Polityka konkurencji Za politykę konkurencji odpowiedzialna jest Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji Komisarzem jest Holenderka Neeli Kroes
Podstawowe przepisy regulujące politykę Wywodzą się z Traktatu Rzymskiego W tworzenie prawa zaangażowane są Rada i Trybunał Sprawiedliwości Szczególną rolę we wdrażaniu i egzekwowaniu przepisów spełnia Komisja Europejska
Tradycyjne cele wspólnej polityki konkurencji realizowanych przez Komisję polepszenie konkurencyjności małego i dużego biznesu poprawa alokacji zasobów rozszerzenie wachlarza wyborów dokonywanych przez konsumentów kontrola i zapobieganie nadmiernej koncentracji w gospodarce wspólnotowej, ograniczenie zniekształcającego wpływu pomocy publicznej na konkurencję
Przykłady naruszenia prawa konkurencji ustalanie cen zakupu lub zbytu ograniczenie lub kontrola produkcji, rynków, rozwoju technicznego lub inwestycji podział rynku lub źródeł zaopatrzenia praktyki dyskryminacyjne wobec partnerów handlowych oraz transakcje wiązane
Polityka Konkurencji Działania antymonopolowe oraz nakładanie kar finansowych za praktyki monopolistyczne równe obciążenia podatkowe Znoszenie subwencji oraz blokowanie/kontrolowanie fuzji Równe obciążenia podatkowe Podział firmy jako narzędzie polityki konkurencji
Działania antymonopolowe oraz nakładanie kar finansowych za praktyki monopolistyczne
Wprowadzenie Co to jest monopol? Modele Anglosaski Europejski
Geneza polityki antymonopolowej Źródła polityki antymonopolowej
Instytucje realizujące politykę antymonopolową Federalna Komisja ds. Handlu oraz Departament Sprawiedliwości (USA) Dyrekcja Generalna ds. konkurencji (UE) UOKiK (Polska)
Wykrywanie monopolu Wytyczne do określenia pozycji dominującej Wskaźnik Herfindahla-Hirschmana
Narzędzia polityki antymonopolowej publiczna własność, prywatyzacja, regulacja, promocja konkurencji, restrykcyjna polityka wobec określonych praktyk (zachowań) przedsiębiorstw.
Przykłady kar finansowych nałożonych za praktyki monopolistyczne Polskie Porty Lotnicze (200 tys. zł) Koral (269 598 zł) i Żabka (829 462 zł) TP S.A. (łącznie 122 mln zł, po odwołaniach 70,7 mln zł, zapłacone 1,2 mln zł) Intel (1,06 mld euro)
Równe obciążenia podatkowe
Raje podatkowe a szkodliwa konkurencja podatkowa Co to jest raj podatkowy? Czym jest Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju? Kryteria oceny uznania danego ustawodawstwa za stosującego szkodliwą konkurencję podatkową
Zwalczanie szkodliwej konkurencji podatkowej Forum ds. Szkodliwej Konkurencji Podatkowej
Aby zdefiniować dany kraj jako raj podatkowy musi on mieć: polityczną i ekonomiczną stabilizacje; obowiązywanie i zagwarantowanie ścisłej tajemnicy finansowej i bankowej; brak restrykcji dewizowych; nowoczesne środki łączności i dobre połączenia komunikacyjne; dogodny system prawny; spełnienie indywidualnych oczekiwań inwestorów
Listy oaz podatkowych Czarne listy Białe listy Szare listy
Nowa lista krajów podana przez OECD z dnia 3 kwietnia 2009 Czarna lista Biała lista Szara lista
Znoszenie subwencji oraz blokowanie/kontrolowanie fuzji
Czy zjawisko koncentracji jest popularne, wszechobecne i warte wspomnienia?
Polska w liczbach na tle światowych transakcji 2009 – już ponad 80 transakcji 2008 – 177 Najwięcej - 1994-1990 – bowiem 2850 wniosków o przekształcenie lub koncentrację przedsiębiorstw rozpatrzył Urząd
Czy dzięki fuzjom firmy osiągają efekt synergii, a jeśli tak to w jakich dziedzinach?
Czy dzięki fuzjom firmy osiągają efekt synergii, a jeśli tak to w jakich dziedzinach? Badania i Rozwój nowych produktów Ograniczanie kosztów produkcji lub dystrybucji
Jakie korzyści uzyskuje konsument finalny? Towary wyższej jakości Stałe obniżanie cen
Przykład fuzji pod pewnymi warunkami: W latach 2004-2009 Prezes Urzędu wydał osiem zgód warunkowych. Kolejna z nich to decyzja w sprawie przejęcia przez Agros Nova spółki Kotlin Agros Nova: soki, napoje, dżemy, sosy, zupy, dania gotowe, ketchupy oraz takie marki jak Fortuna, Dr Witt, Pysio, Garden czy Łowicz Kotlin: produkcja i sprzedaż przetworów owocowo-warzywnych w tym: ketchupów, koncentratów pomidorowych, przetworów warzywnych oraz dżemów. Spółka jest właścicielem marki Sorella i Giuseppe
Specjalne warunki: sprzedaż do 31 sierpnia 2010 linii do produkcji dżemów oraz prawa do znaków towarowych Sorella wyzbycie wyłącznie na rzecz jednego inwestora utrzymanie 70% średniej sprzedaży marki utrzymanie średnich wydatków na promocję i reklamę tych produktów z 2007 i 2008 roku
Przykład odrzucenia fuzji: Prezes Urzędu nie zgodziła się na przejęcie przez Orzeł Biały spółki Baterpol Działalność: przetwarzanie odpadów niebezpiecznych ze zużytych akumulatorów. (Podmioty są jedynymi, które prowadzą działalność na terenie Polski w tym zakresie) AIG – posiadacz Orzeł Biały Impexmetal – kontroluje Baterpol, który jest częścią Grupy Boryszew W związku z tym Prezes UOKiK podjęła decyzję zakazującą przejęcia przez Orzeł Biały spółki Baterpol. UOKiK korzysta z tej możliwości sporadycznie. Od 2004 roku jest to czwarta decyzja tego rodzaju.
Znoszenie subwencji (Odstępowanie od pomocy publiczna) Zabronione jest faworyzowanie jednych firm narażając na szkodę konkurującym z nimi firmami. Efekt placebo: 30% firm działających na terytorium byłej NRD, mimo otrzymania pomocy, zostało zamkniętych w przeciągu zaledwie dwóch lat od momentu jej przyznania.
Podział firmy jako narzędzie polityki konkurencji
Z jakich powodów przedsiębiorcy dokonują podziału spółek? Istota podziału firmy Z jakich powodów przedsiębiorcy dokonują podziału spółek?
Główne powody podziału spółki Możliwość rozwoju Ekspansja na rynku Obniżenie kosztów działalności
Podział przedsiębiorstwa w Polsce wraz z prywatyzacją gospodarki Chęć zachowania wpływu na podstawowe dziedziny życia Brak wystarczających środków finansowych na całkowity wykup przedsiębiorstw
Podział firm w przykładach Holenderski bank ING Polityka energetyczna na rynku Niemiec i Francji Przemysł gazowy w Polsce
Prezentację przygotowali: Piotr Tabor Tomasz Łuczka Sebastian Habas Łukasz Deptała