Dostrzeżone problemy ocen oceny oddziaływania na środowisko Dostrzeżone problemy ocen oceny oddziaływania na środowisko projekty finansowane ze środków.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Konferencja prasowa 14 lutego 2007
Obszary NATURA 2000 w Polsce
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Środowiskowe Osie Priorytetowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Aleksandra Malarz Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska Ministerstwo.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Kryteria wyboru projektów
Fundusz Spójności - realizacja projektów w sektorze środowiska w latach 2000 – 2006 oraz kierunki działań do roku 2010 Warszawa, dn. 22 lutego.
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Wymogi środowiskowe w polityce spójności UE. Wprowadzenie Polska otrzyma w ramach polityki spójności ok. 68 miliardów na lata Skala środków jest.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Blok tematyczny 1c Wyzwania na nową perspektywę - projekty środowiskowe a aspekty gospodarcze (model projektu) IV Międzynarodowa Konferencja „Dbając o.
01 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0116 września 2008 r. System funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł współfinansowania a wymogi środowiskowe – sposoby.
funduszy europejskich
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 17 stycznia V – Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych.
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Wykorzystanie funduszy unijnych w sektorze środowiska Sławomir Mazurek Rzecznik Prasowy Ministerstwa Środowiska Warszawa, 12 września 2007 r.
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Katarzyna Stankiewicz Starszy Inspektor Departament Ochrony Klimatu Wydział Systemu Zielonych Inwestycji.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 89/91, Olsztyn Tel. (89) , Fax (89) Urząd Marszałkowski.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Zarządzanie projektem EFS
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Dostrzeżone problemy ocen oceny oddziaływania na środowisko Dostrzeżone problemy ocen oceny oddziaływania na środowisko projekty finansowane ze środków UE POIiŚ UNIEJÓW, 14 lipiec 2011 r. Tomasz Kaler Ministerstwo Środowiska Departament Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Wydział Monitorowania Realizacji Projektów Adres: ul. Wawelska 52/ Warszawa telefon: fax:

Problemy poruszone 1)Doświadczenie dla nowej perspektywy – jak oceniać – czy coś zmienić, 2)I oś – sposób weryfikacji decyzji z ponowną oceną 3)II oś - Rygor wykonalności w decyzjach środowiskowych dla II osi priorytetowej – nasze doświadczenia z otwarciem się na argumenty, 4)III oś – nierzetelne rozpatrzenia wpływu na Naturę projektów przeciwpowodziowych; Ocena stanu wód w związku ze zmianą prawa wodnego 5)ocen zapisów 3 decyzji środowiskowych dla projektów przeciwpowodziowych dla projektów na terenach Natury 2000 Natury 2000

Co w POIiŚ ? I.Gospodarka wodno - ściekowa (FS) II.Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi (FS) III.Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska (FS) IV.Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska (EFRR) V.Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych (EFRR) 18 Instytucji Wdrażających Środowisko: NFOŚiGW, WFOŚiGW, Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych

3 elementy związane z ocenami oddziaływania w ramach realizacji projektu: -weryfikacja oceny środowiskowej w ramach oceny projektu przed uzyskaniem dofinansowania – musi być pozytywna aby projekt uzyskał dofiansnowanie, -Incydentalnie ! - dopuszczenie zawarcia umowy o dofinansowanie warunkowo – płatność po przedstawieniu ostatecznej decyzji środowiskowej - projekt Krakowa -weryfikacja ewentualnej ponownej oceny środowiskowej już w ramach realizacji projektu, -

Kryterium merytoryczne - 0/1 - zgodność projektu z wymaganiami prawa dotyczącego ochrony środowiska. Weryfikacja pełnej dokumentacji zgodnie z wytycznymi w zakresie postępowania Weryfikacja pełnej dokumentacji zgodnie z wytycznymi w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych

Doświadczenia dla przyszłej perspektywy – pewnie będzie duża alokacja dla ochrony środowiska ocena oddziaływania na środowisko - duża rola w procesie oceny projektówocena oddziaływania na środowisko - duża rola w procesie oceny projektów Przyszła perspektywa - potrzeba większego nacisku na identyfikację najlepszego efektu ekologicznego w projektach niż weryfikacja ocen oddziaływania na środowisko Weryfikacja przeprowadzonych procedur środowiskowych dla projektu przed udzieleniem dofinansowania a kompetencje organów w systemie ocen oddziaływania –1) nie mogą być podważane 2) pewność beneficjenta co do deczyjiWeryfikacja przeprowadzonych procedur środowiskowych dla projektu przed udzieleniem dofinansowania a kompetencje organów w systemie ocen oddziaływania –1) nie mogą być podważane 2) pewność beneficjenta co do deczyji

Propozycja roli audytu w przyszłej perspektywie Propozycja roli audytu w przyszłej perspektywie Ewentualny zakres kontroli audytora powinien ograniczyć się wyłącznie do trzech kwestii: 1) czy projekt wymagał uzyskania decyzji środowiskowej – porównanie z katalogiem w rozporządzeniu, 2) czy decyzja środowiskowa dla projektu została wydana i znajduje się w dokumentacji projektu, 2) czy decyzja środowiskowa dla projektu została wydana i znajduje się w dokumentacji projektu, 3) czy zakres przedmiotowy decyzji środowiskowej, którą posiada beneficjent jest zgodna z zakresem rzeczowym projektu, który uzyskał dofinansowanie z UE. 3) czy zakres przedmiotowy decyzji środowiskowej, którą posiada beneficjent jest zgodna z zakresem rzeczowym projektu, który uzyskał dofinansowanie z UE.

Wobec powyższego tematy, na które wiemy, iż zwracają uwagę urzędy kontroli skarbowej aktualnie tzn. Wobec powyższego tematy, na które wiemy, iż zwracają uwagę urzędy kontroli skarbowej aktualnie tzn. dzielenie przedsięwzięć oraz dzielenie przedsięwzięć oraz dokumentacja środowiskowa, dokumentacja środowiskowa, przeprowadzenie konsultacji przeprowadzenie konsultacji brak identyfikacji kumulacji oddziaływań. brak identyfikacji kumulacji oddziaływań. powinna zostać usunięta z pola zainteresowania audytorów. zainteresowania audytorów. KE posiada procedury funkcjonowania wdrożonych dyrektyw w porządku państwa członkowskiego Wzorem pozycja UKS i ranga interpretacji podatkowych

I oś – problem ponownej oceny Instytucja Pośrednicząca w ramach wsparcia Instytucji Wdrażających w procesie zawierania umów o dofinansowanie z beneficjentami zwraca szczególną uwagę na potrzebę rozróżnienia każdego wariantu w/w klauzuli środowiskowej tzn.: - I wariant klauzuli należy stosować, gdy w decyzji ooś zawarty został nakaz przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko na etapie postępowania budowlanego, - I wariant klauzuli należy stosować, gdy w decyzji ooś zawarty został nakaz przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko na etapie postępowania budowlanego, - II wariant klauzuli należy stosować, gdy w decyzji ooś nie został zawarty nakaz przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko na etapie postępowania budowlanego, ale taka możliwość może się pojawić (na wniosek inwestora lub organu). Zgodnie z w/w klauzulami IW możę: Zgodnie z w/w klauzulami IW możę: 1)Weryfikować pozwolenia, 2)Wzywać do uzupełnień, 3)W ostateczności wstrzymać dofinansowanie

I oś – problem ponownej oceny Dotychczas w ramach POIiŚ podpisano ok. 400 umów o dofinansowanie z beneficjentami. Ok. 20 % podpisanych umów o dofinansowanie stanowią umowy o dofinansowanie z klauzulami środowiskowymi warunkowymi.

I oś – problem ponownej oceny Sposoby weryfikacji przez IW dokumentacji środowiskowej w sytuacji powstania obowiązku przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko przez beneficjenta ma charakter: 1)dokumentacja środowiskowa jest weryfikowana przez koordynatora projektu (lub osoby, które dokonywały oceny tego zakresu na etapie wniosku o dofinansowanie) - stosowany jest tryb weryfikacji analogiczny z oceną tego obszaru na etapie oceny merytorycznej II stopnia z wykorzystaniem listy sprawdzającej do wytycznych w zakresie OOŚ, 2) weryfikacji dokonywanej na etapie kontroli wniosku o płatność (wykorzystywana jest lista sprawdzająca na podstawie której dochodzi do weryfikacji czy wydatek jest poniesiony na podstawie prawnie wiążących dokumentów, np. decyzji środowiskowych, pozwoleń na budowę),

I oś – problem ponownej oceny Ponowna ocena – generalnie założenie, iż nie powinna to być ocena od początku, ale bazować na już dokonanej i odnosić się do wybranych elementów Ponowna ocena – generalnie założenie, iż nie powinna to być ocena od początku, ale bazować na już dokonanej i odnosić się do wybranych elementów Pytanie czy powinniśmy na jakieś aspekty zwrócić uwagę w związku z zdobytymi doświadczeniami systemowymi w tym zakresie ? Pytanie czy powinniśmy na jakieś aspekty zwrócić uwagę w związku z zdobytymi doświadczeniami systemowymi w tym zakresie ? Ciekawe studia przypadków

II priorytet - Rygor wykonalności Art § 1. Art § 1. Decyzji, od której służy odwołanie, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony Nadawanie rygoru wykonalności dla decyzji środowiskowych wydaje się nadinterpretacją w/w przepisu

II priorytet Rygor wykonalności w decyzjach środowiskowych – skala zjawiska Projekty odpadowe: Białegostoku, Krakowa, Łodzi, Bydgoszczy – decyzje środowiskowe dla tych projektów posiadają rygory Wykonalności Projekt Krakowa uzyskał wcześniej decyzje lokalizacyjną bo decyzja środowiskowa miała rygor wykonalności Projekt Białegostoku uzyskał wcześniej decyzje lokalizacyjną bo decyzja środowiskowa miała rygor wykonalności Projekt Myślenic - uzyskał pozwolenie na budowę bo decyzja środowiskowa miała rygor wykonalności

Istota nadania rygoru natychmiastowej wykonalności – możliwość natychmiastowego przystąpienia do realizacji warunków decyzji – od nadania tego rygoru O nadaniu rygoru organ rozstrzyga na zasadzie uznania 1) nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności nie wyklucza możliwości wniesienia odwołania, 2) wniesienie odwołania nie wyklucza możliwości nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności

Czego się boimy ? Projekty poprzez nadanie rygoru wykonalności otrzymują decyzję lokalizacyjną lub pozwolenie na Budowę – co wprowadza możliwość zawarcia umowy o dofinansowanie (czerwony FIDIC – jedno pozwolenie – lub żółty FIDIC – wystarczy decyzja lok) jednak toczy się równolegle odwołanie W wyniku wniesionego równolegle odwołania od decyzji środowiskowej, sąd uchyla rygor wykonalności, a nawet decyzję (środowiskową lub pozwolenie na budowę ) i projekt mimo zawartej umowy nie jest oceniony środowiskowo

II SA/Kr 880/10 - Wyrok WSA w Krakowie niedopuszczalne jest rozstrzygnięcie sprawy o zatwierdzenie projektu budowlanego i udzielenie pozwolenia na budowę na podstawie nieostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody, zaopatrzonej jedynie rygorem natychmiastowej wykonalności. niedopuszczalne jest rozstrzygnięcie sprawy o zatwierdzenie projektu budowlanego i udzielenie pozwolenia na budowę na podstawie nieostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody, zaopatrzonej jedynie rygorem natychmiastowej wykonalności.