Pedagogika specjalne – wybitnie uzdolnieni

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Program wychowawczy szkoły
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Marcin Szala wicedyrektor Szkół ETE im. Alberta Schweitzera
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
UCZEŃ ZDOLNY Metody identyfikacji: Jak rozpoznawać ucznia zdolnego?
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Merytoryczne i metodyczne przygotowanie ucznia zdolnego do konkursu
„Uczeń zdolny – wyzwanie dla szkoły i środowiska”
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Konferencja inauguracyjna Wolsztyn 14 listopada 2007.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Dydaktyka ogólna.
Pedagogika szkoły wyższej
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Konferencja upowszechniająca dla kadry kierowniczej szkół System pracy z uczniami zdolnymi jako produkt finalny projektu DiAMEnT Prezentacja finalnej wersji.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Metody przygotowujące do nauki matematyki
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Cele kształcenia.
Treści kształcenia.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Wychowanie ekologiczne
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 221 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. BARBARY BRONISŁAWY CZARNOWSKIEJ W WARSZAWIE.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Szkolny Program Wspierania Zdolności i Talentów „Lubuscy poszukiwacze talentów” opracowali: Agnieszka Pisarczyk i Zdzisław Kapiński.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Pedagogika specjalne – wybitnie uzdolnieni Dr hab. prof. AP Jolanta Zielińska

Pojęcie zdolności: sprawnościowa lub efektywnościowa strona czynności i działalności człowieka, wyrażając hipotetyczną właściwość jednostki, stanowiąca przyczynę różnic między ludźmi w przebiegu, poziomie organizacji i wynikach (efektywności) działania. Cechy ucznia wybitnie zdolnego: wysoka inteligencja ogólna, osiągnięcia twórcze w dziedzinach społecznych (konkursy, olimpiady), twórcza wyobraźnia, wybitne zdolności specjalne, łatwość w uczeniu się, szerokie zainteresowania, samokrytycyzm, pracowitość.

Schemat porządkujący sposoby definiowania zdolności (H.Schiefele, A. Krapp 1973) środowisko interakcja między środowiskiem i dziedziczeniem dziedziczenie Założenia na temat genezy zdolności teorie środowiskowe teorie interakcyjne teorie deterministyczne Wyjaśnienia dyzspozycja jako uzdolnienie do uczenia się Zdolności jako uzdolnienia dyzspozycja jako gotowość do osiągnięć kategorie zachowań Opisy Zdolności jako kategoria opisowa Obserwacje poszczególne sposoby zachowań lub wyniki

Kształcenie dzieci wybitnie zdolnych: Kształcenie dzieci wybitnie zdolnych w pedagogice specjalnej jest przede wszystkim zadaniem zmierzającym do wypracowania metod i form kształcenia tych osób. Dotyczy to zarówno kształcenia specjalnego (uzdolnienia kierunkowe w zakresie wybranych dziedzin), jak i działań zmierzających do intensyfikacji wspierania od wieku przedszkolnego dzieci, a następnie młodzieży wybitnie uzdolnionej.

Podejmowane działania: stworzeniem infrastruktury, wykształceniem kadry pedagogów, nawiązanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym, nawiązanie współpracy z ośrodkami akademickimi. Przykład: Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu, które współpracuje z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika

Wyznaczniki charakteryzujące uczniów zdolnych (wg Wyznaczniki charakteryzujące uczniów zdolnych (wg. Tadeusza Lewowickiego): szybsze i łatwiejsze przyswajanie materiału w porównaniu z rówieśnikami, umiejętność opanowania znacznie szerszego zakresu materiału, umiejętności opanowania treści o stosunkowo najwyższym poziomie trudności, zdolności do strukturalizacji materiału, wyróżnianie się oryginalnością, nietuzinkowością i twórczym podejściem do zagadnień i problemów.

Podejmowane działania zmierzające do wspomagania rozwoju osób wybitnie zdolnych: przyspieszenie tempa nauki, rozszerzenie i wzbogacenie treści programowych, różnicowanie poziomu trudności, kształtowanie myślenia, kształtowanie oryginalnego, twórczego działania

Przedstawiciele zajmującymi się problematyką kształcenia dzieci i młodzieży wybitnie zdolnej: Kazimierz Czarnecki, Erwin Gondzik, Tadeusz Lewowicki, Edward Nęcka, Janusz Reykowski, Maria Tyszkowa, Andrzej Sękowski, Jan Strelau, Ziemowit Włodarski.

Cechy działania osoby zdolnej: Dokładne rozpoznanie zewnętrznych i wewnętrznych warunków sytuacji zadaniowej. Trafny wybór informacji stosownie do celu i warunków zadania. Trafność transformacji w strukturze poznawczej. Właściwa synteza informacji. Trafność przyjętego programu czynności związanych z realizacją celu. Sprawność wykonania przyjętego programu. Efektywne sterowanie czynnościami. Kontrola przebiegu czynności.

Efekty działania osoby zdolenej zależą od: Poziomu ogólnych zdolności. Aktywności podmiotu. Teoria zdolności Rotha: zdolność to: Gotowość do osiągnięć. Uzdolnienia do uczenia się.

Strukturalna teoria zdolności Guilforda: studwudziestoczynnikowa teoria, 120 kategorii zdolności elementarnych, każdą zdolność można opisać w 3 wymiarach: operacje, treści (materiał), wytwór, każde zachowanie inteligentne wyraża się w operacjach umysłowych wykonywanych na materiale, prowadzących do wytworu (Strelau, 1987), operacje to przetwarzanie informacji, jest ich 5 kategorii, 4 kategorie treści, 6 kategorii wytworu, 5x4x6= 120.

Inne teorie zdolności: Rozwojowa teoria zdolności: założenie: inteligencja człowieka stanowi rozwinięta forma adaptacji biologicznej. Teoria poznawcza Piageta. Oparta na teorii działania: założenie: praktyka stanowi źródło poznania. Teoria poznawcza Wygotskiego.

Pozaintelektualne cechy ucznia zdolnego: dojrzałość i równowaga emocjonalna, silne ego, zrównoważenie, umiarkowana aktywność, zdolność do koncentracji uwagi, duży poziom niepokoju.

Uczniowie zdolni odznaczają się: dużym poczuciem własnej wartości, wiarą w swoje możliwości, wiarą w umiejętności pokonywania trudności, mają pozytywny stosunek do szkoły i nauczycieli, są krytyczni, przejawiają tendencję do dominacji, czasami wyobcowani i nielubiani.

Kryteria diagnozowania uczniów zdolnych: wysoki poziom zdolności ogólnych (powyżej 120), szybkość i łatwość nabywania nowych doświadczeń i uczenia się, wysoki poziom osiągnięć szkolnych.

Strategie pracy z uczniem zdolnym: strategia „wcześniej”: szybszy rozwój ucznia, strategia „więcej”: wyposażenie w większy zasób wiedzy, strategia „inaczej”: umożliwienie uzyskania wiedzy o wyższym poziomie złożoności, strategia „lepiej i mądrzej”: rozwijanie u ucznia myślenia twórczego.

Problemy do dyskusji: wcześniejsze rozpoczynanie nauki szkolnej, przyspieszenie tempa : klasy półroczne, wydłużony rok szkolny, podwójna promocja (przeskoczenie klasy), indywidualne tempo pracy, wzbogacanie programu szkolnego, treści obowiązkowe i fakultatywne, różnicowanie poziomu trudności (przekraczanie aktualnych możliwości ucznia, kształcenie wielopoziomowe), koncepcja nauczania zróżnicowanego, indywidualne nauczanie problemowo-grupowe (twórcza aktywność ucznia).