Międzynarodowy Ruch Turystyczny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
UNICEF PATRONEM GIMNZAJUM PUBLICZEGO W CYBINCE
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Integracja to proces tworzenia powiązań i współzależności politycznych i gospodarczych między krajami, poprzez zawarcie umów dotyczących swobody przepływu.
Podstawy Turystyki Wykład
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
GO CHINA! GO AFRICA! Ministerstwo Gospodarki
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
STUDIA WSCHODNIE.
MIĘDZYNARODOWE STOSUNKI POLITYCZNE
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konfederacja Krajowych Stowarzyszeń Hoteli i Restauracji we Wspólnocie Europejskiej Wyk. Artur Umer(46487)
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
Międzynarodowe organizacje turystyczne – ćwiczenia
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
ONZ i NATO.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Polska prezydencja w Unii Europejskiej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
WYDZIAŁ TURYSTYKI I NAUK O ZDROWIU Kierunek: TURYSTYKA I REKREACJA Specjalność: Zarządzanie turystyką.
ŚWIATOWA FEDERACJA NARODOWYCH ZWIĄZKÓW BIUR PODRÓŻY
CTO – Karaibska organizacja turystyczna.
DZIECI ŻOŁNIERZE.
10 lat członkowstwa Polski w Unii Europejskiej
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Prezentację wykonali: Rafał Aleksiejuk Dawid Kiertowicz Michał Starak.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
CELE ORGANIZACJ NARODÓW ZJEDNOCZYNOCY I JEJ GŁÓWNE ORGANY
MIĘDZYNARODOWY RUCH TURYSTYCZNY
Integracja polityczna państw świata
Kto handluje z kim?.
Globalizacja mierniki
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Trendy rozwoju turystyki w świetle danych statystycznych.
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zainwestuj w Lubuskiem Elżbieta Anna Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
PLAN PREZENTACJI: Wprowadzenie. Problemy polityczne.
Regionalizacja w Afryce
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Zapis prezentacji:

Międzynarodowy Ruch Turystyczny Podstawy Turystyki/Wykład

Rozmiary międzynarodowego ruchu turystycznego Największym rynkiem turystycznym świata jest Europa (51% udział w rynku). Na jej obszarze koncentruje się największa część ruchu turystycznego, działa tam kilka tysięcy touroperatorów, kilkadziesiąt tysięcy agencji turystycznych oraz 1,3 mln różnych firm działających w sektorze hotelarstwa i gastronomii. W 2007 roku wpływy z turystyki międzynarodowej ogółem wyniosły 856 mld USD. Zatrudnienie w przemyśle turystycznym wynosi obecnie 74 mln osób, co stanowi 2,8% ogółu miejsc pracy na świecie. Do 2015 roku zatrudnienie w przemyśle turystycznym ma wynieść 85 mln osób.

Liczba podróżujących w wybranych latach Liczba podróżujących osób (w mln) 1950 25,3 1960 69,3 1970 159,7 1980 284,8 1990 425,0 2001 2007 2020 689,0 903,0 1600

Regionalizacja REGION EUROPEJSKI oraz 5 subregionów (północny, zachodni, południowy, Europy Środkowo-Wschodniej, wschodnio-śródziemnomorski) REGION AMERYKAŃSKI oraz 4 subregiony (Ameryka Płn., Ameryka Płd., Ameryka Centralna, Karaiby) REGION AFRYKAŃSKI oraz 5 subregionów (północny, wschodni, środkowy, południowy, zachodni) REGION ŚRODKOWO-WSCHODNI i kraje (Bahrajn, Egipt, Irak, Jordania, Kuwejt, Liban, Libia, Oman, Katar, Arabia Saudyjska, Syria, Dubaj, Jemen i Zjednoczone Emiraty Arabskie) REGION POŁUDNIOWO-AZJATYCKI (Malediwy, Nepal, Indie, Pakistan, Iran, Butan, Bangladesz, Afganistan, Sri Lanka) REGION WSCHODNIEJ AZJI I PACYFIKU oraz 3 subregiony (Azji Północnej, Południowo-Wschodni, Oceanii)

Czynniki wpływające na rozmiary międzynarodowego ruchu turystycznego Czynniki ogólnopolityczne Czynniki ogólnorynkowe

Czynniki polityczne zwiększające rozmiary ruchu turystycznego poprawa stosunków między Wschodem a Zachodem, integracja polityczno-gospodarcza, czyli Unia Europejska, przeobrażenia ustrojowe w byłych krajach realnego socjalizmu, podpisane porozumienia w sprawie tworzenia wspólnej strefy wolnego handlu dla dóbr i usług (np. strefa Schengen), przesłanki pokojowe w wielu regionach świata, korzystne zmiany na Dalekim Wschodzie (Chiny, Tajwan), przemiany polityczne i gospodarcze na obszarze byłego Związku Radzieckiego.

Czynniki polityczne zmniejszające rozmiary ruchu turystycznego wojny i konflikty zbrojne na świecie nieuregulowana sytuacja polityczno-gospodarcza krajów uwikłanych w te konflikty oraz związany z tym brak bezpieczeństwa.

Czynniki pomnażające korzyści ekonomiczne związane z turystyką przyjazdową czynniki zależne (infrastruktura turystyczna, tereny narciarskie, kąpieliska, reklama „z ust do ust”, igrzyska olimpijskie, profesjonalne poparcie turystyki przyjazdowej, ułatwienia finansowe dla turystów), czynniki powodzenia (stabilne stosunki polityczne, dobra sytuacja gospodarcza kraju, czystość i higiena, skuteczna ochrona środowiska, dobra komunikacja).

Czynniki obniżające efekty turystyczne w kraju recepcji turystycznej katastrofy naturalne, choroby i epidemie, wojny domowe, terroryzm, niski stopień bezpieczeństwa, niestabilne stosunki polityczne, zła sytuacja gospodarcza, niegościnna ludność, nieatrakcyjna oferta dóbr naturalnych i kulturowych (na przykład zanieczyszczenie środowiska naturalnego, niszczenie budowli i zabytków), złe połączenia i rozwiązania komunikacyjne.

niestabilne stosunki polityczne, Czynniki ogólne i dane przez naturę, występujące na obszarze kraju emisji turystycznej niestabilne stosunki polityczne, zła sytuacja gospodarcza ludności, duża stopa bezrobocia, negatywne podejście środków masowego przekazu do kraju docelowego, przeszkody tranzytowe, na przykład opłaty drogowe, autostradowe, tunelowe, długi czas wyczekiwania na granicy państwowej

United Nations World Tourism Organization (UNWTO) Wybrane Międzynarodowe Organizacje Turystyczne wpływające na funkcjonowanie międzynarodowego ruchu turystycznego United Nations World Tourism Organization (UNWTO) Światowa Rada Podróży i Turystyki (World Travel and Tourism Council - WTTC) Międzynarodowy Związek Turystyki (International Touring Alliance – ITA) Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ)

UNWTO - cele Zasadniczym celem Światowej Organizacji Turystyki jest między innymi:[1] promocja i rozwój turystyki jako dziedziny stymulującej przedsiębiorczość, rozwój gospodarczy i społeczny; inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego; służenie radą i pomocą rządom państw członkowskich w zakresie rozwoju turystyki. Głównym celem działalności WTO jest promocja i rozwój turystyki jako dziedziny stymulującej przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy, a także sprzyjającej wzajemnemu poznawaniu się narodów oraz inicjowanie działań w zakresie ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego. Rolą WTO jest również pomaganie państwom członkowskim maksymalizować korzyści płynące z turystyki takie, jak: zwiększanie zatrudnienia, tworzenie nowej infrastruktury, zwiększanie wymiany pieniężnej oraz minimalizowanie uciążliwości dla środowiska i społeczności lokalnych wywoływane przez turystykę. [1] Status Światowej Organizacji Turystycznej. [w:] „Ruch Turystyczny” Nr 2, SGPIS, Warszawa 1975.

WTTC - cele Generalną misją WT&TC jest promowanie rozwoju i ekspansji turystyki na całym świecie. Natomiast szczegółowe zadania WT&TC są następujące: kształtowanie wizji przyszłości sektora podróży i turystyki, realizowane przede wszystkim poprzez organizowanie spotkań ekspertów z różnych dziedzin, opracowywanie kierunków rozwoju przemysłu turystycznego, obliczanie ekonomicznego wpływu turystyki na gospodarkę, promowanie wizerunku przemysłu turystycznego, jako czynnika walki z bezrobociem, wspieranie wolnorynkowych mechanizmów i usuwanie barier rozwojowych, rozbudowa infrastruktury, lepszy dostęp do zasobów kapitałowych i inwestycje w postęp technologiczny, promowanie odpowiedzialności za środowisko, zarówno naturalne, jak i kulturowe.

ITA - cele Jedna z najstarszych organizacji turystycznych na świecie. Została założona w 1898 roku w Luksemburgu jako Międzynarodowa Liga Towarzystw Turystycznych. Obecną nazwę organizacja przyjęła w 1919 roku. ITA poszukuje praktycznych sposobów ułatwiania międzynarodowego ruchu turystycznego wszelkimi dostępnymi sposobami. Związek ułatwia i koordynuje współpracę narodowych stowarzyszeń turystycznych na forum międzynarodowym oraz dąży do ochrony ich interesów. Na podkreślenie zasługuje fakt, że ITA zawsze poszukiwało możliwie najbardziej praktycznych sposobów ułatwiania rozwoju międzynarodowego ruchu turystycznego.

ONZ - cele Nie jest to organizacja stricte turystyczna, ale wpływa na rozwój turystyki międzynarodowej poprzez działania, pośrednio związane z turystyką, na przykład popieranie rozwoju przyjaznych stosunków między państwami. Cele działalności: utrzymać międzynarodowy pokój i bezpieczeństwo, rozwijać przyjazne stosunki między państwami, oparte na poszanowaniu zasady równouprawnienia i samostanowienia narodów, rozwiązywać w drodze współpracy międzynarodowej zagadnienia międzynarodowe o charakterze gospodarczym, społecznym, kulturalnym i humanitarnym, przyczyniać się do rozwoju praw człowieka, zachęcać do ich poszanowania wobec wszystkich, bez względu na różnicę rasy, płci, języka lub wyznania, stanowić ośrodek uzgadniania działalności międzynarodowej, zmierzającej do osiągnięcia tych celów.

Inny podział organizacji turystycznych Pozarządowe Organizacje Turystyczne dzielą się na: organizacje zajmujące się ogólnymi sprawami: uniwersalne (Międzynarodowa Akademia Turystyczna w Monte Carlo), regionalne (Europejska Komisja Turystyczna), organizacje zajmujące się wybranymi zagadnieniami (np. Międzynarodowa Federacja Samochodowa), zawodowe organizacje turystyczne: transportowe (Międzynarodowa Federacja Drogowa), hotelarskie (Międzynarodowe Zrzeszenie Hoteli), podróży (Światowe Stowarzyszenie Agencji Podróży). organizacje pośrednio związane z turystyką: Międzynarodowa Izba Handlowa, Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody i Zasobów Naturalnych).