Plan Działań Wspierających w praktyce.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Organizacja nauczania indywidualnego
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
KONFERENCJE POWIATOWE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rzeszów, r. Przedszkole Publiczne Nr 29 Rzeszów.
Zmiany w przepisach oświatowych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu Rzeszów – grudzień 2011.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w zakresie organizacji Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Szczecin, 4 października 2012 r.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Anna Olczak PPP nr 1 Gdańsk
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Plan Działań Wspierających w praktyce. Spotkanie metodyczne Opracowała Ewa Klima

Nowe rozporządzenia w zakresie objęcia dziecka przedszkolnego wspomaganiem rozwoju Weszły w życie dwa rozporządzenia: dotyczące: 1/podstawy programowej[1] i 2/ pomocy psychologiczno-pedagogicznej[2]: [1]Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) [2]Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz. U. Nr 228, poz. 1487)

Nowe rozporządzenia w zakresie objęcia dziecka przedszkolnego wspomaganiem rozwoju Po wejściu w życie dwóch w/w rozporządzeń nauczyciele wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej stanęli przed koniecznością dokonywania tzw. diagnozy gotowości szkolnej oraz diagnozy będącej podstawą do objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

W świetle aktualnych rozporządzeń, które realizują założenie „wczesna diagnoza – wczesna interwencja” Wszystkie dzieci w grupach pięciolatków powinny być objęte odpowiednim postępowaniem diagnostycznym pod kątem ich gotowości szkolnej, tak jak i sześciolatki obecne jeszcze w edukacji przedszkolnej. Z początkiem roku szkolnego, poprzedzającego możliwe rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej (w październiku - listopadzie), należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).

„wczesna diagnoza – wczesna interwencja” zadaniem nauczycieli wychowania przedszkolnego jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.

Celem takiej analizy jest: zgromadzenie informacji, które po przekazaniu rodzicom mają im pomóc w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. W oparciu o zgromadzone wyniki diagnozy przedszkolnej nauczyciel ma dla każdego dziecka opracować i zrealizować, we współpracy z rodzicami, indywidualny program wspomagania i korygowania opóźnień i zaburzeń rozwoju. Z końcem roku szkolnego (kwiecień - maj) nauczyciel winien przeprowadzić ponowne badanie diagnostyczne i sporządzić pisemną informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

Efektem procesu diagnostycznego jest również: wyłonienie dzieci potrzebujących szczególnego wsparcia. Dla tych dzieci organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną na terenie placówki, którą dokumentuje się w Kartach Indywidualnych Potrzeb (KIP) oraz Planach Działań Wspierających (PDW).

Kto planuje i koordynuje udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce jest zadaniem zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z danym uczniem, tworzących zespół. Dyrektor wyznacza osobę lub osoby koordynujące pracę zespołu. Spotkania zespołu zwołuje, w miarę potrzeb, osoba koordynująca pracę Zespołu, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.

Po rozpoznaniu trudności rozwojowych/edukacyjnych Zespół formułuje plan działań wspierających, zmierzający do usunięcia trudności. W oparciu o ustalone przez dyrektora przedszkola lub szkoły formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane nauczyciele, wychowawcy grupy wychowawczej i specjaliści opracowują i wdrażają plany działań wspierających dla uczniów. 9

Zadania Zespołu opracowuje plan działań wspierających ustala zakres, w którym uczeń/dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne; określa zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi/dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniu lub opinii oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia/dziecka i indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia/dziecka; W przypadku ucznia/dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego: zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej stanowią część indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego opracowywanego w ramach prac zespołu; (…) opracowuje plan działań wspierających

Plan Działań Wspierających (PDW) opracowuje się dla: Ucznia/dziecka lub grupy uczniów/dzieci o jednorodnym rozpoznaniu, wobec których, ze względu na potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, określono potrzebę objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną; posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej; posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego; orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, (w przypadku uczniów, którzy posiadają jednocześnie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego PDW nie opracowuje się. Uczniowie ci mają Indywidualny Program Edukacyjno -Terapeutyczny).

PDW w praktyce W oparciu o ustalone przez dyrektora przedszkola lub szkoły formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane nauczyciele, wychowawcy grupy wychowawczej i specjaliści opracowują i wdrażają plany działań wspierających dla uczniów/dzieci.

W PDW powinny być określone wobec ucznia lub grupy uczniów: cele do osiągnięcia w zakresie, w którym wymagana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, działania realizowane w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, metody pracy, działania wspierające rodziców, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. 13

PDW W PDW powinny być określone wobec ucznia lub grupy uczniów: cele do osiągnięcia w zakresie, w którym wymagana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, działania realizowane w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, metody pracy, działania wspierające rodziców, w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

Plan działań wspierających opracowywany dla ucznia lub grupy uczniów posiadających podobne (jednorodne) potrzeby Obszar obejmowany wsparciem Okres realizacji planu Cele Formy pomocy Działania, w tym okres dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów/dzieci Zajęcia obowiązkowe Zajęcia dodatkowe Metody pracy z uczniem/dzieckiem Zakres współdziałania przedszkola/szkoły z innymi podmiotami w zależności od potrzeb Podpisy Osób przygotowujących plan działań Dyrektora

Ważne! Plan działań może być opracowany i realizowany dla grupy uczniów/dzieci o potrzebach jednego rodzaju z różnych oddziałów. Dyrektor decyduje o utworzeniu grupy i ewentualnym wspólnym przygotowaniu dla niej planu działania na podstawie analizy kart indywidualnych potrzeb uczniów i zaleceń zespołów nauczycielskich.

Plan Działań Wspierających (PDW) może być opracowany dla jednego ucznia (plan indywidualny) lub dla grupy uczniów o jednorodnym lub zbliżonym rozpoznaniu. 17

Zespół dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej uczniowi, w tym efektywności zrealizowanych zajęć, dotyczącej: danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej - po zakończeniu jej udzielania; pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej w danym roku szkolnym - przed opracowaniem arkusza organizacji przedszkola, szkoły lub placówki, na kolejny rok szkolny. Zespół określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z uczniem, w tym zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 18

Zespół dokonuje oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej uczniowi, w tym efektywności zrealizowanych zajęć, dotyczącej: danej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej - po zakończeniu jej udzielania; pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej w danym roku szkolnym - przed opracowaniem arkusza organizacji przedszkola, szkoły lub placówki, na kolejny rok szkolny. Zespół określa wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z uczniem, w tym zalecane formy, sposoby i okres udzielania uczniowi dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podsumowanie - kierunki działań Zespołu realizujacego z uczniem PDW. Należy podkreślić, że bardzo waznym elementem będzie wsparcie merytoryczne dla członków Zespołu ze strony poradni psychologiczno-pedagogicznych (w tym specjalistycznych) oraz placówek doskonalenia nauczycieli. Zespół może także współpracować z innymi przedszkolami, szkołami, placówkami oraz podmiotami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich rodzin. Najważniejszym jednak partnerem Zespołu są rodzice ucznia. 20

Podsumowanie - kierunki działań Zespołu realizującego z uczniem PDW. Należy podkreślić, że bardzo ważnym elementem będzie wsparcie merytoryczne dla członków Zespołu ze strony poradni psychologiczno-pedagogicznych (w tym specjalistycznych) oraz placówek doskonalenia nauczycieli. Zespół może także współpracować z innymi przedszkolami, szkołami, placówkami oraz podmiotami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży oraz ich rodzin. Najważniejszym jednak partnerem Zespołu są rodzice ucznia.

PRZYKŁADOWE ZASADY PRACY Z UCZNIEM STARAJ SIĘ USAMODZIELNIAĆ DZIECKO INFORMUJ UCZNIA O SPOSOBIE WŁASNEGO ROZUMOWANIA BĄDŹ DYSKRETNY WSŁUCHUJ SIĘ W RACJE UCZNIA PODĄŻAJ ZA ROZUMOWANIEM UCZNIA NIE POSPIESZAJ UCZNIA BĄDŹ KONSEKWENTNY W PREZENTOWANIU WARTOŚCI INICJUJ DZIAŁANIA TWÓRCZE UTRZYMUJ PORZĄDEK W SWOIM OTOCZENIU Na zakończenie Oprócz specjalistycznych uwag w stosunku do realizacji działań z uczniem ze SPE istnieje szereg uniwersalnych zasad wartych wprowadzenia do pracy indywidualnej. W bezpośrednim kontakcie z uczniem ze SPE dobrze jest komunikować się w sposób sprzyjający rozwojowi dziecka. Konstrukcję płaszczyzny porozumiewania się można oprzeć na następujących przykładowych zasadach: ... dalsze treści na slajdach (animacje) POZIOM PRAKTYCZNY 22

Na zakończenie Oprócz specjalistycznych uwag w stosunku do realizacji działań z uczniem ze SPE istnieje szereg uniwersalnych zasad wartych wprowadzenia do pracy indywidualnej. W bezpośrednim kontakcie z uczniem ze SPE dobrze jest komunikować się w sposób sprzyjający rozwojowi dziecka. Konstrukcję płaszczyzny porozumiewania się można oprzeć na następujących przykładowych zasadach:

UCZEŃ SZCZEGÓLNIE UZDOLNIONY Wybrane zagadnienia Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba J. (2010). Model pracy z uczniem wybitnie uzdolnionym. W: Materiały szkoleniowe: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. 24 24

CZYNNIKI SPRZYJAJĄCE I NIESPRZYJAJĄCE ROZWOJOWI UCZNIA Może się zdarzyć, że to samo zachowanie czy cechy w zależności od kontekstu mogą być uznane raz za pomoc, innym razem za czynnik utrudniający, np. perfekcjonizm ucznia sprzyja wysokiej jakości uzyskiwanych wyników, może prowadzić do stałego niezadowolenia, niechęci do kończenia pracy.

SFORMUŁOWANIE PLANU DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH (PDW) Plan Działań Wspierających powinien być przygotowywany dla ucznia zdolnego przez nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, tworzących Zespół

REALIZACJA PWD (PLANU DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH) Stwarzanie kreatywnych warunków uczenia się Kształtowanie motywacji do pracy Kształtowanie motywacji do pracy Zwiększanie możliwości poznawania otoczenia Poprawa umiejętności podejmowania decyzji przez ucznia i kształtowanie własnego systemu wartości Rozwiązywanie zadań szkolnych przez ucznia ze świadomością etapów postępowania Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba J. (2010). Model pracy z uczniem wybitnie uzdolnionym. W: Materiały szkoleniowe: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. Świadome podejmowanie decyzji Stopniowanie trudności Utrwalanie osiągnięć 27 27

Realizacja zajęć edukacyjnych Zasady pracy z uczniem Zasady oceniania Cele edukacyjno-terapeutyczne Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba J. (2010). Model pracy z uczniem wybitnie uzdolnionym. W: Materiały szkoleniowe: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Część II. Zasady pracy: Poznaj ucznia, jego możliwości i ograniczenia, indywidualizuj jego proces edukacyjny. Nie zakładaj, iż raz postawiona diagnoza jest niezmienna. Staraj się wszechstronnie stymulować wszelkie sfery rozwoju ucznia, nie ograniczaj się do rozwijania zdolności. Sięgaj do różnorodnych metod dydaktycznych, wybieraj zwłaszcza metody aktywizujące ucznia. Wybierając formy pracy, preferuj pracę indywidualną lub grupową. Postaraj się zapewnić uczniowi dostęp do bogatych środków dydaktycznych: artystycznych, technicznych i sportowych. Buduj wiedzę ucznia poprzez wskazywanie mu dróg jej osiągnięcia, ucz, jak krytycznie korzystać z dostępnych źródeł informacji. Angażuj ucznia w pomoc kolegom, zachęcaj go do opracowywania i prowadzenia zajęć według własnych pomysłów. Planuj indywidualny program rozwoju razem z uczniem zdolnym, by również on brał odpowiedzialność za swoje działania i osiągnięcia. Zachęcaj ucznia do formułowania własnych celów, stosowania samooceny i znajdowania indywidualnych form samodoskonalenia. Kształtuj motywację wewnętrzną ucznia, rozbudzaj zainteresowania i zachęcaj do doskonalenia osiągnięć. Zasady oceniania: Należy przypomnieć, iż uczeń zdolny podlega tym samym przepisom, co inni uczniowie, Jednak wśród ocen dokonywanych na bieżąco, w trakcie lekcji, powinno dominować ocenianie opisowe, umożliwiające zrozumienie i korektę popełnionych w trakcie pracy i w wyniku końcowym błędów lub niedociągnięć. Warto, by uczeń był aktywnym uczestnikiem kształtowania standardów oceny, by rozumiał ich sens i potrafił w przyszłości dokonać krytycznej samooceny. Konieczne jest zaniechanie w stosunku do ucznia zdolnego manipulacji ocenami (nagrodami i karami), gdyż takie działanie zmniejsza motywację wewnętrzną i uniemożliwia znalezienie własnej drogi samodoskonalenia. Uczeń zdolny powinien mieć możliwość przeżycia niepowodzeń i porażek, które stanowią część życia każdego człowieka. Jednocześnie w trakcie dyskusji lub rozwiązywania problemów otwartych, dywergencyjnych, konieczne jest niestosowanie negatywnego oceniania wypowiedzi uczniów; wprowadzanie takich metod i technik, w których obowiązuje odroczona ocena. Cele : wszechstronny rozwój ucznia, rozwój wyobraźni twórczej i myślenia dywergencyjnego, kształtowanie pamięci i wdrażanie do stosowania efektywnych technik uczenia się, wdrażanie do procesu samokształceniowego, nauka stawiania, realizowania i oceniania własnych celów edukacyjnych, wdrażanie do systematyczności i samodzielności, nauka obiektywnej samooceny osiągnięć zwiększenie samoświadomości i procesów motywacyjno-poznawczych, rozwój społeczno-emocjonalny, w tym w szczególności integracja z grupą rówieśniczą, nauczenie radzenia sobie z oceną innych i z niepowodzeniami, kształtowanie umiejętności językowych, niezbędnych do dalszego rozwoju uzdolnień. Metody Głównymi metodami, które warto stosować w pracy z uczniem wybitnie zdolnym, są: Metody aktywizujące, zachęcające do dostrzegania i rozwiązywania problemów i podejmowania własnych działań samokształcących, należą do nich: metody poszukujące, metody heurystyczne, metody rozwijające myślenie konwergencyjne, techniki szybkiego uczenia, Metody rozwijające umiejętności komunikacyjno-społeczne; metody praktyczne, np. metoda projektów, metody zadaniowe, metody integracyjne i uczące współpracy, gry dydaktyczne, uczące wczuwania się w rolę i sytuacje innych osób, uczące empatii i zrozumienia; dyskusje uczące doboru trafnych argumentów oraz szacunku dla innych osób (np. dyskusja punktowana, debata oksfordzka); trening twórczości integrujący w sobie wiele różnorodnych metod heurystycznych. Metody umożliwiające ekspresję ucznia w wybranych przez siebie dziedzinach oraz umożliwiające poznanie i zrozumienie osób wybitnych i ich dokonań; metody waloryzacyjne, Metody ewaluacyjne, które pozwalają na dokonywanie samooceny podejmowanych i zrealizowanych zadań, konstruktywną ocenę działań innych osób oraz przyjmowanie oceny od innych osób, w szczególności rówieśników. Formy organizacyjne podczas konkretnych zajęć. Zalecane są formy: indywidualna pozwalająca na realizację indywidualnie dobranych zadań, dopasowanych do poziomu i oczekiwań poznawczych ucznia (ułatwieniem może być tu stosowanie odpowiednio opracowanych kart pracy) grupowa w której uczeń tworzy więzi społeczne, uczy się negocjacji, dobór grupy: grupy jednorodne – by uczniowie mogli wymieniać się zainteresowaniami, wiedzą i doświadczeniami z uczniami o podobnych możliwościach, grupy o zróżnicowanym poziomie – by uczniowie uczyli się pomagać i wspierać innych, wypowiadać się, pokonywać nieśmiałość, przekazywać w sposób zrozumiały posiadaną wiedzę; zalecane jest także stosowanie losowego doboru grupy, aby poprzez realizowanie wspólnych celów możliwa była integracja osób o zróżnicowanym potencjale intelektualnym i społecznym. Procedury (metody, formy, środki) 28 28

Dziękuję za uwagę. „Z DROBIAZGÓW ŻYCIOWYCH WYKONANYCH WIELKIM SERCEM POWSTAJE WIELKOŚĆ CZŁOWIEKA„ STEFAN WYSZYŃSKI