Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie Nauczyciel: Anna Jereczek Uczestnicy: 18. uczniów z klasy IIa
Cele projektu Uczniowie potrafią: nazywać części garderoby, opisywać stroje i określać cechy przedmiotów, a także wyrażać opinię Uczniowie potrafią przedstawić wyniki ankiety na temat ulubionych strojów w formie wykresów sporządzonych przy użyciu programu Excel Uczniowie potrafią wykonać lub wybrać zdjęcia modelek potrzebne do prezentacji i opracować je w programie PowerPoint Uczniowie potrafią zmontować filmik z własnego pokazu mody przy pomocy programu Windows Movie Maker
Opis projektu Projekt jest zgodny z Podstawą programową języka obcego, a więc rozwija sprawność słuchania, mówienia, czytania i pisania. Podczas realizacji projektu uczniowie: poznają słownictwo związane z poszczególnymi częściami garderoby, korzystają ze słowników on-line i wyszukiwarek internetowych, selekcjonują informacje, utrwalają odmianę przymiotnika z rodzajnikiem określonym, poznają historię jeansów, poznają niemieckie topmodelki i niemieckich projektantów mody, rozmawiają o ubraniach markowych [Nie szata zdobi człowieka – problem akceptacji w grupie rówieśniczej], przygotowują prezentacje multimedialne oraz montują krótki filmik; przede wszystkim uczą się współpracy w grupie.
Narzędzia i programy komputerowe i internetowe wykorzystane w projekcie Microsoft Word – do utworzenia ankiety oraz opisu naszego pokazu mody Dwujęzyczny słownik on-line Pons – do tłumaczenia z języka polskiego na niemiecki i odwrotnie E-mail – do przesyłania prac Excel – do opracowania wyników ankiety Google – do wyszukiwania informacji PowerPoint – do zaprezentowania niemieckich topmodelek i projektantów Kamera cyfrowa – do nakręcenia materiału filmowego Windows Movie Maker – do zmontowania filmiku Windows Media Player – do prezentacji filmu Aparat cyfrowy – do wykonywania zdjęć
Organizacja pracy zespołów uczniowskich Grupa I – Excel – 6. uczniów z klasy II a Grupa II – Power Point – 6. uczniów z klasy II a Grupa III – Movie Maker – 6. uczniów z klasy II a Podział zadań wewnątrz zespołów odbywał się w sposób naturalny, natomiast osobą odpowiedzialną za efekty pracy był lider grupy.
Organizacja pracy zespołów uczniowskich Wszyscy uczniowie - skonstruowanie ankiety na temat ubierania się Grupa I – przeprowadzenie ankiety wśród uczniów naszej szkoły, przedstawienie wyników w formie wykresów za pomocą programu Excel, utworzenie prezentacji multimedialnej zawierającej pytania z ankiety oraz różne typy wykresów Grupa II – wyszukiwanie w Internecie zdjęć oraz przeróżnych informacji na temat niemieckich topmodelek oraz niemieckich projektantów, utworzenie wirtualnego pokazu mody z komentarzem w języku niemieckim, zaprezentowanie wyników jako pokaz slajdów w programie PowerPoint Grupa III – przygotowanie ubrań na trzy różne okazje: dyskoteka, strój galowy oraz szkolny, opisanie poszczególnych kreacji w języku niemieckim, przygotowanie dekoracji, nagranie filmiku z własnego pokazu mody, zmontowanie materiału filmowego za pomocą programu Windows Movie Maker
Rola nauczyciela Przekazałam uczniom informacje o projekcie Wybrałam typ projektu Określiłam cele projektu Określiłam narzędzia komputerowe Przygotowałam harmonogram, karty pracy oraz kartę samooceny i oceny pozostałych członków zespołu Pomogłam przy skonstruowaniu ankiety Pomagałam przy tłumaczeniu na język niemiecki Stworzyłam listę wniosków na temat współpracy w grupie Oceniłam projekt Robiłam zdjęcia
Opis kolejnych działań uczniów Przygotowanie pytań do ankiety na temat ubierania się – korzystanie ze słownika on-line Skonstruowanie ankiety na temat ubierania się Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów naszej szkoły Opracowanie wyników Przedstawienie wyników w postaci wykresów Utworzenie prezentacji multimedialnej zawierającej poszczególne wykresy z komentarzem w języku niemieckim
Opis kolejnych działań uczniów Przygotowanie pytań do ankiety na temat ubierania się – korzystanie ze słownika on-line Wyszukiwanie w Internecie zdjęć niemieckich topmodelek i niemieckich projektantów mody Wyszukiwanie informacji na temat niemieckich topmodelek i projektantów Selekcja materiału Opracowanie językowe wyselekcjonowanych materiałów – korzystanie ze słownika on-line Utworzenie wirtualnego pokazu mody
Opis kolejnych działań uczniów Przygotowanie pytań do ankiety na temat ubierania się – korzystanie ze słownika on-line Przygotowanie strojów na trzy różne okazje – dyskoteka, strój galowy i strój szkolny Sfotografowanie poszczególnych strojów Opisanie wybranych strojów i dodatków w języku niemieckim – korzystanie ze słownika on-line Przygotowanie dekoracji Zapoznanie się z działaniem kamery cyfrowej Nagranie filmiku z naszego pokazu mody Selekcja materiału filmowego Zmontowanie materiału filmowego
Rezultaty pracy uczniów Prezentacja multimedialna – wyniki ankiety na temat ubierania się przedstawione w postaci wykresów Link: www.szkolaliniewo.edu.pl zakładka: Aktualności – Projekt „Kleider machen Leute”
Rezultaty pracy uczniów Prezentacja multimedialna – wirtualny pokaz mody Link: www.szkolaliniewo.edu.pl zakładka: Aktualności – Projekt „Kleider machen Leute”
Rezultaty pracy uczniów Filmik – nasz pokaz mody Link: www.szkolaliniewo.edu.pl zakładka: Aktualności – Projekt „Kleider machen Leute”
Publiczna prezentacja Publiczna prezentacja odbyła się na forum klasy drugiej w sali komputerowej i trwała jedną godzinę lekcyjna. Poszczególne grupy przedstawiły efekty swojej pracy. Grupa pierwsza zaprezentowała pytania z ankiety na temat ubierania się, a następnie opracowanie jej wyników w formie wykresów sporządzonych za pomocą programu Excel. Wykresy te zostały przedstawione z ustnym komentarzem w formie prezentacji multimedialnej. Grupa druga przedstawiła wirtualny pokaz mody z udziałem niemieckich topmodelek przygotowany jako pokaz slajdów w programie PowerPoint. Prezentacja zawierała również ciekawostki z życia modelek oraz informacje na temat najbardziej znanych niemieckich projektantów mody. Grupa trzecia przedstawiła filmik z naszego pokazu mody z komentarzem w języku niemieckim.
Wnioski Praca metodą projektu urozmaica i wzbogaca lekcje Uczniowie uczą się dużo więcej niż samego przedmiotu Uczniowie uczą się selekcjonować informacje Uczniowie korzystali z komputera i Internetu na lekcji języka niemieckiego Uczniowie nauczyli się korzystać ze słowników on-line Uczniowie wzbogacili słownictwo
Wnioski uczniów „Tłumaczenie na język niemiecki nie jest łatwe, ale dobrze, że są słowniki on-line” „Chyba zostanę ankieterem” „ Nie można zostawiać wszystkiego na sam koniec” „Niemki wcale nie są brzydkie”
Co zyskałam? Nauczyłam się pracować metodą projektu Zyskałam pomoce naukowe Wzbogaciłam wiedzę na temat obsługi komputera i Internetu Przypomniałam sobie obsługę programu PowerPoint przygotowując tę prezentację