Międzygminna współpraca w powiecie Nord-Trøndelag. Historia, doświadczenie i wezwania Roald Huseth Dyrektor Wydziału współpracy z jednostkami samorządu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

WSPÓŁPRACA MIĘDZY JEDNOSTKAMI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Ms
innowacyjna wielkopolska
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Europejski Obszar Gospodarczy
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Organizacje pozarządowe
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską i budżet Państwa
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
BT, oktober Współpraca międzysamorządowa na przykładzie gminy Fosnes Bjørg Tingstad Burmistrz Fosnes Norwegia.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Tomasz Pietrzykowski, Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Śląski w Katowicach.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Profesor Piotr Gliński Zarys kierunków programowych Rządu technicznego.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Nowe zasady podziału dotacji celowej przekazywanej jednostkom samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej zleconych im.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008 – 2014 w województwie mazowieckim.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Samorządowy Menedżer Energii Studia dla SAMORZĄDOWCÓW !
Konsultacje społeczne szczegółowego opisu osi priorytetowych PO Infrastruktura i Środowisko Warszawa,
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Projekt "Almas House in Poland" Klaster Innowacyjna Medycyna Październik 2015.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
1. Departament Funduszy Europejskich Wrocław, lipiec 2014.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
1.
Polityka zdrowotna i organizacja systemu ochrony zdrowia w województwie pomorskim Jerzy Karpiński.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Zapis prezentacji:

Międzygminna współpraca w powiecie Nord-Trøndelag. Historia, doświadczenie i wezwania Roald Huseth Dyrektor Wydziału współpracy z jednostkami samorządu COUNTY GOVERNOR OF NORD-TRØNDELAG

Uwarunkowania i cele samorządu lokalnego Wszystkie gminy posiadają taką samą odpowiedzialność. Są głównym narzędziem wprowadzania reform rządowych. Pełnią podstawową rolę w rozwoju dobrobytu państwa.

W samorządach lokalnych skupia się blisko 2/3 usług, które są związane z budowaniem dobrobytu w Norwegii Figure 1 Operating expenses according to the main chapters of the internal accounts. Municipalities Kultura, kościół Administracja Przedszkola Szkolnictwo podstawowe Opieka nad dziećmi Zdrowie Usługi socjalne Opieka nad osobami starszymi Woda, ścieki i odpady Pozostałe Rysunek 1: Podział wydatków w gminach w roku 2006

Krótki rys historyczny zmian w systemie gmin gmin gmin 1945 – odbudowa po II wojnie światowej 1964 – Łączenie gmin z 690 do 450 Państwo inicjuje współpracę międzygminną Powstają spółki operujące w obszarach: gospodarki ściekowo-wodnej, odpadowej i energetycznej – okres powstawania komisji regionalnych projekt restrukturyzacji realizacji zadań gmin 2012-

Podstawy prawne dla współpracy Spółki z o.o lub akcyjne Przedsiębiorstwa międzygminne (Związki celowe JST) Ustawa o samorządzie lokalnym §27, wspólny zarząd w formie wspólnej komisji Ustawa o samorządzie lokalnym § 28-1, przekazanie kompetencji z zarządem lub bez Ustawa o projektach pilotażowych Współpraca międzygminna, w tym zapisy w Ustawie o samorządzie lokalnym z 2012,§ 28-2a

Nord-Trøndelag Powiaty stały się podstawową strukturą do współpracy dwugminne partnerstwa (nowe i wciąż nie mieszczące się legislacyjnie) zostały utworzone na podstawie Ustawy o projektach pilotażowych. Duża liczba projektów pilotażowych. Ścisła współpraca pomiędzy JST a urzędami państwowymi, które wspierają finansowo, prawnie i technicznie przedsięwzięcia. Opracowano raporty za 2008 i 2012 rok opisujące działania, rezultaty i wezwania.

Region- samarbeid i N-T

Współpraca międzygminna w latach Oparte na współpracy lokalnej (2-3 gminy) 6066 Regionalne, wielo-gminne65107 Poziom wyższy/ powiaty2245 Razem147218

Rozkład partnerstw wegług obszarów Administracja i płace, podatki, rachunkowość itp. Kultura, w tym kościoły, muzea. Planowanie i planowanie urbanistyczne, w tym mapy i kolorystyka Zasoby wodne, renowacja razem z energią, itp.

Rodzaje podstaw prawnych partnerstw 2008%2012% Oparte na umowie Ustawa o działaniach pilotażowych - UoST §28-2a UoST *§28-1b. Administrowanie zadaniami przekazywanymi UoST §28-1c. Przekazanie decyzji politycznych.063 UoST § 27 komisje wewnątrz gminne Związki gmin Spółki prawa handlowego Inne031 Razem * Ustawa o Samorządzie Terytorialnym

Ewaluacja Oszczędność środków finansowych. Lepsze usługi, wyższa jakość. Nie ma możliwości odwrotu. Więcej kreatywności, łatwiej pozyskać profesjonalistów Ramy prawne odgrywają ważną rolę. Dostępne źródła finansowania projektów pilotażowych Współpraca pomiędzy JST a urzędem administracji państwowej. Z drugiej strony, trochę sceptyzmu ze strony polityków i związków. Kilka projektów skończyło się porażką.

Przyszłość Bardziej spójne społeczeństwo. Bardziej wymagające pokolenia. Potrzeba stałych reform. Wyzwania z powodu braku ekspertów. Małe jednostki są uważane za mało efektywne. Reformy strukturalne (łączenie gmin) czy więcej współpracy? Nowy parlament zostanie wybrany jesienią 2013.

Możliwe, że przyszłość będzie wymagała zarówno zmian strukturalnych (łączenie gmin) jak i głębszej współpracy?