ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ LOKALNY I JEGO MONITORING WSKAŹNIKOWY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Związku Miast Polskich
Zasady polityki regionalnej UE
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , Porównanie benchmarking.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
1 Konferencja: Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego (gminach i powiatach) Projekt współfinansowany.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
MIASTA – PARTNERZY PROJEKTU Płock – Miasto (Partner) wiodący + lider bloku tematycznego Włocławek, Elbląg – Partner projektu – lider bloku tematycznego.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Planowanie Rozwoju Instytucjonalnego
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
GOSPODARKA PRZESTRZENNA
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Zamiast wstępu prowadzenie działalności edukacyjnej promocja i popularyzacja zasobów informacyjnych prowadzenie studiów i badań w regionie rozpoznawanie.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Monitorowanie regionalnego sektora usług komunalnych Zenon.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Strateg jako innowacyjne narzędzie monitorowania rozwoju Renata Bielak Dyrektor Departamentu Analiz i Opracowań Zbiorczych GUS Zielona Góra, 10 maja 2016.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Warsztat konsultacyjny
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Warsztat konsultacyjny
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ LOKALNY I JEGO MONITORING WSKAŹNIKOWY Konferencja ROZWÓJ MONITORINGU MIAST, GMIN I POWIATÓW W POLSCE WARSZAWA 25 CZERWIEC 2009seehyi fgjl\ Tadeusz Borys Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu –Wydział w Jeleniej Górze ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ LOKALNY I JEGO MONITORING WSKAŹNIKOWY

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ LOKALNY 4 PYTANIA: Jakie są cechy dobrego monitoringu? Jakie jest miejsce zrównoważonego rozwoju w strukturze SAS? – co chcemy mierzyć i po co? Jaka jest struktura modułu ZR i logika jego funkcjonowania? – czym się wyróżnia ta inicjatywa? Co dalej? – kierunki rozwoju monitoringu ZR w ramach SAS

Jakie są cechy dobrego monitoringu? Wiarygodny - zgodny z obiektywnym stanem rzeczy; z dobrze określonym przedmiotem pomiaru (zrównoważony rozwój) przez kilka poziomów operacjonalizacji Adekwatny do potrzeb użytkownika – przydatny dla decyzji strategicznych Zrozumiały dla użytkownika – przyjazny w odbiorze Aktualny i dający niezbędną retrospekcję – dający coraz dłuższe szeregi czasowe Konsekwentny w formie przekazu – regularne stosowanie tych samych wskaźników z bardzo ostrożnym wprowadzaniem zmian wzbogacania lub redukcji wskaźników Zbudowany na stabilnej bazie zasilania – oparcie się na bazach statystyki publicznej i publiczna dostępność (dostępność przez INTERNET) Wskaźnikowy charakter baz danych monitoringu (BDL/BDR a moduł w SAS) Możliwość wyboru poziomu analizy wskaźnikowej (zasada: od szczegółowości do agregacji)

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ LOKALNY PYTANIE drugie: Jakie jest miejsce zrównoważonego rozwoju w strukturze SAS? – po co i co chcemy mierzyć?

Dwa ważne stwierdzenia: Zrównoważony rozwój jako NOWY PARADYGMAT przestał być już tylko ogólną – często niezrozumiałą, mętną ideą, której istotą jest SPRAWIEDLIWOŚĆ MIĘDZYPOKOLENIOWA W DOSTĘPIE DO RÓŻNYCH ŚRODOWISK  przyrodniczego, kulturowego, ekonomicznego itp.

Dwa ważne stwierdzenia: Zrównoważony rozwój stał się kategorią w pełni operacyjną - o rosnącej konkretności na różnych poziomach zarządzania; ZR ma już w wielu elementach spójny system swojej OPERACJONALIZACJI !!!!

System operacjonalizacji ZR tworzy obecnie: Operacjonalizacja PRAWNA – zapisy w Konstytucji, ustawach .. Operacjonalizacja DIAGNOSTYCZNA i PLANISTYCZNA – poprzez diagnozowania stanów rozwoju, określanie celów rozwojowych, ich aktualizację i monitoring realizacji. Operacjonalizacja AKSJOLOGICZNA – poprzez system wartości wyrażony w ŁADACH (ładzie społecznym, ładzie gospodarczym, ładzie środowiskowym, ładzie przestrzennym) i w ZBIORACH ZASAD określających istotę tych ładów. Operacjonalizacja POMIAROWA – POMIAR WSKAŹNIKOWY stanu, postępu lub regresu w dążeniu do rozwoju zrównoważonego

Moduł zrównoważonego rozwoju w ramach SAS realizuje aż trzy sposoby ukonkretniania/ operacjonalizacji lokalnego rozwoju zrównoważonego: Po pierwsze – tworzy podstawy do operacjonalizacji diagnostycznej i planistycznej  jest to pierwsza inicjatywa w Polsce, która tworzy kompleksowy system monitoringu pozwalającego śledzić stan i rezultaty/efekty rozwoju i kreuje ich całościowy obraz – jest to istota III fazy rozwoju SAS (od 2007 roku)

System Analiz Samorządowych – cele i fazy Wsparcie strony samorządowej w Komisji Wspólnej FAZA I - 1996 Cele statutowe ZMP: Obrona interesów miast, m.in.. poprzez udział w procesie tworzenia prawa. Pomoc w doskonaleniu procesów zarządzania w samorządach Pomiar wskaźnikowy jakości usług publicznych CELE SAS FAZA II – od 1997 Wsparcie wskaźnikowe planów lokalnych na etapach: diagnozy stanu budowy monitoringu realizacji FAZA III – od 2007

SAS – POMIAR ZR i JAKOŚCI Jakości życia – dwa moduły Główny cel - powiązanie bazy wskaźnikowej z celami planowania strategicznego na poziomie lokalnym 16 planów na poziomie gminy: m.in.. Strategia ZR (dokument „matka) Program ochrony środowiska Plan gospodarki odpadami. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem miasta. Strategia rozwiązywania problemów społecznych Lokalny plan zarządzania kryzysowego itp. Zbiór tych planów wraz z systemem ich realizacji to lokalna polityka ZR

SAS – POMIAR Zrównoważonego rozwoju – Utworzona w SAS baza wskaźników ZR pozwala zatem na szerokie porównania i daje możliwość badania wpływu konkretnych działań gmin i polityk przez nie realizowanych na: stan zrównoważania rozwoju danej jst, oraz na szersze procesy rozwojowe, m.in. w kontekście polityk i funduszy Unii Europejskiej, narzędzie to – tak jak cały SAS – jest publicznie dostępne w Internecie.

Moduł zrównoważonego rozwoju w ramach SAS Po drugie – jest zgodny z istotą operacjonalizacji AKSJOLOGICZNEJ  poprzez system wartości wyrażony w ŁADACH (ładzie społecznym, ładzie gospodarczym, ładzie środowiskowym, ładzie przestrzennym) i w ZBIORACH ZASAD określających istotę tych ładów  jako podejście benchmarkingowe (łady jako punkty docelowe)

MODUŁY WSKAŹNIKÓW WG ŁADÓW Podział ładów na dziedziny Operacjonalizacja ZR poprzez dekompozycję ładu zintegrowanego (= ZR) na 5, 4 lub 3 łady Zrównoważony rozwój gminy/powiatu Ład gospodarczy Ład społeczny Ład polityczno- instytucjonalny Ład ekologiczny Ład przestrzenny POLITYKI (gospodarcza, społeczna …) MODUŁY WSKAŹNIKÓW WG ŁADÓW Podział ładów na dziedziny

Lokalna Agenda 21 = polityka ZR + partnerstwo Rozwój zrównoważony: szczególne znaczenie integralności ładów i partnerstwa !!!! Ład ekologiczny Ład społeczny Ład przestrzenny Ład gospodarczy Ład instyt.-polityczny Lokalna Agenda 21 = polityka ZR + partnerstwo

Moduł zrównoważonego rozwoju w ramach SAS Po trzecie – operacjonalizacja POMIAROWA – POMIAR WSKAŹNIKOWY stanu, postępu lub regresu w dążeniu do rozwoju zrównoważonego – jako istota tego modułu  uwzględnienie struktury celów lokalnego rozwoju zrównoważonego

SAS - Moduł wskaźników ZR na tle struktura celów strategii ROZWOJU LOKALNEGO WIZJA MISJA CEL NADRZĘDNY: jakość życia OBRAZ OBIEKTYWNY OBRAZ SUBIEKTYWNY CEL GŁÓWNY: zrównoważony rozwój jako ład zintegrowany Ład społeczny Ład gospodarczy Ład środowiskowo- przestrzenny Dziedziny w ramach ładów CELE SZCZEGÓŁOWE (OPERACYJNE) WSKAŹNIKI ZR

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ LOKALNY PYTANIE trzecie: Jaka jest struktura modułu ZR i logika jego funkcjonowania? – czym się wyróżnia ta inicjatywa?

ILUSTRACJA PRAKTYCZNA  Struktura modułu ZR w ramach SAS : CZTERY POZIOMY OPERACJONALIZACJI WSKAŹNIKOWEJ ZR np. podmodułu oceny OKREŚLENIE grup porównawczych GMIN I POWIATÓW I poziom oceny: POMIAR ROZWOJU WG WARTOŚCI WSKAŹNIKÓW W RAMACH POSZCZEGÓLNYCH DZIEDZIN; podział na 3 łady (po około 80 wskaźników) i na 8 dziedzin (po około 10 wskaźników) w ramach ładów (łącznie 24 dziedziny) – zbiór ok. 240 wskaźników ZR; II poziom oceny: POMIAR ROZWOJU WG DZIEDZIN (wg skali 0-5) – miary subsyntetyczne dziedzin jako wypadkowe ocen poszczególnych wskaźnikow III poziom oceny: POMIAR ROZWOJU wg ŁADÓW (wg skali 0-5) – miary subsyntetyczne ładów jako wypadkowe ocen poszczególnych dziedzin IV poziom oceny: Syntetyczny POMIAR ZR (wg skali 0-5) – miara syntetyczna ZR jako wypadkowa ocen poszczególnych ładów ILUSTRACJA PRAKTYCZNA 

Wybór rodzaju gminy Wybór formy prezentacji danych

Wybór gminy

Ważne! Stan danych. Stopień zasilenia wskaźników ZR

Wskaźniki ZR w układzie ładów: społeczny, gospodarczy, środowiskowo-przestrzenny Poszerzamy wgląd w łady 

Prezentacja wskaźników ZR: 1) w układzie trzech ładów 2) wg list wskaźników (długa – krótka) 3) jako obraz dziedziny (syntetyczna ocena dziedziny w skali 0 – 5): PODMODUŁ OCENY – poszerzamy wgląd w ten podmoduł np. ładu społ.

Wybór przykładowej dziedziny ładu społecznego dla zobrazowania wyników

? Co to jest grupa porównawcza? Forma prezentacji: wykres radarowy dziedziny – oceny wskaźników dodatkowo wykresy kolumnowe – proste porównanie do grupy porównawczej (wart. wsk.) ?

3 kryteria porówny-walnosci Jst. przedziały dochodów: > 2800; 2150 -2800 1900- 2150 1700-1900 > 1700 zł

Wybrana dziedzina Wykres radarowy – oceny wskaźników w ramach dziedziny I poziom oceny

Wykres radarowy – oceny wskaźników w ramach dziedziny Poziom I oceny

Prezentacja wyników (wartości wskaźników) w formie graficznej – wykresy kolumnowe

Oceny dziedzin i ocena ładu społecznego II i III poziom oceny (analityczny) Prezentacja wyników w formie tabeli i wykresów radarowych

Możliwość rysowania wykresu radarowego dla ładu lub poszczególnych dziedzin I poziom oceny II poziom oceny III poziom oceny

Wybrany ład Wykres radarowy – subsyntetyczne oceny dziedzin w ramach wybranego ładu – np. ładu społecznego II poziom oceny

Wybrany ład Wykres radarowy – subsyntetyczne oceny dziedzin w ramach wybranego ładu (społecznego) II poziom oceny

Zagregowane oceny wskaźników dla ZR jako całości wg subsyntetycznych ocen poszczególnych ładów Prezentacja wyników w formie tabeli i wykresów radarowych

Na wykres radarowy ZR trafią oceny poszczególnych ładów III poziom oceny Możliwość rysowania wykresu radarowego dla całego ZR, ładów i poszczególnych dziedzin IV poziom oceny

Wykres radarowy – ocena ZR wybranej gminy wg syntetycznych ocen ładów: społecznego, gospodarczego i środowiskowo-przestrzennego III poziom oceny

Inny sposób wykorzystania modułu SAS: – prezentacja wartości wskaźników z długiej lub krótkiej listy Forma prezentacji – tabela + wykresy kolumnowe Prezentacja wyników w formie tabeli i wykresów kolumnowych

Prezentacja wyników w formie wykresów kolumnowych dla każdego wskaźnika

Prezentacja wyników w układzie porównawczym: - wybrana gmina – grupa porównawcza – gminy w powiecie – gminy w województwie – gminy w Polsce Udział ludności w wieku poprodukcyjnym w stosunku do liczby ludności ogółem (%) w województwie

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ LOKALNY PYTANIE ostatnie: Co dalej? – kierunki rozwoju monitoringu ZR w ramach SAS poszerzenie bazy wskaźników przez GUS dalsze zwiększanie przyjazności i przejrzystości struktury i działania modułu

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ