KONFERENCJE POWIATOWE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Sześciolatek idzie do szkoły
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
„ Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej… ,,
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
NIE ZAMYKAJ OCZU – RAZEM PRZECIWKO KRZYWDZENIU DZIECI
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

KONFERENCJE POWIATOWE OD DIAGNOZY DO EFEKTU Bydgoszcz-28.10.2011 1

Analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole PEDAGOGICZNA

Diagnoza rozwoju dziecka w planowaniu pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu, w oddziałach przedszkolnych, w innych formach wychowania przedszkolnego: w zespołach i punktach PAŹDZIERNIK-2011

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17)

Zadania nauczycieli wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego Prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Przeprowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej (diagnozy przedszkolnej), z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej.

o przebiegu diagnozy przedszkolnej dyrektor przedszkola oraz szkoły Co powinien wiedzieć o przebiegu diagnozy przedszkolnej dyrektor przedszkola oraz szkoły

Diagnoza to: „rozpoznanie jakiegoś stanu rzeczy Definicja i jego tendencji rozwojowych na podstawie jego objawów i w oparciu o znajomość ogólnych prawidłowości. /S. Ziemski „Problemy dobrej diagnozy”/ Definicja

Kogo obejmuje diagnoza dzieci pięcioletnie dzieci sześcioletnie

Czemu służy diagnoza

Zgromadzenie informacji, które mogą pomóc: rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać; nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej; pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Jaką wiedzę i umiejętności powinien posiadać nauczyciel w procesie diagnozowania

wiedzę z psychologii rozwojowej. wiedzę z metodologii badań * wiedzę z psychologii rozwojowej * wiedzę z metodologii badań * wiedzę z metodyki wychowania przedszkolnego

Procedura diagnozowania dzieci

I etap: diagnoza wstępna – nauczyciel precyzuje zaobserwowane możliwości i potrzeby wychowanka, określa jego potencjał, a następnie formułuje kierunki pracy z dzieckiem np. wyrównanie deficytów, rozwijanie uzdolnień. Do przyjętych kierunków dostosowuje sposoby pracy z dzieckiem. II etap: diagnoza etapowa – to porównanie z diagnozą wstępną. Nauczyciel ewaluuje przyjęte kierunki pracy z dzieckiem, określa efekty. Uzyskane wyniki będą miały wpływ na pracę z wychowankiem w dalszym czasie. III etap: diagnoza końcowa – analiza umiejętności dziecka, ustalenie końcowych efektów rocznej pracy.

Diagnoza – krok po kroku Krok 1. Czynności organizacyjne: ustalenie terminu i warunków przeprowadzenia obserwacji - prowadzone przez dwa tygodnie, obserwowanie nie więcej niż 10 dzieci, analiza arkusza diagnostycznego - zapoznanie ze sposobem i interpretacją wyników, przygotowanie materiałów i pomocy potrzebnych do przeprowadzenia obserwacji.

Krok 2. Obserwacja dzieci zgodnie z przyjętymi zasadami. Krok 3. Diagnoza wstępna przeprowadzona na podstawie: obserwacji z zastosowaniem narzędzia diagnostycznego np. arkusza obserwacji, rozmowy z dzieckiem, rodzicami, specjalistami, analizy wytworów działalności dziecięcej. Krok 4. Analiza jakościowa i ilościowa wyników wstępnej diagnozy oraz interpretacja wyników.

Krok 5. Informacja dla rodziców o wynikach diagnozy wstępnej. Krok 6. Wspieranie dzieci w osiąganiu gotowości szkolnej polegającej na codziennej pracy wychowawczo - dydaktycznej oraz opracowanie i realizacja dla dziecka wymagającego dodatkowego wsparcia pedagogicznego, indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju. - Krok 7. Diagnoza etapowa przeprowadzona na podstawie: obserwacji z zastosowaniem narzędzia diagnostycznego np. arkusza obserwacji, rozmowy z dzieckiem, rodzicami, specjalistami, analizy wytworów działalności dziecięcej.

Krok 8. Analiza jakościowa i ilościowa wyników diagnozy etapowej oraz interpretacja wyników i określenie kierunków dalszych działań. Krok 9. Wspieranie dzieci w osiąganiu gotowości szkolnej polegającej na codziennej pracy wychowawczo - dydaktycznej oraz realizowaniu działań wspomagających zgodnie z harmonogramem indywidualnego programu z uwzględnieniem modyfikacji po diagnozie wstępnej. Krok 10. Diagnoza końcowa - analiza jakościowa i ilościowa wyników diagnozy konńcowej, ocena stopnia gotowości szkolnej dziecka. Krok 11. Informacja dla rodziców o stanie gotowości szkolnej dziecka.

Proponowany terminarz diagnozowania dzieci 1 Proponowany terminarz diagnozowania dzieci 1. diagnoza wstępna – wrzesień - październik 2. poinformowanie rodziców o wynikach diagnozy wstępnej - październik 3. skonstruowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju dla dzieci wymagających dodatkowego wsparcia pedagogicznego – październik/listopad 4. wspieranie dzieci w osiąganiu gotowości szkolnej polegającej na codziennej pracy wychowawczo - dydaktycznej realizowanie działań wspomagających zgodnie z harmonogramem indywidualnych programów – listopad/kwiecień 5. diagnoza etapowa – styczeń 6. diagnoza końcowa – kwiecień/maj 7. przekazanie rodzicom informacji o stanie gotowości szkolnej – kwiecień/maj

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Nowością w procesie diagnozowania umiejętności dzieci i dostosowania kierunków pracy do wyników diagnozy jest zespołowy aspekt czynności podejmowanych przez nauczycieli i specjalistów, rozszerzające dotychczas prowadzone działania. Nauczyciele po przeprowadzeniu diagnozy, w przypadku stwierdzenia, że dziecko wymaga objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną, informują o tym niezwłocznie dyrektora, ten powołuje zespół, którego zadaniem jest ustalenie zakresu, w jakim dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Rodzaje dokumentów 1. INDYWIDUALNY PROGRAM WSPOMAGANIA I KORYGOWANIA ROZWOJU DZIECKA 2. INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO -TERAPEUTYCZNY - IPET 3. KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA - KIPU 4. PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH - PDW

Dla kogo program 1. INDYWIDUALNY PROGRAM WSPOMAGANIA I KORYGOWANIA ROZWOJU DZIECKA - dla dziecka po diagnozie przedszkolnej wymagającego wsparcia pedagogicznego.

Dla kogo IPET, KIPU, PDW 2. INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO –TERAPEUTYCZNY - IPET - dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. 3. KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA - KIPU - dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego - dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania wydanym przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną - dla dziecka z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej - dla dziecka po diagnozie przedszkolnej. 4. PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH - PDW - dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego

Publikacja pt. „Diagnoza przedszkolna” jest wynikiem współpracy Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy i Kujawsko-Pomorskich Centrów Edukacji Nauczycieli województwa kujawsko-pomorskiego. Mamy nadzieję, że informacje zawarte w tej publikacji pozwolą lepiej zrozumieć istotę diagnozy przedszkolnej i skutecznie ją przeprowadzić.

. Należy pamiętać, że…. każde dziecko, które rozpoczyna edukację szkolną, charakteryzuje się zróżnicowanym poziomem posiadanej wiedzy i umiejętności oraz indywidualnymi cechami osobowościowymi.

Dlatego nauczyciele muszą podjąć działania, mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości. Uczniom z niepełnosprawnościami, w tym uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, nauczanie należy dostosować do ich możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się.

Istotne jest, aby nauczyciel szkoły, na początku roku szkolnego, przeprowadził diagnozę wstępną. Dzięki niej uzyska informacje dotyczące funkcjonowania ucznia. Dokonując aktualnej oceny poziomu rozwoju dziecka, wychowawca (podczas codziennych zajęć szkolnych), określi mocne strony i obszary, w których uczniowi należy pomóc. Uzyskane wyniki będą przydatne do zaplanowania indywidualnej pracy z każdym uczniem w klasie.

Nieodzownym elementem dalszych działań nauczyciela, będzie przeprowadzenie diagnozy okresowej (etapowej) i końcowej z wykorzystaniem narzędzi badawczych opracowanych przez nauczycieli szkoły lub dostępnych na rynku księgarskim. Rzetelne prowadzenie diagnozy, daje możliwość całościowego spojrzenia na postępy ucznia i ułatwia analizę postępów wychowanka w realizacji podstawy programowej.

Dziękuję za uwagę… Opracowanie: Krystyna Karpińska, Barbara Szczepkowska