PROJEKT PREDEFINIOWANY Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego ANALIZA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
IDEA WARSZTATÓW LOKALNEGO OŻYWIENIA GOSPODARCZEGO 4 etapy.
Advertisements

Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Analiza ryzyka projektu
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Kryteria wyboru projektów
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Katowice, listopad/grudzień 2007 r.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
System „Ewidencji Projektów”
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Analiza wykonalności przedsięwzięcia
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Gdańsk, r. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJA DOT. DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH w ramach PO KL 2007 – 2013 w województwie pomorskim.
Ocena projektów inwestycyjnych
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Rola Ministerstwa Rozwoju we wspieraniu rewitalizacji gmin w Polsce Projekt jest współfinansowany przez Unie Europejską ze środków Funduszu Spójności w.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Spotkanie ROT 29 kwietnia 2016r.. Monitoring inteligentnych specjalizacji województwa śląskiego Uwarunkowania: w Regionalnej Strategii Województwa Śląskiego.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa” BIAŁYSTOK, 10 sierpnia 2010.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Zapis prezentacji:

PROJEKT PREDEFINIOWANY Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego ANALIZA WYKONALNOŚCI PROJEKTU PARTNERSTWA Jarosław Komża W-wa Wsparcie udzielone przez Norwegię, Islandię i Lichetnstein

STOSOWANE POJĘCIA cz.1 Partnerstwo JST – porozumienie samorządów tworzących obszar funkcjonalny, na którym występują wspólne problemy Przedsięwzięcia – działania (inwestycje, rozwiązania organizacyjne, itp.), jakie partnerstwa planują podjąć w celu rozwiązania zidentyfikowanych wspólnych problemów Projekt partnerstwa – cykl działań prowadzących przez partnerstwo do wytworzenia konkretnych produktów potrzebnych do przeprowadzenia przedsięwzięć; realizowany w okresie V XII 2015, finansowany grantem MRR Produkty projektu partnerstwa – strategie, plany operacyjne, studia wykonalności, dokumentacja techniczna, itp., konieczne do przeprowadzenia przedsięwzięć

STOSOWANE POJĘCIA cz.2 Wniosek o dofinansowanie projektu partnerstwa wraz z analizą wykonalności – dokumenty konieczne do złożenia w konkursie o grant MRR na realizację projektu partnerstwa: -wskażą, jakie działania przygotowawcze należy podjąć, aby przygotować produkty projektu (strategie, plany, programy, studia wykonalności, dokumentacje techniczną, itp.), potrzebne partnerstwu w przyszłości do zrealizowania zamierzonych przedsięwzięć -określą ich uwarunkowania oraz harmonogram i koszt ich realizacji Projekt predefiniowany – w fazie 1 (VIII 2012 – I 2013) pomoże partnerstwom w przygotowaniu ich projektów w fazie 2 ( V 2013 – XII 2015) będzie wspierał partnerstwa w realizacji ich projektów (finansowanych z dotacji MRR); będzie monitorował realizację tych projektów w celu określenia modeli partnerstw JST; przygotuje rekomendacje legislacyjne dotyczące ułatwień dla tworzenia i funkcjonowania partnerstw JST

OPIS PROCESU Z WYKORZYSTANIEM STOSOWANYCH POJĘĆ Partnerstwo zidentyfikowało na swoim obszarze funkcjonalnym problemy wspólne dla JST tworzących obszar. Chce je rozwiązać w przyszłości poprzez realizację różnych przedsięwzięć. Aby zrealizować przedsięwzięcia, konieczne jest opracowanie odpowiednich strategii, planów, studiów wykonalności, dokumentacji technicznej, etc. Dokumenty te będą produktami projektu partnerstwa, realizowanego w okresie V 2013 – XII Realizacja projektu partnerstwa sfinansowana zostanie grantem z MRR i niefinansowym wkładem własnym w postaci pracy (o ile partnerstwo pozyska w drodze konkursu dotację). Partnerstwo pozyska grant przygotowując odpowiedni wniosek wraz z analizą wykonalności. Po zakończeniu projektu, dzięki opracowanym dokumentom, partnerstwo będzie mogło rozpocząć realizację zamierzonych przedsięwzięć rozwiązujących zidentyfikowane problemy.

Przygotowanie projektu Faza I projektu predefiniowanego Program grantowy MRR faza II projektu predefiniowanego faza po projekcie Wnio sek + AW Realizacja projektu Pro duk ty Realizacja przedsię- wzięć SCHEMAT PROCESU Przygotowanie przez partnerstwa wniosku na konkurs MRR Wykonanie strategii / dokumentacji przyszłych przedsięwzięć Pozyskanie finansowania na realizację przedsięwz.

STRUKTURA ANALIZY WYKONALNOŚCI I. Streszczenie opisu projektu partnerstwa i wnioski z analizy wykonalności II. Charakterystyka projektu III. Analiza uwarunkowań i harmonogram realizacji projektu IV. Analiza instytucjonalna i organizacyjno-prawna V. Analiza finansowa projektu VI. Analiza ryzyka VII. Wnioski VIII. Załączniki

I. Streszczenie opisu projektu partnerstwa i wnioski z analizy wykonalności Krótkie logiczne podsumowanie wniosków, kluczowych aspektów projektu i cech go wyróżniających: od zidentyfikowanych problemów i planowanych przedsięwzięć, po wskazanie produktów i najważniejszych etapów harmonogramu realizacji. Ważnym aspektem końcowym jest wykazanie użyteczności produktów projektu z punktu widzenia rozwiązania zidentyfikowanych problemów obszaru funkcjonalnego.

II. Charakterystyka projektu II. 1 Tytuł projektu i projektodawca II.2 Lokalizacja i beneficjenci II.3 Identyfikacja problemu/-ów na tle uwarunkowań społeczno- gospodarczych (diagnoza) Nie należy silić się na źle pojęty maksymalizm im gorzej, tym lepiej. Nie chodzi o to, by podać jak największą liczbę problemów oraz jak największą ich skalę i stopień oddziaływania. Chodzi o solidną i obiektywną diagnozę, która będzie wyjściem do następnego kroku. II.4 Zakres przedsięwzięć niezbędnych do podjęcia przez partnerstwo w celu rozwiązania zidentyfikowanych problemów oraz opis spodziewanych korzyści II.5 Kontekst zewnętrzny: (a) priorytety UE , (b) polityka rządu, (c) polityka województwa - w zakresie objętym projektem II.6 Cele i rezultaty projektu oraz wskaźniki

III. Analiza uwarunkowań projektu i harmonogram III.1 Opis komponentów projektu oraz harmonogram ich realizacji III.2 Opis wzajemnych relacji między komponentami i harmonogram realizacji projektu

IV. Analiza instytucjonalna i organizacyjno-prawna IV.1 Charakterystyka beneficjentów - członków partnerstwa (partnerów); IV.2 Organizacja partnerstwa: wykonalność instytucjonalno-organizacyjna, sposób zarządzania i monitoringu IV.3 Analiza prawnej wykonalności projektu IV.4 Użyteczność spodziewanych produktów – możliwości i plany ich dalszego wykorzystania IV.5 Wymiar partnerstwa i partycypacji społecznej Głównym celem tej części analizy jest wykazanie zdolności organizacyjnej członków partnerstwa do przeprowadzenia projektu i monitorowania jego realizacji oraz wskazanie formuły (w zależności od formy partnerstwa) zarządzania projektem (JST-lider / osoba prawna) i wykorzystania produktów projektu po jego zakończeniu (realizacja przedsięwzięć).

V. Analiza finansowa projektu V.1 Opis struktury kosztów projektu w układzie zadaniowym i układzie rodzajowym V.2 Harmonogram wydatków w ujęciu rocznym i kwartalnym, wg działań V.3 Struktura i źródła finansowania kosztów projektu Celem tej części analizy jest sporządzenie budżetu projektu z uwzględnieniem rodzajów działań zmierzających do wytworzenia założonych poszczególnych produktów oraz harmonogramu ich realizacji. Powyższe punkty, aby były użyteczne z punktu widzenia wykorzystania do wniosku aplikacyjnego, powinny być wykonane w arkuszu kalkulacyjnym.

VI. Analiza ryzyka Celem tej części analizy jest zidentyfikowanie – na bazie uwarunkowań oraz wcześniejszych analiz (prawno-organizacyjnej i finansowej) – czynników jakościowych i ilościowych mogących mieć wpływ na zakres, harmonogram oraz budżet projektu. Należy określić rodzaj czynnika, a następnie określić stopień jego prawdopodobieństwa jego występowania, skalę negatywnego oddziaływania na realizację projektu i wreszcie wskazywać planowane sposoby ograniczania prawdopodobieństwa ich wystąpienia i/lub skali negatywnego wpływu na projekt. Ujęcie tabelaryczne. VII. Wnioski VIII. Załączniki

dziękuję za uwagę Jarosław Komża