Dlaczego edukacja medialna? Dr Piotr Drzewiecki Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Wychowanie do mediów Potrzeba: przemiany technologiczno-kulturowe Konkretne zadania społeczne
Jak technologia zmienia kulturę Nowe odkrycia i wynalazki techniczne Przemiany społeczne i kulturowe Nowe technologie komunikacji i ich dominacja nowy typ kultury Zmiana w postrzeganiu świata (przemiany antropologiczne) Zmienia środowisko człowieka Kultura Środowisko wpływa na jego życie i rozwój. Określone umiejętności zyskują na znaczeniu Technologia komunikacji Jest twórcą technologii Człowiek
Rozwój technologii komunikacji i efekt opóźnienia kulturowego Komputer w każdej szkole! I etap – nowa technologia Fascynacja nowością Lęk przed nowym Niepewność jutra II etap – adaptacja kulturowa Rozumienie szans i zagrożeń Akceptacja, afirmacja Edukacja Media to zagrożenie, manipulacja Media to nośniki ideologii Brak umiejętności wykorzystania – wykluczenie społeczne Media to tylko narzędzia, które mogą nam się bardzo przydać Korzystanie z nich to ważny element naszego życia i rozwoju Trzeba uczyć się z nich korzystać
Jak zmienia się kultura, jak zmienia się człowiek? Współczesna zmiana technologiczna: media drukowane media audiowizualne multimedia Jak zmienia się kultura, jak zmienia się człowiek? Jak go mamy kształtować (edukacja)? Niezmienność naszych wartości, zmiana w sposobie ich wyrażania Wzrost znaczenia obrazu. Współudział w przekazie Dokonywanie świadomych wyborów – nadmiar opcji do wyboru Społeczeństwo wiedzy. Znaczenie rozumienia i selekcji przekazów. Umiejętności informacyjne – nadmiar informacji Co się zmienia, a co pozostaje niezmiene? Znaczenie komunikatywności jako element sukcesu – alfabetyzm funkcjonalny Przemiany ilościowe i jakościowe
Nowy typ kultury i sposób uczestnictwa Kultura druku – warunkiem uczestnictwa umiejętności czytania i pisania Kultura telewizyjna, multimedialna – alfabetyzacja obejmuje również Słuchanie Patrzenie Rozumienie przekazów (świadomość, krytycyzm) Dokonywanie wyborów (selektywność) Odbiór i tworzenie przekazów
Nowa technologia komunikacji. Budzenie świadomości odbiorczej Mass media Bierny odbiorca, niski stopień interakcji Nieduża liczba nadawców Centralizacja mediów – tradycyjne radio i telewizja „dla wszystkich”, wiodące dzienniki krajowe „Nowe media” Interaktywność – możliwość wyrażania opinii, głosowania, wybierania Wiele nadawców Rozproszenie, decentralizacja np. internet, formatowanie stacji, rozwój prasy specjalistycznej i regionalnej Jak zmienia się człowiek – odbiorca pod wpływem nowych technologii komunikacyjnych?
Odbiorca jako element rynku mediów aktywny Odbiorca jako element rynku mediów większy stopień rozwoju rynku mediów EDUKACJA MEDIALNA. Odbiorca bardziej świadomy, wykształcony Przekaz, oferta programowa REKLAMA Formatowanie medium Bierność odbiorcza: oglądam to, co mi pokazują nadawca odbiorca Większe wyzwanie dla mediów Decyzja odbiorcy, co oglądam Badania opinii, decyzja o doborze przekazów Udział w ankietach. Badania telemetryczne DECYZJE ZAKUPOWE Powiązanie edukacja medialna – edukacja konsumencka
Media – konieczna zmiana nastawienia Odbiorca wykształcony – większe wyzwanie dla mediów. Lepszy jest odbiorca bierny Na dłuższą metę i tak nie będziemy mogli ignorować odbiorcy Internet, dziennikarstwo obywatelskie, rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce Edukacja medialna jako element strategii rozwoju mediów i rynku Większe możliwości formatowania przekazu
Nowa wizja piśmienności – nowoczesna retoryka Edukacja oparta na kulturze druku – przekaz wiedzy, dyscyplina, logika, centralizacja, jednokierunkowość: nauczający, nauczani Edukacja medialna Nowa wizja piśmienności – nowoczesna retoryka Nowa wizja edukacji – decentralizacja, doświadczanie świata, rozwiązywanie problemów, edukacja połączona z rozrywką – edutainment, wielokierunkowość – opcje do wyboru Media literacy
Edukacja medialna: Nie jest: Nie powinna być Jest i może być Szkoleniem z zakresu dziennikarstwa Wiedzą o mediach Nie powinna być Jednym z wielu przedmiotów szkolnych do wyboru Jest i może być Kształtowaniem podstawowych umiejętności w społeczeństwie informacyjnym Ruchem społecznym rodziców i nauczycieli Nową wizją reformy edukacji strategii mediów
Media i szkoła Upadek autorytetu szkoły jako centrum przekazu wiedzy Edukacja równoległa – uczniowie więcej czasu spędzają na odbiorze mediów niż nauce szkolnej Zmiana charakteru instytucji jako efekt zmiany technologicznej Konieczność nowej wizji szkoły
Media i edukacja. Trzy typy relacji Do tej pory koncentrowano się na tych dwóch aspektach Edukacja przez media – media edukacyjne Media w edukacji – technologia kształcenia, media w nauczaniu Wychowanie do mediów – kształtowanie umiejętności odbiorczych, budzenie twórczości medialnej Zaniedbanie właściwej edukacji medialnej
Priorytet umiejętności Do tej pory Przekaz wiedzy o mediach Konferencje naukowe Debaty nt. zagrożeń medialnych Zaniedbania Praktyka społeczna Warsztaty edukacyjne, programy społeczne
Jak kształtować człowieka (edukacja)? Konieczność adaptacji do nowych warunków kulturowych: Przekaz wiedzy – nadmiar, ważniejsze umiejętności poszukiwania rozwiązań i odpowiedzi Kształtowanie umiejętności – wiedzieć jak i gdzie szukać. WIĘKSZE ZNACZENIE UMIEJĘTNOŚCI Nowe formy wyrażania Wartości – komunikowanie siebie innym Wspólne zadanie – różne podmioty społeczne
2. Konkretne zadania społeczne
Edukacja medialna – zadanie społeczne Rodzina – podstawowe środowisko wychowawcze i miejsce odbioru mediów, gł. przekaz wartości. Samowychowanie do mediów, wychowanie do mediów w rodzinie Szkoła – częściowo przejmuje zadanie wychowawcze rodziny, gł. przekaz wiedzy i umiejętności. Edukacja medialna w szkole
Edukacja medialna – zadanie społeczne Organizacje społeczne – wsparcie rodziny i szkoły. Edukacyjno-medialne programy społeczne Państwo – prawo medialne i organizacja mediów. Animacja działań organizacji społecznych – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji Media – edukacja medialna jako element strategii public relations, kształtowanie własnego odbiorcy Badania naukowe
Jak budować edukację medialną w Polsce? Praktyka społeczna 3. Organizacje społeczne 1. Rodzina, samowychowanie do mediów Rynek usług i produktów 4. Media 5a. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji – animator działań Badania naukowe, doradztwo, szkolenia 2. Szkoła. Edukacja medialna 5. PAŃSTWO 5b. MEN Szkolnictwo Zasada współdziałania. Co możemy zrobić dla siebie wzajemnie?
Konkrety Nowoczesny program nauczania edukacji medialnej w szkole (priorytet umiejętności, odrębny przedmiot) Programy społeczne tj. np. Cała Polska czyta dzieciom Edukacja medialna jako element promocji wizerunku mediów prywatnych w Polsce. Media publiczne – element misyjny KRRiT – krajowy animator działań, organizacja tygodnia edukacji medialnej, budzenie świadomości problemu
Pomysły na programy społeczne w zakresie edukacji medialnej Wytyczne Komisji Europejskiej (12.2007) Polityka UE w zakresie wychowania do mediów: Edukacja medialna odnośnie komunikatów komercyjnych (reklama) Edukacja medialna w stosunku do dzieł europejskich (kinematografia europejska) Edukacja medialna odnośnie usług on-line
Kształcenie nauczycieli wychowania do mediów Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa UKSW. Jak możemy pomóc i co robimy? Kształcenie nauczycieli wychowania do mediów Nowe programy nauczania edukacji medialnej – MediaAKTYWNI Szkolenia, projekty edukacyjne - warsztaty Badania naukowe Współpraca międzynarodowa (Kanada, USA, Europa)
MediaAKTYWNI. Jak ja chcę pomóc w rozwoju edukacji medialnej? Pakiet projektów edukacyjnych dla szkół i nie tylko MediaAKTYWNI12+ dla gimnazjalistów Projekt badawczy „Metody aktywizujące w edukacji medialnej” Trzyletni program nauczania Sztuka komunikacji Moje media Społeczeństwo informacyjne Plany MediaAKTYWNI16+ (liceum) MediaAKTYWNI50+ (dla dorosłych) – „Funkcja edukacji medialnej w aktywizacji zawodowej dorosłych”
Przesłanie końcowe. Czas zmiany Zmienia się technologia mediów, a w ślad za nią kultura i człowiek Problem do rozwiązania: odbiorca pozostaje sam sobie Wychowanie do mediów. Powinniśmy konsekwentnie zmienić: Nastawienie społeczne Model edukacji Strategię rozwoju mediów Prawo
Zapraszam do serwisu http://presscafe.yoyo.pl Dziękuje za uwagę Zapraszam do serwisu http://presscafe.yoyo.pl