowane dla większych aglomeracji. Stąd konieczność zrzeszania się przez mniejsze gminy w związki międzygminne. W mojej ocenie rola związków międzygminnych powinna znaleźć w przyszłości większe uznanie ustawodawcy poprzez stworzenie ustawowych mechanizmów motywujących gminy do zrzeszania się. Brak takich zapisów jest niedostatkiem tej ustawy, ale usprawiedliwiam to tym, że próba szerszej dyskusji w tej sprawie mogłaby doprowadzić do niemożności uchwalenia ustawy w tej kadencji. Uważam, że w przyszłości należy tej kwestii poświęcić więcej uwagi, ale to już zadanie dla kolejnej kadencji parlamentu Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP

2. Rola samorządów wojewódzkich we wdrażaniu ustawy. Najważniejsze zadania samorządu wojewódzkiego, które będą miały wpływ na tempo wdrażania ustawy: a. Przygotowanie aktualizacji wojewódzkich planów gospodarki odpadami. b. Określenie regionów gospodarki odpadami komunalnymi. c. Wskazanie regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych w poszczególnych regionach gospodarki odpadami komunalnymi oraz instalacji zastępczych do obsługi regionów. Przedstawienie planu zamykania regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych niespełniających wymagań ochrony środowiska, których dostosowanie jest niemożliwe z przyczyn technologicznych lub ekonomicznych Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP

Reasumując : Okres najbliższych miesięcy związany z przygotowanie wojewódzkich planów gospodarki odpadami powinien się wiązać ze spotkaniami z gminami oraz uświadamianiem w wielu przypadkach odpowiedzialności, jaka spoczywa na nich po wejściu w życie nowych regulacji. Wyznaczenie regionów gospodarki odpadami komunalnymi musi odbyć się przy pełnym zaangażowaniu i akceptacji wszystkich gmin. W oparciu o definicję regionalnej instalacji z uwzględnieniem istniejącej infrastruktury należy wskazać regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych oraz instalacje przewidziane do zastępczej obsługi regionów. Po przeglądzie instalacji MBP w Polsce należy zweryfikować wykaz regionalnych instalacji i pozostawić wyłącznie te, które będą spełniały wymagania zawarte w rozporządzeniu. W wyniku przeglądu wydane zostaną również wytyczne do budowy nowych lub rozbudowy (w tym modernizacji dostosowawczej) istniejących instalacji MBP. Zmiany wymagają również w wielu przypadkach wydane dotychczas decyzje. Instalacje niespełniające wymagań powinny zostać zmodernizowane (o ile będzie to możliwe) lub zamknięte. W przeciwnym razie pomimo prawnego przekazania własności odpadów gminom może okazać się, że gminy nie wywiązują się z zadań z powodu dalszego tolerowania nieefektywnych technologii przetwarzania odpadów komunalnych Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP

Kierunki parlamentarnych prac nad nowymi projektami ustaw Prawidłowa gospodarka odpadami komunalnymi to cały pakiet ustaw. W chwili obecnej trwają prace nad ustawami: a. Ustawa o odpadach b. Ustawa o opakowaniach i odpadach opakowaniowych c. Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji d. Ustawa o bateriach i akumulatorach e. Ustawa o odpadach wydobywczych f. Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym Tadeusz Arkit Poseł na Sejm RP