Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MARKETING Dr Aleksandra Gniot
Advertisements

POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Popyt, podaż, rynek.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
P O P Y T , P O D A Ż.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
ZARYS WIEDZY O GOSPODARCE
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Katedra Marketingu Usług
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Rynki konkurencji niedoskonałej
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Ekonomia.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Prawdy oczywiste Plan marketingowy Część 23
Rynek: popyt, podaż, cena
Rynek usług medycznych
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Równowaga rynkowa.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Prawo popytu.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Wprowadzenie do zaawansowanych elementów popytu i podaży
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Międzynarodowy rynek turystyczny
Popyt i podaż jako regulatory rynku
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
POJĘCIE MARKETINGU. MARKETING jest to proces społeczno-gospodarczy mający na celu poznanie przyszłej struktury popytu na produkty lub usługi oraz zaspokojenie.
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa.
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Strategie promocji.
Mechanizm rynkowy cd..
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
PRODUKT.
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Segmentacja rynku.
Istota i znaczenie marketingu. Plan wykładu 1.Fazy ewolucji orientacji przedsiębiorstwa 2.Pojęcie marketingu ▫ rozumienie tradycyjne /historyczne/ ▫ rozumienie.
Marketing. Pojęcie i struktura usług.
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
Zapis prezentacji:

Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1 Opracowała: Ewa Pastor

Literatura zalecana: Ph. Kotler, Marketing, Gabethner i S-ka, Warszawa 1997. J. Musiałkiewicz „ Marketing” wyd. Ekonomik, 1996 rok. H. Mruk, B. Pilarczyk, H. Szulce, B. Sojkin, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2005. M. Sławińska, E. Urbanowska-Sojkin, Marketingowe zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2001.

Otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa Rynek to porozumienie umożliwiające kupującym i sprzedającym dokonanie transakcji w taki sposób, że ceny mogą być ustalone, a wymiana dokonana.

Za transakcje rynkowe należy uznać, te które spełniają następujące warunki: Mają charakter towarowo- pieniężny Uczestnicy transakcji muszą mieć możliwość wymiany informacji Uczestnicy transakcji muszą być równorzędni i samodzielni.

Obszary funkcjonowania rynku. Obszar geograficzny: Rynek lokalny Rynek krajowy Rynek międzynarodowy 2. Rynki wg przedmiotu wymiany Rynek dóbr i usług konsumpcyjnych Rynek czynników produkcji Rynek finasowy

Funkcje rynku Funkcja informacyjna ( cena popyt, podaż dochody ludności, struktura demograficzna, liczba firm itp.) Funkcja efektywnościowa ( racjonalne gospodarowanie, zasoby w gospodarce i ich wykorzystanie)

Potrzeby i popyt – piramida Maslow’a Potrzeba jest to brak czegoś co jest nam niezbędne do życia i dalszego rozwoju. Potrzeby podstawowe ( fizjologiczne, bezpieczeństwa) Potrzeby wyższego rzędu ( przynależności i miłości, uznania i szacunku, samorealizacji)

Popyt Popyt jest to ilość dobra bądź usługi jaką mogą nabyć konsumenci w określonym czasie i po określonej cenie. Rodzaje popytu wg częstotliwości dokonywania zakupów: Popyt codzienny Popyt okresowy Popyt rzadki Popyt sporadyczny.

Powiązania jakie występują miedzy popytem na różne produkty: Popyt substytucyjny Popyt komplementarny Niezależność popytu (determinanty – omówić) Podaż – jest to taka ilość produktów, która oferowana jest przez producentów do sprzedaży po określonej cenie i w określonym czasie. Determinanty(omówić)

Koncepcja marketingu Filozofia nakierowana na kupującego, zintegrowana i wprowadzona w życie w całej organizacji w taki sposób, aby lepiej niż konkurenci zaspokoić potrzeby klientów i osiągnąć założone szczegółowe cele.

Istota marketingu Istota marketingu wyraża się w tym, że przedsiębiorstwa, organizacje, instytucje, ludzie kierują się w swym działaniu przede wszystkim przesłankami rynkowymi. Głównym weryfikatorem i podstawą podejmowania decyzji jest rynek. Przedsiębiorstwo bada potrzeby i preferencje nabywców i dopiero na tej podstawie decyduje o wytwarzaniu danego produktu lub świadczeniu określonych usług.   Działalność marketingowa opierając się na badaniach rynku stwarza warunki do zaoferowania nabywcom produktu, które są przez nich pożądane i poszukiwane. Przedsiębiorstwo w ramach działalności marketingowej stara się zaproponować nabywcom produkt, który wsparty promocją, dostarczony za pomocą odpowiednich kanałów dystrybucji i zaoferowany po odpowiedniej cenie znajdzie akceptację u klienta. W ujęciu syntetycznym działalność marketingowa (strategia marketingowa mix) obejmuje badanie rynku, produkt, promocję, dystrybucję i ceny.

Dla koncepcji zarządzania marketingowego typowymi są następujące cechy: Świadoma orientacja na sprzedaż i klienta we wszystkich obszarach przedsiębiorstwa. Nie produkt (asortyment towarów), lecz potrzeby, życzenia aktualnych i potencjalnych klientów stanowią punkt wyjścia wszystkich działań. Obserwacja i zrozumienie funkcjonowania mikrootoczenia, a zwłaszcza nabywców, dostawców, pośredników, konkurentów. Systematyczne badanie rynków i przewidywanie zachowań klientów. Ustalenie zorientowanych marketingowo celów przedsiębiorstwa i strategii na podstawie dokonanego wyboru rynków i ich analizy. Oddziaływanie na rynek przy wykorzystaniu instrumentów marketingu mix. Koordynacja wszystkich form działalności przedsiębiorstwa ukierunkowanych na rynek - ujęcie marketingu w systemie organizacyjnym przedsiębiorstwa

Orientacja marketingowa   Produkt cena dystrybucja Promocja badania rynku sprzedający nabywca    

Koniec części 1. Dziękuję za uwagę