SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Arkadiusz Wojciechowski
Advertisements

Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi w m. st. Warszawie
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami Ministerstwo Środowiska
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
AKTUALIZACJA PLANU GOSPODARKI ODPADAMI DLA WOJ
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Zarząd Województwa Łódzkiego
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Starostwo Powiatowe w Szczecinku ul. 28 Lutego Szczecinek
1 Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska Sosnowiec, ŻYCIE PO ŚMIECIACH Czy dzięki nowej ustawie region będzie.
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
INTEGRACJA SYSTEMÓW GOSPODARKI ODPADAMI
Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu.
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
MPO KRAKÓW ISO 9001 Problematyka efektywnej gospodarki odpadami - Nowoczesne rozwiązania w branży usług komunalnych Kraków, kwiecień 2007.
Rada RIPOK Warszawa, 4 grudnia 2013 r.
ODPADY A ŚRODOWISKO.
Inwestujemy w ekologię
NAJWAŻNIEJSZE PROBLEMY I ZAGROŻENIA DLA NOWEGO SYSTEMU GOSPODAROWANIA
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Finansowanie gospodarki odpadami ze środków NFOŚiGW Kraków, 3 października 2011 roku.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
Strategiczna inwestycja dla pomorskiej gospodarki odpadami
Gmina Popielów GMINA. Opis wdrożonego rozwiązania Ze względu na położenie gminy w obrębie Stobrawskiego Parku Krajobrazowego i w Dolinie Odry prezentowane.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI W KRAKOWIE Krakowski Holding Komunalny SA.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Zanim utoniemy w „śmieciach” Krakowski system gospodarki odpadami komunalnymi.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
1 BUDOWA KOMPLEKSOWEGO SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI W SOSNOWCU Beneficjent: Miejski Zakład Składowania Odpadów w Sosnowcu Sp. z o.o.
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Kryteria wyboru projektów 10. 3
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Debata „Przeglądu Komunalnego” i Forum Gospodarki Odpadami Dlaczego zapłacimy więcej za gospodarkę odpadami? Warszawa, 14 stycznia 2019 r.
Zagrożenia dla możliwości termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych XX Zebranie Zespołu UMP ds. odpadów komunalnych, 5 lutego 2019r.
Zapis prezentacji:

SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI OCENA STRATEGICZNA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI MIASTA SZCZECINA WRAZ Z WYBOREM WARIANTÓW LOKALIZACJI ZAKŁADU TERMICZNEGO PRZEKSZTAŁCANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH I element przygotowania dokumentacji niezbędnej do starania się o środki z Funduszu Spójności na finansowanie elementów systemu gospodarki odpadami komunalnymi w Szczecinie. Zespół PU „Południe”

WYMAGANIA DOTYCZĄCE SKŁADOWANIA ODPOWIEDNIO PRZETWORZONYCH ODPADÓW KOMUNALNYCH Zgodnie z zapisami rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 7 września 2005 r. w sprawie kryteriów i procedur dopuszczenia odpadów do składowania na składowiskach danego typu (Dz. U. Nr 186, poz. 1553): nie można składować odpadów komunalnych, których wartości graniczne przekraczają: ogólny węgiel organiczny TOC jest > 5% strata przy prażeniu jest > 8% ciepło spalania jest > 6 MJ/kg

PODSTAWOWY WNIOSEK ODNOŚNIE ILOŚCI SPALARNI ODPADÓW W POLSCE w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. oraz 31 grudnia 2013 r. Prognozowana ilość spalarni odpadów komunalnych w Polsce do 31 grudnia 2010 7 spalarni do 31 grudnia 2013 10 /11/ spalarni w tym 1 w Szczecinie

SPALARNIA ODPADÓW W SYSTEMIE KOMPLEKSOWEJ GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI

SPALARNIE ODPADÓW KOMUNALNYCH POLSCE W PERSPEKTYWIE LAT 2010 - 2013 w UE-15 oraz w POLSCE W PERSPEKTYWIE LAT 2010 - 2013 UE–15 obecnie: około 400 instalacji Polska obecnie: 1 instalacja

NAJISTOTNIEJSZE WYZWANIA DLA MIASTA SZCZECINA W ASPEKCIE BUDOWY INSTALACJI TERMICZNEGO PRZEKSZTAŁCANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH dokonanie aktualizacji Miejskiego Planu Gospodarki Odpadami / w trakcie uchwalania /, wskazanie optymalnej, a jednocześnie bezkonfliktowej lokalizacji, przygotowanie szeroko rozumianej DOKUMENTACJI (oceny strategicznej, studium , ocena oddziaływania na środowisko, itp.) wymaganej przez Komisję Europejską dla złożenia wniosku o dofinansowanie projektu z Funduszu Spójności, permanentne podnoszenie świadomości ekologicznej, kształtowanie pozytywnej dla projektu atmosfery politycznej.

Przy wykonywaniu oceny uwzględnione zostaną ustalenia dokumentów przygotowanych na szczeblu krajowym i wojewódzkim, oraz przyjętych przez Radę Miasta Szczecina Polityka ekologiczna państwa na lata 2007-2010 Krajowy Plan Gospodarki Odpadami 2010 Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami Województwa Zachodniopomorskiego Strategia Rozwoju Szczecina, ; Zintegrowany Plan Rozwoju Transportu Publicznego w Szczecinie w latach 2004-2013 (Załącznik do Uchwały Nr XXIX/580/04 Rada Miasta Szczecina z dnia 22.11.2004) Wieloletni Program Inwestycyjny na lata 2008-2013 Opracowanie Grontmij Polska Sp. z o. o. Inne dokumenty

instalacje do mechaniczno-biologicznego przekształcania odpadów, Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami Województwa Zachodniopomorskiego 2010 przewiduje, że w województwie zachodniopomorskim niezbędnymi elementami systemu gospodarowania odpadami są: sortownie odpadów, kompostownie odpadów , instalacje do mechaniczno-biologicznego przekształcania odpadów, instalacje do termicznego przekształcania odpadów, stacje demontażu odpadów wielkogabarytowych, punkty zbiórki odpadów niebezpiecznych lub zbiorcze punkty gromadzenia odpadów, składowiska. Odpady zmieszane lub pozostałość po sortowaniu odpadów powinny być poddane unieszkodliwianiu z wykorzystaniem metod mechaniczno-biologicznego lub termicznego przekształcania a deponowany na składowisku powinien być wyłącznie odpad resztkowy.

Cel realizacji Oceny Strategicznej Docelowego Systemu Gospodarowania Odpadami dla Miasta Szczecina Wybór optymalnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi przewidzianego do realizacji w (PGO). Najważniejsze pytania: Jak rozwinąć efektywność selektywnej zbiórki odpadów „u źródła” ? Jakie podjąć działania, aby ograniczyć ilość powstających odpadów i wykorzystać surowce wtórne? Jakie technologie zagospodarowania odpadów są optymalne dla Szczecina ? Jak optymalnie wykorzystać istniejące zakłady zagospodarowania odpadów? Jaka powinna być wydajność nowych zakładów? Jeżeli zdecyduje się o budowie Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów Jakie są potencjalne możliwości lokalizacji spalarni z punktu widzenia uwarunkowań technicznych, infrastrukturalnych, środowiskowych i społecznych.

Analiza wariantów systemu gospodarki odpadami wraz z wyborem potencjalnie możliwych lokalizacji ZTPOK Metoda: Analiza wielokryterialna. Wyniki: Rekomendacja scenariusza do realizacji w PGO dla miasta Szczecina. Wskazanie potencjalnie możliwych lokalizacji elementów rekomendowanego scenariusza wraz z ZTPOK

KRYTERIA OCENY SYSTEMU TECHNICZNE PRZYRODNICZE EKONOMICZNE SPOŁECZNE

KRYTERIA TECHNICZNE zmniejszenie strumienia odpadów; czas eksploatacji składowiska pozostałości; redukcja ilości odpadów uzyskana w 2011 roku; redukcja odpadów biodegradowalnych – wymóg dyrektywy UE; odzysk surowców wtórnych odzysk energii.

KRYTERIA PRZYRODNICZE (EKOLOGICZNE) ocena wpływu systemu na środowisko naturalne; ocena korzyści środowiskowych wynikających z działania systemu; ocena strat środowiskowych; emisje w wyniku przetwarzania odpadów.

KRYTERIA EKONOMICZNE pełne miesięczne średnie obciążenie finansowe przypadające na 1 mieszkańca [PLN/M]; koszt, uwzględniający nakłady i koszty eksploatacyjne; ocena wielkości przychodu jednostkowego w wyniku funkcjonowania systemu.

KRYTERIA SPOŁECZNO - POLITYCZNE miara stopnia akceptacji społecznej dla przyjętego scenariusza; miara stanowiąca ocenę możliwości tworzenia nowych miejsc pracy; zgodność z kierunkami wskazanymi PGO zgodność z dyrektywami UE; regionalność i perspektywiczność rozwiązania.

Kryteria minimalizacji i odzysku Analiza wielokryterialna Wybór systemu gospodarki odpadami Kryterium społeczne Kryteria ekonomiczne

LOKALIZACJA ZAKŁADU - KRYTERIA TECHNICZNO – PRAWNE zgodność z planem zagospodarowania terenu z KPGO i WPGO, wielkość i możliwości terenu, istniejąca infrastruktura,

LOKALIZACJA ZAKŁADU - KRYTERIA EKOLOGICZNE warunki wprowadzania zanieczyszczeń do atmosfery, możliwości i warunki odbioru ścieków, odległość od składowiska odpadów ostatecznych (emisja od transportu), odległość od miasta (dowóz odpadów, emisja), możliwość wykorzystania produktów (energii i stałych produktów), wykorzystanie odnawialnych źródeł energii,

LOKALIZACJA ZAKŁADU - KRYTERIA EKONOMICZNE: ceny gruntu, nakłady inwestycyjne na budowę infrastruktury, koszty transportu odpadów i produktów, koszty kompromisu społecznego,

LOKALIZACJA ZAKŁADU - KRYTERIA SPOŁECZNO – POLITYCZNE: sąsiedztwo zabudowy mieszkalnej, możliwość konfliktów społecznych, uwarunkowania polityczne.

PODSUMOWANIE: Wybór strategii gospodarowania odpadami jest trudnym zadaniem decyzyjnym, które musi uwzględniać różne, często sprzeczne cele i zadania, Analiza wielokryterialna stanowi matematyczne narzędzie, porównujące pomiędzy sobą różne warianty systemu gospodarki i pozwalające wybrać optymalne lokalizacje instalacji systemu

Dziękuję za uwagę stanislawgastol@ochronaprzyrody.pl

Macierz wypłat

Wybór wielokryterialny rozwiązania kompromisowego

Graficzna ilustracja idei punktu utopijnego

Wyniki matematycznego wyboru strategii Lp. Hierarchia ważności kryteriów Miejsce wybranej do realizacji strategii s5 1 5 : 4 : 1 s4*)s5 s3s2s1 2 10 : 10 : 10 s4*)s3s5 s2s1 s3*)s5*) s4s2s1 3 5 : 4 : 10 s3*)s2s1s5 s4 s3*)s2s5 s1s4 4 10 : 4 : 1

ISTNIEJE KONIECZNOŚĆ: budowy nowej konfiguracji systemu wraz z propozycjami lokalizacji Zaproponowania kryteriów oceniających funkcjonowanie systemu

NAJTRUDNIEJSZYM ZADANIEM METOD DECYZYJNYCH JEST PEŁEN OPIS ZADANIA, CZYLI ZBIÓR MIERZALNYCH WSKAŹNIKÓW I KRYTERIÓW OCENIAJĄCYCH

SPALARNIE ODPADÓW KOMUNALNYCH w UE-15 oraz w POLSCE W PERSPEKTYWIE LAT 2010 - 2014 UE-15 obecnie: około 20 – 25 % (46 mln Mg/a) udziału w stosowanych metodach przeróbki odpadów Polska około 2014 r. 16% udziału

Ilość spalarni odpadów Brno – ok. 50 mln Euro z fund. ISPA INSTALACJE TERMICZNEGO PRZEKSZTAŁCANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH W NOWYCH KRAJACH UE Kraj Ilość spalarni odpadów o wydajności >3 Mg/h Czechy (Praga, Brno i Liberec) 3 Brno – ok. 50 mln Euro z fund. ISPA Bułgaria, Rumunia Estonia Litwa, Łotwa Polska (Warszawa) 1 Słowacja (Bratysława, Trnawa) 2 Słowenia Węgry (Budapeszt)

WYMAGANIA DOTYCZĄCE SKŁADOWANIA ODPOWIEDNIO PRZETWORZONYCH ODPADÓW KOMUNALNYCH c.d. Podobne przepisy, dotyczące zakazu składowania nieprzetworzonych odpadów komunalnych obowiązują w Austrii w Niemczech, Holandii, Belgii i w pewnym sensie wymuszają potrzebę budowy spalarni odpadów. Ze względu na istotne problemy z praktycznymi możliwościami wdrożenia ww. rozporządzenia przewiduje się, że zastosowana zostanie karencja do końca roku 2012.

DLA OKREŚLONEGO REGIONU DLACZEGO SPALARNIA JEST NIEZBĘDNA W NOWOCZESNYM SYSTEMIE GOSPODARKI ODPADAMI DLA DUŻEJ AGLOMERACJI LUB DLA OKREŚLONEGO REGIONU LUB ZWIĄZKU GMIN wymuszają to wymagania prawne zmniejszająca się chłonność składowisk odpadów i odejście od koncepcji składowania

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA: krajowej gospodarce odpadami pozostaje coraz mniej czasu na realizację przyjętych zobowiązań akcesyjnych i ustawowych, głównie dotyczących redukcji odpadów ulegających biodegradacji i odzysku odpadów opakowaniowych, rozpoczęcie procesu przed inwestycyjnego instalacji termicznego przekształcania odpadów komunalnych wraz z wszelkimi procedurami, a szczególnie analizą uwarunkowań środowiskowych i kampanią dla pozyskania akceptacji społecznej, to w chwili obecnej podstawowe wyzwanie dla krajowej gospodarki odpadami komunalnymi w dużych polskich miastach lub regionach kraju, podstawowe bariery w procesie przed inwestycyjnym ITPOK, to niska świadomość i akceptacja społeczna, model opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów, presja braku czasu i widmo płacenia kar.

Unieszkodliwianie termiczne = KORZYŚCI DLA ŚRODOWISKA 34

ODPADY = PROBLEMY Odpady = Szkodliwość Dokuczliwości: Duże ilości (góry śmieci) Uciążliwości (wizualne, zapachowe, …) Zagrożenia zdrowotne (epidemia) Zagrożenia środowiskowe Polityka w gospodarce odpadami : podział dostępnych środków powinien zapewniać: REDUKCJĘ WYTWARZANIA MINIMALIZOWAĆ ZANIECZYSZCZENIA OPTYMALIZOWAĆ ODZYSK

SPALANIE - Szkodliwość zmniejszona Zdrowie i Środowisko Wychwycenie i skoncentrowanie zanieczyszczeń chemicznych : Drobne cząsteczki Metale ciężkie Dioksyny … Nie akumulujemy zanieczyszczeń dla przyszłych pokoleń