Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

PROWADZĄCA SZKOLENIE: ANNA OBER
OCENA EFEKTYWNOŚCI FINANSOWEJ PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH
Finansowanie projektów OZE
Budżetowanie kapitałów
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Polska Sieć www. pnec.org.pl Wykorzystanie energii odnawialnej w Małopolsce Seminarium, Kraków 25 – Ocena projektów Odnawialnych.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Województwo Mazowieckie JESSICA and Investment Funds Division
Przygotowanie przedsięwzięć inwestycyjnych
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rzeszów, kwiecień 2009r. Jan Staroń
Rzeszów, kwiecień 2009r. Jan Staroń
Rzeszów, kwiecień 2009r. Jan Staroń
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
5. Projekty inwestycyjne „twarde” – np. wniosek i studium wykonalności
OPIS PLANU FINANSOWEGO
Montaż finansowy projektów i ocena opłacalności inwestycji
dr inż. Marta Kołodziej-Hajdo
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego24-25 września 2008 r. 1 Metodologia opracowania studium wykonalności - analiza ekonomiczno-finansowa.
dr inż. Marta Kołodziej-Hajdo
Metody oceny efektywności projektów inwestycyjnych
WARTOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Analiza kosztów i korzyści
Sprawy organizacyjne Wzajemne przedstawienie się,
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego.
Najpopularniejsze technologie OZE
Planowanie i realizacja inwestycji z elementami zarządzania
Miasto publiczne – miasto prywatne
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
CZYSTE TECHNOLOGIE WĘGLOWE. TECHNICZNE I EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA WDROŻENIA W POLSCE PALIW CIEKŁYCH I GAZOWYCH Z WĘGLA KAMIENNEGO Warszawa 2009 Dr inż.
CYKL ROZWOJU PROJEKTU INWESTYCYJNEGO
Centrum Edukacji Techniczno - Ekonomicznej
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
Inwestycje Kapitałowe – nowy fundusz na innowacyjny biznes Krzysztof Krzysztofiak Kraków, 6 kwiecień 2009 r.
Szczególne przypadki analizy opłacalności projektów rzeczowych
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
PLAN ZARZADZANIA Analiza finansowa
Wskaźniki monitorujące zarządzanie finansami
Przykład 1. Firma rozpatruje projekt inwestycyjny charakteryzujący się następującymi przepływami pieniężnymi (w zł): CF0 = CF1 = CF2.
Ocena projektów inwestycyjnych
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków JULIAN PAWLAK – Prezes KUPS 6 grudnia 2006 roku, Warszawa.
Projekty PPP w Warszawie
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Metody oceny opłacalności projektów inwestycyjnych
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju 1 Droga urynkowienia wynalazków – stan prawny, zasady finansowania Leszek Grabarczyk Warszawa, 19 października 2015.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
RYZYKO FAZY INWESTYCYJNEJ PROJEKTU GÓRNICZEGO A WYCENA WARTOŚCI ZŁOŻA Robert Uberman Rytro, 19/11/
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
 stałe koszty są jednakowe dla wszystkich poziomów produkcji  wielkość produkcji jest funkcją kosztów  jednostkowe koszty zmienne są stałe (całkowite.
BIZNES PLAN część II © Aleksander Kusak X.2015.
UMOWA STADIONOWA Konferencja prasowa 13 maja 2013.
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk

Koncesja budowlana a środki unijne Decyzja o wyborze partnera prywatnego Przed czy po pozyskaniu środków unijnych?

Wybór partnera prywatnego jako pierwszy etap Najpierw wybór partnera prywatnego Dlaczego?

Wybór partnera prywatnego jako pierwszy etap Potrzebna jest analiza wartości dodanej Value for money która określi czy w ogóle powinien być partner prywatny Partner prywatny, który wygra przetarg powinien zapewnić najlepsze rozwiązanie technologiczne, innowacyjne, ekonomiczne a także najlepsze zarządzanie projektem w okresie eksploatacji.

Wybór technologii Uważna analiza i wybór technologii powinna być wypadkową następujących czynników: Warunki lokalne (lokalizacja projektu, wystarczające powierzchnia składowania, możliwości podłączenia i odbioru energii), Morfologia (skład) odpadów, Budżet na wydatki inwestycyjne i operacyjne,

Wybór technologii Cena rynkowa odzyskanych i przerobionych materiałów, Cena rynkowa energii elektrycznej i cieplnej. Zminimalizowanie składowania odpadów (cel – do zera)

Wybór technologii Najbardziej wiarygodną analizę przeprowadzi przyszły partner prywatny (znający możliwości wybranej technologii i mający doświadczenie w zarządzaniu podobnymi projektami).

Wystąpienie po środki unijne Z wnioskiem o środki unijne wystąpi podmiot publiczny i uzyska notyfikacje projektu z punktu widzenia wystąpienia pomocy publicznej. Projekt jest inwestycją komercyjną i trudno sobie wyobrazić, aby inwestycja w gospodarkę odpadami miała ujemną zaktualizowaną wartość netto (NPV) !!!

Interes społeczny Środki unijne są przeznaczone na inwestycje, które z założenia nie powinny być rentowne – ujemne NPV oraz IRR mniejsza od stopy dyskontowej – projekty generują deficyt środków pieniężnych Gospodarka odpadami nie należy do tego typu projektów. Analizując decyzję o współpracy z partnerem prywatnym podmiot publiczny powinno zadbać o interes społeczny i mieć udział w zyskach w przedmiotowym przedsięwzięciu.

Wykonana z należytą starannością analiza finansowa Szacunki wartości nakładów inwestycyjnych, kosztów operacyjnych odtworzeniowych, przychodów oraz kapitału obrotowego netto mogą być wykonane dla wstępnego studium wykonalności a nie dla ostatecznej wersji SW. Wykonanie wiarygodnej projekcji finansowej na początkowym etapie przygotowania projektu jest niemożliwe. Nieprecyzyjne szacunki kosztów operacyjnych prowadzą do niewłaściwej kalkulacji ceny za odbiór odpadów.

Przychody z projektu oPrzychody z projektu zostały oszacowane w oparciu o koszty operacyjne, finansowe utrzymania projektu. oZgodnie z wytycznymi (art. 55 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ) Projekty dla których nie można obiektywnie oszacować poziomu dochodu z wyprzedzeniem, dochód wygenerowany przez projekt w okresie do 5 lat po jego zakończeniu, zostanie zwrócony przez beneficjenta do właściwej instytucji przyznającej pomoc w odpowiednich proporcjach. oPo podpisaniu umowy koncesji budowlanej, zwrot przychodów z projektu przez Urząd Miasta może być problematyczny.

Dziękujemy za uwagę