Prezentacja badań Johna Hattiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
ocenianie, które pomaga się uczyć
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
im. Króla Jana III Sobieskiego
JAK OCENIAĆ, BY WSPIERAĆ ROZWÓJ UCZNIA
Janina Grzecznowska Gorzów Wlkp. marzec 2013.
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
ocenianie, które pomaga się uczyć
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
EWALUACJA WEWNĘTRZNA II
Ocenianie kształtujące
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Ocenianie Kształtujące
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Obserwacja wybranych uczniów
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
INSPIRACJĄ DO PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
Dyrektor zgodnie z prawem. Ocenianie kształtujące – nowy wymóg prawny
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Co wpływa na uczenie się uczniów?
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Rok szkolny 2013/2014 Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego Lublin, sierpień 2014 r.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
EDUKACJA I KLASA OCENA WSPIERAJĄCA - cele, kryteria
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Obserwacja wybranych uczniów
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Zapis prezentacji:

Prezentacja badań Johna Hattiego Szkolenie Dyrektorów i Nauczycieli w zakresie oceniania wspierającego rozwój uczniów Prezentacja badań Johna Hattiego

Co wpływa na uczenie się uczniów i skąd to wiemy? Najlepsze efekty w nauczaniu osiągniemy wtedy, gdy spojrzymy na uczenie się oczami uczniów. Profesor John Hattie z Auckland University: 15 lat badań, 800 analiz badań edukacyjnych, 50 tysięcy badań na 200 mln uczniów.

Jak działają interwencje w edukacji?

Jak działają interwencje w edukacji? 0,4 średni rozmiar efektu 1,0 bardzo duży wzrost

Interwencje w edukacji – co stosujemy? Rozmiar efektu większości podejmowanych w szkołach interwencji jest większy od 0, ale mniejszy od 0,4!

Przykład zmiany w szkole: zmniejszenie liczebności klas –wpływ 0,21

Rozkład efektów wprowadzanych zmian

Rozkład efektów wprowadzanych zmian Im większy wpływ na osiągnięcia uczniów, tym rzadziej interwencja jest stosowana

Przykładowe czynniki wpływające na wyniki w nauce Powtarzanie klasy Indywidualizacja nauczania Ewaluacja formatywna ucznia Szkoły społeczne Informacja zwrotna Dodatkowe programy nauczania Relacje nauczyciel - uczeń Nauczanie w oparciu o rozwiązywanie problemów Szkolenia nauczycieli Wpływ rówieśników Zaangażowanie rodziców Wiedza merytoryczna nauczycieli Uczenie się w małych grupach Samoocena Zadawanie pytań Podział na grupy wg zdolności Wysokie oczekiwania Praca domowa Motywacja Cele będące wyzwaniem Rozmiar klasy

Co działa? Co ma największy wpływ na polepszenie efektów nauczania (5 interwencji)? - 5 min. rozmowy w parach  

Co działa? Interwencja Badania Średni rozmiar efektu Samoocena 209 1,44 Ewaluacja ucznia (providing formative evaluation) 30 0,90 Informacja zwrotna (feedback) 1287 0,73 Relacje nauczyciel-uczeń 229 0,72 Nauczanie w oparciu o rozwiązywanie problemów 221 0,61 Cele będące wyzwaniem 604 0,56 Wpływ rówieśników 12 0,53 Zaangażowanie rodziców 716 0,51 Uczenie się w małych grupach 78 0,49 Motywacja 327 0,48 Zadawanie pytań 211 0,46

Co nie działa? Interwencja Badania Średni rozmiar efektu Wysokie oczekiwania 647 0,42 Praca domowa 161 0,29 Indywidualizacja nauczania 600 0,23 Rozmiar klasy 96 0,21 Szkoły społeczne 18 0,20 Dodatkowe programy nauczania 102 0,17 Powtarzanie klasy 207 0,16 Podział na grupy według zdolności 500 0,12 Szkolenie nauczycieli 53 0,11 Wiedza merytoryczna nauczycieli 92 0,09

Skuteczne nauczanie = OK Interwencja Średni rozmiar efektu Źródło wpływu Samoocena 1,44 Uczeń Ewaluacja formatywna 0,9 Nauczyciel/Uczeń Informacja zwrotna 0,73 Nauczyciel Relacje nauczyciel-uczeń 0,72

Działania nauczyciela Najlepsze efekty daje Ewaluacja Formatywna i Informacja Zwrotna Spośród działań prowadzonych przez nauczyciela największy wpływ na rozwój uczniów, ich wyniki ma informacja zwrotna (trzeba to wyraźnie podkreślić). Jej średni efekt wpływu to aż 0,73! Porównajmy to chociażby z ciągłym rozwojem zawodowym nauczycieli, który daje 0,62, zadawaniem i sprawdzaniem pracy domowej (0,29), czy poziomem wiedzy nauczyciela na temat nauczanego przedmiotu (0,9). Jak widać żadne inne działanie nauczyciela nie jest skuteczniejsze w polepszaniu wyników uczniów niż udzielanie im informacji zwrotnej.

Co oddziałuje na osiągnięcia uczniów? Trener prezentuje schematyczny rozkład kołowy pokazujący wpływ poszczególnych czynników z otoczenia uczniów na ich uczenie się. Często przecenia się wpływ jaki na wyniki uczniów w nauce ma to czy chodzi do tak zwanej „dobrej szkoły”, czy do przeciętnej w rzeczywistości to oddziaływanie jest dość niewielkie. Podobnie wygląda sprawa wpływu domu rodzinnego ucznia na jego wyniki. Dzielenie uczniów na tych „z dobrych szkół” i „dobrych domów” oraz tych ze „słabych szkół” i „problematycznych domów” jest jedynie przyklejaniem im łatek. Stanowi też usprawiedliwienie dla braku odpowiednich działań ze strony dyrektorów i nauczycieli.

Widoczne nauczanie = widoczne uczenie się Nauczyciel towarzyszy uczniom w procesie uczenia się. Uczniowie są właścicielami własnego procesu uczenia się. Nauczyciel facylitatorem procesu uczenia się, a nie ewaluatorem ucznia

Nauczyciel okejowy Stosuje efektywną informację zwrotną. Wprowadza samoocenę i ocenę koleżeńską. Stwarza warunki do współpracy uczniów. Wspiera uczniów tak, by wszyscy czuli się właścicielami swojego procesu uczenia się. Określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia. Potrafi zadawać pytania angażujące ucznia w tematykę lekcji. Ustala wraz z uczniami kryteria oceniania, czyli to, co będzie brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia.