Metodologia i wyniki pilotażowego badania kosztów obowiązków administracyjnych ponoszonych przez banki w Polsce na przykładzie przestrzegania Prawa bankowego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Plany ustawodawcze w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce
Advertisements

Związek Banków Polskich
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Bądź świadomym konsumentem
Warszawa Hotel Marriott
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Źródło: NBP.
Banki komercyjne.
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
Czy możliwy jest wzrost inwestycji przedsiębiorstw w 2011 r.?
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Rola Instytucji Audytowej
RACHUNKI REGIONALNE Konferencja Naukowa
Prawo administracyjne
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Pomiar obciążeń administracyjnych
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
XVI Walne Zgromadzenie Krajowego Związku Banków Spółdzielczych Warszawa, września 2006 r. Wojciech Kwaśniak Generalny Inspektor Nadzoru.
Składanie projektów a Uniwersytet Śląski Zarządzenie Rektora nr 7/2006 z w sprawie zasad nadzoru nad realizowaniem projektów z funduszy strukturalnych.
Składanie projektów a Uniwersytet Śląski Zarządzenie Rektora nr 7/2006 z w sprawie zasad nadzoru nad realizowaniem projektów z funduszy strukturalnych.
Warszawa, 3 sierpnia 2007 r. Kolejny rekordowy kwartał, pełna gotowość do integracji GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po 2 kwartale 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
Wpływ regulacji ostrożnościowych na sytuację banków spółdzielczych
Udział BIK w ocenie ryzyka kredytowego i ochronie aktywów banków spółdzielczych Falenty, 9 października 2008 r. dr Mariusz Wyżycki, Wiceprezes Zarządu.
Cel usługi: Wsparcie działalności nowych i istniejących już firm. Zaplanowano usługi dla przedsiębiorców Usługa dostępna do końca listopada 2011.
Ulga w opłacaniu składek dla osób rozpoczynających pozarolniczą działalność gospodarczą Robert Kordaszewski r.
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
Warunki pracy osób niepełnosprawnych w świetle kontroli Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzonych w roku 2005 Warszawa. kwiecień 2006 r.
Tworzenie i organizacja banków
Warszawa, 10 maja 2007 r. Trwały wzrost, postępy w procesie integracji GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po pierwszym kwartale 2007 r.
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
NORD/LB Bank Polska S.A. Wzrost po III kwartałach Warszawa, 19 października 2005 r.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Podatki Vat.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Ministerstwo Nauki i Informatyzacji
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
1 Dobre prawo gospodarcze na najlepszej drodze * Ministerstwo Gospodarki *wg Raportu SIGMA 2006 spośród nowych krajów UE Polska wyróżnia się najlepszą
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Prawdy oczywiste Preferencyjne składki ZUS dla nowych przedsiębiorców - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
Perspektywa praktyka małej firmy audytorskiej nowa Dyrektywa 34/2013/WE ws sprawozdawczości zmiany Dyrektywy 43/2006/WE ws badań ustawowych nowe Rozporządzenie.
Doc. dr W. Zborowska Zakład Gospodarki Rynkowej Katedra Gospodarki Narodowej Wydział Zarządzania UW Zmiany struktury sektorowej gospodarki.
Statystyka wniosków złożonych w ramach I edycji konkursów Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Podstawy nawiązania stosunku pracy
Warszawa, 21 lutego 2007 r. GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po czwartym kwartale 2006 r. Najlepszy kwartał, najlepszy rok, na drodze do integracji.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Wartość i struktura oszczędności.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Zapis prezentacji:

Metodologia i wyniki pilotażowego badania kosztów obowiązków administracyjnych ponoszonych przez banki w Polsce na przykładzie przestrzegania Prawa bankowego Janusz Paczocha, Wojciech Rogowski, Paweł Kłosiewicz Narodowy Bank Polski Zespół ds. Nowoczesnych Regulacji Gospodarczych Ministerstwo Gospodarki 7 maja 2007

Metodologia Oceny Kosztów Regulacji (OKR) Opracowanie własne na podstawie Holenderskiego Ministerstwa Finansów

Metodologia – identyfikacja OA Opracowanie własne

Metodologia – koszty OA Opracowanie własne

Badane banki wg wielkości aktywów Sektor bankowy 2004: 74,4% polskich aktywów finansowych ogółem, banki komercyjne (63), banki spółdzielcze (596). Badane banki: 6 banków, w tym 2 banki spółdzielcze, zainteresowane udziałem w badaniu, reprezentatywne dla sektora, reprezentują 17,4% aktywów sektora bankowego.

Badana ustawa Prawo bankowe to główna ustawa, regulująca sektor bankowy; zawiera 194 artykuły. W ustawie zidentyfikowano 93 obowiązki administracyjne, zawarte w 69 artykułach ustawy. Zidentyfikowane obowiązki – i związane z nimi koszty – dotyczą: –tworzenia i organizacji banków, –ochrony klientów banków, –sprawozdawczości wobec NBP, –sprawozdawczości wobec Głównego Inspektora Nadzoru Bankowego, –sprawozdawczości wobec Komisji Nadzoru Bankowego (od 2008 r. – Komisji Nadzoru Finansowego).

Wyniki badania - rodzaje kosztów

Wnioski Standardowy Model Kosztów (lepiej Model Kosztów Standardowych), to efektywne narzędzie szacowania kosztów wykonywania przepisów przez ich adresatów. Badane banki potwierdzają, że koszty wykonywania przepisów są dla nich istotnym i narastającym problemem (mimo komputeryzacji i automatyzacji wielu czynności). Niewielka grupa badawcza i zaobserwowane zróżnicowanie wyników w poszczególnych bankach, przesądzają o potrzebie kolejnych badań kosztów za 2005 i 2006 r. Plany badawcze 1. Ustawa Prawo bankowe – powtórzenie badania. 2. Ustawa o Narodowym Banku Polskim (76 art., 6 OA). 3. Ustawa o listach zastawnych i bankach hipotecznych (42 art., 12 OA). 4. Koszty OA za 2006 r. mogą być uznane za tożsame z kosztami OA za 2005 r. z powodu stabilizacji przepisów, liczby banków i inflacji. 5. Zostanie zastosowana elektroniczna forma ankiety.

Algorytm obliczania kosztów OA 1. Koszt jednostkowy pojedynczej czynności administracyjnej u danego przedsiębiorcy: Koszt jednostkowy czynności = Stawka godzinowa x Czas wykonywania czynności Kj = Kjw + Kjz = (Sw x Cw) + (Sz x Cz); [zł], gdzie: S– stawka (Sw – wewnętrzna, Sz – zewnętrzna); [zł/h] Sw– stawki poszczególnych pracowników w przedsiębiorstwie - wykonawcy czynności: (wynagrodzenie brutto + koszty wynagrodzenia + koszty materiałowe + koszty ogólne), Sz– stawka stosowana przez zleceniobiorcę zewnętrznego, C– czas wykonywania czynności (Cw – wewnętrzny, Cz – zewnętrzny); [h] Cw– czas wykonywania czynności przez poszczególnych pracowników w przedsiębiorstwie, Cz– czas wykonywania czynności przez zleceniobiorcę zewnętrznego.

Algorytm obliczania kosztów OA 2. Koszt pojedynczego obowiązku administracyjnego u danego przedsiębiorcy: Koszt obowiązku = Suma Kosztów jednostkowych poszczególnych czynności administracyjnych Ko = Kj; [zł] 3. Koszt roczny koszt pojedynczego obowiązku administracyjnego u danego przedsiębiorcy: Koszt roczny obowiązku = Koszt obowiązku x Powtarzalność obowiązku Kro = Ko x P; [zł/rok], gdzie: P – powtarzalność pojedynczego obowiązku w ciągu roku [1/rok]. 4. Koszt roczny koszt pojedynczego obowiązku administracyjnego u wszystkich przedsiębiorców: Koszt roczny przedsiębiorców = Koszt roczny obowiązku x Liczba przedsiębiorców Kr = Kro x L; [zł/rok], gdzie: L – liczba przedsiębiorców, którzy są zobligowani do wykonywania danego obowiązku.

Algorytm obliczania kosztów OA 5. Koszt roczny koszt obowiązków administracyjnych ustanowionych daną ustawą: Koszt roczny ustawy = Suma Kosztów rocznych wszystkich obowiązków wykonywanych przez przedsiębiorców Ku = Kr; [zł/rok]

OKR - metoda ankiety elektronicznej

Dziękujemy za uwagę, komentarze mile widziane. Janusz Paczocha, Wojciech Rogowski, Paweł Kłosiewicz Narodowy Bank Polski Departament Analiz Makroekonomicznych i Strukturalnych Departament Systemu Finansowego Ul. Świętokrzyska 11/ Warszawa