Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Advertisements

Budżet jednostki samorządu terytorialnego
BUDŻET MIASTA MIELCA NA 2011 ROK. Ogólne założenia przyjęte przy konstruowaniu budżetu 2011 Wskaźnik wzrostu wynagrodzeń 5,2% (z wyjątkiem pracowników.
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Kontrola finansów publicznych
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
PRAWO FINANSOWE.
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Formy organizacyjne w sektorze finansów publicznych
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Układ wniosku Część A – identyfikacja projektu i wnioskodawcy Część B – charakterystyka projektu Część C - efekty realizacji projektu Część D – część
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Procedura budżetowa w Polsce
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Ministerstwo Finansów
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Wydatki strukturalne.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Deficyt budżetowy a dług publiczny
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
Uchwała budżetowa Wieloletnia prognoza finansowa
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wprowadzenie do prawa budżetowego
Zasady i tryb wykonywania ustawy budżetowej. Wykonywanie budżetu państwa obejmuje gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków ujętych w ustawie budżetowej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2011 ROK. Nowe uwarunkowania wynikające z ustawy o finansach publicznych nowa uchwała: WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA na lata.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Finanse publiczne i prawo finansowe
Prawo budżetowe.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Proces tworzenia i uchwalania budżetu gminy z uwzględnieniem roli mieszkańców!
Finanse jednostek samorządu terytorialnego – opracowywane zmiany w prawie Dr Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Członek Rady Ministrów,
BUDŻET MIASTA NA 2017 R..
Ministerstwo Finansów
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
Budżet Państwa.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – nowe rozwiązania dotyczące gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego

Źródła nowego prawa finansów publicznych Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Akt ten ma wejść w życie w terminie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Obie ustawy zostały przekazane do podpisu Prezydenta RP 28 sierpnia br. Większość spośród nowych lub zmienionych instytucji gospodarki finansowej nie będzie miało zastosowania w odniesieniu do budżetów samorządów na rok 2010, zapewniając organom samorządów odpowiedni czas na przygotowanie się do ich wdrożenia.

Finanse państwa i samorządu – system naczyń połączonych Finanse państwa oraz finanse samorządu terytorialnego stanowią finanse publiczne jednolitego państwa. Ich wzajemna zależność opiera się na wspólnych ekonomicznych podstawach źródeł dochodów budżetowych. Podział między państwo i samorząd ma w dużej mierze charakter umowny, jest zmienny i może kształtować się różnie.

Cele nowych regulacji prawnych Poprawa stanu finansów państwa Zmiana organizacji sektora finansów publicznych Wzmocnienie przejrzystości finansów publicznych Wprowadzenie stabilnych zasad dokonywania wydatków ze środków publicznych

Zmiany w zakresie samorządowych form prawno-organizacyjnych Likwidacja gospodarstw pomocniczych Ograniczenie sfer działalności zakładów budżetowych do wybranych sfer Likwidacja rachunków dochodów własnych (przy zachowaniu możliwości tworzenia rachunków dochodów samorządowych jednostek budżetowych prowadzących działalność określoną w ustawie o systemie oświaty)

Zmiany w zakresie gospodarki budżetowej j.s.t. Nowy termin uchwalenia uchwały budżetowej do dnia 31 stycznia roku budżetowego. Ustawa o finansach publicznych systematyzuje przepisy dotyczące uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego. Uchwała budżetowa składa się z budżetu samorządu oraz załączników. Uelastycznione zasady tworzenia rezerw celowych

Zmiany w zakresie gospodarki budżetowej j.s.t. Zmiany w zakresie wydatków niewygasających Zasada zrównoważenia budżetu samorządu w zakresie działalności bieżącej Nowy wskaźnik spłaty zadłużenia, liczony indywidualnie dla każdego samorządu

Wieloletnia prognoza finansowa j.s.t. Długookresowa perspektywa prowadzenia gospodarki finansowej samorządu. Prognoza będzie obejmowała okres nie krótszy niż rok budżetowy wraz 3 kolejnymi latami. Minimalny okres sporządzania prognozy będzie podlegał obowiązkowemu wydłużeniu, na okres na jaki przewiduje się limity wydatków wieloletnich. WPF będzie prognozą kroczącą, czyli uzupełnianą (przedłużaną) na kolejny rok budżetowy, tak by każdorazowo obejmowała rok budżetowy i co najmniej 3 kolejne lata.

Wieloletnia prognoza finansowa j.s.t. Uchwała w sprawie WPF może ustalać upoważnienia dla zarządu do zaciągania zobowiązań w ramach wieloletnich przedsięwzięć wraz z możliwością przekazania tych uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych. Projekt normuje również podstawowe kwestie związane z uchwalaniem WPF oraz jego zmian. podobnie, jak ma to miejsce w przypadku uchwały budżetowej, inicjatywa w sprawie sporządzania i przedłożenia do uchwalenia projektu uchwały w sprawie WPF i jej zmiany należy wyłącznie do zarządu jednostki samorządu terytorialnego. Poza procedurą dotyczącą WPF a związaną z opracowaniem i przyjmowaniem uchwały budżetowej, przepisy nowej ustawy nie wykluczają możliwości podejmowania uchwał zmieniających uchwałę w sprawie WPF. WPF powinna być realistyczna, a zatem uwzględniać zdarzenia, które mają lub mogą mieć wpływ na gospodarkę finansową w perspektywie czasu wykraczającej poza bieżący rok budżetowy.

Wieloletnia prognoza finansowa j.s.t. Dla zapewnienia spójności gospodarki finansowej samorządu, wartości przyjęte w WPF i budżecie samorządu powinny być zgodne co najmniej w zakresie wyniku budżetu i związanych z nim kwot przychodów i rozchodów oraz długu jednostki samorządu terytorialnego. Uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala po raz pierwszy niż później niż uchwałę budżetową na rok 2011.

Zmiany w zakresie gospodarowania środkami europejskimi oraz innymi środkami bezzwrotnymi Wyodrębnienie, w ramach budżetu państwa „budżetu środków europejskich”. Deficyt związany ze środkami europejskimi nie jest wliczany do deficytu budżetu państwa i jego finansowanie stanowi dodatkową potrzebę pożyczkową budżetu.

Zmiany w zakresie gospodarowania środkami europejskimi oraz innymi środkami bezzwrotnymi Nadwyżka środków europejskich również nie jest wliczana do budżetu państwa. Jest ona źródłem spłaty zobowiązań budżetu państwa, zaciągniętych na pokrycie deficytu budżetu środków europejskich.

Zmiany w zakresie gospodarowania środkami europejskimi oraz innymi środkami bezzwrotnymi Zmieniony sposób dokonywania płatności dla beneficjentów programów wprowadzenie odrębnego podmiotu – płatnika (Bank Gospodarstwa Krajowego) dokonującego płatności na rzecz beneficjentów

Bank Gospodarstwa Krajowego dokonuje wszystkich płatności w programach na rzecz wszystkich beneficjentów z rachunków otwartych w tym Banku przez Ministra Finansów, z wyjątkiem wydatków dokonywanych w ramach projektów pomocy technicznej. Oznacza to, że płatności realizowane przez BGK są jedyną formą przekazywania środków beneficjentom, a tym samym płatności te nie mają formy dotacji rozwojowych.

Dziękuję za uwagę