Dlaczego edukacja medialna?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Polski system medialny
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Akademia Orange - łączy nas kultura program edukacyjny.
Poradnictwo Zawodowe II
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Co to jest TIK?.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Technologia informacyjna
Edukacja medialna.
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Medialna rzeczywistoŚĆ
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Piękne umysły jako kapitał społeczny. Przemiany w edukacji i rewolucja w środkach komunikowania się Edukacja jako kluczowe zadanie w społeczeństwie informacyjnym.
W ramach projektu edukacyjnego w naszej klasie przeprowadziliśmy ankietę zatytułowaną,, Jaki rodzaj mediów współczesny gimnazjalista lubi najbardziej.
Małe dziecko w systemie edukacji
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Niezależność i pluralizm mediów
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Kampania edukacyjna „Moje konsumenckie ABC KUPUJESZ TO?” Prezentacja założeń Agnieszka Zawartko 2 marca 2006.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Wychowanie do życia w rodzinie
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
MARKETING INTERNETOWY
Zapis prezentacji:

Dlaczego edukacja medialna? Dr Piotr Drzewiecki Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Wychowanie do mediów Potrzeba: przemiany technologiczno-kulturowe Konkretne zadania społeczne

Jak technologia zmienia kulturę Nowe odkrycia i wynalazki techniczne Przemiany społeczne i kulturowe Nowe technologie komunikacji i ich dominacja  nowy typ kultury Zmiana w postrzeganiu świata (przemiany antropologiczne) Zmienia środowisko człowieka Kultura Środowisko wpływa na jego życie i rozwój. Określone umiejętności zyskują na znaczeniu Technologia komunikacji Jest twórcą technologii Człowiek

Rozwój technologii komunikacji i efekt opóźnienia kulturowego Komputer w każdej szkole! I etap – nowa technologia Fascynacja nowością Lęk przed nowym Niepewność jutra II etap – adaptacja kulturowa Rozumienie szans i zagrożeń Akceptacja, afirmacja Edukacja Media to zagrożenie, manipulacja Media to nośniki ideologii Brak umiejętności wykorzystania – wykluczenie społeczne Media to tylko narzędzia, które mogą nam się bardzo przydać Korzystanie z nich to ważny element naszego życia i rozwoju Trzeba uczyć się z nich korzystać

Jak zmienia się kultura, jak zmienia się człowiek? Współczesna zmiana technologiczna: media drukowane  media audiowizualne  multimedia Jak zmienia się kultura, jak zmienia się człowiek? Jak go mamy kształtować (edukacja)? Niezmienność naszych wartości, zmiana w sposobie ich wyrażania Wzrost znaczenia obrazu. Współudział w przekazie Dokonywanie świadomych wyborów – nadmiar opcji do wyboru Społeczeństwo wiedzy. Znaczenie rozumienia i selekcji przekazów. Umiejętności informacyjne – nadmiar informacji Co się zmienia, a co pozostaje niezmiene? Znaczenie komunikatywności jako element sukcesu – alfabetyzm funkcjonalny Przemiany ilościowe i jakościowe

Nowy typ kultury i sposób uczestnictwa Kultura druku – warunkiem uczestnictwa umiejętności czytania i pisania Kultura telewizyjna, multimedialna – alfabetyzacja obejmuje również Słuchanie Patrzenie Rozumienie przekazów (świadomość, krytycyzm) Dokonywanie wyborów (selektywność) Odbiór i tworzenie przekazów

Nowa technologia komunikacji. Budzenie świadomości odbiorczej Mass media Bierny odbiorca, niski stopień interakcji Nieduża liczba nadawców Centralizacja mediów – tradycyjne radio i telewizja „dla wszystkich”, wiodące dzienniki krajowe „Nowe media” Interaktywność – możliwość wyrażania opinii, głosowania, wybierania Wiele nadawców Rozproszenie, decentralizacja np. internet, formatowanie stacji, rozwój prasy specjalistycznej i regionalnej Jak zmienia się człowiek – odbiorca pod wpływem nowych technologii komunikacyjnych?

Odbiorca jako element rynku mediów aktywny Odbiorca jako element rynku mediów większy stopień rozwoju rynku mediów EDUKACJA MEDIALNA. Odbiorca bardziej świadomy, wykształcony Przekaz, oferta programowa REKLAMA Formatowanie medium Bierność odbiorcza: oglądam to, co mi pokazują nadawca odbiorca Większe wyzwanie dla mediów Decyzja odbiorcy, co oglądam Badania opinii, decyzja o doborze przekazów Udział w ankietach. Badania telemetryczne DECYZJE ZAKUPOWE Powiązanie edukacja medialna – edukacja konsumencka

Media – konieczna zmiana nastawienia Odbiorca wykształcony – większe wyzwanie dla mediów. Lepszy jest odbiorca bierny Na dłuższą metę i tak nie będziemy mogli ignorować odbiorcy  Internet, dziennikarstwo obywatelskie, rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce Edukacja medialna jako element strategii rozwoju mediów i rynku Większe możliwości formatowania przekazu

Nowa wizja piśmienności – nowoczesna retoryka Edukacja oparta na kulturze druku – przekaz wiedzy, dyscyplina, logika, centralizacja, jednokierunkowość: nauczający, nauczani Edukacja medialna Nowa wizja piśmienności – nowoczesna retoryka Nowa wizja edukacji – decentralizacja, doświadczanie świata, rozwiązywanie problemów, edukacja połączona z rozrywką – edutainment, wielokierunkowość – opcje do wyboru Media literacy

Edukacja medialna: Nie jest: Nie powinna być Jest i może być Szkoleniem z zakresu dziennikarstwa Wiedzą o mediach Nie powinna być Jednym z wielu przedmiotów szkolnych do wyboru Jest i może być Kształtowaniem podstawowych umiejętności w społeczeństwie informacyjnym Ruchem społecznym rodziców i nauczycieli Nową wizją reformy edukacji strategii mediów

Media i szkoła Upadek autorytetu szkoły jako centrum przekazu wiedzy Edukacja równoległa – uczniowie więcej czasu spędzają na odbiorze mediów niż nauce szkolnej Zmiana charakteru instytucji jako efekt zmiany technologicznej Konieczność nowej wizji szkoły

Media i edukacja. Trzy typy relacji Do tej pory koncentrowano się na tych dwóch aspektach Edukacja przez media – media edukacyjne Media w edukacji – technologia kształcenia, media w nauczaniu Wychowanie do mediów – kształtowanie umiejętności odbiorczych, budzenie twórczości medialnej Zaniedbanie właściwej edukacji medialnej

Priorytet umiejętności Do tej pory Przekaz wiedzy o mediach Konferencje naukowe Debaty nt. zagrożeń medialnych Zaniedbania Praktyka społeczna Warsztaty edukacyjne, programy społeczne

Jak kształtować człowieka (edukacja)? Konieczność adaptacji do nowych warunków kulturowych: Przekaz wiedzy – nadmiar, ważniejsze umiejętności poszukiwania rozwiązań i odpowiedzi Kształtowanie umiejętności – wiedzieć jak i gdzie szukać. WIĘKSZE ZNACZENIE UMIEJĘTNOŚCI Nowe formy wyrażania Wartości – komunikowanie siebie innym Wspólne zadanie – różne podmioty społeczne

2. Konkretne zadania społeczne

Edukacja medialna – zadanie społeczne Rodzina – podstawowe środowisko wychowawcze i miejsce odbioru mediów, gł. przekaz wartości. Samowychowanie do mediów, wychowanie do mediów w rodzinie Szkoła – częściowo przejmuje zadanie wychowawcze rodziny, gł. przekaz wiedzy i umiejętności. Edukacja medialna w szkole

Edukacja medialna – zadanie społeczne Organizacje społeczne – wsparcie rodziny i szkoły. Edukacyjno-medialne programy społeczne Państwo – prawo medialne i organizacja mediów. Animacja działań organizacji społecznych – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji Media – edukacja medialna jako element strategii public relations, kształtowanie własnego odbiorcy Badania naukowe

Jak budować edukację medialną w Polsce? Praktyka społeczna 3. Organizacje społeczne 1. Rodzina, samowychowanie do mediów Rynek usług i produktów 4. Media 5a. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji – animator działań Badania naukowe, doradztwo, szkolenia 2. Szkoła. Edukacja medialna 5. PAŃSTWO 5b. MEN Szkolnictwo Zasada współdziałania. Co możemy zrobić dla siebie wzajemnie?

Konkrety Nowoczesny program nauczania edukacji medialnej w szkole (priorytet umiejętności, odrębny przedmiot) Programy społeczne tj. np. Cała Polska czyta dzieciom Edukacja medialna jako element promocji wizerunku mediów prywatnych w Polsce. Media publiczne – element misyjny KRRiT – krajowy animator działań, organizacja tygodnia edukacji medialnej, budzenie świadomości problemu

Pomysły na programy społeczne w zakresie edukacji medialnej Wytyczne Komisji Europejskiej (12.2007) Polityka UE w zakresie wychowania do mediów: Edukacja medialna odnośnie komunikatów komercyjnych (reklama) Edukacja medialna w stosunku do dzieł europejskich (kinematografia europejska) Edukacja medialna odnośnie usług on-line

Kształcenie nauczycieli wychowania do mediów Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa UKSW. Jak możemy pomóc i co robimy? Kształcenie nauczycieli wychowania do mediów Nowe programy nauczania edukacji medialnej – MediaAKTYWNI Szkolenia, projekty edukacyjne - warsztaty Badania naukowe Współpraca międzynarodowa (Kanada, USA, Europa)

MediaAKTYWNI. Jak ja chcę pomóc w rozwoju edukacji medialnej? Pakiet projektów edukacyjnych dla szkół i nie tylko MediaAKTYWNI12+ dla gimnazjalistów Projekt badawczy „Metody aktywizujące w edukacji medialnej” Trzyletni program nauczania Sztuka komunikacji Moje media Społeczeństwo informacyjne Plany MediaAKTYWNI16+ (liceum) MediaAKTYWNI50+ (dla dorosłych) – „Funkcja edukacji medialnej w aktywizacji zawodowej dorosłych”

Przesłanie końcowe. Czas zmiany Zmienia się technologia mediów, a w ślad za nią kultura i człowiek Problem do rozwiązania: odbiorca pozostaje sam sobie Wychowanie do mediów. Powinniśmy konsekwentnie zmienić: Nastawienie społeczne Model edukacji Strategię rozwoju mediów Prawo

Zapraszam do serwisu http://presscafe.yoyo.pl Dziękuje za uwagę Zapraszam do serwisu http://presscafe.yoyo.pl