PROJEKTOWANIE BADAŃ JAKOŚCIOWYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Historia idei komunikacji
Advertisements

Wykład I Co to jest socjologia?.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Psychologia Zarządzania
Istota i przesłanki badań marketingowych
Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Na podstawie: Analyzing Political Rhetoric autor: Martin Reisigl
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Podstawy metodologiczne ekonomii
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
C.d. wstępu do tematyki RUP
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Warszawa, 13 listopada 2012 r. Wiedza w procesach decyzyjnych polityk publicznych.
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Zadawanie pytań.
Metody zbierania danych empirycznych
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Treści kształcenia.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Departament Polityki Regionalnej Wyniki badania ewaluacyjnego: „Ocena systemu kryteri ó w wyboru projekt ó w zastosowanych w Regionalnym Programie Operacyjnym.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Zapis prezentacji:

PROJEKTOWANIE BADAŃ JAKOŚCIOWYCH WPROWADZENIE

TYPY BADAŃ ILOŚCIOWE JAKOŚCIOWE OPIERAJĄ SIĘ NA LICZBACH, STOSUJĄ METODY STATYSTYCZNE, BADAJĄ DUŻĄ GRUPĘ. UŻYWAJĄ TEKSTU ZAMIAST LICZB, SKUPIAJĄ SIĘ NA PUNKTACH WIDZENIA UCZESTNIKÓW BADAŃ, I ICH CODZIENNYCH PRAKTYKACH, ZAKORZENIONE W SOCJOLOGII. TYPY BADAŃ

BADANIA JAKOŚCIOWE SĄ STOSOWANE W SOCJOLOGII, PSYCHOLOGII, PEDAGOGICE, NAUKACH O ZDROWIU.

CZYM ZAJMUJĄ SIĘ BADANIA JAKOŚCIOWE? ANALIZUJĄ DOSWIADCZENIA JEDNOSTEK I GRUP. MOGĄ TO BYĆ DOŚWIADCZENIA PRYWATNE LUB ZAWODOWE, ANALIZUJĄ INTERAKCJE I AKTY KOMUNIKACJI W CZASIE ICH TRWANIA, ANALIZUJĄ DOKUMENTY (TEKSTY, OBRAZY, FILMY, MUZYKĘ) LUB PODOBNE ŚLADY LUDZKICH DOŚWIADCZEŃ I INTERAKCJI. CZYM ZAJMUJĄ SIĘ BADANIA JAKOŚCIOWE?

W JAKI SPOSÓB PROWADZI SIĘ BADANIA JAKOŚCIOWE? UCHWYCENIE DOŚWIADCZEŃ, INTERAKCJI, DOKUMENTÓW W ICH NATURALNYM KONTEKŚCIE, BADACZE JAKOŚCIOWI SAMI STANOWIĄ ISTOTNĄ CZĘŚĆ PROCES BADAWCZEGO, SPORA CZĘŚĆ BADAŃ JAKOŚCIOWYCH OPIERA SIĘ NA PISANIU TEKSTÓW (NOTATEK, OPISÓW I INTERPRETACJI)… W JAKI SPOSÓB PROWADZI SIĘ BADANIA JAKOŚCIOWE?

METODY BADAŃ JAKOŚCIOWYCH METODY ZBIERANIA DANYCH WYWIADY, WYWIADY NARRACYJNE, NAGRYWANIE INTERAKCJI, ZDJĘCIA, FILMY, OBSERWACJA UCZESTNICZĄCA, BADANIA UCZESTNICZĄCE, BADANIA FOKUSOWE. METODY BADAŃ JAKOŚCIOWYCH METODY ZBIERANIA DANYCH

METODY BADAŃ JAKOŚCIOWYCH METODY INTERPRETACJI DANYCH ANALIZA TREŚCI, ANALIZA NARRACYJNA, METODY HERMENEUTYCZNE, ANALIZA KONWERSACYJNA, ANALIZA DYSKURSU, ANALIZA DOKUMENTÓW. METODY BADAŃ JAKOŚCIOWYCH METODY INTERPRETACJI DANYCH

PYTANIA DO BADAŃ JAKOŚCIOWYCH JAKI JEST WPŁYW INTUICJI NA BJ? W JAKI SPOSÓB ŁĄCZYĆ RÓŻNE METODY BJ? JAK POŁĄCZYĆ RÓŻNE ETAPY PROCESU BADAWCZEGO? JAK POŁĄCZYĆ ETAP BADANIA Z ETAPEM INTERPRETOWANIA BADAŃ? PYTANIA DO BADAŃ JAKOŚCIOWYCH

JAK CZŁONKOWIE JAKIEJŚ GRUPY PODCHODZĄ DO PROBLEMU LUB ZAGADNIENIA? PROBLEM „OBCEGO” STOSUNEK UCZNIÓW I NAUCZYCIELI DO NOWYCH MEDIÓW, POGLĄDY NA TEMAT ANTYSEMITYZMU, SPOSÓB KOMUNIKOWANIA NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH. POMYSŁY NA BADANIA

PRZYJMOWANIE PERSPEKTYWY BADAWCZEJ DĄŻENIE DO OPRACOWANIA TEORII: ANALIZA TEORETYCZNYCH UJĘĆ, BADANIE PRAKTYK SPOŁECZNYCH, OPRACOWANIE WYNIKÓW I ICH INTERPRETACJA, UOGÓLNIENIE. PRZYJMOWANIE PERSPEKTYWY BADAWCZEJ

PLANOWANIE PROJEKTU BADAWCZEGO NALEŻY SPRECYZOWAĆ, CO WŁAŚCIWIE CHCEMY BADAĆ? NALEŻY OPRACOWAĆ NARZĘDZIE BADAWCZE (NP.: ANKIETĘ, KWESTIONARIUSZ, SCENARIUSZ WYWIADU) NALEŻY USTALIĆ PLAN BADAŃ (LISTA OSÓB). PLANOWANIE PROJEKTU BADAWCZEGO

PLANOWANIE PROJEKTU BADAWCZEGO I PODEJŚCIE II PODEJŚCIE WYRAŹNIE SPRECYZOWANY I ZDEFINIOWNY CEL BADAŃ (JAKIE DANE NALEŻY ZEBRAĆ, JAKIE ASPEKTY PODDAĆ ANALIZIE). ROZPOCZĘCIE OGÓLNYCH OBSERWACJI, A NASTĘPNIE STOPNIOWE DOOKREŚLENIE PYTANIA BADAWCZEGO. PLANOWANIE PROJEKTU BADAWCZEGO

DOBÓR PRÓBY POLEGA NA STWORZENIU MINIATURY SZERSZEJ POPULACJI, DOBÓR MOŻE BYĆ SFORMALIZOWANY LUB SWOBODNY. LOGIKA DOBORU PRÓBY

LOGIKA DOBORU PRÓBY POSZUKIWANIE SYTUACJI TYPOWYCH, POSZUKIWANIE SYTUACJI EKSTREMALNYCH, ZAPEWNIENIE MAKSYMALNEJ ZMIENNOŚCI, KRYTERIUM DOGODNOŚCI. LOGIKA DOBORU PRÓBY

DOBÓR CELOWO – WARSTWOWY, KULA ŚNIEŻNA. PRÓBA JEDNORODNA, DOBÓR CELOWO – LOSOWY, DOBÓR CELOWO – WARSTWOWY, KULA ŚNIEŻNA. LOGIKA DOBORU PRÓBY

DOBÓR MIEJSCA I ZDARZEŃ JEŚLI BADAMYPODEJMOWANIE PRZEZ NAUCZYCIELI DECYZJI DOTYCZĄCYCH OSIĄGNIĘĆ SZKOLNYCH UCZNIÓW ORAZ PRZEBIEGU NAUKI MUSIMY: WYBRAĆ RODZAJ SZKÓŁ, SYTUACJE, W KTÓRYCH NASTĘPUJE KOMUNIKOWANIE NA TEMAT OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW. DOBÓR MIEJSCA I ZDARZEŃ

KONSTRUOWANIE GRUP BADANYCH BADANIA FOKUSOWE DOBRANIE GRUP OBEJMUJĄCYCH OSOBY, KTÓRE MAJĄ SZCZEGÓLNE ZWIĄZKI Z PRZEDMIOTEM BADANIA I SĄ ZRÓŻNICOWANE POD WZGLĘDEM OPINII I SĄDÓW. KONSTRUOWANIE GRUP BADANYCH

KONSTRUOWANIE KORPUSU MATERIAŁÓW CO TO JEST KORPUS MATERIAŁÓW? DOKUMENTY, TEKSTY, OBRAZY. KONSTRUOWANIE KORPUSU MATERIAŁÓW

POZA DOBOREM PRÓBY NALEŻY ZAPLANOWAĆ SPOSÓB PREZENTACJI WYNIKÓW. NALEŻY RÓWNIEŻ ZDOBYĆ ZGODĘ NA BADANIE. DOBÓR PRÓBY

PROJEKT BADAŃ JAKOŚCIOWYCH

PROJEKT BADAWCZY TO ZAPLANOWANY SPOSÓB ZBIERANIA I ANALIZOWANIA MATERIAŁÓW, KTÓRY UMOŻLIWIA BADACZOWI UDZIELENIE ODPOWIEDZI NA POSTAWIONE PYTANIA.

SKŁADNIKI PROJEKTÓW BADAWCZYCH DOBÓR PRÓBY, ZAMIERZONE PORÓWNANIA, ZAMIERZONY POZIOM GENERALIZACJI, JAKOŚĆ BADAŃ, ODBIORCY I REGUŁY PISANIA, TRIANGULACJA. SKŁADNIKI PROJEKTÓW BADAWCZYCH

BADANIA RETROSPEKTYWNE BADANIA MIGAWKOWE OPIS STANÓW BIEŻĄCYCH PROCESÓW ANALIZA STUDIUM PRZYPADKU BADANIA DYNAMICZNE PORÓWNAWCZE BADANIA BADANIA RETROSPEKTYWNE BADANIA JAKOŚCIOWE

CECHY DOBREGO PROJEKTU BADAŃ JAKOŚCIOWYCH PRECYZYJNY ZAKRES, KONKRETNE PYTANIE BADAWCZE, DOSTĘPNOŚĆ ZASOBÓW, SPOSÓB DOBORU PRÓBY, OKREŚLONE METODY BADAWCZE, RAMY TEORETYCZNE, ZNANA PERSPEKTYWA BADAWCZA, CEL GENERALIZACJI, OTWARTOŚĆ NA NOWĄ WIEDZĘ. CECHY DOBREGO PROJEKTU BADAŃ JAKOŚCIOWYCH

ZASOBY I WYZWANIA

ZASOBY CZAS I ZASOBY TECHNICZNE: USTALIĆ CZAS POTRZEBNY NA PRZYGOTOWANIE MATERIAŁÓW, SPOSÓB I KOSZTY PRZYGOTOWANIA MATERIAŁÓW, POTRZEBNY SPRZĘT. ZASOBY

JAKOŚĆ NA ETAPIE PROJEKTOWANIA I WYKONANIA BADAŃ NIEARBITRALNOŚĆ, ADEKWATNOŚĆ, RYGORYZM I KREATYWNOŚĆ, SPÓJNOŚĆ I ELASTYCZNOŚĆ, PRZEJRZYSTOŚĆ, PROFILOWANIE PREZENTACJI BADAŃ. JAKOŚĆ NA ETAPIE PROJEKTOWANIA I WYKONANIA BADAŃ

ETYKA W BADANIACH JAKOŚCIOWYCH NIKT NIE POWINIEN BRAĆ UDZIAŁU W BADANIACH, NIE WIEDZĄC O TYM I NIE MAJĄC MOŻLIWOŚCI ODMOWY, NIE NALEŻY WPROWADZAĆ BADANYCH W BŁĄD, NALEŻY ZAPEWNIĆ POUFNOŚĆ BADANYM, NALEŻY DBAĆ O TO, BY BADANIA NIE SZKODZIŁY BADANYM. ETYKA W BADANIACH JAKOŚCIOWYCH

ANALIZA DANYCH STARANNOŚĆ KILKAKROTNIE PRZEANALIZUJ DANE, BĄDŹ SYSTEMATYCZNY, BĄDŹ NEUTRALNY, NIE DOKONUJ POCHOPNYCH UOGÓLNIEŃ, ZACHOWAJ POUFNOŚĆ. ANALIZA DANYCH

UZYSKIWANE ZA POMOCĄ: WYWIADÓW, SPROWOKOWANYCH OPOWIEŚCI, GRUP FOKUSOWYCH. DANE WERBALNE

DOMINUJĄ WYWIADY INDYWIDUALNE, OPARTE NA SCENARIUSZU, KTÓRY PRZEWIDUJE NAJWAŻNIEJSZE TEMATY DO PORUSZENIA, PRZEPROWADZA SIĘ ZWYKLE JEDNORAZOWO, MOŻLIWE SĄ WYWIADY NARRACYJNE. WYWIADY

U JEGO ŹRÓDEŁ TKWI PRZEKONANIE, ŻE LUDZIE POTRAFIĄ PODDAĆ REFLEKSJI WŁASNE DZIAŁANIA. WYWIAD

WYWIAD PYTANIA BADAWCZE ROZPOCZYNAJĄCE SIĘ OD „CO”, „JAK”, „W JAKI SPOSÓB COŚ SIĘ ZACZĘŁO LUB ZMIENIŁO”, WYWIADY Z REGUŁY SŁUŻĄ DO PORÓWNYWANIA: OSÓB, POSTAW, SYTUACJI, CZASEM TOWARZYSZĄ IM SONDAŻE. WYWIAD

BADANIA FOKUSOWE DYSKUSJA GRUPY OSÓB NA OKREŚLONY TEMAT, PORÓWNYWANIE OPINII, DYSKUSJA MUSI BYĆ ZAREJESTROWANA, WAŻNY JEST KONTEKST I PRZEBIEG DYSKUSJI BADANIA FOKUSOWE

BADANIA ETNOGRAFICZNE I OBSERWACYJNE OPISYWANIE TERENOWYCH DOŚWIADCZEŃ I OBSERWACJI BADACZY BADANIA ETNOGRAFICZNE I OBSERWACYJNE

METODY WIZUALNE OBECNE W BADANIACH KULTUROWYCH, UWZGLĘDNIAJĄ KONTEKST BADANYCH OBRAZÓW, KONCENTRUJĄ SIĘ NA UMIEJSCOWIENIU OBRAZÓW W RELACJACH WŁADZY, USTALAJĄ REALCJE MIĘDZY JAWNĄ A UKRYTĄ TREŚCIĄ OBRAZU. METODY WIZUALNE

METODY WIZUALNE PYTANIA BADAWCZE JAKA JEST TREŚĆ OBRAZU ORAZ W JAKI SPOSÓB JEST KOMUNIKOWANA? JAKIE JEST ZNACZENIE OBRAZU I W JAKI SPOSÓB ZWRACA SIĘ DO ODBIORCÓW? METODY WIZUALNE PYTANIA BADAWCZE

METODY WIZUALNE DOBÓR PRÓBY WYBÓR KONKRETNYCH OBRAZÓW, WYBÓR KONTEKSTÓW ICH TWORZENIA, WYBÓR TWÓRCÓW LUB UŻYTKOWNIKÓW OBRAZÓW (PORÓWNUJE SIĘ ICH RELACJE Z OBRAZEM), PORÓWNYWANIE TREŚCI I FORMY. METODY WIZUALNE DOBÓR PRÓBY

ANALIZA KONWERSACYJNA, ANALIZA DYSKURSU I DOKUMENTÓW DOBÓR DOKUMENTÓW, ARTYKUŁÓW, REJESTROWANIE CODZIENNYCH PRAKTYK. ANALIZA KONWERSACYJNA, ANALIZA DYSKURSU I DOKUMENTÓW

I KSZTAŁTUJĄCY ŁAD SPOŁECZNY. DYSKURS JEST OKREŚLANY JAKO UŻYCIE JĘZYKA POWIĄZANE Z FORMACJAMI POLITYCZNYMI I KULTUROWYMI; TO JĘZYK ZARAZEM ODZWIERCIEDLAJACY I KSZTAŁTUJĄCY ŁAD SPOŁECZNY. ANALIZA DYSKURSU

WSZYSTKIE ASPEKTY LUDZKIEGO DOŚWIADCZENIA I LUDZKIEJ DZIALALNOSCI SĄ SPOŁECZNIE KONSTRUOWANE, ZATEM NIE DA SIĘ UPRAWIAĆ CAŁKOWICIE OBIEKTYWNEJ NAUKI, HISTORII CZY LITERATUROZNAWSTWA, PONIEWAŻ WSZYSTKIE TE DZIEDZINY POWSTALY POD WPŁYWEM SPOŁECZEŃSTWA, W KTÓRYM POWSTAŁY. ANALIZA DYSKURSU

ANALIZA DYSKURSU TEKST DYSKURS TO WZAJEMNIE POWIĄZANY ZBIÓR TEKSTÓW ORAZ PRAKTYK ICH TWORZENIA, ROZPOWSZECHNIANIA, ODBIERANIA, KTÓRE POWOŁUJĄ DANY PRZEDMIOT DO ISTNIENIA. TEKSTY ZYSKUJĄ ZNACZENIE PRZEZ POWIĄZANIE ICH Z INNYMI ASPEKTAMI DYSKURSU I KONTEKSTU, W KTÓRYM ZOSTAŁY WYTWORZONE. ANALIZA DYSKURSU TEKST

ANALIZA DYSKURSU TEKST TEKSTY MOGĄ PRZYBIERAĆ RÓŻNE FORMY: TEKSTÓW PISANYCH, WYPOWIEDZI USTNYCH, OBRAZÓW, SYMBOLI, ARTEFAKTÓW (DZIEŁA SZTUKI, ARCHITEKTURY, UTWORY MUZYCZNE, LITERATURA…) ANALIZA DYSKURSU TEKST

ANALIZA DYSKURSU TEKST TEKSTY ZAWIERAJĄ SYMBOLE REPREZENTUJĄCE STRUKTURĘ SPOŁECZNĄ. ESTETYZACJA JAKO CECHA KONTEKSTU. ANALIZA DYSKURSU TEKST

ANALIZA DYSKURSU DYSKURS W BADANIACH ORAZ ANALIZACH TEKSTU WYKORZYSTUJE SIĘ ANALIZĘ DYSKURSU. CEL ANALIZY DYSKURSU: USTALENIE, JAK DYSKURS ODDZIAŁUJE NA KONSTRUOWANIE RZECZYWISTOŚCI SPOŁECZNEJ. ANALIZA DYSKURSU DYSKURS

KRYTYCZNA ANALIZA DYSKRSU SŁOWNE INTERAKCJE SĄ ZDETERMINOWANE PRZEZ STRUKTURY SPOŁECZNE I JEDNOCZEŚNIE NA TE STRUKTURY WPŁYWAJĄ. KRYTYCZNA ANALIZA DYSKRSU

KRYTYCZNA ANALIZA DYSKURSU KWESTIONOWANIE ZASADNOŚCI MONOLITYCZNEGO OPISU KULTUR I ORGANIZACJI, PONIEWAŻ SKŁADAJĄ SIĘ ONE Z WIELU DYSKURSÓW. KONSEKWENCJA: NIE MOŻNA KONSTRUOWAĆ POJEDYNCZEGO OPISU RZECZYWISTOŚCI ORGANIZACYJNEJ I KULTURY. KRYTYCZNA ANALIZA DYSKURSU

KRYTYCZNA ANALIZA DYSKURSU DYSKURS W SZEROKIEJ PERSPEKTYWIE KOMUNIKACYJNEJ: ANALIZA: TEKSTÓW NIEWERBALNYCH I NIEGŁOSOWYCH, AKTÓW PERFPRMATYWNYCH, JĘZYKA ZNAKÓW, OBRAZÓW, RZEŹB, FOTOGGRAFII Z UWZGLĘDNIENIEM WIELU SYSTEMÓW SEMIOTYCZNYCH. KRYTYCZNA ANALIZA DYSKURSU

KRYTYCZNA ANALIZA DYSKURSU PRAKTYKI DYSKURSYWNE JAKO TECHNOLOGIE SPRAWOWANIA WŁADZY. KRYTYCZNA ANALIZA DYSKURSU

ASPEKTY ODDZIAŁYWANIA DYSKURSU DYSKURS PRZYCZYNIA SIĘ DO TWORZENIA TOŻSAMOŚCI SPOŁECZNYCH. DYSKURS POMAGA W KONSTRUOWANIU RELACJI SPOŁECZNYCH MIĘDZY LUDŹMI. DYSKURS WPŁYWA NA TWORZENIE SYSTEMU WIEDZY I PRZEKONAŃ. ASPEKTY ODDZIAŁYWANIA DYSKURSU

WARUNKI SKUTECZNEJ ANALIZY DYSKURSU ANALIZA WIELU FUNKCJI: ZMIENIAJĄCYCH SIĘ PRAKTYK DYSKURSU I ICH KONSEKWENCJI DLA SYSTEMU WIEDZY, RELACJI I TOŻSAMOŚCI SPOŁECZNYCH, ZAPEWNIENIE HISTORYCZNOŚCI ANALIZY: TEKSTY SĄ TWORZONE NA PODSTAWIE INNYCH TEKSTÓW WYRAŻONYCH W OKREŚLONY SPOSÓB, POWINNA TO BYĆ METODA KRYTYCZNA – UJAWNIAĆ UKRYTE POWIĄZANIA. WARUNKI SKUTECZNEJ ANALIZY DYSKURSU

„JĘZYK PISANY CZY MÓWIONY NIE JEST DLA BADACZA NEUTRALNYM I TRANSPARENTNYM SRODKIEM KOMUNIKACJI. JEST POSTRZEGANY PRZEZ PRYZMAT SWEJ PERFORMATYWNOŚCI I WYPEŁNIANIA OKREŚLONYCH FUNKCJI.”

KTÓRA WERSJA JEST PRAWDZIWA? BOJOWNIK O WOLNOŚĆ ZABIJA POLITYKA TERRORYSTA ZABIJA POLITYKA KTÓRA WERSJA JEST PRAWDZIWA?

BADACZY DYSKURSU INTERESUJE TO, JAK UŻYWA SIĘ JĘZYKA W OKREŚLONYCH KONTEKSTACH. ICH UWAGA SKUPIA SIĘ NA TOŻSAMOŚCIACH, PRAKTYKACH, ZASOBACH WIEDZY I POJĘCIACH WTWARZANYCH W TRAKCIE OPISYWANIA CZEGOŚ W TEN, A NIE INNY SPOSÓB.

SPOSÓB, W JAKI POJMUJEMY RZECZY, POJĘCIA I IDEE UZNAWANE ZA ZROZUMIAŁE SAME PRZEZ SIĘ, NIE JEST ANI NATURALNY, ANI Z GORY OKREŚLONY. JEST WYTWOREM LUDZKICH DZIAŁAŃ, INTERAKCJI, HISTORII, SPOŁECZEŃSTWA I KULTURY.

KONSPEKT BADANIA

MODEL KONSPEKTU BADAŃ WPROWADZENIE PROBLEM BADAWCZY ISTNIEJĄCA LITERATURA PRZEDMIOTU LUKI W PRZEPROWADZONYCH JUŻ BADANIACH ZAINTERESOWANIA BADAWCZE 3. CEL BADAŃ 4. PYTANIA BADAWCZE MODEL KONSPEKTU BADAŃ

MODEL KONSPEKTU BADAŃ 5. METODY I PROCEDURY BADAWCZE CHARAKTERYSTYKA BADAŃ JAKOŚCIOWYCH I WYKAZANIE ICH ODPOWIEDNIOŚCI DO BADANEGO PROBLEMU STRATEGIA BADAWCZA PROJEKT BADAŃ (DOBÓR PRÓBY, PORÓWNANIA, ZAKŁADANA LICZBA UCZESTNIKÓW/DOKUMENTÓW/ITP. METODY ZBIERANIA DANYCH, METODY ANALIZY DANYCH. MODEL KONSPEKTU BADAŃ

6. SPODZIEWANE REZULTATY 7. ZNACZENIE, DONIOSŁOŚĆ I WARTOŚĆ PRAKTYCZNA BADAŃ. MODEL KONSPEKTU BADAŃ

PROPOZYCJE BIBLIOGRAFICZNE Flick U. Projektowanie badania jakościowego, tłum. P. Tomanek, Warszawa 2010 Łobocki M. Metodologia badań pedagogicznych, Warszawa 1982. Pilch T. Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995. Zaczyński W. Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995. PROPOZYCJE BIBLIOGRAFICZNE

PROPOZYCJE BIBLIOGRAFICZNE Badania jakościowe, red. D. Jemielniak, PWN, Warszawa 2012, Dyskurs jako struktura i proces, red. Teun A van Dijk, tłum. G. Grochowski, PWN, Warszawa 2001. PROPOZYCJE BIBLIOGRAFICZNE

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ BEATA GROMADZKA