UDZIELANIE POMOCY PUBLICZNEJ – UJĘCIE PRAKTYCZNE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Advertisements

Aplikowanie o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na przykładzie SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Wojciech Pander CASE-Doradcy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Seminarium
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Grupy producentów rolnych
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Metodologia wyliczania pomocy publicznej Wrocław, 24 kwiecień 2008 Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy.
2012 Warszawa, 7 maja 2012 r. Wsparcie na pierwsze wdrożenie wynalazku w działalności gospodarczej przedsiębiorcy w ramach 4.osi priorytetowej Inwestycje.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
2012 Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa, 23 października 2012 r. Stan wdrażania działania.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Agencja Rozwoju Regionalnego "AGROREG" S.A. w Nowej Rudzie 1 Dolnośląski Regionalny Fundusz Pożyczkowy Nowa Ruda, ul. Kłodzka 27 Nowa Ruda.
Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne w Polsce DG Polityki Regionalnej.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Wsparcie na prace badawczo- rozwojowe i wdrażanie ich wyników oraz na inwestycje we wzornictwo przemysłowe Izabela Wójtowicz Warszawa, 9 czerwca 2009 r.
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Departament Wdrażania RPO Pomoc publiczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013 Toruń, 12 maja – 10.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Poddziałanie POKL – podstawowe informacje ogólnopolskie projekty otwarte Wojciech Szajnar Zespół Instrumentów Szkoleniowych.
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego.
2009 Pomoc finansowa na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej Monika Borowska Warszawa, r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
3 marca 2014Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - 2 Wsparcie infrastruktury telekomunikacyjnej w ramach RPO Regionalna pomoc inwestycyjna na podstawie rozporządzenia.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
2010 Poddziałanie POKL – podstawowe informacje studia podyplomowe Rafał Kamiński Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 2 marca 2010 r.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
1 INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIĘBIORSTWA FUNDUSZ KREDYTU TECHNOLOGICZNEGO Piła, maj 2007 r.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
„Finansowanie rozwoju przedsiębiorstw w ramach Inicjatywy JEREMIE” fundusz pożyczkowy JEREMIE ARR S.A. w Koninie.
Elementy geometryczne i relacje
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Departament Polityki Regionalnej Pomoc publiczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007 – 2013 Toruń, 9 –
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Mój region w Europie Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie inwestycji przedsiębiorstw.
Materiał opracowany przez: Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich. Instytucja Zarządzająca PROW – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej (Dz. Urz. UE C 74, )
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
Kredyt na innowacje technologiczne
Zapis prezentacji:

UDZIELANIE POMOCY PUBLICZNEJ – UJĘCIE PRAKTYCZNE WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE UDZIELANIE POMOCY PUBLICZNEJ – UJĘCIE PRAKTYCZNE Prowadzący: Agnieszka Radzimowska

PODSTAWOWE POJĘCIA

PODSTAWOWE POJĘCIA wspieranie przedsiębiorstwa pochodzenie ze środków publicznych selektywność korzyść dla beneficjenta zakłócenie lub groźba zakłócenia konkurencji i wpływ na wymianę handlową na wspólnym rynku To wsparcie a nie przedsiębiorstwo ma mieć wpływ na konkurencję i wymianę handlową

PODSTAWOWE POJĘCIA POJĘCIE PRZEDSIĘBIORSTWA art. 1 załącznika 1 do rozporządzenia 800/2008 przedsiębiorstwo - podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną definicja doprecyzowana w orzecznictwie ETS i SPI: niezależnie od źródeł finansowania, formy własności, tego, czy jest nastawiony na zysk i czy przepisy krajowe nadają mu status przedsiębiorstwa działalność gospodarcza – działalność polegająca na oferowaniu towarów i usług na rynku, w zakresie której występuje konkurencja

PODSTAWOWE POJĘCIA NARUSZENIE LUB GROŹBA NARUSZENIA KONKURENCJI występuje, gdy beneficjent prowadzi działalność, w zakresie której nie ma monopolu i otrzymuje selektywną korzyść, która wzmacnia jego pozycję na rynku w porównaniu z konkurentami istnieje domniemanie spełnienia czwartej przesłanki, gdy trzy poprzednie są jednocześnie spełnione WPŁYW NA WYMIANĘ HANDLOWĄ NA WSPÓLNYM RYNKU występuje, gdy produkt lub usługa stanowią przedmiot wymiany na wspólnym rynku i nie ma znaczenia fakt, że beneficjent nie bierze bezpośredniego udziału w wymianie handlowej dodatkowe znaczenia może mieć fakt, że na danym rynku działalność prowadzą lub podjęciem jej są zainteresowane podmioty z innych państw członkowskich

PODSTAWOWE POJĘCIA Definicja MSP: Jednoczesne spełnienie kryteriów: wielkości zatrudnienia oraz wielkości rocznego obrotu lub wielkości sumy bilansowej oraz Kwestia niezależności Małe przedsiębiorstwa Średnie przedsiębiorstwa Do 50 pracowników Obroty nie wyższe niż 10 mln euro i/lub Suma bilansowa nie wyższa niż 10 mln euro Do 250 pracowników Obroty nie wyższe niż 50 mln euro Suma bilansowa nie wyższa niż 43 mln euro

PODSTAWOWE POJĘCIA Pojęcie MSP cd. Przedsiębiorstwo jest niezależne, jeśli nie jest powiązane ani partnerskie niezależne – mniej niż 25% udziałów lub praw głosu partnerskie – 25-50% powiązane – powyżej 50% Do obliczania wielkości zatrudnienia bierze się pod uwagę: przedsiębiorstwa powiązane – 100% odpowiednich danych przedsiębiorstwa badanego i wszystkich przedsiębiorstw powiązanych przedsiębiorstwa partnerskie – 100% danych przedsiębiorstwa badanego i odpowiadający wielkości udziału lub liczbie praw głosu w przedsiębiorstwie badanym procent danych przedsiębiorstw partnerskich przedsiębiorstwo niezależne – wyłącznie dane przedsiębiorstwa badanego

PODSTAWOWE POJĘCIA PODMIOT W TRUDNEJ SYTUACJI EKONOMICZNEJ pkt 9-11 wytycznych o pomocy na ratowanie i restrukturyzację możliwość udzielania pomocy – pomoc na ratowanie lub na restrukturyzację oraz pomoc o innym przeznaczeniu, o ile ww. wytyczne to dopuszczają jeżeli przy pomocy środków własnych, ani środków które mogłoby uzyskać od właścicieli/akcjonariuszy lub wierzycieli, nie jest ono w stanie powstrzymać strat, które bez zewnętrznej interwencji władz publicznych prawie na pewno doprowadzą do zniknięcia z rynku przedsiębiorstwa w perspektywie krótko- lub średnioterminowej

PODSTAWOWE POJĘCIA Przedsiębiorstwo z pewnością będące w trudnej sytuacji ekonomicznej - jeżeli ponad połowa kapitału spółki została utracona, w tym ponad ¼ w okresie ostatnich 12 miesięcy - jeżeli spółka, zgodnie z prawem krajowym, spełnia przesłanki upadłości Przedsiębiorstwo może znajdować się w trudnej sytuacji ekonomicznej rosnące straty, malejący obrót, zwiększanie się zapasów, nadwyżka produkcji, zmniejszający się przepływ środków finansowych, rosnące zadłużenie, rosnące kwoty odsetek, zmniejszająca się lub zerowa wartość aktywów netto

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH GOSPODARKA WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNA I OCZYSZCZANIE ŚCIEKÓW pobór, uzdatnianie, dostarczanie wody oraz odprowadzanie i oczyszczanie ścieków (w tym przeróbka osadów ściekowych) – działalność w tym zakresie ma charakter monopolu naturalnego w przypadku przeróbki osadów ściekowych, której produkty mogą być wykorzystywane komercyjnie, należy dokonać oceny indywidualnej

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH BUDOWNICTWO WODNE, RETENCJA budowa zapór, kanałów, śluz i wałów przeciwpowodziowych, regulacja biegu rzek, mała i duża retencja kwestia zakłócenia konkurencji i wpływu na wymianę handlową na wspólnym rynku

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH GOSPODARKA ODPADAMI zbieranie, transport, segregowanie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów – działalność konkurencyjna (ustawa o odpadach oraz ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszczają możliwość istnienia na danym rynku wielu podmiotów prowadzących taką działalność)

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH ENERGETYKA CIEPLNA wytwarzanie energii cieplnej w źródle przyłączonym do sieci – działalność konkurencyjna (substytutem tak wytwarzanej energii cieplnej jest m.in. energia wytwarzana w źródłach lokalnych) dystrybucja energii cieplnej – działalność w obrębie sieci istniejącej ma charakter monopolu naturalnego (brak możliwości zastosowania w praktyce zasady TPA), wsparcie na rozbudowę sieci (przyłączenie nowych odbiorców) może wpływać na konkurencję

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH TERMOMODERNIZACJA BUDYNKÓW Jeśli dotyczy budynków związanych z działalnością gospodarczą – stanowi pomoc publiczną W zakresie budynków użyteczności publicznej (siedziba władz instytucji publicznych, szkoły itp.) – nie stanowi pomocy publicznej

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH WSPIERANIE KULTURY I OCHRONY DZIEDZICTWA NARODOWEGO działalność teatrów, muzeów, domów kultury i innych placówek kulturalnych, budowa pomników, organizacja imprez kulturalnych prowadzenie działalności gospodarczej zakłócenie konkurencji i wpływu na wymianę handlową na wspólnym rynku

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH OCHRONA ZDROWIA Zgodnie z orzecznictwem sądów wspólnotowych, usługi medyczne są działalnością gospodarczą niezależnie od tego, czy koszty świadczonych usług są pokrywane bezpośrednio przez pacjenta, czy też przez władze publiczne lub fundusze zdrowia – zakłady opieki zdrowotnej, zarówno niepubliczne, jak i publiczne, są przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów wspólnotowych Publiczne zozy, niepubliczne zozy, uzdrowiska, ośrodki ogólne i specjalistyczne, świadczenie usług w ramach kontraktów z NFZ i poza kontraktami – stopień naruszenia konkurencji na wspólnym rynku Charakter świadczonych usług Lokalizacja ośrodka Kategorie pacjentów

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH Świadczenie usług w ramach publicznego systemu ochrony zdrowia – kontrakt z NFZ Usługi kierowane do polskich obywateli, finansowanie koszyka świadczeń gwarantowanych – brak spełnienia przesłanki wpływu na wymianę handlową w wymiarze wspólnotowym - co do zasady nie ma pomocy publicznej Jeśli na terenie wspieranej placówki znajdują się punkty handlowe, gastronomiczne itp. – projekt generujący dochód

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH Niepubliczne zozy - kierują usługi medyczne do nieograniczonego kręgu odbiorców, mogą świadczyć usługi w ramach publicznego systemu ochrony zdrowia Na działalność w ramach kontraktu z NFZ – nie ma pomocy Na działalność poza kontraktem – pomoc publiczna Organizacyjne i prawne (podmiot zależny) rozdzielenie działalności Rozdzielenie księgowe

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH Zoz prowadzący dwa rodzaje działalności: Obliczenie udziału przychodów ze świadczenia usług w ramach kontraktu (np. w modernizowanym budynku lub na nabytym tomografie) w przychodach placówki ogółem i zadeklarowanie utrzymania tej proporcji przez cały okres trwałości projektu (coroczne składanie organowi udzielającemu pomocy informacji w tym zakresie) Udzielenie pomocy na usługi w ramach kontraktu proporcjonalnie do udziału przychodów z tych usług (koszty kwalifikowane pomniejszone proporcjonalnie) Zmiana proporcji przychodów lub nieprzedłużenie kontraktu bez winy zozu – zwrot części wsparcia na koniec okresu rozliczenia projektu proporcjonalnie do pozostałego minimalnego okresu trwałości projektu

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH Przedszkola Szkoły podstawowe, gimnazja i ponadgimnazjalne Szkoły wyższe Oferta edukacyjna w ramach publicznego systemu edukacji i szkolnictwa wyższego skierowana do polskich obywateli – w zakresie działalności dydaktycznej brak spełnienia przesłanki wpływu na wymianę handlową w wymiarze wspólnotowym – nie ma pomocy publicznej

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH Rewitalizacja – kompleksowy, skoordynowany, wieloletni, prowadzony na obszarze zdegradowanym proces przemian przestrzennych, technicznych, społecznych i ekonomicznych – cel: wyprowadzenie obszaru ze stanu kryzysowego, stworzenie warunków do jego rozwoju Projekty muszą stanowić część programu rewitalizacji Budowa i przebudowa infrastruktury, renowacja budynków, prace konserwatorskie i restauratorskie, zakup i instalacja urządzeń poprawiających bezpieczeństwo

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH Budowa i rozwój inkubatorów przedsiębiorczości, parków przemysłowych, centrów badawczych i technologicznych itp. Szeroki zakres działalności: wynajem i zarządzanie nieruchomościami, świadczenie usług doradczych, szkoleniowych, finansowych

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH Formy pomocy w ramach PPP: Podmiot publiczny płaci cenę wyższą niż cena rynkowa (wartość usługi) Podmiot publiczny zamawia usługi, których faktycznie nie potrzebuje W celu wyeliminowania elementów pomocy konieczne jest rygorystyczne zastosowanie zasady prywatnego inwestora oraz przeprowadzenie otwartej, bezwarunkowej i odpowiednio upublicznionej procedury przetargowej

POMOC W OKREŚLONYCH SEKTORACH BUDOWNICTWO MIESZKANIOWE Budowanie i administrowanie nieruchomościami, zarządzanie nieruchomościami na zlecenie Działalność konkurencyjna – rynek otwarty, na którym działają deweloperzy, tbs-y, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, wyspecjalizowane podmioty administrowania nieruchomościami

POMOC DE MINIMIS

POMOC DE MINIMIS Brak możliwości udzielania pomocy de minimis w odniesieniu do: rybołówstwa i akwakultury, produkcji pierwotnej produktów rolnych, przetwarzania i obrotu produktami rolnymi, jeżeli wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ich ceny lub ilości, pomocy eksportowej, pomocy uwarunkowanej preferowaniem towarów krajowych względem towarów sprowadzanych z zagranicy, nabycia pojazdów transportu drogowego przez podmioty prowadzące działalność w zakresie towarowego transportu drogowego, podmiotów znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej

POMOC DE MINIMIS Pułap pomocy de minimis 200 tys. euro - w okresie 3 kolejnych lat kalendarzowych 100 tys. euro - w sektorze transportu w okresie 3 kolejnych lat kalendarzowych okres 3 lat kalendarzowych - bieżący rok kalendarzowy oraz dwa poprzedzające go lata kalendarzowe

POMOC DE MINIMIS Kumulacja pomocy de minimis z każdą pomocą de minimis, otrzymaną w okresie 3 ostatnich lat kalendarzowych, niezależnie od formy i źródła – pułap 200 tys. euro z każdą pomocą o innym przeznaczeniu otrzymaną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych – intensywność pomocy o innym przeznaczeniu

POMOC DE MINIMIS Zaświadczenia o pomocy de minimis Organ udzielający pomocy wydaje je z urzędu Wydanie zaświadczenia następuje w dniu udzielenia pomocy Brak opłaty skarbowej od wydawanych zaświadczeń Możliwość/konieczność wydawania zaświadczeń korygujących Wydawania zaświadczeń spółce cywilnej, komandytowej itp.

POMOC DE MINIMIS W ROLNICTWIE Rozporządzenie Komisji nr 1535/2007 w zakresie pomocy de minimis w sektorze produkcji pierwotnej produktów rolnej Rozporządzenie Komisji nr 875/2007 w zakresie pomocy de minimis dla sektora rybołówstwa Rozporządzenie Komisji nr 1998/2006 – w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych

POMOC DE MINIMIS W ROLNICTWIE Rozporządzenie 1535/2007 7,5 tys. euro w okresie 3 lat podatkowych dodatkowy limit krajowy 119 542,5 tys. euro produkcja pierwotna produktów rolnych Rozporządzenie 875/2007 30 tys. euro w okresie 3 lat podatkowych dodatkowy limit krajowy 21 125 tys. euro produkcja pierwotna i przetwarzanie produktów rybołówstwa oba rozporządzenia zawierają ograniczenia analogiczne jak w rozporządzeniu 1998/2006 Organ monitorujący – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi

WYŁĄCZENIA GRUPOWE

WYŁĄCZENIA GRUPOWE wyłączenia nie mają zastosowania do pomocy: indywidualnej dla dużych przedsiębiorstw udzielanej i wypłacanej przedsiębiorstwom, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy dla przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej (definicja MSP w trudnej sytuacji) związanej z wywozem uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów krajowych względem importowanych udzielanej w niektórych sektorach w zależności od rodzaju pomocy

WYŁĄCZENIA GRUPOWE ZASADY OGÓLNE ZWOLNIENIA Z OBOWIĄZKU NOTYFIKACJI DLA WSZYSTKICH RODZAJÓW POMOCY przejrzyste formy obowiązek notyfikacji po przekroczeniu progów kumulacja efekt zachęty

WYŁĄCZENIA GRUPOWE Regionalna pomoc inwestycyjna i na zatrudnienie Realizacja nowej inwestycji lub utworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją Utrzymanie inwestycji przez okres 5 lat (3 lata dla MSP) 25 % wkładu własnego (bez udziału środków publicznych) Spełnienie efektu zachęty (odrębnie dla MSP i dużych przedsiębiorstw) Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą inwestycyjną: koszty inwestycji w aktywa materialne i niematerialne i prawne Maksymalna intensywność pomocy wg mapy pomocy regionalnej plus bonusy dla MSP 20 i 10 punktów procentowych (szczególne progi intensywności dla inwestycji w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych)

WYŁĄCZENIA GRUPOWE Dokonanie nowej inwestycji polegającej na: utworzeniu nowego przedsiębiorstwa rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa dywersyfikacji produkcji poprzez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów zasadniczej zmianie całościowego procesu produkcyjnego nabyciu przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji lub które zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte

WYŁĄCZENIA GRUPOWE Kosztami inwestycyjnymi kwalifikującymi się do objęcia pomocą, są koszty inwestycji w aktywa materialne oraz aktywa niematerialne i prawne, związane z realizacją nowej inwestycji Aktywa materialne: aktywa w postaci gruntów, budynków, budowli oraz maszyn i urządzeń Aktywa niematerialne i prawne: aktywa takie jak prawa patentowe, licencje, know-how lub nieopatentowana wiedza techniczna, które: wykorzystywane są wyłącznie w zakładzie otrzymującym pomoc podlegają amortyzacji nabyte są od stron trzecich na warunkach rynkowych (strona trzecia oznacza, że nabywca i zbywca są od siebie niezależni) muszą pozostać w zakładzie przez 5 lat (3 lata MSP)

WYŁĄCZENIA GRUPOWE POMOC DLA DUŻYCH PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH Duży projekt inwestycyjny - nowa inwestycja, podjęta w okresie 3 lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców, której środki trwałe połączone są ze sobą w sposób ekonomicznie niepodzielny oraz koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50 mln € Maksymalną wartość pomocy oblicza się wg wzoru: max wartość = R x (50 + 0,5 x B + 0,34 x C) R – intensywność bazowa pomocy regionalnej określona dla obszaru, na którym ma być zlokalizowana inwestycja B – koszty kwalifikowane od 50 mln € do 100 mln € C – koszty kwalifikowane powyżej 100 mln €

WYŁĄCZENIA GRUPOWE MAPA POMOCY REGIONALNEJ 50 % - województwa: lubelskie, podkarpackie, warmińsko-mazurskie, podlaskie, świętokrzyskie, opolskie, małopolskie, lubuskie, łódzkie, kujawsko-pomorskie 40 % - województwa: pomorskie, zachodniopomorskie, dolnośląskie, wielkopolskie, śląskie, a w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. województwo mazowieckie, z wyłączeniem miasta stołecznego Warszawy 30 % - miasto stołeczne Warszawa oraz w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. województwo mazowieckie Bonus dla przedsiębiorców: małych - 20 pkt proc. średnich - 10 pkt proc. (nie dotyczy to przedsiębiorstw z sektora transportu)

WYŁĄCZENIA GRUPOWE Pomoc inwestycyjna i na zatrudnienie dla MSP Intensywność pomocy 20% dla małych przedsiębiorstw 10% dla średnich przedsiębiorstw Koszty kwalifikowane: koszty inwestycji w aktywa materialne i niematerialne i prawne lub szacunkowe koszty płac Brak bonusów regionalnych

WYŁĄCZENIA GRUPOWE Pomoc środowiskowa na środki transportu spełniające normy surowsze od wspólnotowych lub podnoszące poziom ochrony środowiska w przypadku braku takich norm Nabycie nowych środków transportu drogowego, kolejowego, śródlądowego i morskiego ma miejsce przed wejściem w życie norm i nowe normy nie stosują się z mocą wsteczną do nabytych środków transportu Doposażenie istniejących środków transportu prowadzi do spełnienia norm, które nie obowiązywały w dniu wprowadzenia tych środków do eksploatacji Intensywność pomocy: 35% plus bonus dla MSP

WYŁĄCZENIA GRUPOWE Koszty kwalifikowane inwestycje w ziemię, niezbędne do osiągnięcia celów środowiskowych inwestycje w budynki i urządzenia, mające na celu całkowite usunięcie zanieczyszczeń inwestycje służące adaptacji metod produkcji w związku z ochroną środowiska inwestycje w transfer technologii ściśle ograniczają się do dodatkowych kosztów inwestycji niezbędnych do osiągnięcia celów środowiskowych jeśli nie da się ich jednoznacznie wyodrębnić, należy porównać z kosztami inwestycji referencyjnej (inwestycji technicznie porównywalnej, ale nie zapewniającej takiego samego stopnia ochrony środowiska) konieczność odjęcia wszelkich korzyści wynikających z: wzrostu mocy produkcyjnej oszczędności i dodatkowej produkcji pomocniczej zrealizowanych w okresie 5 lat

WYŁĄCZENIA GRUPOWE Pomoc środowiskowa na inwestycje w oszczędność energii Intensywność pomocy: 60% plus bonus dla MSP jeśli koszty kwalifikowane ustalane są z uwzględnieniem korzyści i kosztów operacyjnych lub 20% plus bonus dla MSP jeśli koszty kwalifikowane ustalane są bez uwzględnienia korzyści i kosztów operacyjnych

WYŁĄCZENIA GRUPOWE Pomoc środowiskowa na inwestycje w wysokosprawną kogenerację Intensywność pomocy: 45% plus bonus dla MSP Koszty kwalifikowane obliczane bez uwzględnienia korzyści i kosztów operacyjnych

WYŁĄCZENIA GRUPOWE Pomoc środowiskowa na inwestycje w odnawialne źródła energii Wyłącznie w odniesieniu do biopaliw wytwarzanych w sposób zrównoważony, czyli takich, które nie zostały wytworzone z surowców pochodzących z terenów o dużej wartości ze względu na bioróżnorodność, tj. terenów o jednej z następujących cech: - las bez znaków istotnej ludzkiej działalności - obszary przeznaczone na cele ochrony przyrody - obszary trawiaste o dużej bioróżnorodności Intensywność pomocy: 45% plus bonus dla MSP Koszty kwalifikowane obliczane bez uwzględnienia korzyści i kosztów operacyjnych

WYŁĄCZENIA GRUPOWE Pomoc na badania środowiskowe Badania poprzedzające inwestycje umożliwiające wykroczenie ponad normy wspólnotowe lub w przypadku braku takich norm, w oszczędzanie energii i odnawialne źródła energii Koszty kwalifikowane: koszty badań Intensywność pomocy: 50% plus bonus dla MSP

WYŁĄCZENIA GRUPOWE Pomoc na usługi doradcze dla MSP Koszty kwalifikowane: koszty usług nabytych od doradców zewnętrznych Usługi nie mogą mieć charakteru ciągłego, nie są związane ze zwykłymi kosztami operacyjnymi przedsiębiorstwa Intensywność pomocy 50%

WYŁĄCZENIA GRUPOWE Pomoc na udział MSP w targach Koszty kwalifikowane: koszty wynajmu, budowy i obsługi stoiska wystawowego podczas pierwszego udziału w targach lub wystawie określonego rodzaju Intensywność pomocy 50%

WYŁĄCZENIA GRUPOWE Pomoc szkoleniowa Szkolenie specjalistyczne – wiedza głównie i bezpośrednio związana z obecnym lub przyszłym stanowiskiem pracy Szkolenie ogólne – wiedza, którą można wykorzystać w innym przedsiębiorstwie lub zakresie zatrudnienia Intensywność pomocy: 25% szkolenia specjalistyczne 60% szkolenia ogólne Plus bonusy (10 lub 20 pkt proc.) – łącznie maksymalnie 80%

INNE PRZEZNACZENIA POMOCY

POMOC ŚRODOWISKOWA Test bilansujący Pomoc jest przeznaczona na jasno określony cel będący przedmiotem wspólnego zainteresowania Pomoc opracowano w taki sposób, by zapewnić osiągnięcie tego celu (jest ukierunkowana na likwidację niedoskonałości rynku) Zakłócenie konkurencji i wpływ na wymianę handlową na wspólnym rynku ograniczono w taki sposób, że ogólny bilans instrumentu pomocowego wypada pozytywnie, na co ma wpływ m.in. procedura wyboru beneficjentów i warunki udzielania pomocy, charakter rynku i beneficjentów oraz wielkość i rodzaj pomocy

POMOC ŚRODOWISKOWA Test bilansujący cd. Pomoc właściwie ukierunkowana (pkt 2) Pomoc publiczna jest właściwym instrumentem (za pomocą instrumentów rynkowych nie da się osiągnąć założonego celu) Występuje efekt zachęty (pomoc prowadzi do zmiany zachowań beneficjentów – bez jej udziału dane projekty nie byłyby w ogóle zrealizowane lub byłyby zrealizowane w mniejszym zakresie czy też ich realizacja byłaby wydłużona w czasie; w szczególności efekt zachęty nie jest spełniony, jeśli wniosek o udzielenie pomocy został złożony po rozpoczęciu realizacji projektu, a zatem gdy przedsięwzięcie jest już w toku) Pomoc jest proporcjonalna (wykorzystując inny instrument lub pomoc w mniejszym zakresie nie da się zrealizować zamierzonego celu)

POMOC ŚRODOWISKOWA Koszty kwalifikowane inwestycje w ziemię, niezbędne do osiągnięcia celów środowiskowych inwestycje w budynki i urządzenia, mające na celu całkowite usunięcie zanieczyszczeń inwestycje służące adaptacji metod produkcji w związku z ochroną środowiska inwestycje w transfer technologii ściśle ograniczają się do dodatkowych kosztów inwestycji niezbędnych do osiągnięcia celów środowiskowych jeśli nie da się ich jednoznacznie wyodrębnić, należy porównać z kosztami inwestycji referencyjnej (inwestycji technicznie porównywalnej, ale nie zapewniającej takiego samego stopnia ochrony środowiska) konieczność odjęcia wszelkich korzyści wynikających z: wzrostu mocy produkcyjnej oszczędności i dodatkowej produkcji pomocniczej zrealizowanych w okresie 5 lat

POMOC ŚRODOWISKOWA POMOC NA WYKROCZENIE PONAD STANDARDY WSPÓLNOTOWE LUB NA ZWIĘKSZENIE POZIOMU OCHRONY ŚRODOWISKA W PRZYPADKU BRAKU STANDARDÓW WSPÓLNOTOWYCH niezależnie od tego, czy istnieją obowiązkowe normy krajowe surowsze niż standardy wspólnotowe do pomocy nie kwalifikują się przedsięwzięcia przewidujące dostosowanie do standardów już opublikowanych, ale jeszcze nie obowiązujących Intensywność – 50% (100% przy konkurencyjnej procedurze przetargowej wyboru beneficjenta) Bonus w przypadku eko-innowacji 10 pkt proc. Bonus dla MSP - 20 pkt proc. dla małych i 10 pkt proc. dla średnich przedsiębiorstw

POMOC ŚRODOWISKOWA na zasadach obowiązujących w innych sektorach POMOC NA NABYCIE NOWYCH ŚRODKÓW TRANSPORTU, KTÓRE WYKRACZAJĄ PONAD STANDARDY WSPÓLNOTOWE LUB KTÓRE ZWIĘKSZAJĄ POZIOM OCHRONY ŚRODOWISKA W PRZYPADKU BRAKU STANDARDÓW WSPÓLNOTOWYCH na zasadach obowiązujących w innych sektorach nabycie środków transportu w transporcie drogowym, kolejowym, morskim i żeglugi śródlądowej spełniających przyjęte standardy jest możliwe, o ile następuje przed wejściem w życie tych standardów w przypadku dostosowania istniejących środków transportu do standardów jest możliwe, o ile standardy te nie były obowiązujące w momencie dokonywania ulepszeń lub gdy środki transportu nie są objęte żadnymi standardami

POMOC ŚRODOWISKOWA POMOC NA WCZEŚNIEJSZE DOSTOSOWANIE DO PRZYSZŁYCH STANDARDÓW WSPÓLNOTOWYCH dostosowanie do przyjętych ale jeszcze nie obowiązujących standardów – jeśli inwestycja jest podjęta i zakończona co najmniej rok przed wejściem w życie tych standardów Intensywność – inwestycja zakończona ponad 3 lata przed transpozycją standardów lub ich wejściem w życie - 25% małe, 20% średnie i 15% duże przedsiębiorstwa Intensywność – inwestycja zakończona w okresie 1-2 lata przed transpozycją standardów lub ich wejściem w życie – 20% małe, 15% średnie i 10% duże przedsiębiorstwa

POMOC ŚRODOWISKOWA POMOC NA STUDIA ŚRODOWISKOWE studia bezpośrednio związane z inwestycjami środowiskowymi (wykroczenie ponad standardy lub w przypadku braku standardów, oszczędność energii, odnawialne źródła energii) nawet jeśli inwestycja ostatecznie nie została podjęta Intensywność – 50% Bonus dla MSP - 20 pkt proc. dla małych i 10 pkt proc. dla średnich przedsiębiorstw

POMOC ŚRODOWISKOWA POMOC NA OSZCZĘDNOŚĆ ENERGII Pomoc inwestycyjna Intensywność – 60% (100% przy konkurencyjnej procedurze przetargowej wyboru beneficjenta) Bonus dla MSP - 20 pkt proc. dla małych i 10 pkt proc. dla średnich przedsiębiorstw

POMOC ŚRODOWISKOWA POMOC NA ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII Biopaliwa podlegają wsparciu tylko w przypadku biopaliw zrównoważonych (sustainable), czyli takich, które nie zostały wytworzone z surowców pochodzących z terenów o dużej wartości ze względu na bioróżnorodność, tj. terenów o jednej z następujących cech: - las bez znaków istotnej ludzkiej działalności - obszary przeznaczone na cele ochrony przyrody - obszary trawiaste o dużej bioróżnorodności Zasady dopuszczalności pomocy inwestycyjnej jak w przypadku pomocy na oszczędność energii

POMOC ŚRODOWISKOWA POMOC NA KOGENERACJĘ Pomoc dopuszczalna tylko w odniesieniu do wysokosprawnej kogeneracji i jeśli inwestycja prowadzi do oszczędności energii pierwotnej Zasady dopuszczalności pomocy inwestycyjnej jak w przypadku pomocy na oszczędność energii

POMOC ŚRODOWISKOWA POMOC NA CIEPŁOWNICTWO Pomoc dopuszczalna tylko w odniesieniu do instalacji efektywnej energetycznie, a inwestycja prowadzi do oszczędności energii pierwotnej Intensywność – 50% (100% przy konkurencyjnej procedurze przetargowej wyboru beneficjenta) Bonus dla MSP - 20 pkt proc. dla małych i 10 pkt proc. dla średnich przedsiębiorstw

POMOC ŚRODOWISKOWA POMOC NA GOSPODARKĘ ODPADAMI Pomoc na gospodarowanie odpadami wytworzonymi przez inne podmioty Pomoc jest dopuszczalna tylko wtedy, gdy gospodarowanie odpadami odbywa się zgodnie z hierarchią zasad gospodarowania odpadami (powtórne wykorzystanie, recykling i odzysk) i pod warunkiem, że m.in. (łącznie): Inwestycja prowadzi do ograniczenia zanieczyszczeń spowodowanych przez inne podmioty i nie powoduje zwiększenia zanieczyszczeń wytwarzanych przez beneficjenta Pomoc nie zwalnia podmiotów zanieczyszczających z obowiązków ciążących na nich zgodnie z obowiązującymi przepisami Odpady byłyby składowane lub zagospodarowane w mniej przyjazny dla środowiska sposób Intensywność – 50% Bonus dla MSP – 20 i 10 pkt proc.

POMOC ŚRODOWISKOWA POMOC NA REKULTYWACJĘ TERENÓW ZDEGRADOWANYCH Pomoc przyczynia się do poprawy stanu środowiska – powierzchni ziemi, wód powierzchniowych i gruntowych W przypadku, gdy zanieczyszczający (osoba odpowiedzialna za zanieczyszczenie zgodnie z prawem krajowym) jest jasno określony, musi sfinansować naprawę szkód z własnych środków zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci” i nie można udzielić wsparcia Pomoc można udzielić, jeśli zanieczyszczający nie został zidentyfikowany lub nie może być zmuszony do poniesienia kosztów Intensywność - 100%

POMOC ŚRODOWISKOWA POMOC NA RELOKACJĘ PRZEDSIĘBIORSTW Zmiana lokalizacji musi wynikać z konieczności ochrony środowiska lub działań prewencyjnych i musi być zarządzona decyzją administracyjną lub orzeczeniem sądowym albo być efektem uzgodnienia między przedsiębiorcą a właściwymi władzami Przedsiębiorca musi spełniać najsurowsze standardy środowiskowe w nowej lokalizacji Beneficjentem może być podmiot zlokalizowany na terenach zurbanizowanych lub obszaru Natura 2000 lub objęty zakresem dyrektywy Seveso II Intensywność - 50% Bonus dla MSP – 20 pkt proc. dla małych i 10 pkt proc. dla średnich przedsiębiorstw

POMOC NA B+R+I Zakres: Wszystkie sektory Wyjątek – podmioty znajdujące się w trudnej sytuacji ekonomicznej

POMOC NA B+R+I POMOC NA REALIZACJĘ PROJEKTÓW BRI badania podstawowe – 100% badania przemysłowe – 50% + bonusy eksperymentalne prace badawcze – 25% + bonusy Kwalifikacja każdej działalności do poszczególnych kategorii badań Pomoc nie może przekraczać intensywności dla każdego podmiotu uczestniczącego w badaniach Koszty kwalifikowane – wyłącznie te, które są związane z realizacją projektu badawczego – przypisane do konkretnej kategorii badań

POMOC NA B+R+I POMOC NA REALIZACJĘ PROJEKTÓW BRI cd. Zaliczka zwrotna – spłata zależna od stopnia powodzenia projektu: 40% kosztów eksperymentalnych prac rozwojowych i 60% badań przemysłowych Instrumenty fiskalne – stosunek łącznych ulg podatkowych do sumy kosztów kwalifikowanych ponoszonych w ciągu 3 lat Klauzula dostosowawcza – podwyższenie pomocy ponad dozwolone poziomy intensywności w przypadku, gdy podmioty konkurencyjne spoza UE otrzymały w ciągu ostatnich 3 lat lub mają otrzymać pomoc o równoważnej intensywności na potrzeby podobnych projektów

POMOC NA B+R+I POMOC NA TECHNICZNE STUDIA WYKONALNOŚCI studia wykonalności – prace o charakterze przygotowawczym wobec badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych Studia dla badań przemysłowych Studia dla eksperymentalnych praca rozwojowych MSP 75% 50% Duże przedsiębiorstwa 65% 40%

POMOC NA B+R+I POMOC NA POKRYCIE KOSZTÓW PRAW WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Wyłącznie dla MSP Pokrycie kosztów uzyskania i zatwierdzenia patentów i innych praw własności przemysłowej Intensywność – jak dla działalności badawczej, która doprowadziła do powstania praw własności przemysłowej

POMOC NA B+R+I POMOC DLA MŁODYCH INNOWACYJNYCH PODMIOTÓW Beneficjent – małe przedsiębiorstwo istniejące mniej niż 6 lat, będące podmiotem innowacyjnym (które w przyszłości opracuje projekty technologicznie nowe lub ulepszone w porównaniu z aktualną sytuacją w branży w UE lub którego wydatki na BRI wynoszą co najmniej 15% kosztów operacyjnych) Wielkość pomocy – 1 mln euro + bonus regionalny Pomoc jednorazowa Kumulacja z inną pomocą na BRI i pomocą na kapitał podwyższonego ryzyka Możliwość uzyskania innej pomocy po 3 latach

POMOC NA B+R+I POMOC NA INNOWACJE W OBRĘBIE PROCESÓW I INNOWACJE ORGANIZACYJNE W SEKTORZE USŁUG Specyficzny charakter innowacji w obrębie procesów i usługowych Koszty kwalifikowane – jak w przypadku projektów badawczych Intensywność Małe przedsiębiorstwa 35% Średnie przedsiębiorstwa 25% Duże przedsiębiorstwa pod warunkiem, że współpracują z MSP, ponoszącym co najmniej 30% kosztów 15%

POMOC NA B+R+I POMOC NA USŁUGI DORADCZE W ZAKRESIE INNOWACJI I USŁUGI WSPARCIA INNOWACJI Beneficjent – wyłącznie MSP Wielkość pomocy – 200 tys. euro w okresie 3 lat Dostawca usług posiada stosowne certyfikaty Zakup usług po cenie rynkowej

POMOC NA B+R+I POMOC NA WYPOŻYCZENIE WYSOKO WYKWALIFIKOWANEGO PERSONELU Zatrudnienie na nowo utworzonym stanowisku dotyczącym działalności BRI wysoko wykwalifikowanego pracownika z co najmniej 2-letnim stażem w podmiocie delegującym Intensywność – 50% kosztów oddelegowania w okresie 3 lat dla jednego przedsiębiorstwa i jednego wypożyczonego pracownika

POMOC NA B+R+I POMOC DLA KLASTRÓW INNOWACYJNYCH Założenie, rozszerzenie i aktywizacja klastra Beneficjent – osoba prawna prowadząca klaster Pomoc inwestycyjna na: obiekty szkoleniowe i centrum badawcze, ogólnodostępną infrastrukturę badawczą i infrastrukturę sieci szerokopasmowych – 15% plus bonus regionalny i bonus dla MSP Pomoc operacyjna na aktywizację klastra: degresywna, maksymalnie 5 lat (w uzasadnionych przypadkach na 10 lat) na pokrycie kosztów osobowych i administracyjnych związanych z działaniami marketingowymi, zarządzaniem zapleczem technicznym i organizację projektów szkoleniowych

REKOMPENSATA Z TYTUŁU ŚWIADCZENIA USŁUG PUBLICZNYCH Art. 86 TWE – potrzeba zapewnienia określonych usług świadczonych na określonym poziomie, których nie zapewnia rynek Kryteria ze sprawy Altmark (wyrok ETS z dnia 24.07.2003 w sprawie C280/00): Odbiorca pomocy jest faktycznie zobowiązany do świadczenia usług publicznych, a jego zobowiązania są jasno zdefiniowane w akcie prawnym/umowie Metodologia obliczania rekompensaty jest wcześniej określona w sposób obiektywny i przejrzysty Wielkość rekompensaty nie przekracza minimum niezbędnego do pokrycia kosztów poniesionych w związku ze świadczeniem usług publicznych i rozsądnego zysku Jeśli podmiot nie został wyłoniony w drodze przetargu, poziom rekompensaty musi być określony na podstawie analizy kosztów, które poniosłoby typowe i dobrze zarządzane przedsiębiorstwo prywatne z uwzględnieniem stosownych przychodów i rozsądnego zysku

REKOMPENSATA Z TYTUŁU ŚWIADCZENIA USŁUG PUBLICZNYCH Decyzja Komisji z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 TWE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym –warunki zwalniające z obowiązku notyfikacji Wspólnotowe zasady ramowe dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych – warunki, wg których Komisja ocenia notyfikowaną pomoc w formie rekompensaty

POMOC W TRANSPORCIE

POMOC W TRANSPORCIE Możliwość udzielania pomocy na zakup środka transportu w sektorze transportu Uzależniona od podsektora (drogowy, szynowy, kolejowy, śródlądowy, lotniczy) oraz rodzaju świadczonych usług (transport publiczny, transport prywatny) Rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych Pomoc na koordynację transportu Pomoc regionalna

PROCEDURA OPINIOWANIA NOTYFIKACJI I ZWROTU

PROCEDURA OPINIOWANIA POSTĘPOWANIE PRZED DOKONANIEM NOTYFIKACJI Przedłożenie Prezesowi UOKiK projektu pomocy wraz z: wnioskiem o wydanie opinii w trybie art. 12, informacjami, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie informacji przekazywanych Prezesowi UOKiK w celu wydania opinii o planowanej pomocy publicznej, wnioskiem o dokonanie notyfikacji oraz wypełnionymi odpowiednimi formularzami notyfikacyjnymi wg wzoru określonego w rozporządzeniu Komisji nr 794/2004 Prawo Prezesa UOKiK do wystąpienia o uzupełnienie wniosku i przedstawienie dodatkowych informacji Przekazanie przez Prezesa UOKiK opinii organowi udzielającemu pomocy – odrębne procedury w przypadku opinii pozytywnej oraz opinii o niezgodności projektowanej pomocy ze wspólnym rynkiem Możliwość dokonania tzw. prenotyfikacji Dokonanie notyfikacji projektu pomocy za pośrednictwem Stałego Przedstawicielstwa RP przy UE – notyfikacja elektroniczna

PROCEDURA NOTYFIKACYJNA POSTĘPOWANIE NOTYFIKACYJNE Postępowanie notyfikacyjne w ramach Komisji Europejskiej – ocena zgodności planowanej pomocy z zasadami określonymi w stosownych przepisach o pomocy publicznej Prawo Komisji Europejskiej do występowania o dokonanie uzupełnienia notyfikacji: obowiązek przesłania Komisji dodatkowych informacji pod groźbą uznania notyfikacji za wycofaną wznawianie biegu terminu na wydanie decyzji po każdorazowym uzupełnieniu notyfikacji Wydanie przez Komisję Europejską decyzji: o zgodności projektowanej pomocy ze wspólnym rynkiem – możliwość wprowadzenia środka pomocowego w życie zawierającej warunki, które zapewnią zgodność projektowanej pomocy ze wspólnym rynkiem – konieczność dokonania wskazywanych przez Komisję zmian przed wprowadzeniem środka pomocowego w życie negatywnej, stwierdzającej niezgodność projektowanej pomocy ze wspólnym rynkiem – środek nie może zostać wprowadzony w życie

ZWROT POMOCY Rozporządzenie Rady nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 TWE Negatywna decyzja Komisji w sprawie pomocy przyznanej bezprawnie → Komisja zobowiązuje państwo członkowskie do podjęcia wszelkich koniecznych środków w celu windykacji pomocy od beneficjenta → windykacja obejmuje kwotę pomocy i odsetki naliczone według właściwej stopy referencyjnej → odsetki są płatne od dnia, w którym pomoc została udostępniona beneficjentowi do daty jej windykacji Windykacja jest bezzwłocznie i następuje zgodnie z procedurami prawa krajowego → w tym celu oraz w wypadku postępowania przed sądami krajowymi państwa członkowskie podejmują wszelkie konieczne kroki, jakie dostępne są w ich systemach prawnych, włącznie ze środkami tymczasowymi, bez uszczerbku dla prawa wspólnotowego

ZWROT POMOCY Windykacja zostaje przeprowadzona bezzwłocznie i zgodnie z procedurami prawa krajowego zainteresowanego państwa członkowskiego, pod warunkiem, że przewidują one bezzwłoczne i skuteczne wykonanie decyzji Komisji. W tym celu oraz w wypadku postępowania przed sądami krajowymi, zainteresowane państwa członkowskie podejmują wszelkie konieczne kroki, jakie dostępne są w ich systemach prawnych, włącznie ze środkami tymczasowymi, bez uszczerbku dla prawa wspólnotowego. Stopa referencyjna ustalana jest w oparciu o stopę bazową plus odpowiednia marża

STOPA REFERENCYJNA Poziom zabezpieczeń Komunikat Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych - wejście w życie 1 lipca 2008 r. Komunikat wprowadza nową metodę określania stóp referencyjnych i dyskontowych opartą na tzw. stopie bazowej oraz odpowiednich marżach. Marża zależy od ratingu danego beneficjenta oraz od oferowanego poziomu zabezpieczeń Poziom zabezpieczeń Kategoria ratingu | Wysoki | Standardowy | Niski | Wysoki (AAA-A) | 60 | 75 | 100 | Dobry (BBB) | 75 | 100 | 220 | Zadowalający (BB) | 100 | 220 | 400 | Niski (B) | 220 | 400 | 650 | Zły (CCC i poniżej) | 400 | 650 | 1000 |

STOPA REFERENCYJNA Rating CCC i poniżej – przedsiębiorstwo w trudnej kondycji ekonomicznej -> bardzo wysokie ryzyko kredytowe, bardzo niska zdolność do płynnej obsługi zobowiązań nawet w przypadku sprzyjających warunków gospodarczych, bardzo niski poziom odzyskania wierzytelności w przypadku wystąpienia niewypłacalności (w skrajnych przypadkach - niewypłacalność lub toczące się postępowanie upadłościowe, bez dodatkowego wsparcia z zewnątrz poziom odzyskania wierzytelności bardzo niski lub bliski zeru Podmiot udzielający pomocy zobowiązany jest do samodzielnej oceny zarówno kondycji ekonomiczno-finansowej (chyba że przedsiębiorca wskaże na posiadany rating), jak i poziomu zabezpieczeń dla każdego przedsiębiorcy wnioskującego o pomoc

SPRAWOZDAWCZOŚĆ

Informacje dot. sprawozdawczości

SPRAWOZDAWCZOŚĆ Lista programów pomocowych i pomocy indywidualnej

SPRAWOZDAWCZOŚĆ KALENDARZ OBOWIĄZKÓW SPRAWOZDAWCZYCH 30 I,IV,VII,X - sprawozdanie kwartalne do UOKIK 29 II/1 III - sprawozdania roczne do UOKIK 31 III/1 IV - sprawozdanie roczne do MRIRW 30 dni od dnia udzielenia pomocy – sprawozdanie do UOKIK za pośrednictwem SHRIMP 7 dni od udzielenia pomocy - sprawozdanie na duże projekty inwestycyjne niezwłocznie po rozpoczęciu udzielania pomocy – informacja o rozpoczęciu udzielania pomocy w ramach wyłączeń grupowych, na podstawie opracowanego programu

SPRAWOZDAWCZOŚĆ pp2009kw3wer00XYZ.xls (kwartalne) pp2009rokwer00XYZ.xls (roczne) pp2009rokzeroweXYZ.xls (zerowe) pp – pomoc publiczna 2009 – rok kw3 – kwartał 3 (w przypadku sprawozdania rocznego – „rok”) wer00 – numer wersji sprawozdania (pierwsze 00, korekta – wer01, wer02 itd.) – każda następna wersja unieważnia poprzednią, zatem powinna zawierać treść poprzedniej z ewentualnymi zmianami zerowe – skrót dla sprawozdania zerowego XYZ – nazwa Podmiotu Udzielającego Pomocy .xls – rozszerzenie pliku (zależne od formatu) także .rar lub .zip

SPRAWOZDAWCZOŚĆ OBOWIĄZKI PODMIOTÓW UDZIELAJACYCH POMOCY - podsumowanie występowanie z wnioskiem (zawierającym wymagane prawem informacje) o opinię o planowanej pomocy (art. 12-13) przekazywanie dodatkowych wyjaśnień i informacji w zw. z wystąpieniem o opinię (art. 15 ust. 1) przekazywanie beneficjentowi pomocy kopii decyzji KE o obowiązku zwrotu pomocy (art. 26 ust. 1 pkt 2) „odzyskiwanie” pomocy od beneficjenta (art. 27 ust. 1-2) sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy (art. 32 i 34) udzielanie informacji o udzielonej pomocy Prezesowi UOKiK (art. 33 ust. 1) teletransmisja danych w sprawie udzielanej pomocy w ramach wyłączeń grupowych (art. 33 ust. 2-3) informowanie beneficjenta pomocy o ewentualnym obowiązku notyfikacji pomocy (art. 38)

Dziękuję za uwagę