Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projektowanie programu studiów w oparciu o efekty kształcenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Zanim wybierzesz program nauczania
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Uniwersytet Warszawski. REKRUTACJA WIELOKIERUNKOWA Kilka uwag praktycznych Spotkanie z Prodziekanami ds. Studenckich 13 października 2009.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Projektowanie programów studiów
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt jest realizowany przez.
Reforma szkolnictwa wyższego Stanowisko Zarządu Krajowego Niezależnego Zrzeszenia Studentów Michał Piątek Członek Zarządu Krajowego NZS Student SGH.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Jakość i parametry procesu kształcenia
Dr Mariusz Maciejczak Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zdalne Nauczanie w Praktyce Nowoczesne Metody Nauczania (NMN)
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Krajowe Ramy Kwalifikacji (z perspektywy AGH) Bydgoszcz 2011.
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Tworzenie opisu efektów uczenia się dla studiów technicznych (dla obszaru kształcenia inżynierów) Andrzej Kraśniewski Bohdan Macukow KRPUT, 3 grudnia 2009.
Wydział Prawa Kanonicznego UKSW OCENA EFEKTÓW REALIZOWANEGO PROCESU KSZTAŁCENIA Studia jednolite magisterskie Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Standard świadczenia usług za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
STUDIA W JĘZYKACH OBCYCH cel czy narzędzie? na przykładzie Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej Tomasz Saryusz-Wolski, Politechnika.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projektowanie programu studiów w oparciu o efekty kształcenia zdefiniowane dla obszarów kształcenia Andrzej Kraśniewski AGH, 20 stycznia 2011 Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projektowanie programu studiów (w oparciu o efekty kształcenia) Projektowanie przedmiotu (w oparciu o efekty kształcenia) Konkluzja PLAN PREZENTACJI

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projektowanie programu studiów (w oparciu o efekty kształcenia) Projektowanie przedmiotu (w oparciu o efekty kształcenia) Konkluzja PLAN PREZENTACJI

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego tworzenie nowego programu od podstaw (nowy kierunek) z wykorzystaniem elementów istniejących/prowadzonych programów udoskonalenie istniejącego programu i dostosowanie go do wymagań KRK

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Analiza celowości (weryfikacja koncepcji) dostateczne różnice w stosunku do innych programów oferowanych przez jednostkę/uczelnię zapotrzebowanie (rynku pracy) i zainteresowanie potencjalnych kandydatów dostępność lub możliwość pozyskania zasobów (kadrowych, materialnych) niezbędnych do realizacji... Nowy program studiów

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program studiów a jego komponenty projektowanie programu studiów projektowanie komponentów (przedmiotów, modułów dydaktycznych) program studiów = zestaw przedmiotów/modułów (z ich pełną charakterystyką)

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego efekty kształcenia dla programu studiów Proces projektowania wstępny program studiów zmodyfikowany program studiów weryfikacja programu wymagania (standardy) ilościowe

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Efekty kształcenia dla programu studiów regulacje wewn. uczelni, zasoby, opinie studentów i pracodawców, przykłady (krajowe i zagraniczne) efekty kształcenia dla konkretnego programu studiów efekty kształcenia dla obszaru studiów technicznych ogólne efekty kształcenia (niezależne do kierunku) określone centralnie (KRK) efekty kształcenia dla grupy kierunków technicznych sposoby (procedury) sprawdzania efektów kształcenia

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wstępny program studiów zbiór przedmiotów (modułów dydaktycznych) opisanych przez założone (zamierzone) efekty kształcenia treści programowe formy prowadzenia zajęć i techniki nauczania (wykłady, ćwiczenia, zajęcia w laboratorium, konsultacje związane z realizacją projektów itp.) sposoby sprawdzania i oceny (osiągniętych efektów kształcenia) liczbę punktów ECTS (nakład pracy studenta)... istniejący/prowadzony program?

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego efekty kształcenia dla programu wstępny program studiów Weryfikacja macierz efektów kształcenia przedmiot efekty kształcenia wymagania (standardy) ilościowe

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Macierz efektów kształcenia (kompetencji) szczegółowe efekty kształcenia dla programu studiów przedmiot przedmiot 1 przedmiot... przedmiot... przedmiot...

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego szczegółowe efekty kształcenia dla programu studiów … zna zasady i umie opracować i przedstawić wyniki eksperymentu umie sporządzić dokumentację projektu zna zasady i umie tworzyć tekst techniczny umie tworzyć tekst techniczny przeznaczony dla niespecjalistów zna zasady i umie przekształcić tekst pisany w prezentację multimedialną umie przeprowadzić prezentację ustną z wykorzystaniem technik multimedialnych umie poprowadzić dyskusję i aktywnie w niej uczestniczyć umie stworzyć witrynę www … potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach,... [definicja efektów kształcenia dla obszaru studiów technicznych] Macierz efektów kształcenia (kompetencji)

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego szczegółowe efekty kształcenia dla programu studiów przedmiot Fizyka…Techniki prezentacji Projekt dyplomowy Seminarium dyplomowe … zna zasady i umie opracować i przedstawić wyniki eksperymentu umie sporządzić dokumentację projektu zna zasady i umie tworzyć tekst techniczny umie tworzyć tekst techniczny przeznaczony dla niespecjalistów zna zasady i umie przekształcić tekst pisany w prezentację multimedialną umie przeprowadzić prezentację ustną z wykorzystaniem technik multimedialnych umie poprowadzić dyskusję i aktywnie w niej uczestniczyć umie stworzyć witrynę www … Macierz efektów kształcenia (kompetencji)

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego szczegółowe efekty kształcenia dla programu studiów przedmiot Fizyka…Techniki prezentacji Projekt dyplomowy Seminarium dyplomowe … zna zasady i umie opracować i przedstawić wyniki eksperymentu ++++ umie sporządzić dokumentację projektu+++++ zna zasady i umie tworzyć tekst techniczny++++ umie tworzyć tekst techniczny przeznaczony dla niespecjalistów +++ zna zasady i umie przekształcić tekst pisany w prezentację multimedialną +++ umie przeprowadzić prezentację ustną z wykorzystaniem technik multimedialnych +++ umie poprowadzić dyskusję i aktywnie w niej uczestniczyć umie stworzyć witrynę www+++ … Macierz efektów kształcenia (kompetencji)

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego efekty kształcenia dla programu Weryfikacja wstępny program studiów macierz efektów kształcenia konieczność modyfikacji propozycji zapotrzebowanie na nowe przedmioty ? ? ? ? ? przedmioty nietrafione

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego efekty kształcenia dla programu wstępny program studiów zmodyfikowany program studiów macierz efektów kształcenia Modyfikacja programu studiów

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dylematy top-down czy bottom-up? jak szczegółowy opis efektów kształcenia?

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego efekty kształcenia dla programu studiów wstępny program studiów zmodyfikowany program studiów weryfikacja programu wymagania (standardy) ilościowe top-down czy bottom-up? ? efekty kształcenia dla obszaru studiów technicznych

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego top-down czy bottom-up? top-down (+)poprawność metodologiczna (trzeba określić cel) (+)możliwe istotne zmiany (w przypadku modyfikacji istniejącego programu studiów) (-)potencjalny opór (małe zaangażowanie) części kadry: poczucie narzucenia rozwiązań z góry określenie efektów kształcenia dla programu studiów opracowanie projektu programu studiów efekty kształcenia dla obszaru studiów technicznych

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego top-down czy bottom-up? bottom-up określenie efektów kształcenia dla programu studiów opracowanie projektu programu studiów efekty kształcenia dla obszaru studiów technicznych (+)uspołecznienie reform: kadra ma poczucie udziału w tworzeniu nowych rozwiązań; wyzwolenie kreatywności (-)potencjalna petryfikacja istniejących niewłaściwych rozwiązań - proces zdominowany interesem kadry

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szczegółowość opisu efektów kształcenia stopień szczegółowości opisu efektów kształcenia dla programu studiów nadmierne ograniczenie swobody i inwencji nauczycieli (zespołów) oferujących przedmioty zbyt duży potencjalnie niespójny program: składanka propozycji nauczycieli (zespołów) oferujących przedmioty zbyt mały

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zadanie uczelni (jednostki prowadzącej studia) Efekty kształcenia a akredytacja stosować odpowiednie mechanizmy (procedury) oceny, czy i w jakim stopniu założone efekty kształcenia są osiągane przez studentów (absolwentów) Zadanie komisji akredytacyjnej sprawdzić, czy założone efekty kształcenia są sformułowane prawidłowo (zgodnie z definicją obszaru kształcenia,...) sprawdzić skuteczność stosowanych przez uczelnię procedur oceny efektów kształcenia osiąganych przez studentów (absolwentów) to nie jest zadanie komisji akredytacyjnej

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego szczegółowe efekty kształcenia dla programu studiów przedmiot Fizyka…Techniki prezentacji Projekt dyplomowy Seminarium dyplomowe … zna zasady i umie opracować i przedstawić wyniki eksperymentu ++++ umie sporządzić dokumentację projektu+++++ zna zasady i umie tworzyć tekst techniczny++++ umie tworzyć tekst techniczny przeznaczony dla niespecjalistów +++ zna zasady i umie przekształcić tekst pisany w prezentację multimedialną +++ umie przeprowadzić prezentację ustną z wykorzystaniem technik multimedialnych +++ umie poprowadzić dyskusję i aktywnie w niej uczestniczyć umie stworzyć witrynę www+++ … Efekty kształcenia a akredytacja Ocena efektów kształcenia (przez uczelnię) oparta na badaniu prac studenckich: poprawionych (także ze względu na język!) prac egzaminacyjnych, projektów, sprawozdań z zajęć laboratoryjnych, prac domowych, zarejestrowanych prezentacji i dyskusji na seminariach, zarejestrowanych obron prac dyplomowych,... Procedury akredytacji: czy tak się dzieje? co z tego wynika?

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ułatwienie identyfikacji (i eliminacji) dziur i redundancji w programie studiów zwiększenie możliwości eksperymentowania i wprowadzania innowacji w metodach nauczania PBL: problem/project-based learning wymuszenie lepszych i bardziej kompletnych mechanizmów oceny osiągnięć studenta wymuszenie kształcenia w zakresie umiejętności ogólnych i praktycznych (kosztem wąskiej specjalizacji teoretycznej) Nowe podejście – potencjalne korzyści

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projektowanie programu studiów (w oparciu o efekty kształcenia) Projektowanie przedmiotu (w oparciu o efekty kształcenia) Konkluzja PLAN PREZENTACJI

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Definicja (opis) przedmiotu cel efekty kształcenia (uczenia się) formy prowadzenia zajęć, techniki nauczania sposoby (procedury) sprawdzania/oceny efektów Opracowanie/modyfikacja przedmiotu wszystkie te elementy muszą być upublicznione

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego założone efekty kształcenia cel Efekty kształcenia (dla przedmiotu) efekty kształcenia muszą być sprawdzalne (możliwe do zaobserwowania, zmierzenia, oceny) efekty kształcenia dla programu studiów efekty kształcenia dla przedmiotu powinny odnosić się do efektów kształcenia dla programu studiów (jeśli zostały zdefiniowane)

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szczegółowość opisu efektów kształcenia stopień szczegółowości opisu efektów kształcenia dla przedmiotu mała czytelność, ograniczenie swobody (akademickiego charakteru procesu kształcenia) zbyt duży niedostatek (brak) kluczowych informacji niezbędnych dla studenta zbyt mały

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego NAUCZYCIELSTUDENT efekty kształcenia dla programu studiów założone efekty kształcenia formy zajęć, techniki nauczania podejście do zajęć, techniki uczenia się osiągnięte efekty uczenia się sposoby sprawdzania efektów kształcenia (uczenia się) cel Opracowanie/modyfikacja przedmiotu

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Sposoby sprawdzania efektów kształcenia równie ważne jak sama definicja (opis) efektów kształcenia Typowe sposoby sprawdzania egzamin część pisemna (z pomocami dydaktycznymi), część ustna sprawdziany/kolokwia w trakcie semestru prezentacje wyników i raporty na zajęciach laboratoryjnych i projektowych Jakie efekty kształcenia one mierzą? Ale także... takie sposoby sprawdzania proste testy wielokrotnego wyboru sprawdzanie obecności na zajęciach i zaliczanie przedmiotu na tej podstawie Jakie efekty kształcenia one mierzą?

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projektowanie programu studiów (w oparciu o efekty kształcenia) Projektowanie przedmiotu (w oparciu o efekty kształcenia) Konkluzja PLAN PREZENTACJI

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Czy warto coś robić zanim wejdą w życie regulacje prawne dotyczące KRK?

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Przeprojektowanie programu studiów? określenie efektów kształcenia dla programu studiów opracowanie nowej wersji programu studiów zaprojektowanie komponentów (przedmiotów, modułów) efekty kształcenia dla obszaru studiów technicznych ? efekty kształcenia

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2006 r. w sprawie warunków i trybu przenoszenia osiągnięć studenta … Student uzyskuje punkty ECTS przypisane danemu przedmiotowi, jeśli spełni … oraz osiągnie założone efekty kształcenia. opis każdego przedmiotu musi określać efekty kształcenia (oraz procedurę sprawdzania, czy zostały osiągnięte)!!!

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego określenie efektów kształcenia dla programu studiów opracowanie nowej wersji programu studiów zaprojektowanie komponentów (przedmiotów, modułów) efekty kształcenia dla obszaru studiów technicznych ? efekty kształcenia Przeprojektowanie programu studiów? 1 2 3

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DOŚWIADCZENIA (PŁ, SGH, UAM, UW,...) Rozszerzenie opisu przedmiotów o efekty kształcenia sposoby sprawdzania i oceny (osiągniętych efektów kształcenia) prowadzi do zmian (innowacji) w zakresie treści sposobu prowadzenia zajęć a także inspiruje zmiany w całym programie korzystny wpływ na jakość kształcenia (efekty uczenia się osiągnięte przez studenta) Inicjatywy oddolne

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ruch (upowszechnienie) dobrych praktyk na uczeniach i wynikające stąd doświadczenia zarządzać zmianą zarządzić zmianę -niezbędne dla ukształtowania właściwych regulacji prawnych

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Przedstawione idee i rozwiązania są oparte na doświadczeniach autora zdobytych w trakcie prac i dyskusji prowadzonych przez Grupę Roboczą ds. KRK Zespół Ekspertów Bolońskich Zespół ds. opracowania efektów kształcenia dla obszaru studiów technicznych Szczególnie inspirujące dla ostatecznego kształtu prezentacji okazały się materiały i komentarze prof. Ewy Chmieleckiej, prof. Marii Próchnickiej, prof. Bohdana Macukowa oraz dra Tomasza Saryusza-Wolskiego