Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości”- teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów (2) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wzmacniacz operacyjny
NA PODSTAWIE SKIEROWANIA Z O Ś RODKA POMOCY SPO Ł ECZNEJ NA PODSTAWIE DOKUMENTU TO Ż SAMO Ś CI Procedura przyj ę cia osoby bezdomnej do Placówki.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : celem wyk ł adu jest omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem etniczno ś ci.
Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości” w Europie (teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów). Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii.
Teorie adaptacji imigrantów (cudzoziemców) do społeczeństwa przyjmującego (3) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego i.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody godz , sala 401) wyk ł ad.
Wielokulturowość w praktyce: polityka wobec zróżnicowania językowego
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, poniedzia ł ki, godz , sala 304)
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem kultury i zró ż nicowania kulturowego.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401) wyk ł ad.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Dziedzictwo kulturowe
Czynniki wpływające na kursy walut
PROJEKT WIELOSTRONNY CZAS REALIZACJI: 01 SIERPNIA 2009 DO 31 LIPCA 2011 KWOTA DOFINANSOWANIA: EURO.
O tym, że fundusze europejskie są doskonałym narzędziem, które pomagają podnosić poziom nauczania i kwalifikacji młodych ludzi, nie trzeba już dzisiaj.
Krajobraz i jego elementy
Mateusz Siuda klasa IVa
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
IV Prywatne Liceum Ogólnokszta ł c ą ce ul. Basztowa 17, Kraków tel ;
Szko ł a demokracji Martyna Pankowska 3c Zuzanna G ł ogowska 3c.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Uwarunkowania inwestycji międzynarodowych Kulturowe Regulacyjne Gospodarcze.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Opiekun osób starszych
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Dlaczego ubywa Polaków? Prof. Krzysztof Rybiński Rektor, Akademia Vistula.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
Prawa kobiet w XXI wieku
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Międzynarodowy Rynek Pracy
Współczesne kierunki polityki społecznej
Co to jest logistyka? Logistyka jest terminem opisuj ą cym wszelkie dzia ł ania zwi ą zane z : procesem planowania, organizowania, realizowania, kontrolowania.
Zapis prezentacji:

Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości”- teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów (2) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego i mniejszości (semestr zimowy, środy, godz. 10-12, sala 401) wykład nr 13

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 13 1. Wokół teoretycznych aspektów ruchów migracyjnych (powtórzenie): rozumienie pojęcia: „migracji” (e- oraz i-migracja); globalizacja a migracje: rozwój ponadnarodowych rynków finansowych i rozwój gospodarki „wiedzy” (S. Sassen: „mobilność kapitału stworzyła nowe warunki dla mobilności siły roboczej”); nowoczesne technologie informatyczne i transportowe; międzynarodowe przepływy ludności na wielką skalę (3% mieszkańców globu). przyczyny migracji: różnice demograficzne, społeczne i ekonomiczne; niepowodzenia programów „rozwój zamiast migracji”; specyficzne potrzeby gospodarki opartej na wiedzy (specjaliści i osoby bez kwalifikacji); „utrzymująca” rola rodzin i społeczności migracyjnych („łańcuchy migracyjne”); „super-różnorodność” pochodzenia migrantów; migranci jako „samo-selekcjonująca się” elita (cechy: przedsiębiorczość, gotowość do wyrzeczeń, chęć poprawy warunków życia i dążenie do zrobienia kariery). niejednoznaczne oceny skutków migracji (rozwój gospodarczy i postęp technologiczny a skutki społeczne, koszty socjalne, problemy kulturowe); problemy polityki państwa.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 13 2. Wokół teoretycznych problemów adaptacji imigrantów do społeczeństwa przyjmującego: różnorodność (i zmienność) terminologii: asymilacja, akulturacja, integracja, etniczne włączenie się, osiedlenie, inkorporacja, inkluzja itp. ; zależność terminologii od kontekstu geograficznego i kulturowego. problematyka adaptacji „innych” w klasycznej socjologii – Znaniecki i Thomas: problematyka biograficzna, transnarodowość (badanie Polski i USA); zmiany społeczno-ekonomiczne (klasowe i zawodowe), trwałość rodziny i rzadkie zmiany religii i narodowości; procesy indywidualizacji młodego pokolenia. znaczenie „zwrotu do różnorodności” w naukach społecznych i dyskursie publicznym (Rogers Brubaker 2004); adaptacja imigrantów w różnych dziedzinach wiedzy: antropologia, demografia, ekonomia, historia, prawo, nauki polityczne, socjologia. omówienie następujących teorii (koncepcji): asymilacji, pluralizmu etnicznego, nowych teorii asymilacji, integracji, transnarodowości. schemat omówienia: założenia teorii, związki z polityką, główni aktorzy, etapy – wymiary - czynniki.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 13 3. Klasyczne teorie asymilacji (1): „Czy asymilacja jest martwa?” (N. Glazer, 1993): nadal jest to główny problem: włączanie kolejnych pokoleń imigrantów do głównego nurtu kultury i społeczeństwa przyjmującego; początki paradygmatu „asymilacyjnego” – szkoła chicagowska (lata 20-te XX wieku); założenia: możliwość kontroli procesu adaptacji imigrantów („tygiel”); przekonanie o wyższości kultury społeczeństwa przyjmującego; państwo jako gwarant procesu asymilacji; proces ten dokonuje się w obrębie jednego społeczeństwa przyjmującego. rozumienie terminu „asymilacja”: „proces wzajemnego zrozumienia (interpretation) i połączenia (fusion), w którym pamięć, uczucia i postawy jednych osób lub grup stają się dostępne innym osobom lub grupom oraz – poprzez wspólnotę (sharing) ich doświadczeń i historii – włączane są razem z nimi w obszar wspólnego życia kulturalnego”; asymilacja - tworzenie wspólnej kultury przez grupy odmienne kulturowo, dzielących wspólne terytorium.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 13 4. Klasyczne teorie asymilacji (2): Robert Park i Ernest Burgess (1921) – „race relation cycle” (jako proces i porządek społeczny): kontakt (przyjazd, osiedlenie, separacja przestrzenna); konkurencja (gospodarka i zatrudnienie) – równowaga ekonomiczna; konflikt (polityka i władza) – porządek polityczny; akomodacja (organizacja społeczna); asymilacja (osobowość i dziedzictwo kulturowe); Emory Bogardus dodawał jeszcze etap „akulturacji”: „porządek społeczny można zachować przez harmonizowanie postaw psychicznych”. R. Park i E. Burgess: procesy asymilacji dokonują się o wiele łatwiej, jeśli będą przebiegać na bazie dotychczasowych kulturowych doświadczeń imigrantów, bez zewnętrznej presji; doświadczenia obserwacji asymilacji: wydłużony („wielopokoleniowy”) cykl przystosowań różnych grup etnicznych (rasowych) do społeczeństwa przyjmującego.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 13 5. Teorie asymilacji (3): asymilacja „segmentalna”; koncepcja „7- stopniowej” asymilacji Milton Gordon (1964): asymilacja kulturowa i behawioralna (akulturacja) – zmiana wzorów kulturowych; asymilacja strukturalna – przynależność do głównych instytucji, grup i struktur społeczeństwa przyjmującego (powstanie grup pierwotnych łączących aktorów); asymilacja małżeńska (amalgamacja) – małżeństwa „mieszane” (egzogamiczne); asymilacja osobowościowa – rozwój poczucia identyfikacji do społeczeństwa przyjmującego; asymilacja postaw – zanik uprzedzeń; asymilacja behawioralna – zanik dyskryminacji; asymilacja obywatelska – zanik konfliktów o władzę. najważniejsze w tej koncepcji jest: rozróżnienie między akulturacją a asymilacją strukturalną; stopniowalność, różnorodność i segmentalność” etapów asymilacji; krytyka koncepcji: brak roli etnicznych społeczności lokalnych, rola II pokolenia, brak uwzględnienia dwóch wymiarów asymilacji: społeczno-ekonomicznego i przestrzennego.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 13 6. Teorie „pluralizmu etnicznego”: Nathan Glazer, Daniel P. Moynihan - krytyka teorii asymilacji (1963 r.): niezdolność do zasymilowania migrantów (izolacja mniejszości), jednoliniowość asymilacji, nierównomierność procesów asymilacji, nieokreślony docelowy kierunek rozwoju asymilacji, nadmierny optymizm. założenia teorii „pluralizmu etnicznego”: „multiplite melting pots” („wiele tygli”, nisze i enklawy etniczne) i założenia multikulturalizmu (docenienie wartości zróżnicowania kulturowego, wartości liberalne i demokratyczne). związki z polityką: od polityki (praw) anty-dyskryminacyjnych poprzez finansowanie działalności kulturalnej do udziału politycznego imigrantów. aktorzy: sami imigranci (większy nacisk na mniejszości niż na większość i ideę spójności społecznej); etapy: trwałe uznanie mniejszości imigranckich i innych typów zróżnicowania; krytyka teorii „pluralizmu etnicznego”: zjawisko transnarodowości (klasy specjalistów), rozproszenie przestrzenne mniejszości, rosnąca liczba małżeństw mieszanych oraz „płynne” tożsamości powodujące zacieranie granic grupowych.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 13 7. Dyskusja o „integracji” (asymilacji) imigrantów: wskaźniki asymilacji: asymilacja językowa i „językowy pluralizm” („dwujęzyczność”); zmniejszanie się różnic społeczno – ekonomicznych między imigrantami a „rodowitymi” mieszkańcami; zmniejszanie się segregacji przestrzennej; zmiany kultury dominującej (poszerzenie wzorów kulturowych o imigracyjne); „stare” doświadczenia integracji a obecne fale imigracji: zróżnicowanie rasowe (etniczne) współczesnych imigrantów; doświadczenia na rynku pracy; doświadczenia „transnarodowości”. dyskusja nt. akulturacji – rozróżnienie: kultura instrumentalna i ekspresyjna; migracje profesjonalistów i postawy społeczeństwa przyjmującego (klasa średnia); ograniczenia możliwości integracji (asymilacji): uprzedzenia rasowe, koncentracja imigrantów w centralnych częściach wielkich miast, zmiany gospodarcze (m.in. dez-industrializacja); trzy typy adaptacji imigrantów: klasyczna asymilacja, bycie „underclass” i zamknięcie w obrębie własnej grupy etnicznej.

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 13 8. Nowe teorie asymilacji: docenienie „starych” (klasycznych) teorii asymilacji: jako sposobu integracji imigrantów i odpowiedź na obecny „kryzys wielokulturowości”; znaczenie słowa „asymilacja”, asymilacja zamiast „asymilacjonizmu”? Rogers Brubaker: założenie „nowych teorii asymilacji”: abstrakcyjne rozumienie asymilacji (ale nie jako końcowy efekt, szukanie podobieństw); podmiotowość i aktywność uczestników migrantów procesu asymilacji („asymilacja nie jest czymś, co robi się z imigrantami, ale czymś, co oni sami osiągają”); asymilują się nie tylko ludzie, ale „wielogeneracyjne populacje”; zróżnicowanie społeczeństwa przyjmującego i zbiorowości imigrantów; nierównomierność procesu asymilacji – przeniesienie akcentu z wymiaru kulturowego na społeczno-ekonomiczny; rozumienie asymilacji jako wielowymiarowego i złożonego procesu adaptacji imigrantów do społeczeństwa przyjmującego jako „wielowymiarowych, różnorodnych populacji”; brak wyróżnionych etapów asymilacji (są jedynie wymiary).

Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego… nr 13 9. Zakończenie: adaptacja imigrantów jako wyzwanie – jak daleko można akulturować („unaradawiać”) imigrantów i jak daleko można odtwarzać społeczeństwo narodowe w sytuacji zróżnicowania kulturowego?; 4 główne problemy adaptacji (asymilacji, integracji): rozumienia adaptacji (integracji): co oznacza ona dokładnie i jakie tempo powinna ona przyjmować? czy mamy uczynić z imigranta kogoś całkowicie podobnego do nas , czy też upodobnić go w pewnych wymiarach? wymiary adaptacji: czy skupić się na przejmowaniu przez imigrantów naszych zwyczajów, umiejętności, języka itp., czy też koncentrować się na bardziej fundamentalnych zmianach ich tożsamości kulturowej/etnicznej? długości trwania adaptacji: czy adaptacja dotyczy konkretnych ludzi trakcie ich życia, czy to pozwalać jej się pozostać procesem międzypokoleniowym, gdzie kapitał integracyjny jest przekazywany generacyjnie? przymusowości adaptacji: czy winna być ona przymusowa, czy też dobrowolna?