Międzygminna współpraca w powiecie Nord-Trøndelag. Historia, doświadczenie i wezwania Roald Huseth Dyrektor Wydziału współpracy z jednostkami samorządu COUNTY GOVERNOR OF NORD-TRØNDELAG
Uwarunkowania i cele samorządu lokalnego Wszystkie gminy posiadają taką samą odpowiedzialność. Są głównym narzędziem wprowadzania reform rządowych. Pełnią podstawową rolę w rozwoju dobrobytu państwa.
W samorządach lokalnych skupia się blisko 2/3 usług, które są związane z budowaniem dobrobytu w Norwegii Figure 1 Operating expenses according to the main chapters of the internal accounts. Municipalities Kultura, kościół Administracja Przedszkola Szkolnictwo podstawowe Opieka nad dziećmi Zdrowie Usługi socjalne Opieka nad osobami starszymi Woda, ścieki i odpady Pozostałe Rysunek 1: Podział wydatków w gminach w roku 2006
Krótki rys historyczny zmian w systemie gmin gmin gmin 1945 – odbudowa po II wojnie światowej 1964 – Łączenie gmin z 690 do 450 Państwo inicjuje współpracę międzygminną Powstają spółki operujące w obszarach: gospodarki ściekowo-wodnej, odpadowej i energetycznej – okres powstawania komisji regionalnych projekt restrukturyzacji realizacji zadań gmin 2012-
Podstawy prawne dla współpracy Spółki z o.o lub akcyjne Przedsiębiorstwa międzygminne (Związki celowe JST) Ustawa o samorządzie lokalnym §27, wspólny zarząd w formie wspólnej komisji Ustawa o samorządzie lokalnym § 28-1, przekazanie kompetencji z zarządem lub bez Ustawa o projektach pilotażowych Współpraca międzygminna, w tym zapisy w Ustawie o samorządzie lokalnym z 2012,§ 28-2a
Nord-Trøndelag Powiaty stały się podstawową strukturą do współpracy dwugminne partnerstwa (nowe i wciąż nie mieszczące się legislacyjnie) zostały utworzone na podstawie Ustawy o projektach pilotażowych. Duża liczba projektów pilotażowych. Ścisła współpraca pomiędzy JST a urzędami państwowymi, które wspierają finansowo, prawnie i technicznie przedsięwzięcia. Opracowano raporty za 2008 i 2012 rok opisujące działania, rezultaty i wezwania.
Region- samarbeid i N-T
Współpraca międzygminna w latach Oparte na współpracy lokalnej (2-3 gminy) 6066 Regionalne, wielo-gminne65107 Poziom wyższy/ powiaty2245 Razem147218
Rozkład partnerstw wegług obszarów Administracja i płace, podatki, rachunkowość itp. Kultura, w tym kościoły, muzea. Planowanie i planowanie urbanistyczne, w tym mapy i kolorystyka Zasoby wodne, renowacja razem z energią, itp.
Rodzaje podstaw prawnych partnerstw 2008%2012% Oparte na umowie Ustawa o działaniach pilotażowych - UoST §28-2a UoST *§28-1b. Administrowanie zadaniami przekazywanymi UoST §28-1c. Przekazanie decyzji politycznych.063 UoST § 27 komisje wewnątrz gminne Związki gmin Spółki prawa handlowego Inne031 Razem * Ustawa o Samorządzie Terytorialnym
Ewaluacja Oszczędność środków finansowych. Lepsze usługi, wyższa jakość. Nie ma możliwości odwrotu. Więcej kreatywności, łatwiej pozyskać profesjonalistów Ramy prawne odgrywają ważną rolę. Dostępne źródła finansowania projektów pilotażowych Współpraca pomiędzy JST a urzędem administracji państwowej. Z drugiej strony, trochę sceptyzmu ze strony polityków i związków. Kilka projektów skończyło się porażką.
Przyszłość Bardziej spójne społeczeństwo. Bardziej wymagające pokolenia. Potrzeba stałych reform. Wyzwania z powodu braku ekspertów. Małe jednostki są uważane za mało efektywne. Reformy strukturalne (łączenie gmin) czy więcej współpracy? Nowy parlament zostanie wybrany jesienią 2013.
Możliwe, że przyszłość będzie wymagała zarówno zmian strukturalnych (łączenie gmin) jak i głębszej współpracy?